Kongen af Danmark
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-03-05 19:03

Jeg er netop i dag blevet ordineret af min læge til at spise Kongen af
Danmark bolcher, og jeg kom i den forbindelse til at tænke på hvorfor de
hedder det.

Er det nogen der har et historisk svar på det?
Jeg har forsøgt google (og google groups) men fandt ikke mit svar.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Søren Mors

Dato : 10-03-05 19:58

Stefan Bruhn wrote:
> Jeg er netop i dag blevet ordineret af min læge til at spise Kongen af
> Danmark bolcher, og jeg kom i den forbindelse til at tænke på hvorfor de
> hedder det.

Hvad kan man dog kurere med bolcher, udover sliksyge?

Fåes de på recet

Søren Mors

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-03-05 21:06

Stefan Bruhn skrev:
> Jeg er netop i dag blevet ordineret af min læge til at spise Kongen
> af Danmark bolcher, og jeg kom i den forbindelse til at tænke på
> hvorfor de hedder det.

Navnet på disse bolcher, med anis og lakridssmag, kommer fra
brystdråber, som Christian 5.s livlæge fremstillede i 1600-tallet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Westh

Dato : 10-03-05 21:09

"Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hedder det.
>
> Er det nogen der har et historisk svar på det?

Har det ikke noget at gøre med den flotte, karminrøde farve?

/P

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-03-05 22:06

Peter Westh wrote:
> "Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> Har det ikke noget at gøre med den flotte, karminrøde farve?

Har vi haft en flot kaminrød konge i Danmark?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Westh

Dato : 10-03-05 22:51

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Har vi haft en flot kaminrød konge i Danmark?

Nu har Herluf Holdt jo afsløret det rigtige svar - men min tanke gik i den
her retning:

http://www.uio.no/om_uio/pic/fredrik.jpg
http://www.roennebech.dk/historie/konger/billeder/m2.jpg
http://org.fredrikstad.kommune.no/tambour/Bildearkiv/Frederik%20IV%20i%20kroningsdrakt%2002.JPG
http://itu.dk/people/mwf/HIST3/img/artikler/christian_hest.jpg
http://www.bluecanaryconsulting.com/db3/00243/bluecanaryconsulting.com/_uimages/king_queen_cropped.jpg
http://www.roennebech.dk/historie/konger/billeder/chr8.jpg

Etc etc. Rødt virker som et ret oplagt farvevalg til et kongeligt bolsche.

MVH

Peter