DDV-marmelade
Fra : Rikke & Per

Dato : 02-04-05 09:24

Jeg har netop købt et glas blommemarmelade fra de danske vægtkonsulenter.
Egentlig fordi det er blommemarmelade, men den slankende effekt skader jo
heller ikke. Stor er forundring derfor da jeg erfarer at der i denne
marmelade er 230 kal.pr. 100 g. mens der i de andre "almindelige" marmelader
i vores køleskab "kun" er 190 kal. pr. 100 g.. Hvad er så pointen?????

Med Venlig Hilsen

Rikke Mikkelsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-04-05 10:36

Rikke & Per <>>prikke@newmail.dk< skrev den 02-04-2005 10:23:
> [...]
> i vores køleskab "kun" er 190 kal. pr. 100 g.. Hvad er så pointen?????

Højst sandsynlig fordi de "almindelige" marmelader er sødet med sukker,
som er NoNo i DDV-programmet.

Husk at du på DDV-programmet ikke måler kalorier, men gram

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Rikke & Per

Dato : 02-04-05 11:34

--
Den, som ophøjer sig selv, skal ydmyges,
og den, som ydmyger sig selv, skal ophøjes.
"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> som er NoNo i DDV-programmet.
>
> Husk at du på DDV-programmet ikke måler kalorier, men gram

Så meget ved jeg ikke om DDV. Men handler det ikke i sidste ende om
kalorier, hvis man vil tabe sig????

Mvh Rikke

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-04-05 14:34

Rikke & Per <>>prikke@newmail.dk< skrev den 02-04-2005 12:33:

> Så meget ved jeg ikke om DDV.

Så syntes jeg helt ærlig, at du bør sætte dig lidt ind i tingene

> Men handler det
> ikke i sidste ende om
> kalorier, hvis man vil tabe sig????

Ikke i DDV-systemet. Der drejer det sig om at holde sig indenfor
bestemte gram af forskellige madvarer.
Fx marmelade må man få 15 gram pr. dag.

DDV-konceptet er et lavkalorie-koncept. Så ja, det drejer sig om
kalorier, men man måler kalorierne i gram, så at sige.

Jeg vil kort ridse madmængden for mænd op med ét eksempel:

125 gram Græsk Yoghurt (10% fedt) og 2½ dl skummetmælk
70 gram mager ost (herunder: fromage frais)
4-5 frugter (en frugtportion vejer alt efter type mellem 40-150 gram)
op til 250-340 gram kød, fisk ELLER fjerkræ.
600-1000 gram grønsager
120 gram brød
15-30 gram plantefedt (afhængig af hvad man bruger. Smør/kærgården ikke
muligt)
2 liter vand

Det skal så fordeles på 3 hovedmåltider og et par mellemmåltider efter lyst.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 07-04-05 18:12

Carsten Riis wrote:

> Ikke i DDV-systemet. Der drejer det sig om at holde sig indenfor
> bestemte gram af forskellige madvarer.

Ja, udregnet ud fra energiindholdet.. Så du har vist ikke helt
gennemskuet det grundlæggende koncept i vægttab..

Pointen her i Rikkes indlæg er at der er mere energi i DVV-marmeladen..

Dvs. at hvis man må få 15gr. DVV-marmelade svarende til 0,15 * 230 =
34,5 kalorier..

Så kan man med dem almindelige marmelade i Rikkes køleskab få ( 34,5/190
= 18 gram alm. marmelade...

Så jo Rikke har ret DVV-marmeladen er mere fedende, faktisk 21% mere og
det synes jeg også er vildledende, da man forbinder WW og DVV produkter
med sundhed og slankemad..

Thore

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 22:37

SmaRTrxxv skrev den 07-04-2005 19:12:

> Ja, udregnet ud fra energiindholdet.. Så du har vist ikke helt
> gennemskuet det grundlæggende koncept i vægttab..

Det var heller ikke vægttabet vi debatterede, men alene hvordan
Marmeladen fungerer i DDV-konceptet.
Og hvordan DDV-konceptet fungerer generelt.

> [...]
> 34,5 kalorier..
>
> Så kan man med dem almindelige marmelade i Rikkes køleskab få ( 34,5/190

Nej! I DDV-koncepet må du kun få 15 gram sukkerfri marmelade pr. dag.
Hvormange kalorier der i marmeladen er ligegyldigt. Der må bare ikke
være sukker i!
At DDV så har udviklet deres egen serie, tja det gør jo at møderne jo
bliver til salgsmøder istedet for hjælptilvægttab-møder.
Det er sikkert også derfor at en del tidl. DDV-konsulenter har startet
deres egen virksomhed op til at rådgive omkring vægttab.

> Så jo Rikke har ret DVV-marmeladen er mere fedende, faktisk 21% mere og
> det synes jeg også er vildledende, da man forbinder WW og DVV produkter
> med sundhed og slankemad..

Har du nogensinde afprøvet DDV-konceptet.
Følger du konceptet til punkt og prikke, så virker det. Og der tillader
man altså 15 gram marmelade pr. dag, sålænge den er sukkerfri!

Finder du en med færrere kalorier, hurra for dig. Men du må stadig kun
få 15 gram, da man ikke tæller kalorier men gram!

Og snakker du vildledende, så bør du sgu brokke dig mere over
light-mayonaissen. Lightmayonaisse er jo stadig fedende NÅR du spiser
det i de forkerte mængder!

Og nu kommer det sjove: DDV-konceptet. Der skal man faktisk indtage 30
gram fedt fx lightmayonaisse eller lätta-magarine pr. dag.

Og alligevel taber man sig ½-1 kilo pr. uge selvom man indtager syv
gange femten gram lightmayonaisse
Og når man ikke spiser mayonaissen, så taber man sig ikke på sigt.
Ups, så røg din kalorie-tankegang

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 07-04-05 23:24

Carsten Riis wrote:
> SmaRTrxxv skrev den 07-04-2005 19:12:
>

> Det var heller ikke vægttabet vi debatterede, men alene hvordan
> Marmeladen fungerer i DDV-konceptet.

Nej, Rikke bragte kun energi indholdet på bane.. og uanset om der er
sukker eller ej i marmeladen fra DVV er der stadig mere energi i..

> Og hvordan DDV-konceptet fungerer generelt.

Det var dig som begyndte på det..

> Nej! I DDV-koncepet må du kun få 15 gram sukkerfri marmelade pr. dag.
Muligvis, men man ville opnå præcis samme vægttabt med 18 gram alm.
marmelade

> Hvormange kalorier der i marmeladen er ligegyldigt.
Nej, overflødig energi ophobes som fedt i kroppen.. og det er uanset om
det kommer fra kulhydrat, protein eller fedt..

> Har du nogensinde afprøvet DDV-konceptet.
Nej, jeg kan godt finde ud af at tabe mig uden hjælp..
Jeg ved godt at det drejer sig om at bruge mere energi end jeg spiser..

> Følger du konceptet til punkt og prikke, så virker det. Og der tillader
> man altså 15 gram marmelade pr. dag, sålænge den er sukkerfri!
Ja, det virker.. men det er stadig fordi man får mindre energi ind end
man spiser...

> Finder du en med færrere kalorier, hurra for dig. Men du må stadig kun
> få 15 gram, da man ikke tæller kalorier men gram!

Pas på med den tankegang, den kan gøre dig syg, ja iværste fald slå dig
ihjel.. og jo man tæller netop gram på baggrund af energi indholdet i de
enkelte fødevarer.. prøv at spørge en voksen næste gang du er til et
DVV-møde

> Og snakker du vildledende, så bør du sgu brokke dig mere over
> light-mayonaissen.
Nej da.. 1. Jeg ved det godt og 2. det ikke mig som brokkede mig over
det, jeg gav bare Rikke ret..

> Lightmayonaisse er jo stadig fedende NÅR du spiser
> det i de forkerte mængder!
Ja, det er alt der indeholder energi...

> Og nu kommer det sjove: DDV-konceptet. Der skal man faktisk indtage 30
> gram fedt fx lightmayonaisse eller lätta-magarine pr. dag.
Det er da ikke så mærkeligt (sjovt) man skal jo have lidt energi for at
overleve

> Og når man ikke spiser mayonaissen, så taber man sig ikke på sigt.
Det var godtnok synd for de overvægtige som ikke kan lide majonæse... Jo
selvfølgelig kan man det

> Ups, så røg din kalorie-tankegang

Nej.. Det eneste der mangler er du opdager at det er idéen bag enhver
slankekur - Færre kalorier ind en ud..

Prøv at læse her hvad en læge skriver om vægttab
http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/overvaegtabsundt.htm

Og held og lykke med dit vægttab--
Thore

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-04-05 01:32

SmaRTrxxv skrev den 08-04-2005 00:23:

> Nej, Rikke bragte kun energi indholdet på bane.. og uanset om der er
> sukker eller ej i marmeladen fra DVV er der stadig mere energi i..

Husk lige: Det hedder DDV DeDanskeVægtkonsulenter. Og ikke DVV.

Og uanset hvor meget du vender og drejer dig i energital, så er DDVs
marmelade stadig tilladt indenfor DDVs koncept med de 15 gram pr. dag.
Finder du en marmelade uden sukker som har færrere kalorier, så må du
stadig kun få 15 gram, såfremt du vil holde dig indenfor konceptet.

Er du ligeglad med konceptet, så kan jo også være ligeglad med
DDV-marmeladen

> Det var dig som begyndte på det..

Ja, men kun for at fortælle hvorfor DDV har marmeladen i deres sortiment.
Marmeladen i sig selv er ikke slankende. Det er jo også noget vrøvl at
sige. Hvem har dog sagt det?
Det er jo hele konceptet i sin helhed du skal se på. Og ikke kun på et
enkelt produkt som i konceptet er en mulighed og ikke et must, som
derudover kun er en meget meget lille lille del af helheden.

> Muligvis, men man ville opnå præcis samme vægttabt med 18 gram alm.
> marmelade

Muligvis, men så holder man sig ikke til DDV-konceptet.

Hvis du laver dit eget koncept, så kan du jo gøre som det passer dig.

Hvad er alm. marmelade? Med eller uden sukker?

> Nej, overflødig energi ophobes som fedt i kroppen.. og det er uanset om
> det kommer fra kulhydrat, protein eller fedt..

Tro mig, i DDVs koncept er der ingen overflødig energi.
Det er et lavkalorie-koncept, hvor man faktisk kan indtage op til 4 kilo
mad+drikke og så stadig tabe sig.

> Nej, jeg kan godt finde ud af at tabe mig uden hjælp..
> Jeg ved godt at det drejer sig om at bruge mere energi end jeg spiser..

Tillykke med det! Vil du så være venlig ikke at gøre dig klog på DDVs
koncept, når du ikke engang gider at undersøge det nærmere?

Det er godt du har fundet de vise sten. Men hvordan vil du omsætte dem
til handling? Gerne en handling der holder i længden.

mantra'et med brug mere energi end du indtager.
Det kender alle. Det er ikke nogen hemmelighed som specielt du har fundet.

DDV er bare en af de mange handlingsansvisninger som findes på
slankemarkedet.
WW er en anden.
Atkins en tredje
South Beach en fjerde.
og sådan kunne jeg blive ved.

Hvert koncept har sine fordele og ulemper på forskellige niveauer i ens
dagligdag. Og jeg vil ikke engang lave en prisdiskussion.

Jeg har lige fundet et nøglebundt bestående af 7 nøgler, som jeg agter
at omsætte til en "brug mere energi end jeg indtager"-dagligdag

Jeg kommet et sted hen, hvor det bedste råd jeg kan give er, at find
"det" der virker for dig. Vær konsekvent Og gennemfør det! Så kan det
ikke andet end lykkedes.
Det der virker for dig, det virker ikke nødvendigvis for andre.

en udbasunering af mantra'et brug mere end du indtager.... Yikes, hvor
konstruktivt syntes du selv det er for en videre diskussion.

> Ja, det virker.. men det er stadig fordi man får mindre energi ind end
> man spiser...

Derfor regner/måler man i det daglige i gram. Og ikke i kalorier.

Det er jo ingen der tvivler på, at der ligger kalorier bag
beregningerne. Tilgengæld har man ikke brug for at følge kalorietabeller
og glykemiske-indekstabeller og hvad der ellers er i det daglige.
Alt i DDV-konceptet er regnet ud i gram for brugeren/medlemmet.

Hvorfor skal man så gå til DDV-møderne. Jo det bør man gøre pga.
disciplinen, psykologien, motivationen mv. når man altså har brug for
den slags.

Kan man klare det selv på sin egen måde, så er det jo bare om at komme
igang med at omsætte mantra'et brug mere end du indtager til handling.

> [...]
> ihjel.. og jo man tæller netop gram på baggrund af energi indholdet i de
> enkelte fødevarer.. prøv at spørge en voksen næste gang du er til et

Grow up.

Find lige ud af hvad man skal indtage, hvad man må indtage og hvad man
ikke må indtage indenfor DDV-konceptet.
Der er rigelig af mad.
Får man fysisk ubehag ved at følge konceptet, så må man jo konsultere
sin læge eller tilsvarende. Det bliver der jo også nævnt til møderne.

Jeg har været til et møde, hvor et medlem fortalte at hun altså brækkede
sig over alle de grønsager, så sagde konsulenten altså at hun ikke skal
spise så meget af grønsagerne og tilgengæld gav hende et par
alternativer ved en personlig samtale efter mødet. Så der er
indbygget noget fleksibilitet i DDV-konceptet for de få mennesker der
har det fysisk svært ved den mængde mad.
For mange mange mennesker er det ikke uoverkommeligt.

> Og held og lykke med dit vægttab--

og til dig også. Men sæt dig lige ind i de forskellige koncepter før
du gør dig klog på dem.

Du spreder utrolig meget negativitet ved, at du udtaler dig om et
koncept du ikke har sat dig ind i.
Specielt når du er så ny i gruppen som du er (i hvert fald ud fra det
navn/email du bruger her)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-04-05 15:23

[Carsten Riis | Thu, 07 Apr 2005 23:36:42 +0200]

>Nej! I DDV-koncepet må du kun få 15 gram sukkerfri marmelade pr. dag.
>Hvormange kalorier der i marmeladen er ligegyldigt. Der må bare ikke
>være sukker i!

Øh, DDV-marmelade er jo langtfra sukkerfri - det er blot sødet med
frugtkoncentrat der har et relativt højt indhold af (uraffineret) sukker.

Af samme årsag må den heller ikke deklareres som "sukkerfri", men kun som
"ikke tilsat sukker".

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-04-05 23:35

Rene' Hjorth skrev den 08-04-2005 16:23:
> [Carsten Riis | Thu, 07 Apr 2005 23:36:42 +0200]

> Øh, DDV-marmelade er jo langtfra sukkerfri - det er blot sødet med
> frugtkoncentrat der har et relativt højt indhold af (uraffineret) sukker.

Og det er den "raffinerede" sukker man skal holde fingerene fra.

Indenfor konceptet så er deres egen marmelade nok tilladt skal du se.

> Af samme årsag må den heller ikke deklareres som "sukkerfri", men kun som
> "ikke tilsat sukker".

ok, skæg detalje.
Men man kan jo bare tage den marmelade man selv vil have.
Den må bare ikke være tilsat sukker.

Derudover er hele DDV-konceptet bl.a. baseret på at man holder sig fra
den rafinerede sukker.
man må endda få masser af frugtkonserves, sålænge frugten ligger i
"egen" lage.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-04-05 15:21

[SmaRTrxxv | Thu, 07 Apr 2005 19:12:22 +0200]

Uden at på nogen måde være en fortaler for DDV (jeg er jo en lowcarb'er,
hvilket ikke just er det samme), følger jeg at jeg må gøre lidt for at
forklare deres vebæggrunde.

>Så jo Rikke har ret DVV-marmeladen er mere fedende, faktisk 21% mere og
>det synes jeg også er vildledende, da man forbinder WW og DVV produkter
>med sundhed og slankemad..

Du har ganske ret, men én ting som DDV jo også kigger lidt på, er om
energien kommer fra frugtsukker eller sukker (qua at det hæves at
frugtsukker vist har en lavere glykæmisk værdi) og derfor føler DDV at deres
marmelade er mindre fedende end almindelig sukkersødet marmelade.

Det er i hvertfald en måde man kan forklare det på, og denne forklaring kan
jeg godt acceptere.

Men personligt mener jeg at det er en fis i en hornlygte, og at dette er
endnu et eksempel på at mange DDV varer blot er almindelige varer til en
ganske højere pris.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-04-05 23:38

Rene' Hjorth skrev den 08-04-2005 16:20:

> [...]
> marmelade er mindre fedende end almindelig sukkersødet marmelade.
>
> Det er i hvertfald en måde man kan forklare det på, og denne forklaring kan

tja, så skal man jo også se på den mængde som man indenfor konceptet må
indtage. 15 gram er altså ikke meget. Specielt når man ser på resten
af kosten.

> Men personligt mener jeg at det er en fis i en hornlygte, og at dette er
> endnu et eksempel på at mange DDV varer blot er almindelige varer til en
> ganske højere pris.

Så kan man jo bare lade være med at købe DDV-produkterne. Men tage de
billige alternativer. fx er St. Dalfour-marmelade tilladt i
DDV-konceptet (der kan man ofte få 2 glas for 30 kroner i Irma).