sukker- og fedtfrie kager?
Fra : bj

Dato : 11-04-05 12:24

Hej

er det overhovedet muligt med sukkerfrie og fedtfrie kager...

Det må efter min overbevisning da være muligt, hvis jeg tænker på folk med
diabetes.

Nu ved jeg ikke helt om det er misforstået om folk med diabetes skal holde
sig fra sukker og fedt, men det kunne jeg da forstille mig i og med at de
vel skal kontrollere deres insulin meget nøjagtigt med deres medicinering,

Så findes det? sukerfrie og fedtfrie kager?

jeg kender en som har sukkersyge men det virker ikke som om hun tager de
store hensyn, men så igen så er jeg temmelig sikker på at hun ej heller
tager det så alvorligt taget i betragtning af at hun af sin læge har fået at
vide at hun skal smide godt og vel 25kg, men intet gør for det. Hendes dag
går med at sidde og se TV, og spise og lave billeder på sin computer. Fair
nok det er hendes interesse, men hvis jeg sådan fik en klar melding fra min
læge ville jeg da nok lige tænke en gang eller to. Nej, faktisk kun EN gang
for det burde være nok med en sådan besked.

Hun lever stadig som før sin diagnose på diabetes, meget mad, sukekrholdigt
og ret fedt. og ingen motion...men OK hun holder sin vægt, osm hun siger, og
det tror jeg på, for hun bliver hverken større eller mindre.

MEn det med fedtfrie kager og sukkerfrie kager står for min egen reging. Jeg
ved jeg får for meget af begge dele, men har jeg mulighed for at ændre på
dette uden at skulle lide helt afsavn fra det?

Er der nogen der kan hjælpe med at svare påd et?

bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-04-05 12:49

bj skrev den 11-04-2005 13:23:
> [...]
> vel skal kontrollere deres insulin meget nøjagtigt med deres medicinering,

Så vidt jeg har forstået, så skal man - sålænge man har styr på sit
blodsukker - holde igen med fedt og sukker. Men ikke være total
fedtforskækket og kun en snært af sukkerforskrækkethed.

Og ja, der findes masser af sukkerfrie kager. Jeg ved, at ikke indgår
sukker i alle DDV-kager.
De er dog ikke helt fedtfrie. Tilgengæld er det fedt som indgår i
kagerne en del af konceptet (30 gram "light"-mayonaisse)

Derudover findes der også sukkererstatnings-produkter, som kan - som
navnet antyder - erstatte sukker i kager.

> [...]

> og ret fedt. og ingen motion...men OK hun holder sin vægt, osm hun siger, og
> det tror jeg på, for hun bliver hverken større eller mindre.

Tja, alvoren er nok bare ikke gået op for hende endnu IMO.
Jeg vil ikke gætte videre på, hvad der "trigger" din veninde i at leve
det liv hun nu vælger at leve i øjeblikket.

Jeg vil dog lige kommentere på hendes/din "tro".
Jo, man kan blive mindre (specielt når man snakker +25 kg), tilgengæld
kræver det en beslutning og handling afledt af denne beslutning.
Er man ikke klar til at træffe den beslutning, så er det jo klart, at
man tror på, at man ikke kan blive mindre. Større kan man - alt andet
lige - altid blive.

Når jeg siger handling, så er det først og fremmest en ændre i ens
tankegang (og ja, det er også en handling). Det man gør, når man ændrer
sin tankegang, så ændrer man helt af sig selv sit adfærdsmønster (det
ville jo være fjollet at tænke på at man ikke vil spise flødeboller og
så alligevel tage i Netto og købe flødeboller for 10,95. Fordi man nøjes
jo ikke med at købe flødebollerne, vel.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-04-05 17:57

> er det overhovedet muligt med sukkerfrie og fedtfrie kager...
>
> Det må efter min overbevisning da være muligt, hvis jeg tænker på folk med
> diabetes.
> Så findes det? sukerfrie og fedtfrie kager?

Kager består af fedt, æg, sukker, hvedemel, hævemiddel og måske en eller
anden form for smagstilsætning, f.eks. kakao eller vanile. Dertil kan så
komme f.eks. gulerødder. Tager du alt fedt ud, så har du hverken fedt eller
æg. Så tager du alt sukker ud, så har du ikke sukker, mel, kakao (som også
indeholder fedt) eller gulerødderne.
Du står altså tilbage med hævemiddel. Det bliver der ikke meget kage ud af.

Sukker kan så erstattes af sødemidler, men fedtet kan ikke erstattes, højst
skæres ned.

Mvh Maria

Fra : bj

Dato : 11-04-05 19:08

> [...]
> af.
>
> Sukker kan så erstattes af sødemidler, men fedtet kan ikke erstattes,

bj

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-04-05 22:52

[bj | Mon, 11 Apr 2005 13:23:44 +0200]

>er det overhovedet muligt med sukkerfrie og fedtfrie kager...

Helt sukker OG fedtfrie kager er næsten en umulighed, men der findes en del
diabetes proukter der er OK fordi de er uden tilsat sukker og fedtfattige.

Flere helsekost butikker har færdige kager til dette formål, og desuden har
ISIS lavet en linie af gør-det-selv kagepulvere; tror faktisk at den slags
er at finde i Netto og Føtex.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Frandsen

Dato : 12-04-05 09:18

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan hjælpe med at svare påd et?

Kroppen skal have fedt. Det er svært at fjerne fedtet helt fra kager, da de
så ville få en underlig konsistens. En kage kan dog være fedtfattig, og
sukkerfri! Der er ikke noget galt i, at man får dækket sit fedtbehov gennem
kagerne, da man kan fjerne fedtet fra mange andre fødemidler. Man skal dog
være opmærksom på, at mange kager indeholder usundt fedt så som
transfedtsyrer.

Du bør fokusere på det samlede fedtindtag på en dag, og måske ikke lige på
et enkelt produkt.

Håber det hjælper.

Fra : bj

Dato : 12-04-05 10:21

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
>indlæg igennem og kunne læse at jeg er meget fokuseret på fedt, men jeg er
>godt klar over at kroppen skal bruge fedt for at fungere....

Jeg har ikke set de nævnte fedtfrie/sukkerfrie produkter i føtex, men vil da
kigge en eksta gang jeg er i Føtex...

stadig tak for svarene.

bj

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 12-04-05 12:01

> [...]
>
> er det overhovedet muligt med sukkerfrie og fedtfrie kager...
>
> Det må efter min overbevisning da være muligt, hvis jeg tænker på folk med

Jeg er selv tidligere diabetiker, og jeg bagte mange kager. FedtFRI lader
sig ikke gøre, men sukkerfri og fedtfattige kager er ingen umulighed. Selv
brugte jeg Perfect Fit som sødemiddel, det er samtidig rimelig nemt at bruge
med ens "almindelige" kageopskrifter.

MVH Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-04-05 13:31

Mette Svangren Guttesen skrev den 12-04-2005 13:01:
> "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er selv tidligere diabetiker,

øhhhh, hvordan /tidligere/?

Ren nysgerrighed.