7 nøgler til varigt vægttab. Phi
Fra : Carsten Riis

Dato : 01-04-05 19:58

Kære alle

Jeg er næsten færdig med at læse Dr.Phils bog om varigt vægttab.

Når man går igang med bogen, så tænker man først på, hvornår kommer han
igang med selve kost/motionsråd. Det gør han altså først fra nøgle 3
og frem. Eller sidetalsmæssigt: De første 126 sider af de ialt 352 sider
handler slet ikke om mad og motion.
Hvorfor handler kun så forholdsvis lidt af bogen omkring mad og motion.
Jo det skal jeg fortæller jer. Hvis der er nogen som ved, hvordan man
skal tabe sig mad og motionsmæssigt. Så er det overvægtige! Man har
bare ikke fået det omsat til handling der holder. Naturligvis handler
bogen også om mad og motion, men at få sat rammerne for det varige
vægttab. Det foregår oppe i hovedet og følelsesmæssigt.

De første to nøgler foregår oppe i hovedet og i hjertet (følelserne).
Er vægttab virkelig noget man er indstillet på? Er man virkelig
indstillet på at droppe sin hidtidige livsstil og bevidste og ubevidste
indgroede vaner? For er man ikke det, så er "projektet" dømt til at
mislykkedes. Og så kan man ligeså godt lade være med at læse videre. Det
er ren tidsspild både for sig selv og dem man forsøger at bilde ind at
man er igang med et vægttab.

De første to nøgler er først tanker og følelser.
For mig vedkommende er der rigtig rigtig mange tanker og følelser som er
faldet "på plads" og skal falde på plads.

Jeg kan ikke se på vægten at jeg er igang med en livsstilsændring, men
alene mine tanker omkring, at jeg er igang med en livsstilsændring og
det viser sig allerede i handling (i det små).
Fx har jeg tidligere - næsten - pr. automatik taget mig af levninger
(ubevidst sikkert ud fra tankegangen, at "man smider jo ikke mad ud".
Hvilket altså medfører ganske unødige kalorier).

Og den anden nøgle. Den med følelserne, tja believe me. Det lyder
fjollet, men der er rigtig mange ting som forbinder mad og følelser.
Mere end man man umiddelbart kunne tro.
På det operationelle plan, så har jeg faktisk taget mig i, at en dag,
hvor jeg havde det skidt, så røg der altså lige en Bridgeblanding ned i
indkøbskurven og videre ned i min mave (hvor det så bliver sat over på
sidebenene). Men jeg opdagede det først efter at bridgeblanding var
fortæret, at jeg gjorde som jeg gjorde.
Det jeg tænker ved mig selv: Hvor tit har jeg dog gjort det? Hvor stor
en del af min overvægt er kommet på den måde?
Siden jeg har stillet mig det spørgsmål, så har jeg faktisk haft fat på
et par Rittersport og slikblandinger, men har dog lagt dem tilbage igen
inden jeg kom ned til betalingskassen. Og jeg har det hamrende godt med
det! Hver gang!
En anden metode er, at jeg vil nådesløst notere alt ned, hvad jeg bruger
af penge på mad. Samtidig vil jeg opbygge en slags database over hvad de
forskellige fødevarer indeholder af næringsværdi (KJ, Protein,
kulhydrater og fedt). NB: Er der nogen af jer som kan huske hvad den
der ernæringsdatabase hedder som er blevet anbefalet et par gange herinde?

Hvis jeg har forstået det ret, så bør man ikke gå igang med næste nøgle
før den man har gang i er komplet.
Det syntes jeg bare ikke hænger sammen.
Hvad hjælper det, når man går rundt og tænker rigtig, men stadig går
rundt og gnasker flødeboller og Rittersport (sjovt produktnavn for et
stykke slik egentlig )?

Jeg bruger de to første nøgler til at få gennemført de 5 andre.
Når jeg så begår noget som går imod de 5 nøgler, så må jeg kigge på hvad
der er i de første to nøgler som jeg ikke får omsat til handling.

Alt i alt har jeg fået modet igen (søg på mit navn på googlegroups med
denne gruppe og sorg+krise-gruppen som kriterium) til at gå igang med at
smide kiloerne igen.

Så kommer I til at høre min historie. Igen.
Og jeg gider ikke nogen religionskrige, som jeg selv har været med i
mine DDV-dage.
Virker WW for dig, godt for dig. Virker DDV for dig, så er det godt for
dig. Virker Atkins & Co. for dig, så er det godt for dig.
Hovedsagen er jo at det virker.

De kolde facts: Nuværende vægt 130,4. Ønskevægt: ca. 90.
Hvornår jeg når drømmevægten: Aner det ikke! Jeg vil ikke stresse noget
igennem. Jeg vil have Carsten med hele vejen, så at sige.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 02-04-05 12:58

Carsten Riis <.@.> wrote in

> [...]
> Protein, kulhydrater og fedt). NB: Er der nogen af jer som kan huske
> hvad den der ernæringsdatabase hedder som er blevet anbefalet et par

<http://www.allnatural.dk/download/KropKostHK.zip>

<http://www.foodcomp.dk/fvdb_namesearch.asp>

Fint indlæg :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Peter Caspersen

Dato : 03-04-05 20:31

Hej Carsten

Nu du bringer det op så vil jeg også lige slå på tromme for bogen af Phillip
McGraw de 7 nøgler til varigt vægttab.

Jeg er 43 år og vejer nok 40 kg. for meget, havde hele tiden regnet med at
gå i gang med et eller andet i 2005, men havde ikke nogen plan, de kg. er
kommet lidt efter lidt måske 1 - 3 kg. om året de sidste 20 år.
Ja så gik det faktiks sådan at jeg natten efter nytårs aften så et
tvprogranm om vægtab med Dr. Phill, og for at være helt ærlig så kente jeg
ham da, alle ved hvem han er, men jeg må sige at jeg er noget skeptiks når
det gælder sådanne programmer. Men i det program var der en der havde fulgt
hans råd og på 7 uger tabt 16.5 kg. så efter programmet gik jeg på nettet og
bestilte hans bog 299 kr. plus porto så det er ikke nogen stor investering,
hvis det nu ikke var noget.

Så kom bogen og som du skriver Carsten ja så starter bogen ikke lige frem
med at fortælle hvad du skal spise men istedet for hvorfor du skal spise
.

Noget der bliver sagt igen og igen i bogen er, spring ikke dette afsnit over
læs bogen fra ende til anden, og jeg vil anbefale at du gør det tag det
roligt du skal nok komme igang. Tag dig god tid til at besvare de spørgsmål
der kommer hen ad vejen.

Som du skriver så ved vi nok alle sammen hvad det er sundt at spisse og hvad
der ikke er sundt, så mens jeg gik igang med at læse bogen, ja så lagde jeg
min mad om begyndte at motionere, mens jeg stadig var i gang med bogen, for
den kommer hele tiden med nye indput som man bliver nød til at tage stilling
til. For mig var det motiveren, hele tiden var bogen lidt foran mig.

nøgle 3 omhandler fejlsikket miliø, det er der jeg er fallet igennem de få
gange jeg har snublet og ikke fuldt plane 100 % jeg var sikker på at jeg
godt kunne styre mig, og tro mig det var ikke noget problem de første 14
dage, jeg var super motiveret. Men lige pludslig så trækker det jeg ikke
nænne at smide væk eller forære til ander, så ud med det hele fra starten så
virker det. NÅR MAN IKKE HAR NOGET HJEMME SOM MAN IKKE BURDE SPISE, JA SÅ
SPISER MAN DET IKKE det er ikke svære så ud med det skidt fra starten.

Jeg har brugt bogen meget især på det metale plan. Er igang med at læse den
for 2 gang for at holde dampen oppe.

Man bliver ret hurtigt i bogen opfordret til at komme med et mål hvor meget
vil man gerne tabe, så men plan Var 31 kg. skulle jeg havde tabt til d.
1/8-5 det var 2 kg. første uge og 1 kg. pr. uge resten af tiden.

Men sådan skulle det ikke gå.

Jeg er ikke nogen super kok, og har ikke stor tolmodighed med madlavning,
men jeg elsker god mad

Så her kommer min kostplan som jeg er sikker på at mange vil rynke på næsen
af, men det er det jeg har levet af i 3 månder og det virker, så kom bare
med kritik jeg kan tage det for jeg ved det virker

I løbet af dagen spiser jeg mellem 3 og 8 stykker frugt blommer-æbler-pære
det er det jeg kan li og det har være vigtigt for mig, tæller ikke kalorier
på noget tidpunkt, har med vilje holdt mig fra bananer, men en gang imellem
køber jeg nogle vindruger, hvor meget frugt jeg spiser i løbet af dagen er
forskelligt men jeg har altid for meget med når jeg tager hjemme fra.

I løbet af dagen har jeg 10 stk knæk brød med på arbejde og på hver er der
en parpirstønd skive ost, jeg er lige glad med om det er 20 eller 40 % for
mig betyder det ikke noget jeg køber bare noget ost. Det sjove er at det kan
godt være at jeg den ene dag kun spiser 5 skiver knækbrød med ost(frokost
knæk det er det jeg bedst kan lide) den ene dag, næste dag så spiser jeg
måske alle dem jeg har med, men for mig er det viktigt at jeg altid har
noget i nærheden af det jeg gerne må spise, istedet for at spise noget som
feder mere end mit mad.

Når jeg så kommer hjem så spisser jeg som aftensmad 2-3 hele rubrød med fisk
af en eller anden slags, kan være makral-laks-tun-reger-eller kippers i
peber med røræg det er godt, ja det kan godt være at det er nogel fede fisk
nogle af dem, men jeg har fundet ud af at det virker for mig, og helt ærlig
i forhold til hvad jeg ellers pleger at spise, ja så er det jo ikke meget
jeg spiser.
Så bruger jeg meget tid på at spise feks. 5 halve rubrød, kan tage måske 25
min. Tager en multivitamin pille til aftens maden.

En gang om ugen får jeg normalt mad, men ikke ret meget, men bruger meget
tid på at spise lidt.

Da jeg gik igang med kuren tog jeg en tur til tyskland og købte 43 kasser
Pepsi Max og nogle få kasser ligt ja jeg ved det er tosset, men jeg har
altid drukket meget sodevand, og Pepsi max er der ikke sukker i, ja hvis der
er nogle der siger at det er tosset at drikke så meget sodevand som jeg
drikker så har de nok ret, men det virker for mig, jeg drikker mellem 5 og 8
dåser sodevand om dagen og resten af tiden drikker jeg vand det er alt jeg
drikker.

Det sker somme tider at jeg får lyst til noget om aften så tager jeg nogle
stykker Wasa Runda kanel dem kan jeg godt lide.

OG nu til det bedste, jeg gik amok istarte for jeg skulle jo se om det godt
kunne lade sig gøre at smide 16,5 kg på 7 uger som de sagde i tvprogrammet,
og iløbet af 4 uger havde jeg smidt 11 kg. og efter 7 uger 16 kg. så helt
løgn var det nok ikke. Jeg har nu være igang siden 3 januar 2005 og tabt 24
kg. det er helt vildt, min plan var at tabe 31 kg. på 31 uger, men nu ser
det ud til at jeg er der på måske 20 uger. Det går så godt at forleden dag
havde jeg lyst et et stykke chokolade, og var i bilka og hadle, men købte
ikke noget, for hvis jeg skal have noget chokolade så skal det atså være
noget kræs ikke bare et stykke marts eller hvad jeg førhend spiste.

Jeg har for starten motionere minst 5 gange om ugen ikke i noget vilt tempo,
mere stille og roligt 3 gange om ugen på min racer cykel som jeg har spændt
op i et stativ, istarten kunne jeg knap holde mig igang i 40 min. om dagen
men nu køre jeg 1 time når jeg cykler, men jeg tror lige sågodt at du kan gå
en tur det viktikste er at du motionere,jeg har cyklet meget engang så jeg
havde pulsur, som jeg bruger, og 2 gange om ugen motionere jeg med
håndvægte, mavebøjning og armbøjninger.

Jeg er selv helt overrasket over det går så godt, det er meget beder end jeg
havde regnet med, men kommer du først i gang Carsten, så bliver du grebet af
det, brug bogen og alle dens nøgler, i den sidste nøgle skriver dr. Phille
om en støttekreds, jeg fandt nogle nøgle personer som jeg fortalte at jeg
var på kur, og det er rart at for så er man også lidt forpligte over for dem
der ved man er på kur, ja jeg ved godt det er lidt noget mærkeligt noget,
men det virker for mig, find ud af hvad der virker for dig, skulle du have
nogle spørgsmål så skriver du bare løs Carsten, jeg er sikker på med den bog
du lige har købt så er du på rette kurs.

Med Venlig Hilsen

Peter Caspersen

Fra : Ann Nielsen

Dato : 03-04-05 21:12

Hej!

Hvor er det flot at du har tabt dig så meget og på sådan en fornuftig måde,
lyder det til :)

Jeg er selv en stor pige der har været igang med at omlægge min kost siden
november og har tabt 13 kilo. Inden da havde jeg 1 års tid forinden tabt mig
13 kilo, ialt 26 kilo. Jeg vil meget gerne tabe mig 30 kilo endnu, så mit
bmi tal kommer til at stå på 25 :) Hvem ved hvad og hvordan jeg ser ud til
den tid, måske er min ideal vægt mindre, det kommer an på hvordan jeg har
det! :) Men vægten har stået stille i 1½ måneds tid nu ØV!

Jeg har siden november begyndt at dyrke meget motion især siden januar
måned. Jeg syntes at jeg knokler med den GRRR vægt... Jeg har siden mine
teenage år været overvægtig og er nu 29 år. Så jeg tænkte lidt alternativt.
Jeg har i sidste uge været til hypno terapi i håb om at det der måske er en
hindring inden i mig, måske kunne komme frem så jeg vidste hvad jeg havde
med at gøre. Dvs. var det en stor sorg jeg render rundt med, eller bare en
MEGET dårlig vane at spise. Og gerne HVORFOR? Jeg kan endnu ikke sige andet
end at det har lykkedes mig at sige nej med stor overbevisning overfor mig
selv også denne weekend. Underligt nok! Jeg tror ikke på det endnu - men
skal helt sikkert til hypnose igen!

Jeg var i weekenden ude og ose med min kæreste, der ønsker at hjælpe mig på
alle mulige måder med at tabe mig og få det godt. Vi kiggede på kost og
slankebøger og igen fik jeg kigget på Dr. Phils bog. Han virker jo ret
proffesionel på tv, og har også set de programmer med hans slanke"forsøg".
Meeen at købe endnu en bog med endnu en måde at tabe sig på. Ja mange års
erfaringer gør én lidt tvivlsom overfor alle "de dersens kure". Min kæreste
tog dog bogen og købte den til mig, venlig gut ;) Jeg har nu læst 80 sider,
ja ikke så meget som jeg nok kunne - men gæster hele weekenden. Jeg vil jo
også gerne læse den i fred og ro. Det som han skriver i sin bog, virker
meget logisk indtil videre og jeg glæder mig til at læse resten. Indtil
videre fortsætter jeg min kostomlægning og motion lige så meget som før, men
vil især lægge vægt på mit indre, med Dr. Phil og min hypnose terapi.

Pøj pøj til jer alle :)

Ann Nielsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-04-05 10:16

Ann Nielsen skrev den 03-04-2005 22:11:
> [...]
> den tid, måske er min ideal vægt mindre, det kommer an på hvordan jeg har
> det! :) Men vægten har stået stille i 1½ måneds tid nu ØV!

Flot resultat. Virkelig kanon.

Det lyder til, at du tager vægttabet i de etapper som du kan magte.
Og at du også for Ann med i hele forløbet.

> Jeg vil jo
> også gerne læse den i fred og ro.

Fred, ro og refleksion skal der til.

Der er jo også mange spørgeskemaer og "opgaver" man skal løse mens man
læser bogen.
Husk dog, at spørgeskemaerne og "opgaverne" ikke kan stå alene, men bør
bruges som et værktøj til de dybere processer som skal foregå i hovedet
og hjertet på dig.

> [...]
> vil især lægge vægt på mit indre, med Dr. Phil og min hypnose terapi.

Som han vist siger i et af sine andre bøger: Whatever works for you. Do it!

Fra : Brian Olesen

Dato : 03-04-05 21:23

Hej Peter og Carsten
Først tak for en flot gennemgang til dig Peter af, hvordan du har valgt at
løse problemet.
Det er da helt vildt, hvad det er lykkedes dig at tabe.
Stort tillykke med det fra en ny her i gruppen.

Så også tak til dig Carsten for at have sat denne diskussion i gang.

Mvh. Brian

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-04-05 23:58

Brian Olesen skrev den 03-04-2005 22:23:

> Så også tak til dig Carsten for at have sat denne diskussion i gang.

Jamen, det er da bare en af de mange diskussioner som jeg har starte
igennem tiderne.

Men bukker alligevel.

Det glæder mig meget, at jeg har sat nogen tanker igang hos dig.
Jeg kan se, at du har startet en anden tråd og din historie er nok til
at skræmme mig. Kald mig bare kyniker, men din historie er jo
pragteksemplet på, hvorfor man ikke bør rende rundt med for mange kilo.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-04-05 23:51

Først vil jeg sige tillykke med dit vægttab og jeg håber, at du får et
varigt vægttab til følge.

Peter Caspersen skrev den 03-04-2005 21:31:

> [...]
> roligt du skal nok komme igang. Tag dig god tid til at besvare de spørgsmål

Bare rolig, jeg har ikke sprunget noget over.

Som jeg skrev, så tror jeg bare ikke helt på, at man bør vente med at
følge bogen slavisk.
Skal man følge bogen slavisk, så skal man først tænke rigtigt, derefter
skal man så få styr på det kæmpe virvar af følelser som har hobet sig op.
Og først herefter går man igang med at fejlsikre sit miljø.

Jeg vil mene, at det ikke er at "tænke rigtigt", når man stadig fylder
Rittersport og flødeboller i indkøbskurven eller forurener sit miljø på
anden vis.
Man kan naturligvis sige, at man i det små starter med nøgle 3, når man
går igang med at tænke rigtig og først sætter turbo på når man har fået
styr på Nøgle 1 og 2.

Det der virker for mit vedkommende er, at læse bogen i sin helhed.
Starte i det små, med det in mente hvad der sker senere i nøglerne.
Tilsidst vil jeg have skruet et system sammen som virker for mig.

> [...]
> den kommer hele tiden med nye indput som man bliver nød til at tage stilling
> til. For mig var det motiveren, hele tiden var bogen lidt foran mig.

Husk så også at kigge lidt bagud, specielt når det går lidt ned af bakke.

Fx en dag hvor du er "faldet i" ved at spise en Rittersport (eller hvad
du kan finde på at spise af fyfy-mad). Så gå tilbage til Nøgle1 og se
hvad du har lovet dig selv. Eller se på Nøgle 2 om der skete et eller
andet den dag, som gjorde, at du reagerede som du gjorde.

> [...]
> gange jeg har snublet og ikke fuldt plane 100 % jeg var sikker på at jeg
> godt kunne styre mig, og tro mig det var ikke noget problem de første 14

er der så noget i nøgle 1 og 2 som du ikke har fulgt? Siden du er faldet
igennem på noget i Nøgle 3?

> [...]
> HJEMME SOM MAN IKKE BURDE SPISE, JA SÅ SPISER MAN
> DET IKKE det er ikke svære så ud med det skidt fra starten.

Husk så også, at fejlsikkert miljø er andet end at smide fy-mad ud. Men
også at smide for stort tøj ud. Ikke gemme, men smide ud (evt. til genbrug).
Du har på nuværende tidspunkt smidt 24 kilo. Det kan ikke betyde andet
end at du også er kommet ned i tøjstørrelser.

Så smid din store gardrobe ud, så du ikke kan kravle tilbage i den, når
du holder op med at spise knækbrød, ost og frugt.

Skulle det ske, at du igen skal købe en større gardrobe, så kig på nøgle
1 og 2 igen og se, hvad du skal rette til.

For mig er Nøgle 1 og 2 en slags sikkerhedsnet, som man altid kan vende
tilbage til for at se hvad man lovet sig selv eller "hvor man kommer fra
og ikke vil komme tilbage til".

> Jeg er ikke nogen super kok, og har ikke stor tolmodighed med madlavning,
> men jeg elsker god mad

Det lyder din madplan altså ikke til, at du kan li' go' mad.

Knækbrød, ost og frugt.
Hvis du spørger mig, så virker det ret kedelig.

Nu skal jeg så ikke fortolke det i dybden, men skal man bruge nogen af
de ting man lærer i Nøgle1, så begår du den fejl man har begået på så
mange andre kure og koncepter som man har fulgt. At man slæber sig
igennem et vægttab indenfor nogen meget snærende grænser. Det kan være
at man opnår sit vægttab. Men vil det holde?

Fra min egen historie kan jeg fortælle, at jeg to gange har tabt 20
kilo, men hver gang jeg har forladt det koncept jeg har fulgt eller
forladt det "miljø" hvor vægttabet er opnået hhv. vedligeholdt i, så er
alle kilo kommet på igen. Plus flere!

snip: kostsammensætning

> En gang om ugen får jeg normalt mad, men ikke ret meget, men bruger meget
> tid på at spise lidt.

Har du stillet dig følgende spørgsmål: Er den mad du spiser i
forbindelse med dit vægttab, noget mad som du har lyst til at spise
resten af dit liv?

> OG nu til det bedste, jeg gik amok istarte for jeg skulle jo se om det godt
> kunne lade sig gøre at smide 16,5 kg på 7 uger som de sagde i tvprogrammet,

....når du siger //gik amok//, så tænker jeg på følgende filmsekvens....

----
There's two bulls standing on top of a mountain. The younger one says to
the older one: "Hey pop, let's say we run down there and fuck one of
them cows". The older one says: "No son. Lets walk down and fuck 'em all".
----

Men jo det er naturligvis et spørgsmål om temperament.
Mit lidt hidsige temperament har bare tidligere givet mig problemer på
flere fronter, så jeg vil altså ikke lade temperamentet tage kontrollen.
Det er Carsten som skal bestemme og ikke noget/nogen anden.

> [...]
> ikke noget, for hvis jeg skal have noget chokolade så skal det atså være
> noget kræs ikke bare et stykke marts eller hvad jeg førhend spiste.

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men hvis du skal have chokolade, så besøg
dog en chokoladeforretning og forkæl dig selv med 2-3 stykker rigtig god
chokolade.
Toms, Marabou og hvad de alle hedder er ganske fortræffelige, når man
ønsker mængde forbundet med en snert af man man muligvis kan kalde
kvalitet. Men det er jo ikke ligefrem godt for sidebenene.

> [...]
> der ved man er på kur, ja jeg ved godt det er lidt noget mærkeligt noget,

Psssst, hvad er det nu der står i bogen som du har gang. Det er jo
ikke en kur.
Men et "nu vender vi din hidtidige livsstil på hovedet og finder ud af
hvad der virker for dig.... resten af dit liv"-nøglebundt som du skal
anvende så det virker for dig.
Jeg tror man bør fokusere meget på den del som handler om: resten af dit
liv.

Jeg syntes det er fint, at knækbrød, ost og frugt på det
kostmæssige-perspektiv virker dig.
Jeg ville bare falde i, i samme øjeblik jeg går forbi supermarkedets
slikafdeling, når min kost består af knækbrød, ost (som jeg derudover
ikke kan li') og frugt.

> men det virker for mig, find ud af hvad der virker for dig, skulle du have
> nogle spørgsmål så skriver du bare løs Carsten,

Det har jeg sandelig også tænkt mig.

Jeg har tænkt mig , at søge tips og tricks fra alle de steder som jeg
har mulighed for.
Der findes så mange ressourcer som jeg kan trække på. Denne gruppe her
bliver en af. Og ja, jeg skal nok give igen, der hvor jeg kan give igen.

> jeg er sikker på med den bog
> du lige har købt så er du på rette kurs.

Det er jeg sandelig også ret sikker på.

--
mvh Carsten Riis, tidl. yoyo

Fra : Peter Caspersen

Dato : 04-04-05 21:04

Hej igen

Jeg har lige læst jeres indlæg, først vil jeg sige jeg havde tænk længe på
at lave et indlæg, men Carsten satte mig i sving, jeg kan ikke lade være med
at tænke på, de reklamer der køre for tiden noget med piller der brænder
fedt af, det er noget af et tricks.

Tak for alle jeres rare ord.

Så til Carsten det kan godt være at jeg har misforstået dit indlæg, men for
mig lyder det ikke som om du er klar, til at tabe dig, jeg mener, jeg er
klar over at jeg nok ikke skal leve af knækbrød hele mit liv, men jeg skal
vel heller ikke tabe mig resten af livet. Kan du ikke lide knækbrød så skal
du selvføldig lede efter noget andet der virker for dig. Der er vel heller
ikke noget ivejen med rugbrød, jeg føler bare at jeg kan spise mere knækbrød
end rugbrød og stadig tabe mig.

Da jeg omtalte episoden i Bilka med chokolade tror jeg at du misforstod mig,
hele pointen var jo at de impulskøb jeg før lave når jeg så en marsbar eller
noget andet, det er jeg næsten kureret for, for skal jeg have noget
chokolade, og det skal jeg ikke før jeg har nået mit mål, for hvorfor ellers
sætte sig et mål, pointen er at når jeg endeligt skal have noget chokolade
ja så bliver det noget fra Frelsen Chokolade butik

Det jeg syndes bogen er god til er at få mig til at tænke anderledes, det er
klart at alt hvad der bliver skrevet i bogen ikke falder i ens smag, men vil
jeg tabe mig, ja så bliver jeg nød til at Spise nogle kæpheste, og komme
igang med at tænke anderledes.

Jeg kan genkender mange situationer fra mit liv som bliver beskrevet i
bogen.

Og så vil jeg sige til sidst, til Ann flot at du har tabt alle de kg.

Nu ved jeg jo ikke hvordan du træner Ann men prøv at lægge din træning i et
system, for mig var det at kikke på min hverdag, jeg lever at køre bil, og
har fast vagtplan, så jeg har simpelthen til rettelagt min træning efter min
dagsrytme, jeg er sikker på at hvis du træner 5 gange om ugen så vil du se
et resultat. Det er hårdt at komme igang med at træne, det kan der ikke
herske nogen tvivl om, men tro mig det bliver letter og letter og træne.

Problemet er jo hvis man ikke kan holde tanken ud om at træne.

Jeg kan godt lide at træne, havde bare svært ved at komme igang, der syndes
jeg også at bogen hjalp mig, jeg fik lige det spark der skulle til, tror jeg
brugte 3 uger inde jeg havde læst bogen fra ende til anden

Jeg har selvføldig været nød til at give min træning og spise mønster første
priotet, og på det punkt har jeg været meget egoistisk, meldt fra til nogle
ting, men det gjorde jeg selføldig fordi jeg mente at det viktiste i mit liv
nu var at tabe mig, så bliver man bare nød til at sige nej til noget, især i
starte tror jeg, indtil at det hele kommer i system, for mig var de første 3
uger de vigtiste, for der var jeg ikke helt sikker på mig selv, jeg mener
der var da mange gange i starten jeg havde svært ved at tro på at det nok
skulle løkkes, men efter de første uger så var jeg kommet ind i et system
jeg kunne holde til, og jeg kunne se at det virker.

Det betyder jo ikke at det skal gå ud over din kæreste, men man kan godt
være egoistisk på nogle punkter uden at det vælter hele dagen, men gælder
det en tur i biografen eller om du skal træne for det står der på dit
program, ja så skal du træne har du tid bagefter træning til at gå i bio så
er det jo fint ellers må det vente, det er selvføldig min holdning, men
hvorfor ikke sætte alle sejl ind på vægttab, hvis det er det du gerne vil.

Og tror mig når jeg siger, hvis jeg kan tabe mig så kan du også.

Med Venlig Hilsen

Peter Caspersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-04-05 01:09

Peter Caspersen skrev den 04-04-2005 22:04:
> Hej igen
>
> Jeg har lige læst jeres indlæg, først vil jeg sige jeg havde tænk længe på
> at lave et indlæg, men Carsten satte mig i sving,

Fedt. Det er jeg glad for.

> jeg kan ikke lade være med
> at tænke på, de reklamer der køre for tiden noget med piller der brænder
> fedt af, det er noget af et tricks.

hvor kommer den analogi ind henne?

<<jeg tillader mig lige at dele den næste sætning op i småbider>>>

> Så til Carsten det kan godt være at jeg har misforstået dit indlæg, men for
> mig lyder det ikke som om du er klar, til at tabe dig,.....

Bare fordi jeg er uenig med dig i knækbrød-metoden, så mener du at jeg
ikke er "klar"?

Forklar venligst hvad det er i mit indlæg udover vores forskellige syn
på knækbrød-metoden, der gør, at du mener, at jeg ikke er "klar"?

> .....jeg mener, jeg er
> klar over at jeg nok ikke skal leve af knækbrød hele mit liv, men jeg skal
> vel heller ikke tabe mig resten af livet.

Ja, det er du klar over. Men hvad vil du sætte istedet for?
Du har gjort dig tanker og dine handlinger viser, at du gør noget for at
tabe dig.
Du er skiftet til utrolig meget knækbrød fra din hidtidige
kostsammensætning, men du har - i hvert fald her i gruppen - ikke
fortalt hvad du vil gøre, når du har opnået dit mål.
(og nej, leve sundt og lykkeligt er ikke noget svar, men et ønske).

Sådan som jeg har forstået bogens kritik af andre kure, så er det netop
det, som de andre kure gør forkert. Kurene i sig selv, de virker, men
disse kure giver ikke svar på, hvad man gør, hvad der sker efter man har
tabt sig.
Det der sker oftest er, at man falder tilbage i sine gamle vaner. Og
hvad er det nu lige de har gjort?

Det er jo derfor, at jeg vil læse alle 7 nøgler, så jeg allerede fra
nøgle 1 ved, hvad der forventer mig i slutningen af processen og derudover.

> Kan du ikke lide knækbrød så skal
> du selvføldig lede efter noget andet der virker for dig.

Netop.
Du bør nok lige overveje, at jeg er lidt "tidligere i projektet" end du
er. Hvor du allerede har været igang siden Januar.

Jeg har lige forladt startklodserne, så at sige.

Som jeg fortalte dig, så er det perfekt, hvis knækbrød-metoden virker
for dig. Det ville bare ikke virke for mig, da jeg ville gå fuldstændig
amok i slikafdelingen, hvis min kostplan foreslog knækbrød i lange
baner. Og så er det vist flere af nøglerne som jeg låser mig ude med.

Jeg er bare kanonglad for, at jeg sparer på de kalorier som jeg
tidligere pr. automatik fik skovlet i mig. Og det har jeg gjort ved at
tænke på tanker og følelser. Det går lidt hånd i hånd IMO.

Man kan ikke skille ens tanker fra følelser om omvendt. Ens tanker er
resultat af nogen følelser og ens følelser omsætter sig i tanker.
Hvis du forstår hvad jeg mener.

> Der er vel heller
> ikke noget ivejen med rugbrød, jeg føler bare at jeg kan spise mere knækbrød
> end rugbrød og stadig tabe mig.

Jep, og det ser ud til at virke.
Jeg ser frem til at høre om din indeværende metode om hhv. 1, 2 eller 3
år.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 05-04-05 10:09

Hej Peter.

Jeg træner 5-7 gange om ugen, det har jeg gjort siden januar måned.
4-5 gange i Fitness/motionscenter og spiller 1 gang om
ugen badminton og går lidt nordic walking. Og ellers tager trappen i
stedet for elevatoren osv osv. :)

Så det er helt sikkert ikke motionen at jeg mangler, men kosten... og
at lære at holde det... Prøver sindsygt i dag, så jeg
måske kan komme på ret køl igen :)

Jeg håber også at jeg snart får tid til at læse lidt i Dr. Phil's bog,
så jeg måske kan få lidt power fra ham og hans bog.

Mvh.

Ann Nielsen

Fra : Ninett

Dato : 05-04-05 10:54

"Ann Nielsen skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg håber også at jeg snart får tid til at læse lidt i Dr. Phil's bog,
> så jeg måske kan få lidt power fra ham og hans bog.

Du kan kun få power fra dig selv, og mon det virkelig er det, du søger?

Hvis du virkelig ville læse bogen, var det måske en mulighed at droppe bare
en eneste motionstime om ugen og bruge den på din indre motion? Jeg lover
dig resultater overgår langt det udbytte, du nu får ud af det.

Kærligst Ninett

Hvis det du gør ikke virker, så gør noget andet...

Fra : Ann Nielsen

Dato : 05-04-05 11:55

Hej Ninett.

Jeg bruger nu mere tid på det indre, hvis man kan kalde det det.
Men vil ikke opgive nogle af motionstimerne, da de giver mig
utroligt meget. Jeg dropper til tider min weekend træning eller
anden træning, hvis jeg nu ønsker at lave noget andet. Men er lidt
bange for at hvis jeg træner meget mindre, at jeg så ikke gider at
fortsætte træningen... er jo røget ind i at træne i de dage, som
en vane.

For at gøre mere for den indre træning, er jeg på begyndt til
Hypnose, hvor jeg arbejder meget med det indre. For det har jeg
nok glemt i mange år!

Mvh.

Ann

Fra : Ann Nielsen

Dato : 05-04-05 11:56

Hvad præcist ville du foreslå som indre motion??? Ønsker altid at
udvide min horisont, og tænk hvis jeg nu ikke vidste noget om
det :)

Fra : Ninett

Dato : 07-04-05 07:37

"Ann Nielsen (slet VOT5E)" <annn@VOT5Eadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad præcist ville du foreslå som indre motion???

F.eks. kunne det jo være at gå i gang med de 7 nøgler, nu vi er i dene
tråd...*SS*

Kærligst Ninett

--
Hvis det du gør ikke virker, så gør noget andet...

Fra : Peter Caspersen

Dato : 05-04-05 20:46

Hej Ann det må jeg nok sige du træner jo som en vild

Det er lige før jeg bliver forpustet bare ved at se din træning.

Jeg vil lige gå lidt i detaljer med min tærning, for jeg tror at du træner
mere end mig.

Jeg vil lige fortælle dig at i 1999 der kørte jeg mere end 10.000 km. på
Cykel, jeg brugte næste al min fritid på det, jeg trænte til et motinosløb,
ja jeg ved det, jeg er lidt gal men det sjove var bare den gang der
tabte jeg mig ikke, jeg kunne ikke forstå det den gang, men når jeg ser på
hvordan jeg træner nu og den gang så er der stor forskeld. Det er springer i
øjene for mig er, at jeg den gang trænte med høj intensitet, og forbrænt
mange kalorier men jeg indtog også mange, jeg havde den ide den gang, at når
jeg var ved at gå kold på cykel ja så skulle jeg da bare sluge nogen
energidrikke (super mange kalorier) og spise nogle energibar og chokolade så
var jeg klar igen, jeg spiste også det jeg mente ville hjælpe mig, så jeg
kunne genoptage træning næste dag. Sådan træner jeg ikke idag.

Her kommer mit træningsprogram som er lavet over 14 dagsperiode. jeg har
lagt en hvile da mere end nu end da jeg starte,

Uge 1
Mandag - 1 time på cykel med en puls omkring 60-70 % af min max puls det
vil sige for mig mellen 111 og 130.
Tirsdag - 1 time på cykel med en puls omkring 60-70 % af min max puls
eller en tur i klubben (minigolf ikke noget man får sved på panden af )
onsdag - 1 time på cykel med en puls omkring 60-70 % af min max puls
torsdag - 4 * 25 mavebøjninger - 4 * 15 armbøjninger - 4 * 17 med mine
håndvægte jeg vil dog sige at jeg starte med 4 * 10 mave og 4*8 armbøjninger
og 4*10 med håndvægte men ligeså stille har jeg kunne øge mine øvelser, den
træning forgår hjemme det samme gør min cykling.
fredag - 1 time på cykel med en puls omkring 60-70 % af min max puls
Lørdag - fridag fra træning.
Søndag - 4 * 25 mavebøjninger - 4 * 15 armbøjninger - 4 * 17 med mine
håndvægte

Uge 2
Mandag - 1 time på cykel med en puls omkring 60-70 % af min max puls
Tirsdag - Minigolf
[...]
Lørdag - 1 time på cykel med en puls omkring 60-70 % af min max puls
Søndag - 4 * 25 mavebøjninger - 4 * 15 armbøjninger - 4 * 17 med mine
håndvægte

Som en lille krølle på det hele så begyndet jeg at spille golf sidste år,
jeg er super dårlig men jeg syndes det er sjovt, og træner meget for jeg vil
jo gerne blive beder så de dage jeg er ude og spille golf der cykler jeg
ikke, har feks. i dag stået 2 timer og 15 min på vores udslags bane i dag,
og bare skudt bolde ud. så ingen cykling idag. Det kunne jeg ikke holde til
sidste år at stå så læge så min trænig i starten af året hjælper helt
sikket.

Jeg vil lige fortælle dig at i gamle dage da jeg cykle meget uden at tabe
mig der lå min puls træning omkring 75- 85% af max og det vil sige omkring
139-156 salg og var somme tider over det for at træne endnu håre, jeg har
trænings bøger tilbage til 1995 så det er sjovt at side og kikke på idag.

Men nok om mig Ann, det er bare for at du har noget at samenline med.

Jeg kan se at du spiller badminton det er en fed sport og en hård sport så
det er super træning + du power walker så det er helt vildt.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide var, hvad laver du til fitness, jeg
tænker her på om du hopper,stepper, spinner eller hvad man nu gør i en
gruppe hvor der er en instruktør, eller du cykeltræner, går og løber der +
om du laver maveøvelser og træning med vægte, eller på maskin.

Det er ikke for at al ting skal blive så teknisk, men det jeg tænker på var
om du træner hårdt, jeg tænker på om der med din træning er sammellining med
den træning jeg før lave, og de spise mønster ?

For noget bogen lægger vægt på er, at man træner rigtigt og meget hård
træning er nødvendivis ikke rigtigt.

Hvis man kan låne et pulsur der hvor du træner så prøv at træne lidt i det
man kalder "fedtforbræning zonen" der er lidt forskellige meninger om lige
hvor den ligger, men det jeg har læst var 60-70 % af ens max. Jeg kunne godt
forstille mig det er letter træning end du er vandtil men, du er heller ikke
helt smader bagefter. Og kan nøges med et par æbleer og vand så er du frisk
igen.

Hvis du ikke har en pulsmåler så kan det være at du skal tænke over om ikke
det var en god invisterning, jeg har haft 3 forskellige, nogle dyre polar
som kunne en hel masse og da også var gode, men når der ikke var mere strøm
i det bælt man spænder om brystet, ja så skal man sende bældet ind til en
urmager som så sender det til Polar, det er lidt kostbart, sådan var det
ihertilfælde den gang jeg havde polar, det jeg bruger nu er et biligt
proAktiv hvor man selv kan skifte bateri i bæltet. men skulle du få lyst til
at købe et pulsur, så kan det jo også købes brugt feks. gennem den blå avis
eller ander tilsvarende. Jeg tror billigt pulsur er ligeså godt som dyrt,
bare man lige kan taste en trænings zone ind på uret så man nemmer kan se om
man træner rigtigt.

Håber du kan bruge det til noget Ann.

Med Venlig Hilsen

Peter Caspersen

Fra : Ann Nielsen

Dato : 06-04-05 07:46

Hej Peter.

Jeg træner nu ikke så meget syntes jeg selv. Mit program er for
nogle uger siden blevet gjort hårdere! Så jeg måske kan tabe mig!
Dvs. jeg kører Hill programmet på skimaskinen og ellers 3 * 15 på
styrketræningsmaskinerne.

Mandag: I fitness centret i 1½-2 timer, 30 min. på skimaskinen, (+
måske 10 min efter styrketræningen også), styrkemaskinerne får en
omgang. Mavebøjninger 3 * 15 plus det jeg ellers kan holde til :)
Side bøjninger så jeg også bliver strammet lidt op i siderne.

Tirsdag: 1 times badminton

Onsdag: Program som mandag.

Torsdag: 2 timer på hold i Fitnesscentret; MBL (mave-balle-lår) og
BodyStep.

Fredag: Nordic walking 1½ times tid

Lørdag: (måske) Samme program som mandag

Søndag: (måske) Samme program som mandag

Som regel én af dagene i weekenden træner jeg, eller begge dage.
Aldrig en weekend uden at gå til træning.

Jeg prøver at komme til at løbe, men jeg tror at jeg stadig er ALT
for tung, da det ikke er særligt meget jeg kan tøffe afsted ad
gangen. Det ville jo være lidt lækkert hvis jeg kunne løbe til
iForm løbet i maj. Men jeg tror ikke på det, mangler meget (30
kilo til BMI tal på 25).

Mvh.

Ann

Fra : Peter Caspersen

Dato : 05-04-05 21:34

> Det der virker for mit vedkommende er, at læse bogen i sin helhed.
> Starte i det små, med det in mente hvad der sker senere i nøglerne.
> Tilsidst vil jeg have skruet et system sammen som virker for mig.

Ingen tvivl om at det der virker for mig ikke nødvendivis er det der virker
for dig, det viktikste er jo bare at man finder noget der virker.

> Husk så også at kigge lidt bagud, specielt når det går lidt ned af bakke.

Jamen du har ret, men det begyndte jeg allerede med d. 3/2-5 der havde jeg
været igang i en månde, og var lidt beruset af den efekt det hele havde, så
fra den dato købte jeg en lille lommebog for 15 kr. som jeg havde på mig
hele tide og har der skrevet ned hvad jeg spiste fra den dato, for jeg
syndet at det boost jeg havde istarten trængte til lidt hjælp derfor
lommebogen. Jeg skrev hvor når jeg stod op og gik iseng og hvad jeg spiste i
løbet af dagen feks. kl. 1315 spiste jeg en pære efter en månde stoppe
jeg med at skrive alt ned i detaljer men skriver stadig min vægt ned hver
dag. Jeg ved det jeg er tosse .

> [...]
> andet den dag, som gjorde, at du reagerede som du gjorde.
>
> er der så noget i nøgle 1 og 2 som du ikke har fulgt? Siden du er faldet

Jeg har ikke gået så videnskablig frem som dig, faldt jeg lidt i så var det
kun lidt, og hvad så kuren går jo vider.

> Husk så også, at fejlsikkert miljø er andet end at smide fy-mad ud.
Ja men det er bare der jeg er faldet i når jeg er faldet i.

> [...]
> Du har på nuværende tidspunkt smidt 24 kilo. Det kan ikke betyde andet
> end at du også er kommet ned i tøjstørrelser.

Jamen det er rigtigt det du siger, jeg har endnu ikke smidt tøj ud, men der
er meget tøj der er blevet for stort, men jeg har det sådan at mit mål er 31
kg. når jeg kommer til det punkt så må noget af tøjet ud, og jeg skal jo
være ærlig så kan jeg nok smide yderlig måske 9 kg. mere, men det bliver i
et andet tempo, Måske .

> Så smid din store gardrobe ud, så du ikke kan kravle tilbage i den, når
> du holder op med at spise knækbrød, ost og frugt.

Jamen det tror jeg da ikke jeg holder helt op med, feks. så giver frugt mig
det sukker boost som jeg før fik når jeg købte et stk. chokolade, jeg kan
også mærke at jeg har mere energi i løbet af dagen, så det er da ikke
sikkert at jeg stopper helt med kæk og ost.

> For mig er Nøgle 1 og 2 en slags sikkerhedsnet, som man altid kan vende
> tilbage til for at se hvad man lovet sig selv eller "hvor man kommer fra
> og ikke vil komme tilbage til".
Jamen det er jo også derfor at jeg er begyndt at læse bogen for 2 gang, der
er mange guldkorn i den bog, jeg er sikker på at havde det ikke været for
bogen så havde jeg ikke kunne gøre det. Som jeg også skrev i den første mail
så ville jeg prøve at tabe mig efter nytår, men havde ikke nogen plan, og
ved et tilfælde så ser jeg så et tvprogram med Dr. Phill kl. 02.30 om natten
efter nytårs nat det er lidt syret.

> Det lyder din madplan altså ikke til, at du kan li' go' mad.
Jo mit job er at køre rundt i en stoby hele dagen, så jeg kender alle de
gode steder, både hvad mad og kager angår, har ikke været ved nogle af dem i
år .

> Knækbrød, ost og frugt.
> Hvis du spørger mig, så virker det ret kedelig.

Ja du har ret igen men, et eller andet sted står der også at vi skal spise
for at holde vores motor igang, det er sådan jeg husker det, så jeg spiser
kun for at holde min motor igang lige nu.

> [...]
> igennem et vægttab indenfor nogen meget snærende grænser. Det kan være
> at man opnår sit vægttab. Men vil det holde?

Jeg er snart træt af at give dig ret men du har ret igen, men jeg har jo
heller ikke givet min bog væk, nej det er min nye bibel som der skal læses i
engang imellem.

> [...]
> kilo, men hver gang jeg har forladt det koncept jeg har fulgt eller
> forladt det "miljø" hvor vægttabet er opnået hhv. vedligeholdt i, så er

Jamen det viser jo bare at du kan når det gælder, så for dig er det jo nok
som du skriver at du vil først være klar til at takle det der sker efter
vægtab, inden du starter, sådan virker jeg bare ikke, men det kan jo være at
det er det bedste for dig, det ved du selvføldig bedst selv.

> Har du stillet dig følgende spørgsmål: Er den mad du spiser i
> forbindelse med dit vægttab, noget mad som du har lyst til at spise
> resten af dit liv?

Jeg kan faktiks godt lide frokost knækbrød, jeg har også prøvet en del jeg
ikke kunne lide, sådan er det jo.

> [...]
> flere fronter, så jeg vil altså ikke lade temperamentet tage kontrollen.
> Det er Carsten som skal bestemme og ikke noget/nogen anden.

Ja det er nok et punkt vi er forskellige på jeg er meget rolig, og er det
stadig Nå jeg læser det sidste " Det er Carsten som skal bestemme og
ikke noget/nogen anden" så er det jeg tænker, så er du ikke klar til at tage
i mod råd som er i bogen og offer det der skal til for at give et vægttab et
boost, for mig er det viktigt at der er et stort vægttab i starten for eller
så tror jeg, at jeg var gået kold.

> Psssst, hvad er det nu der står i bogen som du har gang. Det er jo
> ikke en kur.
Du har ret igen men er atlså viktigt for mig at der sker noget istarten.

> Det har jeg sandelig også tænkt mig.
Super og kan jeg hjælpe på nogen måde så gør jeg det gerne

> [...]
> Der findes så mange ressourcer som jeg kan trække på. Denne gruppe her
> bliver en af. Og ja, jeg skal nok give igen, der hvor jeg kan give igen.

jaja men det er jo ikke nogen boksekamp

Med Venlig hilsen

Peter Caspersen

Fra : Ninett

Dato : 07-04-05 08:42

Kære Carsten (og alle andre)

Hvor det varmer mig, at du er blevet "Nøglebarn" - velkommen i klubben. Jeg
synes du har arbejdet så hårdt på dit vægtarbejde, og det er dejligt at du
har fundet overskud til at komme videre nu.

Jeg købte 7 nøgler allerede, da den udkom på engelsk, men jeg har ikke været
gearet på at ændre ret meget i mit liv, så det blev lidt så som så......men
jeg læste da lidt i den ind i mellem. Men lige pludselig har tingene taget
fart! Der har været en masse udefrakommende ting, jeg har været nødt til at
forholde mig til, bl.a. lukning af firma, salg af hus o.a., men lige
pludselig skete der noget med mig! Jeg begyndte at rydde op og smide ud!
Jeg har altid været verdens største rodehoved og samler, men pludselig fik
jeg foræret 5 flyttekasser med bøger væk....det var vildt befriende.

Næste skridt var at få ryddet ud i garderoben. Det var som om, jeg havde 2
garderober: 1 til arbejde og 1 til Ninett. WW havde jo en form for
dresscode, og det var ikke lige mig at gå i habit til dagligt, såe....UD med
det! Alt det tøj, jeg havde som "reserve" UD med det! Alt det tøj, som "jeg
kommer til at passe": UD med det! Resultatet var 5 kæmpe sække fyldt med
tøj! Noget af det blev brændt for lidt rituelt at sætte et punktum for den
del af mit liv. En masse gik til Røde Kors og det lækreste fik min datter,
der ønsker at starte en genbrugsforrretning.

Mit kontor er blevet finkæmmet for alt, der ikke har været brugt/kikket på i
lang tid. Alt det jeg bare har hevet ud af blade og ellers ikke har brugt
UD! Gamle breve, artikler, råd, kostplaner, adresselister etc. etc. UD med
det = 2 sorte sække!

Hele mit hjem er blevet finkæmmet for nips, dimser og duddiføjser og alt er
røget UD! (nej bare rolig, min elskede bor her endnu *SS*)

Men det jeg vil frem til er bare, at ændringerne sker på forskellige plan
hos alle. Der findes ikke én måde, der virker for alle.

Først nu har jeg fået plads til at komme i gang med nøglearbejdet og jeg kan
mærke, at nu trænger det virkelig ind, der hvor det skal. Livet handler ikke
længere om mad og motion, men om at få ryddet op i alle gamle mønstre,
tanker, vaner etc. etc. For mig handlede det også om at give slip, og det må
man sige, at jeg pludselig kunne. Jeg har fået utrolig meget tid foræret,
bl.a. fordi jeg ikke 87 gange om dagen skal bruge ½ time på (for det meste
forgæves) at lede efter noget, men ved nøjagtigt, hvor alt er (vi bor på 540
m2) og jeg har i høj grad fået en god følelse af, at det er mig, der styrer
livet og ikke ting. Der er ikke længere noget, der får lov at fylde for
meget, ikke en gang mit vægtarbejde. Jeg oplever pludselig at jeg glemmer at
veje mig 1 gang om ugen - at det ikke længere er vigtigt, hvad jeg vejer.
For første gang i 25 år! Himmelsk følelse..............

Samtidig oplever jeg også at sorgen også er ved at lette. At den på en eller
anden måde var låst fast i alle de ting, jeg gemte på. Til gengæld taler jeg
meget om min søster og drømmer meget om min far - de har fået en naturlig
plads i mit liv. Det gør ikke længere så ondt at mindes de døde, at det får
lov til at tage noget fra de, der er i live.

Al den frihed ønsker jeg også, at du må opleve på din egen måde.

Men Carsten, jeg tror på, at den gode Dr. Phil taler af erfaring, når han
siger, at nøglerne skal følges i rækkefølge. Du spørger hvad det hjælper, at
man tænker rigtigt, når man stadig gnasker flødeboller og Ritter Sport.
Ideen er jo netop at give slip på alt hvad vi tidligere har lært om
slankekure og kostprogrammer, så vi selv kan komme til at tage ansvar for
vores liv og handlinger. At ændre negative tanker og følelser om os selv før
noget som helst andet. Min opfattelse er lidt ligesom, at vi skal blive som
børn påny - prøve os frem og undersøge alt. Først derefter kan vi begynde at
tage ansvar igen. Måske er det slet ikke så fedt at kaste en kasse
flødeboller, når det er ok at gøre det? (Det er godt nok længe siden, jeg
har gjort det sidst *GG* ku være jeg skulle prøve om det er lige så lækkert
som jeg husker det??)

Mange kærlige tanker

Ninett

støttegruppe for 7 nøgler på Slankerummet.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 12:23

Ninett skrev den 07-04-2005 09:41:
> [...]
> synes du har arbejdet så hårdt på dit vægtarbejde, og det er dejligt at du
> har fundet overskud til at komme videre nu.

Så fik Carsten et boost igen.
Dejligt at have en støttegruppe. Også fra starten af. (selv om Phil jo
nævner den i nøgle 7 )
Jeg er faktisk igang med at melde mig ind i slankerummet.dk, så vi ses
derover.

> Al den frihed ønsker jeg også, at du må opleve på din egen måde.
>
> Men Carsten, jeg tror på, at den gode Dr. Phil taler af erfaring, når han
> siger, at nøglerne skal følges i rækkefølge.

Det gør jeg også.
Jeg har sikkert bare fået formuleret mig forkert.

Lad mig forsøge at bruge en analogi
Forestil dig, at vi skal gå igennem en labyrinth.
Det jeg vil er, at jeg vil se labyrinthen fra oven først og derefter
taget mit kort og så gå igennem labyrinthen uden at gå i blindgyderne først.

I sammenhæng med de 7 nøgler, så vil jeg først lige danne mig et
overblik over hvad alle 7 nøgler er for nogen (se labyrinthen fra oven).
Mine valg i starten med nøgle 1 vil jo have indflydelse på om jeg kommer
til nøgle 3 eller ender i en blindgyde, hvor jeg bare skal vende tilbage
til nøgle 1 og prøve en ny vej.
ved at have læst hele bogen (så har jeg lavet mig et kort) og mens jeg
går i igang med nøgle 1 kan jeg træffe mine valg med hvad det møder mig
længere fremme in mente.

> Du spørger hvad det hjælper, at
> man tænker rigtigt, når man stadig gnasker flødeboller og Ritter Sport.

Det er jo netop ikke at tænke rigtigt, at gnaske flødeboller og RitterSport.
Det er jo samtidig også en del af nøgle 3 om at fejlsikre sit miljø.

> [...]
> vores liv og handlinger. At ændre negative tanker og følelser om os selv før

Ok, så tror jeg lige, at jeg bør omformulere mig.

For mit vedkommende er det at man ændrer sine vaner en del af "tænke
rigtigt". Jeg kan ikke rent logisk til at få det til at hænge sammen
med, at jeg bilder mig selv ind, at jeg tænker rigtigt, mens jeg gnasker
Rittersport.

Det svarer lidt til, at en alkoholiker udråber en skål med et krus
Elefantøl med ordene: Jeg drikker ikke mere alkohol.

> [...]
> børn påny - prøve os frem og undersøge alt. Først derefter kan vi begynde at
> tage ansvar igen. Måske er det slet ikke så fedt at kaste en kasse

nemlig.

> (Det er godt nok længe siden, jeg
> har gjort det sidst *GG* ku være jeg skulle prøve om det er lige så lækkert
> som jeg husker det??)

Det tror jeg ikke det er. Din sødetand er sandsynligvis blevet
"afsødet" og du vil med stor sandsynlig bare få kvalme.

> støttegruppe for 7 nøgler på Slankerummet.dk

vi ses