Kastrat tisser i sengene :o/
Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-03-05 06:40

Hey,

Af en eller anden årsag er vores kat Bisse begyndt at tisse i
sengene, og det er jo ret belastende...

Hvis dørene er lukket til soveværelset/gæsteværelset er der ingen
problemer, og han tisser ikke andre steder.

Jeg har gjort mig umage for at rengøre alt hver gang, men han bliver
ved.

Umidbart ser han ikke ud til at fejle noget, så jeg tænker om han
måske kan gå rundt og være utilfreds med et eller andet?

Nogle forslag?

Jeg har ikke været til dyrlæge med ham, men har tænkt mig at få ham
checket efter påsken.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 25-03-05 07:35

Hans Joergensen wrote:
> [...]
>
> Nogle forslag?
>
> Jeg har ikke været til dyrlæge med ham, men har tænkt mig at få ham

Godt at I allerede har planer om at helbredet tjekket. Forhåbentlig
kan det klares med en gang penicillin.

Har I andre katte?
Er der sket noget nyt i Bisses liv (nyt familiemedlem, nye naboer, nye
møbler, nyt sengetøj, eller andet?)?
Har I skiftet vaskepulver til et mærke med parfume i?

mvh Camilla

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-03-05 07:44

Camilla Baird wrote:
> Godt at I allerede har planer om at helbredet tjekket. Forhåbentlig
> kan det klares med en gang penicillin.

Måske, men han virker nu rask nok :) det ville dog være dejligt nemt
hvis det er noget så simpelt.

> Har I andre katte?

Vi har en hunkat (der også er "slået fra":) men vi tog Bisse på
fersk gerning igår, og igen lige her i morges.

> Er der sket noget nyt i Bisses liv (nyt familiemedlem, nye naboer, nye
> møbler, nyt sengetøj, eller andet?)?

Misserne har været en del alene hjemme, pga. arbejde og at min
kæreste er på kurophold.. men det drejer sig dog kun om de 8-9 timer
hver dag hvor jeg er på job, og det har været sådan siden januar.

Nye møbler har der ikke været noget af (før i forgårs, så det kan
han ikke bruge som undskyldning:)

Kattegruset er også det samme som vi hele tiden har brugt.

> Har I skiftet vaskepulver til et mærke med parfume i?

Det tror jeg ikke... det er dog blevet skiftet til noget andet siden
første gang han(formodentligt) gjorde det midt i februar.

// Hans

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-03-05 14:59

In article <slrnd47cp1.a3q.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Misserne har været en del alene hjemme, pga. arbejde og at min
> kæreste er på kurophold.. men det drejer sig dog kun om de 8-9 timer
> hver dag hvor jeg er på job, og det har været sådan siden januar.

<klip>

> Det tror jeg ikke... det er dog blevet skiftet til noget andet siden
> første gang han(formodentligt) gjorde det midt i februar.

Okay - de har været mere alene hjemme siden januar og det startede midt
i februar, og han gør det i jeres seng, der er det sted der lugter mest
af jer.

Separationsangst? Jeg tror han er utilfreds med at være mere alene, han
savner mere samvær og det er hans måde at protestere på.
Bare et gæt

--
Knus fra Ann R

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-03-05 15:45

> [...]
>
> Separationsangst? Jeg tror han er utilfreds med at være mere alene, han
> savner mere samvær og det er hans måde at protestere på.

Første skridt er selvfølgelig at tage ham til dyrlæge og få ham grundigt
checket for infektioner i urinvejene, urinvejssten etc.

Med det sagt, så synes jeg også det lyder som en adfærdsforstyrrelse. Han
savner nok jeres opmærksomhed, regelmæssighed i huset eller lign.

Prøv at indføre et fast tidspunkt på dagen eller aftenen hvor den samme
person i huset, sætter en intensiv ½ time af til ham, hvor han/hun leger
intensivt med ham, aktiverer ham med små opgaver og hvor han har hans/hendes
fulde opmærksomhed. Sørg for at det bliver på samme sted og ca. samme tid
hver dag. Efter nogen tid kan I så skære det ned til 15 min. Væn jer også
til at rose ham HVER gang han har været i bakken for at tisse. Ros ham og
giv ham evt. en lille tørfoderbid.

Hvis I holder ud, skulle der helst ikke gå mere end et par uger, før han
gerne venter en halv time med at tisse i bakken, til I kommer hjem, så I kan
rose ham. Køb også "Klikkertræning for katte" af Karen Pryor, der ret
detaljeret forklarer hvordan man indlærer ny adfærd.

Husk, jo længere en adfærd har stået på, jo sværere er den at ændre, så
start med det samme.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Georg

Dato : 25-03-05 15:48

> Separationsangst? Jeg tror han er utilfreds med at være mere alene, han
> savner mere samvær og det er hans måde at protestere på.
> Bare et gæt

Minder mig om decemberorkanen i 99. Vores to katte ville vi helst holde
indendørs, men Gustav var åbenbart ikke tilfreds med at blive holdt
indespærret, så han satte sig op i sengen ovenpå min kæreste og lod vandet
gå. Dèr lurede vi godt nok. Så jo, katte kan være "pisseirriterende" og de
ved det:)

Georg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-03-05 16:29

Ann Rudbeck wrote:
> Okay - de har været mere alene hjemme siden januar og det startede midt
> i februar, og han gør det i jeres seng, der er det sted der lugter mest
> af jer.

tjoeh.. det tror jeg altså ikke :) han virker ikke anderledes når
man er sammen med ham, og det kan ikke være meget sengen lugter af
os sådan som alting er blevet vasket flere gange inden for de sidste
14 dage.
Jeg er jo også hjemme det meste af døgnet :)

Men, ellers må jeg jo bare holde ham ude af soveværelset indtil
kæresten kommer hjem igen. Desværre bliver jeg jo nød til at tage på
arbejde.

> Separationsangst? Jeg tror han er utilfreds med at være mere alene, han
> savner mere samvær og det er hans måde at protestere på.
> Bare et gæt

Nu ryger han ihvertfald til dyrlægen og bliver checket her på onsdag
eller deromkring :) jeg vil gerne være sikker på han ikke er syg
eller noget.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-03-05 17:13

In article <slrnd48bim.a3q.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Jeg er jo også hjemme det meste af døgnet :)

Ikke for at forklejne dit selskab Men han kan måske savne din
kæreste - eller bare være utilfreds med, at de rutiner han kender er
blevet ændret. Katte er virkelig vanedyr, der skal nogen gange ikke ret
meget til.
Min ene kat blev urenlig da jeg var indlagt i knap en måned i sin tid,
og bagefter lå ret syg i min seng et par måneder mere - også selv om
min mand var hos kattene så meget han overhovedet kunne. Det har taget
lang tid at få knækket den vane igen. Men det er lykkedes.

> Nu ryger han ihvertfald til dyrlægen og bliver checket her på onsdag
> eller deromkring :) jeg vil gerne være sikker på han ikke er syg
> eller noget.

Det er da i hvert fald en god ide. Det kunne da også tænkes at dyrlægen
har nogen forslag, hvis / når katten forhåbentlig bliver frikendt for
at være syg.
Held og lykke :)

--
Knus fra Ann R

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-03-05 17:54

Ann Rudbeck wrote:
> [...]
> kæreste - eller bare være utilfreds med, at de rutiner han kender er
> blevet ændret. Katte er virkelig vanedyr, der skal nogen gange ikke ret

Jah.. nu hvor jeg tænker mere over det kan det nu også være..

Vi må bare bide tænderne sammen og holde dørene lukket til hun
kommer hjem igen :o/ og så må jeg passe så godt på ham jeg kan.

Tak :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-03-05 18:17

In article <slrnd48ghd.a3q.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
> [...]

> Vi må bare bide tænderne sammen og holde dørene lukket til hun
> kommer hjem igen :o/ og så må jeg passe så godt på ham jeg kan.

Feliway kan måske hjælpe - sprayet direkte på det sted han kan lide at
markere på. Det virker både, så katten tror den har markeret stedet
allerede og har en afstressende virkning.
Feliway kan du få hos dyrlægen, hvis du har lyst til at prøve.

--
Knus fra Ann R