Hvor rask kan jeg blive?
Fra : Brian Olesen

Dato : 03-04-05 21:39

Hejsa i gruppen
Nu skal I altså lige høre.

Jeg har efterhånden været overvægtig ganske længe og nu har det medført at
min krop er begyndt at sige fra, eller at stå af om I vil.

Jeg har prøvet nogle få ting, senest nogle uger på ddv's udmærkede kur, som
jeg tabte mig små 15 kg. på.

Nu vil jeg i gang med et projekt, som rækker væsentligt længere og som både
bygger på ddv og min egen sunde fornuft. Jeg mener jo, at det er helt vildt,
at man ikke må dyrke noget motion mens man taber sig.
Jeg vejer nemlig næsten 160 forbandede kilo og det er jo i virkeligheden 2
hele mennesker jeg går og slæber rundt på. Det går altså bare ikke længere!

Men altså jeg har fundet på dette her koncept jeg gerne vil høre Jeres
oprigtige mening om. Der er jo mange her, som har tabt sig adskillige kilo
og andre, som simpelthen bare ved en masse om emnet.
Konceptet er simpelt og ret spændende synes jeg. Det hedder ganske enkelt:
Hvor rask kan jeg blive???

Her får i lige en lille liste over de sygdomme jeg har pådraget mig på grund
af min overvægt.
Jeg har insulinbehandlet sukkersyge altså diabetes 2, for de indvigede.
Så har jeg haft et skinnebens-sår som jeg mirakuløst selv har fået styr på.
Senest har jeg fået et ødom altså vand i benene. Det sidder mest foran på
skinnebenene og når det er aller værst gør det faktisk ret ondt.

Så kommer vi til de rigtig irriterende ting:
Jeg er oppereret for en discus prolaps i lænnen og desværre har jeg mange
men efter denne opperation. Jeg har det stadig som om venstre halvdel af
venstre fod sover og let formindsket kraft og styring af venstre fod.
Herudover har jeg slidgigt i lænnen, så jeg kan altså ikke gå særlig langt.
Men det er så til gengæld også det.

Nu vil jeg altså finde ud af, hvor rask jeg kan blive ved at tabe mig måske
60 kg.

Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål her til gruppen. Det som faktisk går
mig mest på lige nu er, om dette ødem med vand i benene kan blive bedre,
eller måske helt forsvinde?
Har nogen af Jer haft dette problem og hvad skete der, da I smed nogle kilo?

Jeg glæder mig til, om nogle måneder at kunne vende tilbage med mine
erfaringer.

Jeg modtager meget gerne gode råd til hvad jeg efter jeres mening bør gøre.

Jeg vil slutte med at sige, at mit hjerte er i mægtig god form, så jeg kan
altså godt tåle at svede lidt.

Glæder mig til nogle svar og kommentarer.

Mvh. Brian

Fra : bb

Dato : 03-04-05 22:28

>Hejsa i gruppen
>Nu vil jeg altså finde ud af, hvor rask jeg kan blive ved at tabe mig måske
>60 kg.

Meget, meget raskere. Jeg kan ikke sige om du slipper af med alle dine
skavanker men du skal helt sikkert i gang med noget motion. Selv har
jeg "kun" tabt 30kg men det går rigtig stærkt i starten, især for
mænd.

Fra : Brian Olesen

Dato : 03-04-05 22:48

Hej

> [...]
> skavanker men du skal helt sikkert i gang med noget motion. Selv har
> jeg "kun" tabt 30kg men det går rigtig stærkt i starten, især for

Det er jeg slet ikke i tvivl om.
De 15 kg. jeg snakkede om va faktisk på rimelig få uger.
Jeg er skam i gang med en livsstilsændring der batter helt vildt.
Fra at sidde inde og nogle dage slet ikke at komme ud er jeg ude at gå hver
dag nu og cykler også.
Jeg kan ikke gå længere end ca. 600 meter, så låser ryg og ben og det hele
og man skulle jo også gerne kunne slæbe sig hjem igen. Som sagt gigten og
overvægten i forening. Men du kan tro der arbejdes på sagen!

Glæder mig, at jeg kan blive raskere, som du skriver.
Kan du i øvrigt selv mærke nogen forandring og har du noget imod i så fald
at beskrive nogle af de forbedringer du har oplevet på din krop.

Mvh. Brian

Fra : bb

Dato : 05-04-05 17:29

> [...]
>Kan du i øvrigt selv mærke nogen forandring og har du noget imod i så fald
>at beskrive nogle af de forbedringer du har oplevet på din krop.

Jeg havde ikke ret mange skavanker men jeg har fået bedre ryg. Og så
er jeg naturligvis blevet mere udholdende i takt med at jeg har
motioneret.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-04-05 22:37

Brian Olesen wrote:
> Hejsa i gruppen

> Konceptet er simpelt og ret spændende synes jeg. Det hedder ganske
> enkelt: Hvor rask kan jeg blive???

mit bud, MEGET rask.... uddyber længere nede....

> Her får i lige en lille liste over de sygdomme jeg har pådraget mig
> på grund af min overvægt.
> Jeg har insulinbehandlet sukkersyge altså diabetes 2, for de
> indvigede.

det vil sansyneligvis forsvinde efterhånden som vægten forsvinder.....

> Så har jeg haft et skinnebens-sår som jeg mirakuløst
> selv har fået styr på.

skinnebenssårene vil du kunne mindske, sansyneligvis alene pga øget
blodcirkulation i benene.... det er sikkert også en eftervirkning af din
diabetes....

> Senest har jeg fået et ødom altså vand i
> benene. Det sidder mest foran på skinnebenene og når det er aller
> værst gør det faktisk ret ondt.

det vil også mindskes, og ja, det kan sagtens gøre meget ondt.....

> [...]
> venstre fod. Herudover har jeg slidgigt i lænnen, så jeg kan altså
> ikke gå særlig langt. Men det er så til gengæld også det.

det vil så ikke forsvinde, desværre, men mit GÆT er at generne vil mindskes
fordi du vil have mindre og mindre vægt at skulle slæbe rundt på......

> Nu vil jeg altså finde ud af, hvor rask jeg kan blive ved at tabe mig
> måske 60 kg.

så er det jo jeg godt kunne tænke mig at vide hvordan du har tænkt dig at nå
det mål??

> [...]
> bedre, eller måske helt forsvinde?
> Har nogen af Jer haft dette problem og hvad skete der, da I smed

mine ødemer startede fordi jeg var i medicinsk behandling med prednisolon,
og trods det er nogle år siden, døjer jeg stadig med det fra tid til
anden.... jeg har fået vanddrivende fra min læge, Centyl med kaliumklorid,
som afhjælper mine problemer meget....
i starten tog jeg dem dagligt, og på nuværende tidspunkt er det et spørgsmål
om at jeg tager dem efter behov..... efterhånden er vi ude i at jeg primært
har brug for dem i sommerhalvåret når det er varmt, eller når jeg har gået
meget, eller har haft høje hæle på i laaang tid.....

> Jeg glæder mig til, om nogle måneder at kunne vende tilbage med mine
> erfaringer.

jeg glæder mig meget til at høre dine erfaringer....

> Jeg modtager meget gerne gode råd til hvad jeg efter jeres mening bør
> gøre.

du skal i gang med at bevæge dig..... selvom du har dårlig ryg, og derfor
ikke kan gå langt, er der jo andre træningsformer der kan bruges.....
styrketræning feks, og cykling.....

> Jeg vil slutte med at sige, at mit hjerte er i mægtig god form, så
> jeg kan altså godt tåle at svede lidt.

det er svært helt at give dig råd til hvad du skal gøre, når man ikke helt
ved hvad du KAN gøre ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-04-05 00:20

Brian Olesen skrev den 03-04-2005 22:38:

snip: Brians Historie

> [...]
> altså godt tåle at svede lidt.
>
> Glæder mig til nogle svar og kommentarer.

Har jeg forstået dig korrekt, når du idag vejer 160 kilo?
Og du er har godt med DDV-konceptet?

Hvis du kan svare begge dele med ja, så vil mit umiddelbare råd være:
Vent med at dyrke motion indtil du er langt længere ned i vægt.

Dit vægttab vil komme samtidig med at du følger DDV-konceptet. Og det du
slæber* mad og drikkevarer (dvs. ca. 4 kilo om dagen, hvis du udnytter
maks. grænserne) er rigelig af motion til dig med din nuværende vægt in
mente.
Der er så mange ting at tænke på i forbindelse med DDV-konceptet, at
motion rent psykologisk - i hvert fald for mig om det gælder for dig ved
jeg ikke - er uoverskueligt at tænke på.

*: Du skal jo også handle engang imellem og der slæber du jo mad i de
nævnte mængder.

På et tidspunkt, så kan du indarbejde noget motion. Den motion du måtte
vælge. Vælg den i samråd med en læge og/eller fysioterapeut.

Jeg er ikke læge eller sundhedsperson, men min fornuft siger mig, at du
har så mange overvægts-følgesygdomme/-skader på skelet, led og indre
organer, at du ikke bør motionere på din krop uden at du har supervision
af den ene eller anden slags.

Der findes dog bevægelsesformer som for dit vedkommende vil virke som
motion, hvor det for tynde mennesker (fx for mig. Jeg vejer 130) bare er
almindelig bevægelse.
En ganske almindelig gåtur på 1 kilometer i moderat tempo vil med dine
rygproblemer udsætte ryggen for ret mange stød (tænk på, at du med hvert
skridt skal flytte 160 kilo) og din ryg har jo fået så mange stød, at
den allerede har taget skade.

Du kan også overveje svømning, hvis du nogensinde fik lært at svømme som
barn.
Det skulle være ret godt for skelet og led, at blive lettet for vægten
bare lidt (så får man også en forsmag på, hvad det vil sige at veje lidt ).
Find ud af om din lokale svømmehal har særlige åbningstider for overvægtige.

Nogen her i gruppen vil sikkert være uenig med mig.
Jeg ved naturligvis ikke om du kan bruge mine kommentarer og tanker til
noget i dit projekt.
Det eneste du må love mig: bliv ikke demotiveret af, hvad jeg skriver.
Hvis du virkelig mener, at du kan klare en motion uden at gøre skade på
dig selv, så gør det endelig. Det har ikke været min intention, at
fjerne de positive oplevelser og planer du har (haft) i forbindelse med
dit vægttab. For dem skal du sørme samle på.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 04-04-05 13:18

Carsten Riis <.@.> wrote in

> [...]
> indre organer, at du ikke bør motionere på din krop uden at du har
> supervision af den ene eller anden slags.

Cykling belaster skelettet meget meget lidt og giver ikke nogle stød. Godt
forslag med svømning også!

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Brian Olesen

Dato : 04-04-05 22:35

Hej Carsten

> Har jeg forstået dig korrekt, når du idag vejer 160 kilo?
> Og du er har godt med DDV-konceptet?

Tja både og. i dag vegede jeg mig og havde faktisk tabt 4 kilo, så nu hedder
det 152.1 kg.

> Hvis du kan svare begge dele med ja, så vil mit umiddelbare råd være: Vent
> med at dyrke motion indtil du er langt længere ned i vægt.

Uha det bliver altså svært. Jeg føler jeg vinder meget psykologisk ved at få
lidt sved på panden, men vi snakker selvfølgelig ikke vild og overdreven
motion. Ikke noget med 2 timers spinning, eller en gåtur, som smadrer min
ryg helt.

> [...]
> motion rent psykologisk - i hvert fald for mig om det gælder for dig ved
> jeg ikke - er uoverskueligt at tænke på.

Man kan faktisk sige, at jeg har det kanon godt på maden i ddvs program og
kan de fleste af reglerne på fingrene, så lige nu er det ikke mit største
problem. Men du har ret. Når man f.eks. ikke kender det så godt, så er der
virkelig noget at holde styr på. Sidste gang jeg kørte efter deres regler
var jeg nede på 145 kg og egentlig så er der jo ikke så langt derned
længere, som jeg følte i starten. Jeg mener først en ruchetur fra 160 til
145 og så op på 160 igen. Det var lidt af et hårdt slag for min selvtillid.
Jeg blev også shokeret over, hvor hurtigt kiloene kan komme på igen, hvis
man ikke passer på.

> *: Du skal jo også handle engang imellem og der slæber du jo mad i de
> nævnte mængder.

Faktisk ikke. Der er jeg nemlig lidt af en tøsedreng og lader fruen handle i
stedet, for min ryg pivver bare ved det mindste vrid.

> På et tidspunkt, så kan du indarbejde noget motion. Den motion du måtte
> vælge. Vælg den i samråd med en læge og/eller fysioterapeut.

Åh alle disse søde velmenende mennesker siger altid sådan noget som: "Lyt
til din krop"... Det er kun dig, som kan mærke hvor ondt du har det... osv.
Sødt sagt, men nok også lidt for pænt til min smag.
Jeg kan godt tåle at presse mig selv lidt udover smertegrænsen.

> [...]
> har så mange overvægts-følgesygdomme/-skader på skelet, led og indre
> organer, at du ikke bør motionere på din krop uden at du har supervision

Det har du muligvis ret i, men jeg føler et stort velvære ved blot at lave
lidt motion. Især kondicyklen kan jeg godt køre på uden de helt store gener.

> Der findes dog bevægelsesformer som for dit vedkommende vil virke som
> motion, hvor det for tynde mennesker (fx for mig. Jeg vejer 130) bare er
> almindelig bevægelse.

Ok. Dem vil jeg da meget gerne have et par eksempler på.

> [...]
> skridt skal flytte 160 kilo) og din ryg har jo fået så mange stød, at den
Ja lige præcis gåturene er klart det, der belaster mig mest, så det bliver
også kun til et par stykker af disse om dagen. Plus jeg nu er blevet bedre
til at rejse mig op og få nogle ting gjort uden at lade dovenskaben få lov
at indvirke.

> [...]
> lidt ).
> Find ud af om din lokale svømmehal har særlige åbningstider for

Kanon idé og selv med min overvægt lykkedes det mig for et par år siden at
svømme over 500 m i træk uden pause. Fed fornemmelse!!!

> [...]
> de positive oplevelser og planer du har (haft) i forbindelse med dit
> vægttab. For dem skal du sørme samle på.

Jeg er ikke i en position, hvor jeg kan tillade mig at brokke mig over folks
råd. Jeg tror ikke på, at nogen her ville komme med råd de ikke selv tror
på, så alt, hvad der kommer af input bliver bestemt både respekteret og højt
værdsat og så ta'r jeg det af det, som jeg mener jeg kan bruge.
Jeg har det bare lidt sådan, at nu har jeg gået og pyldret så længe, at det
er tid til at tage skeen i den anden hånd. Selvfølgelig er jeg jo ingen
jægersoldat og vil da også tage rimelige forhåndsregler i brug, så ikke
jeg får skader, men jeg har virkelig besluttet, at overskride min krops
første smertesignaler, for at tvinge den til at regenerer det skadede væv og
danne flere muskler. Men jeg vil da bestemt have dine tanker i mente!

Mvh. Brian

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-04-05 13:50

Brian Olesen skrev den 04-04-2005 23:34:

> Tja både og. i dag vegede jeg mig og havde faktisk tabt 4 kilo, så nu hedder
> det 152.1 kg.

Cool

> [...]
> motion. Ikke noget med 2 timers spinning, eller en gåtur, som smadrer min

Ok, det er godt at du har tænkt dig at gøre det med omtanke.

> [...]
> virkelig noget at holde styr på. Sidste gang jeg kørte efter deres regler
> var jeg nede på 145 kg og egentlig så er der jo ikke så langt derned

jeg håber, at du kan komme igennem 145 kilo barrieren.

> Faktisk ikke. Der er jeg nemlig lidt af en tøsedreng og lader fruen handle i
> stedet, for min ryg pivver bare ved det mindste vrid.

Fair nok. Så kunne det jo være, at du kan bære bare lidt af indkøbene.

Du siger jo selv at du vil til at motionere, men nu siger din ryg piver
ved det mindste vrid.
Man kan godt købe ind uden vrid. Det tager lidt længere tid, men det er
muligt.

> [...]
> Sødt sagt, men nok også lidt for pænt til min smag.
> Jeg kan godt tåle at presse mig selv lidt udover smertegrænsen.

hmmmm, hvordan kan du kombinere:

min ryg pivver bare ved det mindste vrid.
vs.
Jeg kan godt tåle at presse mig selv lidt udover smertegrænsen.

Jeg siger ikke, at der ikke er sammenhæng. Jeg kan bare ikke se den.

Og i forhold til de søde mennesker.
Er du sikker på, at du har mødt den rigtige hjælper.
Fysioterapeuter og læger er meget forskellige.
Nogen er så'en lidt blødsøden andre er lidt hårde.
Andre igen agerer ud fra den aftale man har lavet med dem.

> Det har du muligvis ret i, men jeg føler et stort velvære ved blot at lave
> lidt motion. Især kondicyklen kan jeg godt køre på uden de helt store gener.

Så er kondicyklen vejen frem, selvom den står stille.

Du kan evt. udskifte til en rigtig cykel, men spørgsmålet er om du kan
finde en cykel som kan holde til din nuværende vægt.

> Ok. Dem vil jeg da meget gerne have et par eksempler på.

Fx en gåtur. Prøv at gå med lidt længere skridt end du vil gøre
normalt. Sving lidt med armene (så det stadig ser naturligt ud). De
længere skridt giver stræk i muskler. Armsvingene sætter pulsen i vejret.
Tempoet du går i, skal så være et tempo som ryggen kan holde til.
(overvej evt. Stavgang/NordicWalking) som fast motionsform

Eller hvad med lodrette armbøjninger. Stil dig med ansigtet mod væggen
i en passende afstand.
Sæt håndfladerne på væggen. Vælt forover. Og sæt af med armene.
For at få pulsen op ved at øge tempoet på ar
Hvis ryggen kan holde til det: Øg sværhedsgraden ved at stille dig
længere fra væggen.

Eller hvad med mavebøjninger med hold.
Læg dig på ryggen (bare i sengen, hvis det er en nogenlunde hård
madras). Læg hænderne foldet på hovedbunden
hold hovedet og nakke stivt. Løft nu skuldrene (skulderbladene behøvedes
ikke løftes med, da det belaster ryggen). Hold den position i fx 5-10
sekunder evt. indtil du kan mærke at mavemusklerne "ryster" (ja, du har
mavemuskler og det er fed fornemmelse at mærke at de kan "ryste").
Det vil også også hjælpe på dine rygproblemer, at du får gode mavemuskler.

> Ja lige præcis gåturene er klart det, der belaster mig mest, så det bliver
> også kun til et par stykker af disse om dagen.

Det er jo mere end det var tidligere. Og det vil med tiden blive til mere.

Har du tilfældigvis registreret den første gang du var ude at gå vs. det
du kan nu?
Eller hvad med at gå igang med at registrere din resultater.

> Plus jeg nu er blevet bedre
> til at rejse mig op og få nogle ting gjort uden at lade dovenskaben få lov
> at indvirke.

that is the spirit.

> Jeg er ikke i en position, hvor jeg kan tillade mig at brokke mig over folks
> råd.

Jo, du kan da altid sige, at det folk siger er fuldstændg hul i hovedet
eller ikke giver mening.

Bare fordi du beder om svar, så er du stadig berettiget til at have din
mening om dem og sige din mening!

> Jeg tror ikke på, at nogen her ville komme med råd de ikke selv tror
> på, så alt, hvad der kommer af input bliver bestemt både respekteret og højt
> værdsat og så ta'r jeg det af det, som jeg mener jeg kan bruge.

Nemlig!

> [...]
> danne flere muskler. Men jeg vil da bestemt have dine tanker i mente!

På visse punkter ligner din opgave (overleve den situation som er
opstået) den som jægersoldater har (ligeledes overleve den situation som
er opstået).

Du render rundt med ligeså meget vægt som en jægersolat? Du gør det
endda 24 timer i døgnet.

Du skal forholde dig til den situation du er i og de ressourcer du har
til din rådighed.

Din situation, hvis du ikke tager dine forholdsregler, kan i bedste fald
gøre din opgave svær eller i værste fald tage livet af dig.

Jægersoldaten har selv sat sig sin situation ved at sige ja til jobbet.
Du har selv sat dig i din situation, men du har nok ikke taget et
bevidst valg: jeg vil være fed.
Det er gør det faktisk lidt sværere at være dig end en jægersoldat.

En jægersoldat har været igennem en udvælgelsesproces og modtaget en
usædvanlig træning.
Du er ikke blevet udvalgt til at være fed, du har heller ikke modtaget
en usædvanlig træning. Så du har det faktisk på mange området ret meget
mere vanskeligt end en jægersoldat i forhold til den situation du skal
komme ud af.

Jægersoldaten er udsat for mange udefra kommende farer og fjender, som
befinder sig i god afstand fra jægersoldaten.
Du har - formentlig - ikke nogen eksterne fjender, men skal kæmpe den
fjende som har sat sig under huden på dig. Og du kan ikke bevæge dig væk
fra ham.
Det gør jo din opgave ganske meget sværere.

Så nej, du er ikke jægersoldat, men der er dog visse lighedspunkter,
hvor konsekvenserne for din handlinger hhv. passivitet kan være ligeså
skæbnesvanger som dem en jægersoldat har.

Fra : Brian Olesen

Dato : 05-04-05 19:22

Hej Carsten

> jeg håber, at du kan komme igennem 145 kilo barrieren.

Det skal jeg såmænd nok komme.
I dag har været lidt af en dovne-dag, men jeg skal ud at gå her omlidt.

> Fair nok. Så kunne det jo være, at du kan bære bare lidt af indkøbene.

Ja det vil jeg også gøre fremover.

> Du siger jo selv at du vil til at motionere, men nu siger din ryg piver
> ved det mindste vrid.
> Man kan godt købe ind uden vrid. Det tager lidt længere tid, men det er
> muligt.

Selvfølgelig og det skal jeg så lige vende mig til.

> hmmmm, hvordan kan du kombinere:
>
> min ryg pivver bare ved det mindste vrid.
> vs.
> Jeg kan godt tåle at presse mig selv lidt udover smertegrænsen.

Jamen det er nok lidt en kombination. Altså jeg har ladet min ryg bestemme
lidt for meget over, hvad jeg kunne og ikke kunne.
Men jeg skal også passe på, for overanstrænger jeg mig for meget lægger
kroppen mig altså i seng et par dage. Det har jeg prøvet og det er altså
ikke særlig sjovt.
Men vrid giver altså smerter, hvor f.eks. svømning ingen smerter giver.

> Jeg siger ikke, at der ikke er sammenhæng. Jeg kan bare ikke se den.
Jo det er hårdt at slæbe tunge poser og kasser og måske let at svømme 300 M.
Jeg kan vist ikke forklare det meget bedre.

> [...]
> Nogen er så'en lidt blødsøden andre er lidt hårde.
> Andre igen agerer ud fra den aftale man har lavet med dem.

Nej det har jeg givetvis ikke og jeg følte mig faktisk meget ladet i stikken
efter discusopperationen af Aalborg sygehus. Jeg havde mange smerter og man
gik ikke særlig ind i genoptræningen synes jeg.

> Så er kondicyklen vejen frem, selvom den står stille.

Heheh ja den er jeg meget glad for at hoppe på.

> Du kan evt. udskifte til en rigtig cykel, men spørgsmålet er om du kan
> finde en cykel som kan holde til din nuværende vægt.

Ja det er jo lige det.

> [...]
> Tempoet du går i, skal så være et tempo som ryggen kan holde til.
> (overvej evt. Stavgang/NordicWalking) som fast motionsform
Ja det kommer jeg nok til at kunne dyrke noget mere, men ikke lige nu i
hvert fald. Nu tror jeg, at det er svømningen og motionen i et motions
center plus kondicyklen, som får første prioritet i en periode. Men jeg ved
godt, at gåturene også er vigtige og jeg gør det bestemt også så meget jeg
kan holde til.

> [...]
> For at få pulsen op ved at øge tempoet på ar
> Hvis ryggen kan holde til det: Øg sværhedsgraden ved at stille dig længere

Hihih er lige afprøvet og det virker godt. Hold op jeg har godt nok ikke
mange armkrafter for tiden. (ka' I sige svækling)?
Der er absolut noget at gå i gang med.

> [...]
> mavemuskler og det er fed fornemmelse at mærke at de kan "ryste").
> Det vil også også hjælpe på dine rygproblemer, at du får gode mavemuskler.

Jep den skal bestemt også prøves af. Lyder meget god.

> [...]
> du kan nu?
> Eller hvad med at gå igang med at registrere din resultater.

Ja det bør man jo nok. Det har jeg ikke tænkt på, men du har da ret. Den
første gang kunne jeg gå over til købmanden og havde p... ondt og blev mega
forpustet. Nu går jeg da flere gange så langt uden at jeg går ned på det. Er
der mon nogen formel måde at registrerer sådan noget på -

> that is the spirit.

Thanks!

> Jo, du kan da altid sige, at det folk siger er fuldstændg hul i hovedet
> eller ikke giver mening.
>
> Bare fordi du beder om svar, så er du stadig berettiget til at have din
> mening om dem og sige din mening!

Jo dee't. Men indtil videre er der ikke kommet noget på bordet jeg ikke
kunne tåle at høre.

> [...]
>
> Din situation, hvis du ikke tager dine forholdsregler, kan i bedste fald
> gøre din opgave svær eller i værste fald tage livet af dig.

Snip: sammenligning af slanke/livsstilsændringen med opgaverne for en
Jægersoldat..

Yup got you! Det er da en vigtig pointe det med den indre fjende, som man
ikke kan løbe fra. Sådan kan man jo godt se på det.

> Så nej, du er ikke jægersoldat, men der er dog visse lighedspunkter, hvor
> konsekvenserne for din handlinger hhv. passivitet kan være ligeså
> skæbnesvanger som dem en jægersoldat har.

Ja ka' sagtens se, hvor du vil hen. Overlevelse kontra det modsatte og at
fjenden er usynlig osv.

Fede og inspirerende tanker og jeg skal nok fortælle om, hvordan det går med
øvelserne.

Mvh. Brian

Fra : Frandsen

Dato : 04-04-05 08:31

"Brian Olesen" <ingen-mail-tak@kein-post.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa i gruppen

Hej Brian

> Jeg er oppereret for en discus prolaps i lænnen og desværre har jeg mange
> men efter denne opperation.

Har også selv haft en discus prolaps i lænden, men er dog ikke blevet
opereret.

> Jeg har det stadig som om venstre halvdel af
> venstre fod sover og let formindsket kraft og styring af venstre fod.

Kan være en permanent nerveskade. Min kiropraktor var også bekymret for
nedsat styrke i min højre fod, men styrken er kommet tilbage, men min
prolaps var heller ikke så slem.

> Herudover har jeg slidgigt i lænnen, så jeg kan altså ikke gå særlig
langt.
> Men det er så til gengæld også det.

Min discus prolaps gør, at jeg ikke kan lave motion som løb og hop og andre
ting, der giver stød op igennem min rygrad. Jeg har det til gengæld fint på
en kondicykel.

> [...]
> eller måske helt forsvinde?
> Har nogen af Jer haft dette problem og hvad skete der, da I smed nogle

Mit forsvandt.

> Jeg glæder mig til, om nogle måneder at kunne vende tilbage med mine
> erfaringer.

Vi venter spændt.

> Jeg modtager meget gerne gode råd til hvad jeg efter jeres mening bør
gøre.

Ændre livsstil!

> Jeg vil slutte med at sige, at mit hjerte er i mægtig god form, så jeg kan
> altså godt tåle at svede lidt.

Betyder det, at du ikke har for højt blodtryk?

> Glæder mig til nogle svar og kommentarer.

Jeg holdt i øvrigt op med at snorke

Fra : Brian Olesen

Dato : 04-04-05 22:40

Hej

> kilo?
>
> Mit forsvandt.

Det der er jeg bare simpelthen hammerglad for at høre!
Jeg bilder mig faktisk ind, at mit allerede er lidt i bedring, så det var
lige en ekstra motivation.

> gøre.
>
> Ændre livsstil!

Ja helt klart. McDonald og kinesermanden kommer helt sikkert til i
fremtiden, at kigge længe efter mig og mine penge.

> Betyder det, at du ikke har for højt blodtryk?

Ja både det, men også, at jeg har fået foretaget både en såkaldt
holdermonitorering, som var normal samt et kardiogram hos min egen læge, som
viste, at det stod fint til med mit kredsløb.

> Jeg holdt i øvrigt op med at snorke

Hahaha det vil jeg se frem til.

Mvh. Brian

Fra : Frandsen

Dato : 05-04-05 08:41

> Ja helt klart. McDonald og kinesermanden kommer helt sikkert til i
> fremtiden, at kigge længe efter mig og mine penge.

Klart, men jeg tænker også på fast regelmæssig motion i dit liv, spise 5-6
måltider om dagen af fornuftig mad osv, også når du er kommet ned på din
ønskevægt.

> [...]
som
> viste, at det stod fint til med mit kredsløb.

Jamen, så ville jeg da bare knokle på. Hvis du vælger at gå i motionscenter,
så find et sted, hvor de ved hvad man må og ikke må, når man har haft en
discus prolaps osv.

> Hahaha det vil jeg se frem til.

Jae, men det var også overvægten der fik mig til at snorke. Slanke mennesker
snorker også, og jeg ved ikke hvilken katagori du havner i, men man må da
håbe

Fra : Brian Olesen

Dato : 05-04-05 11:31

Hej

> Klart, men jeg tænker også på fast regelmæssig motion i dit liv, spise 5-6
> måltider om dagen af fornuftig mad osv, også når du er kommet ned på din
> ønskevægt.

Det har du selvfølgelig helt ret i.

> [...]
> motionscenter,
> så find et sted, hvor de ved hvad man må og ikke må, når man har haft en

Ja det er nok knap så let og de der centre vi har her i byen, hvor det er
fysioterapeuter, som står for det er hulans dyre. Men jo sådan et sted vil
jeg lede efter.

Jo Jo

Mvh. Brian

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 04-04-05 13:26

"Brian Olesen" <ingen-mail-tak@kein-post.dk> wrote in

> Hejsa i gruppen

Hej Brian

> Her får i lige en lille liste over de sygdomme jeg har pådraget mig på
> grund af min overvægt.
> Jeg har insulinbehandlet sukkersyge altså diabetes 2, for de
> indvigede.

Generne fra Diabetes 2 kan i langt de fleste tilfælde reduceres helt
utroligt ved kombineret vægttab og bedre kondition.

> Herudover har jeg slidgigt i lænnen, så jeg kan altså
> ikke gå særlig langt. Men det er så til gengæld også det.

Du kan evt. prøve at indtage noget glukosamin (www.bio-natur.dk sælger
det billigt under menuen "tilbud". Jeg har ikke noget med firmaet at
gøre, andet end at min bedstemor og jeg er glade kunder dér.) for at
mindske nogle af generne og styrke dine led.

> Jeg vil slutte med at sige, at mit hjerte er i mægtig god form, så jeg
> kan altså godt tåle at svede lidt.

Du skriver i andet indlæg at du cykler og det er jo rigtigt godt. Som
Carsten Riis også foreslår, så ville svømning måske være en god aktivitet
også, kroppens bøje-egenskaber i vandet vil sikkert gøre det til en
behagelig fornøjelse da du bare kæmper mod vandmodstand og ikke
tyngdekraft :).
Jeg kan kraftigt anbefale styrketræning også - i og med at du er relativt
stor, så har du sikkert en god portion styrke at gøre godt med, så det
vil sikkert give dig nogle dejlige succesoplevelser - samtidig med at du
øger kroppens forbrænding ganske betydeligt - under og efter træningen.

Held og lykke med det hele - det bliver spændende at høre dig fortælle om
hvordan det går :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Brian Olesen

Dato : 04-04-05 22:46

Hej

> Generne fra Diabetes 2 kan i langt de fleste tilfælde reduceres helt
> utroligt ved kombineret vægttab og bedre kondition.

Det bliver bare kanon! I er simpelthen kommet med en masse fantastisk
opmuntrende kommentarer alle sammen og det skal I foreløbig have en stor tak
for.
Det virker faktisk utrolig motiverende med denne opbakning.

> [...]
> gøre, andet end at min bedstemor og jeg er glade kunder dér.) for at
> mindske nogle af generne og styrke dine led.

Jeg har hørt en masse positivt om dette produkt, men senest er man jo
begyndt at angribe det for kun at virke et par år. Men der er jo nogen, som
altid skal være så negative. Jeg vil prøve at kigge på det.

> [...]
> også, kroppens bøje-egenskaber i vandet vil sikkert gøre det til en
> behagelig fornøjelse da du bare kæmper mod vandmodstand og ikke

Ok det må jeg se at få noget gang i så. Jeg er i forvejen noget af en
vandhund, så er let at lokke.

> [...]
> vil sikkert give dig nogle dejlige succesoplevelser - samtidig med at du
> øger kroppens forbrænding ganske betydeligt - under og efter træningen.

Ja det har jeg også gjort en del i som helt ung. Jeg er lidt nervøs for,
hvad kadavret siger til det, men det skal da også prøves.

> Held og lykke med det hele - det bliver spændende at høre dig fortælle om
> hvordan det går :)

Tak skal du have og jeg skal nok holde Jer orienteret. Kan nok slet ikke
lade være.

Mvh. Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-04-05 12:05

Brian Olesen wrote:

Du ligner en oplagt kandidat til en eller anden kulhydratfattig kost - om
den så hedder Atkins, Omega eller bare bygger på lignende principper.

> [...]
> selv har fået styr på. Senest har jeg fået et ødom altså vand i
> benene. Det sidder mest foran på skinnebenene og når det er aller

En kulhydratfattig kost giver - ud over vægttabet - den for dig helt oplagte
fordel:
Du får reduceret dit blodsukker.

vh
Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 12:22

Jan Bøgh skrev den 06-04-2005 13:04:

> En kulhydratfattig kost giver - ud over vægttabet - den for dig helt oplagte
> fordel:
> Du får reduceret dit blodsukker.

Af ren nysgerrighed: Hvad med kolesterol?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-04-05 19:17

Carsten Riis wrote:

> Af ren nysgerrighed: Hvad med kolesterol?

Jeg aner det ikke - men umiddelbart kan jeg ikke se nogen sammenhæng mellem
kulhydrater og kolesterol.

Mht. fedtstoffer er det en anden sag - men man bør ikke tage hovedet under
armen hvis man laver en kostomlægning: De usunde fedtstoffer er stadigvæk
usunde. Men kolesterolproblemet er så vidt jeg kan bedømme i høj grad et
spørgsmål om disposition - var jeg i tvivl, ville jeg få det kontrolleret
hos min læge.

vh
Jan

Fra : bb

Dato : 07-04-05 08:05

>Af ren nysgerrighed: Hvad med kolesterol?

Kolesterol påvirkes i positiv retning av motion samt de "gode"
fedtstoffer.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 07-04-05 12:22

bb <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> wrote in

> Kolesterol påvirkes i positiv retning av motion samt de "gode"
> fedtstoffer.

Jeg tror nærmere at Carsten hentyder til at kolesterol-tallet ofte
eksploderer på en Atkins-kur.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen