Pludselig uvenner!
Fra : Jesper

Dato : 23-03-05 17:29

Hejsa!

Kæresten og jeg har fire dejlige perserkatte. Tre kastrater og en
hunkat på et år, der endnu ikke er blevet steriliseret. Dyrlægen
frarådede nemlig på det kraftigste, at få hende steriliseret, før hun
havde haft sin før løbetid, og den er endnu ikke indtruffet. Hun viser
ihvertfald ikke anderledes adfærd, og jeg har prøvet "klø ved
haleroden"-tricket uden det ønskede resultat.

I den seneste uge er de to ældste af vores hankatte imidlertid blevet
meget uvenner. De er ellers brødre og har altid harmoneret utrolig
godt sammen, men pludselig er de blevet hinandens dødsfjender.

De slås, så totterne fyger i stuen, og truer hinanden med dyyybe mjau
og lignende.

Derfor kom vi til at tænke på, om det måske kunne være hunkatten, der
er ved at komme i løbetid, og på den måde får sat noget i kog.

Vi er godt klar over, at det burde ikke kunne lade sig gøre, da de er
kastreret, men hvad kan det ellers være?

Vi håber på gode svar, da ikke bare kattene, men også os, er ved at gå
ud af vores gode skind over den "anspændte atmosfære".

Mvh

Jesper

Fra : Melanie

Dato : 23-03-05 18:31

"Jesper" <jesper@jesper.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

>jeg har prøvet "klø ved
> haleroden"-tricket uden det ønskede resultat.
>
> Mvh
>
> Jesper

Hej Jesper

Jeg kan slet ikke svare dig, men jeg fik et spørgsmål ud fra det du skrev.
Hvad sker der da ved "klø-ved-haleroden-tricket"? Ja katten spinder og er
glad, men hvad mener du?

Mvh Melanie

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 18:46

Melanie wrote:
> [...]
>
> Jeg kan slet ikke svare dig, men jeg fik et spørgsmål ud fra det du
> skrev. Hvad sker der da ved "klø-ved-haleroden-tricket"? Ja katten

Nu er jeg ikke lige Jesper, men kan godt svare alligevel ....
hvis katten er i løb, så går den ned i knæene, skyder halen til side, rumpen
op, og stepper lidt rundt, og viser derved hannen, at hun er klar til
parring - vi andre kan bruge halerods-tricket, hvis det er en mis, der ikke
larmer under løbetiden.

DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.
Skovkatte-killinger født d. 22/3-05- exotic-killinger ventes i uge 14
www.heart-and-soul.dk

Fra : Melanie

Dato : 23-03-05 19:57

"Tina" <virkerikke snabela punktum tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til parring - vi andre kan bruge halerods-tricket, hvis det er en mis, der

Takker. Vil det sige at det er forkert af os at nusse vores to steraliserede
katte ved halerøden?

Mvh Melanie

Fra : Denise

Dato : 23-03-05 23:30

Melanie wrote:
> "Tina" <virkerikke snabela punktum tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Takker. Vil det sige at det er forkert af os at nusse vores to
> steraliserede katte ved halerøden?
>
> Mvh Melanie

Jeg tror du misforstår. Eller som jeg forstår det, hvis man er i tvivl om en
hunkat er i løbetid, kan man klø den ved halen og hvis den opfører sig som
der står, altså med at skyde halen til siden og tage rumpen op, ja så er den
i løbetid.
Så selvfølgelig kan i nusse jeres katte ved haleroden og alle andre steder
hvis I vil, det har jo ikke noget med sagen at gøre, og det kommer de jo
ikke i løbetid af og især ikke hvis de er steraliserede, så skulle de jo
_meget_ nødig gøre det hihi .-)))

--
Hilsen Denise

Fra : Melanie

Dato : 24-03-05 09:11

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis I vil, det har jo ikke noget med sagen at gøre, og det kommer de jo
> ikke i løbetid af og især ikke hvis de er steraliserede, så skulle de jo

Hej Denise

Nå ok, jeg blev pludslig nervøs for at vi ikke måtte nusse katten ved
haleroden, for det elsker de. De er begge steraliserede. Tak for svaret.

Mvh Melanie

Fra : Allan

Dato : 24-03-05 13:40

> [...]
> hvis I vil, det har jo ikke noget med sagen at gøre, og det kommer de jo
> ikke i løbetid af og især ikke hvis de er steraliserede, så skulle de jo

Sikke da et held at de ikke går i løb af det.
He He for min kastrede hankat Boris, Han ryger helt op med bagkroppen,
Og helt ned at ligge med forbenene

Mvh Allan

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-03-05 18:41

Hej Jesper

Det kan være svært at give et svar på det, katte er "eksperter" i *overført
agression* mange gange hvis en fremmed kat kommer forbi, kan det starte et
slagsmål mellem bofæller, på den anden side vil jeg heller ikke helt
udelukke at det kan være den fertile hun der "trigger" det.

Har I mulighed for at skille slagsbrødrene en gang imellem
og også holde øje med om det er en fremmed der trigger
balladen.

Noget helt andet er, at din dyrlæges indstilling til først at neutralisere
efter første løbetid, er gammel og passé, idag ved man at man nedsætter
risikoen betydeligt for at hunkatten får cancer i bryst og/eller livmoder
hvis de bliver neutraliseret før de bliver kønsmodne, faktisk er hele
situationen ved at vende til, jo tidligere, jo bedre så det er ikke unormalt
at katte bliver neutraliserede i 3-4 mdrs alderen, i den alder kommer de
meget hurtigere over indgrebet.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : fam. Ager

Dato : 23-03-05 18:46

> [...]
>
> Vi håber på gode svar, da ikke bare kattene, men også os, er ved at gå
> ud af vores gode skind over den "anspændte atmosfære".

---------------------------------------

Hej jesper!

jeg har 2 ragdoll kastrater på 1.7 år, kuldbrødre.
de får altså en tur indimellem, der kan vare nogle dage, hvor de virker
meget tændte på hinanden, og slås så pelsen flyver, og ve den arme hund der
kommer i mellem...GGG!. det er noget der er kommet i de sidste par måneder.
Men deres ture ender, og så er de bedste venner igen. så jeg lægger ikke så
meget i det.
men har det ikke noget med den indbyrdes rangorden at gøre??.
for en kastrat burde ikke "tænde" på en hun i løbetid vel?.

mvh. marie

Fra : tina laren

Dato : 25-03-05 18:43

> [...]
> meget i det.
> men har det ikke noget med den indbyrdes rangorden at gøre??.

Hej marie

Jeg har en hankat (huskat), som er kastrate, men han gik i løbetid og
sad og kaldte på damer dagen lang + natten. grunden til han gik i
løbetid var at min overbo har en hun kat son ikke var steriliseret. og
hun kaldte på mænd. min dyrlæge gav han medincin for det, det hjælp lidt
og da overboens hunkat bliv steriliseret, så stoppet han med at kalde på
damer

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 25-03-05 20:18

> [...]
> hun kaldte på mænd. min dyrlæge gav han medincin for det, det hjælp lidt
> og da overboens hunkat bliv steriliseret, så stoppet han med at kalde på

De hverken miaver eller opfører sig anderledes end de plejer, andet en de
som sagt ofte ryger i totterne på hinanden. nu bor vi i en lille by, og
naboens katte er da ofte i vores have, om det er hun eller hankatte ved jeg
ikke, den nærmeste nabo har vel 2-3 forskellige katte om året, da de bliver
kørt ned på stribe, og de hverken gider at kastrere dem eller noget, man
køber jo bare en ny.., nå det var et sidespring...
men det kan da godt være, at det hænger sammen med hunkatte i løb, mine
kommer godt nok ikke ud på egen hånd, kun i sele eller under opsyn i gården.
og de har heller ikke videre interesse i at sidde og glo i vinduerne..så jeg
ved det ikke. den største af de 2, er blevet meget mere "mandfolk" i den
senere tid, er ikke bleg for at give den anden på hatten, hvad han ikke har
gjort før, han er normalt fredeligheden selv, og er det forsåvidt stadigvæk,
udover deres indbyrdes kampe, så jeg har en ide om at det er noget
dominans/rangorden de er ved at lave om på...

mvh. marie