høns og katte
Fra : Charlotte Petersson

Dato : 10-03-05 16:31

Hej gruppe

Jeg har lige fået dværghøns, jeg kunde godt tænke at lade dem gå frit i
haven. Er der nogen der har nogen erfaringer med katte i den anledning? Her
er en masse katte der kommer på besøg og en af dem er faktisk på besøg lige
nu. Han er meget forårskåd, og angriber/leger med alt herinde, ja hvad tror
i at der sker?

mange hilsner
Charlotte

Fra : Lene Hansen

Dato : 10-03-05 16:48

Jeg har fritgående dværghøns OG katte og har haft i mange år. Indtil nu har
mine egne katte aldrig taget en høne, men en sulten fuldvoksen kat, kan godt
tage en lille høne, for det har jeg oplevet engang for mange år siden - en
fremmed vildkat bed simpelthen en høne i halsen, men forsvandt da jeg
forstyrrede dem.
Når jeg har haft killinger, syntes de at det kan være sjovt at jage en høne
lidt, men som regel kan hønsene godt hakke dem. Jeg har også haft høns
(skrukhøner) der har gået frit med kyllinger og sådan en høne skal en kat
nok lære at gå i en stor bue uden om - for sådan en høne angriber katten!

M.v.h.

Lene Hansen

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 10-03-05 17:02

> [...]
> nu. Han er meget forårskåd, og angriber/leger med alt herinde, ja hvad tror

Hej Charlotte

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne garantere hvad kattene omkring dig gør,
men her hvor jeg bor har vi 16 ænder gående frit i haven! Og der er
ingen af vores eller naboens katte som har gjort dem noget!
De nærmer sig forsigtiggt og når ænderne så hvæser af dem, så ligger de
sig ned og betragter dem i stedet for at jage dem...

Så her går det altså fint med en kombi´nation af fugl/kat *griner*

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 10-03-05 21:13

"Charlotte Petersson" <taarnborgvejnospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Her er en masse katte der kommer på besøg og en af dem er faktisk på besøg
> lige nu. Han er meget forårskåd, og angriber/leger med alt herinde, ja

jeg har nu også boet på en ejendom med fritgående høns og vildkatte, ikke
egne katte, og oplevede aldrig noget i den forbindelse.
men tilgengæld har min dreng 2 gange mistet en dværgkanin, som naboens
møgkat simpelt hen brød ind via et udspændt net over løbegården og tog
kaninen, som jeg så fandt død, den blev taget på fersk gerning en tidlig
morgen i færd med sin ugerning på nr 2 kanin, så man kan ikke være sikker!
men høns og især en skrukhøne tror jeg de har respekt for ellers får de
det!!

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 22:03

> [...]
> morgen i færd med sin ugerning på nr 2 kanin, så man kan ikke være sikker!

Mærkeligt at en kat går efter sådan et stort dyr, som en kanin jo er. Det
troede jeg ikke, at de kunne finde på.

Vi har marsvin gående i en boks og har også været lidt bekymret mht.
kattene, men kattene gør dem ikke noget- heller ikke marsvinungerne.
Vi har fundet ud af, at den ene af kattene har sovet hos marsvinene, i hvert
fald mindst en gang.
Vi har dog givet marsvinene et tæpperør og et lille hus, som de kan gemme
sig inde i, hvis der skulle komme andre ubudne gæster. Døren ind til
marsvinene kan nemlig kun lukkes på klem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : CC

Dato : 10-03-05 23:03

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> [...]
> sig inde i, hvis der skulle komme andre ubudne gæster. Døren ind til
> marsvinene kan nemlig kun lukkes på klem.

Vores katte jagter med stor fornøjelse fasaner, som kommer ind til
fuglefodringspladsen for
at spise. De har dog aldrig haft held med deres forehavende, men jager dem
det gør de.

hilsen
Claus

Fra : Allan

Dato : 10-03-05 23:08

"CC" <cc_sep@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
/

> [...]
> fuglefodringspladsen for
> at spise. De har dog aldrig haft held med deres forehavende, men jager dem

Og mine MCO lader som om mågerne ikke er der
Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 23:13

"CC" <cc_sep@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse news:4230c41d$0

> Vores katte jagter med stor fornøjelse fasaner, som kommer ind til
> fuglefodringspladsen for
> at spise. De har dog aldrig haft held med deres forehavende, men jager dem
> det gør de.

Har heller ikke set vores katte jagte fasanerne herude. Mindre fugle har de
dog været på jagt efter, men de har ikke fanget nogen endnu. Heldigvis.
Vi havde tusindvis af frøer her sidste år. Dem rørte kattene heller ikke. De
holder sig stort set til mus og muldvarpeunger. Det er dog kun musene de
spiser. Muldvarpene er bare legetøj.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Anette

Dato : 11-03-05 00:52

CC wrote:
> Vores katte jagter med stor fornøjelse fasaner, ..........

Vores katte rør ikke hverken fasaner eller fritgående høns.
Malle mente i starten (dengang 1½ år stor tyk hankat) at det burde være
vores problem at der sad en giftelysten fasan og skræppede op nede i haven,
men da vi ikke tog affære ( selvom han havde hentet os mange gange, måtte
han jo selv.
Til angreb...ta da da - hvor på møgfuglen bare gik til modangreb med et
himmelhøjt Skrrråååååkk.
Malle blev dødforskrækket, strøg væk - kiggede på os med et undrende blik,
da vi grinede ad ham og så skulle han altså lige vaskes. Det så ret sjovt
ud.
Vi har haft småkyllinger fritgående i haven også, men hønemor skal nok sørge
for at hverken katte eller hund kommer for tæt på. Naboernes katte rører
heller ikke vores høns. Tværtimod da vi havde dværghane, havde han vældig
meget fornøjelse af at jage kattene
Det eneste tidspunkt kattene har set ud som om de kyllinger kunne være en
lækker mundfuld, var da kyllingerne var helt små, dunede størrelser der
pippede rundt inde bag hegnet i hønsegården eller inde under varmelampen, -
ellers ikke.

Kattene jager ellers en hel del fugle - det lykkes sjældent at fange dem,
men det sker at en solsort eller skovspurv må lade livet. Store fugle som
skader, ravne, krager, måger og diverse rovfugle værdiger de ikke et blik.

/ Anette

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 11-03-05 06:52

Charlotte Petersson wrote:
> [...]
> nu. Han er meget forårskåd, og angriber/leger med alt herinde, ja hvad tror

Vi har haft almindelige høns i mange år og ofte ladt dem færdes frit i
haven, men det var altid med risiko for at de blev taget af rævene.
Er den risiko ikke langt den største?

Bjarne

Fra : Lene Hansen

Dato : 11-03-05 11:10

Absolut. Ræven er vidst den største trussel mod hønsene. Har selv fået tage
mange høns af ræven, så sent som sidste sommer tog han alle mine høns. Men
dermed ikke være sagt at en stor velvoksen kat, kan vel i princippet godt
tage en lille høne, såvel som de kan tage en due. Nogle dværghøns er faktisk
ikke ret meget større end en due. Nabohunde har også gjort indhug i min
hønsebestand gennem tiden. Så katten er ikke lige det dyr jeg er mest bange
for i forbindelse med høns. Ikke tamkatte og velnærede katte.

M.v.h.

Lene

Fra : Charlotte Petersson

Dato : 11-03-05 14:53

Jamen tak skal i alle have for svarene, jeg vil lade hønsne vade rundt i
sikker forvisning om at de nok skal klare sig. De er lukket ind i en
redekasse om natten, så ræven er nok ikke et problem.

Hav en god sommer.

charlotte Korsør

Fra : Lene Hansen

Dato : 11-03-05 16:13

Jeg vil nu lige sige til dig at sidste sommer huserede ræven her midt på
dagen. Det er især når de har halvstore unger de henter mad - også i
dagtimerne. Så du er ikke 100% sikker mod ræven kun ved at lukke dem ind om
natten. Dog er det vigtigt at de bliver lukket ind om natten, hvor risikoen
dog er størst. Jeg er nu også indforstået med at der smutter en høne af og
til når jeg vil have hønsene at gå frit, det er trods alt den risiko man
løber, men der er meget ærgerligt når en ræv henter en hel flok høns. Får
han først øje på en flok løsgående høns i en have, så stopper den ikke før
der ikke er flere - desværre.
Vil da også i den sammenhæng sige at en ræv sagtens kan tage især
kattekillinger - og gør det!
M.v.h.

Lene

Fra : Anette

Dato : 12-03-05 01:19

Lene Hansen wrote:
> Vil da også i den sammenhæng sige at en ræv sagtens kan tage især
> kattekillinger - og gør det!

Ikke så længe der er høns/kyllinger at tage af...( undskyld

De gange vi har haft killinger har de ikke været ude i de tidlige
morgentimer. Det har til gengæld høns og kyllinger og der har vi mistet en
del til både ræv og mår. Måren er helt klart den mest besværlige. Den kan
komme ind de mest utilgængelig steder og den myrder nærmest i en blodrus.
Har dog aldrig oplevet at den går på andet end høns/kyllinger.
I dagtimerne er det ræven der er på spil. Rævemor med halvstore hvalpe, midt
på sommeren kan ikke nøjes med at jage om natten. Der er høns/kyllinger et
nemt tilgængeligt måltid.
Så både killinger og kyllinger inde om natten, indtil vi ( og hunden) står
op og der er hegn under hele hønseburet/huset, så måren ikke graver sig
under hegnet.

/ Anette

Fra : Lene Hansen

Dato : 12-03-05 06:24

Mår er jeg indtil nu heldigvis sluppet for, men har godt hørt om dem blodrus
de går i. Ræven har hidtil været min værste fjende hvad høns angår. Og
det er nok korrekt at ræven ikke tager en killing hvis der er en
høne/kyllinger i udsigt. Men vi har ræve i mit område og killinger for
aldrig lov til at være ude uden opsyn, og aldrig om natten eller - netop som
du skriver - i de tidlige morgentimer. Skumringstiden er også en øget
risiko. En gammel, syg eller meget svag kat skal man også passe på med at
lukke ud på de kritiske tidspunkter.

M.v.h.

Lene