øremærkning igen igen.
Fra : Allan

Dato : 09-03-05 20:38

Hej
her for et par måneder siden fik jeg kastreret, og øremærket Kosmos.

Jeg har været lidt doven med at få ham registreret, for begge mine katte er
indhegnet i haven.

Men her d.7-3 fik jeg sendt papirene afsted til begge registre.
Og her idag prøvede jeg for sjovt at søge på nummeret.

Der var ikke gevinst hos inges kattehjem, men det var der i det danske
katteregister.
Desværre var oplysningerne forkerte, Så jeg ringede til min dyrlæge for at
tjecke deres database om nummeret var det samme som det jeg havde. Og som
det der står i Kosmos øre.
Det var det, Så jeg ringede til det danske katteregister, og fik at vide at
min kat var meldt savnet og var registreret i 2001.

Det syntes jeg lød forkert, for for det første er Kosmos fra 2003 og der er
vist noget med at bogstavskoden.er årstallet og dyrlægen.

Det kunne de heller ikke forstå, altså hvorfor min dyrlæge havde tatoveret
ZZE i 2001 på en kat, og så gjort det igen på min, nu her på det rigtige
tidspunkt.
De lovede at kigge på det, når de fik mit indbetalings kort. Og de kan jo
næsten heller ikke gøre andet.

Så jeg ringede igen til min dyrlæge og forelagde problemet. De var nu flinke
og prøvede at slå op i deres database, men med de få oplysninger jeg kunne
give var det lidt svært.

Når man søger på nettet i det danske katteregister, får man meget få
oplysninger. Det er noget helt andet med Dansk katteregister.
Så jeg er lidt spændt på hvad der sker.

det værste er nu nok at der er en kat der er meldt savnet, sikkert med det
forkerte øremærke.

Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 10-03-05 21:21

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så jeg er lidt spændt på hvad der sker.
>
> det værste er nu nok at der er en kat der er meldt savnet, sikkert med det

jeg svarrer lige mig selv

Er der da slet ingen der har prøvet at få et brugt nummer?

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 11-03-05 20:09

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote in

> Er der da slet ingen der har prøvet at få et brugt nummer?

Det burde vel ikke kunne lade sig gøre. Som du selv skriver består
øremærket af bogstaver og tal, som skulle have betydningen hvilken
dyrlæge der har stået for mærkningen og hvornår.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Allan

Dato : 11-03-05 21:48

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
news:4231ece2$0$176> news:4230ac39$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> øremærket af bogstaver og tal, som skulle have betydningen hvilken
> dyrlæge der har stået for mærkningen og hvornår.

Nej
Men jeg har åbentbart fået et brugt nr. Eller Kosmos Har.

Jeg er nu stadigvæk sikker på at det er en tastefejl et sted. For der er en
del forskel på 2001 og 2005.
Og det er nu stadigvæk synd for den der familie der har meldt sin miver
savnet
Så tjeck jeres øre numre, Ja jeres kattes

Mvh Allan

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 10-03-05 22:03

> [...]
> Så jeg er lidt spændt på hvad der sker.
>
> det værste er nu nok at der er en kat der er meldt savnet, sikkert med det

Nej... desværre, skulle jeg lige til at sige *grin* Jeg kan ikke hjælpe
dig, har kun haft gode erfaringer med begge registre og *alle* de katte
jeg har haft registreret har "været der og har været der hvor de
skulle"...

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Allan

Dato : 10-03-05 22:24

"Annemette Engell Hansen" <therealnaniaKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4230b61206ed4@nerdgirl.dk...

> [...]
> dig, har kun haft gode erfaringer med begge registre og *alle* de katte
> jeg har haft registreret har "været der og har været der hvor de

Nå men nu må jeg vel se hvad der sker, Og hvor mange katte jeg får.
Men det er nu dumt at melde sin kat savnet med et forkert ørenr.
Hvis det er det der er sket.

Og hvis det er min dyrlæges skyld, Ja de er jo søde og dygtige,
Så må de lave numeret om

Hvis i har jeres kate øremærket så tjeck lige i de forskelige registre om de
er der.
Og er de lige blevet øremærket, ja så prøv lige om nummeret er blevet taget
før.

De sagde til mig inde hos www.kateregistret.dk at de havde nogle katte op
til 7 med samme nr. pga dyrlægerne.

Ja hvad kan man sige.
det er nu surt at lægge en miver i narkose for det.
Men jeg ser hvad der sker.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 22:09

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> Der var ikke gevinst hos inges kattehjem, men det var der i det danske
> katteregister.

Hos Inges kattehjem kan der godt gå nogle dage, før man kan se
registreringen.

> Det kunne de heller ikke forstå, altså hvorfor min dyrlæge havde tatoveret
> ZZE i 2001 på en kat, og så gjort det igen på min, nu her på det rigtige
> tidspunkt.

Vores 4 katte blev tatoveret i September sidste år og de starter alle med
ZPH. Er ikke helt klar over hvordan systemet er bygget op, andet end noget
med, at dyrlægens kode indgår i øremærket.

> det værste er nu nok at der er en kat der er meldt savnet, sikkert med det
> forkerte øremærke.

Ja, det lyder mærkeligt, at sådan noget kan ske. Jeg havde den opfattelse at
det med øremærkningen, var et meget velorganiseret system....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 10-03-05 22:29

Et øremærkning består af 3 bogstaver, hvoraf det første angiver årstallet,
de to næste identificerer dyrlægen. Herefter følger 3 tal, som fortæller
hvilke nr. kat dyrlægen er nået til...

En kat i 2004 begynder med z
og hos min dyrlæge ville det se sådan ud ZVE123 f.eks hvis det var kat nr.
123 han mærkede.
Det er altså uafhængigt af hvor gammel katten faktisk er, det er
mærkningsåret man går ud fra. Så en kat på 10 år kan godt være mærket med Z
(for 2004) hvis den først er mærket i 2004 :)

Der kan naturligvis forekomme dobbeltmærkninger, hvis en dyrlæge glemmer at
skifte nummer mellem to mærkninger, eller hvis man for stillet maskinen
(tangen) forkert. Man kan dog tage højde for det ved registreringen ved at
krydshenvise til to ejere....

Da man i 2004 er nået til Z for årstal, er spørgsmålet hvad man nu
skal....æ, ø og å bruger man ikke, så måske begynder man fra A igen, indtil
videre bruger man z frem til april ca. hvor man så håber at have fundet en
løsning.

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Allan

Dato : 10-03-05 22:41

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4230bc2c$0$29285$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> indtil
> videre bruger man z frem til april ca. hvor man så håber at have fundet en

Nu var problemet jo at nummeret allerede var blevet taget i 2001.
Og det var zze xxx så dels var det det det forkerte tidspunkt
katten havde fået sit øremærke, og den er meldt savnet.

Min kat har fået det samme nr her i år og er ikke meldt savnet,
Men han er ikke i registret endnu, Jo måske, for det var jo her for
et par dage siden jeg tog mig sammen og sende papirene ind.

Men jeg venter og ser hvad det danske katteregister skriver til mig når de
får mit ciro kort.

Og det er nu stadigæk synd for en familie der har meldt en miver savnet med
et forkert øremærke.
Ja det tror jeg stadigvæk på.

Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 17-03-05 13:52

Nu er der næsten styr på Kosmos øremærkning.

Det er lige før det bliver helt uhyggeligt,
Der er sket en fejl et sted.
For nummeret var ganske rigtigt brugt engang før.

Selvom alle er enige om at det første bogstav er årstallet, og de 2 næste er
dyrlægen,
Ja så gør de det helt anderledes i århus.
Her er de 2 første bogstaver dyrlægen og det sidste årstallet.
Rigtigt smart.

Det uhyggelige kommer her,
Den anden kat der er meldt savnet i 2001
Den hedder Cosmos og er en MCO som har de samme farver som min.

Jeg tror at min Kosmos beholder sit halsbånd med Tlf nr på. For det der med
øremærkning, det er ikke altid helt så godt.

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 17-03-05 19:59

> Ja så gør de det helt anderledes i århus.
> Her er de 2 første bogstaver dyrlægen og det sidste årstallet.
> Rigtigt smart.

Det var dog tåbeligt, jeg var naiv nok at tro at det da selvfølgeligt
er en landdækkende standartmåde at gøre det på.

> Det uhyggelige kommer her,
> Den anden kat der er meldt savnet i 2001
> Den hedder Cosmos og er en MCO som har de samme farver som min.

Det var dog et helt vildt tilfælde. Kan slet ikke fatte at det
virkeligt kan ske, man undres over tilfældigheders spil

Fra : Allan

Dato : 17-03-05 20:17

> Det var dog et helt vildt tilfælde. Kan slet ikke fatte at det
> virkeligt kan ske, man undres over tilfældigheders spil

> [...]

Nu må jeg jo lige sige, at det nok ikke er alle dyrlæger i århus,
der har sin egen standart.

Og jeg kan godt forstå at jeg blev ringet op fra inges kattehjem,
De ville lige hører hvor jeg havde katten fra

Noget helt andet, Ja eller lidt detsamme,
Hvis der er byttet om så det burde have været ezz xxx
Hvornår er øremærkningen så lavet?
Jeg syndes ikke lige jeg kan finde noget med bogstavet og årstallet.

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 17-03-05 21:06

> Jeg syndes ikke lige jeg kan finde noget med bogstavet og årstallet.

Hmmm....nu rodede jeg lidt rundt i mine gamle papirer. Ja, jeg ved godt
at jeg *burde* ha' smidt papirerne på Sofie og Oliwer væk......

Nå, jeg er nu ret så forvirret.

Johan blev mærket i '90 med GCC, Sofie i '91 HCC hos samme dyrlæge.
Oliwer blev mærket i ´93 med KCC også hos den dyrlæge, men hvis det
skulle passe sammen skulle han egentligt have haft JCC. (Iøvrigt
kostede det 590,- kr at få han kastreret, spørg ikke hvorfor, men
regningen lå i hans papirer)
Lante har WGC og er mærket i 2001, kort før jeg købte ham. Men det
passer jo ikke hvis det først bogstav står for årstallet, for så skal
han jo først mærkes i 2006. Sidst men ikke mindst Mowgli. Han er mærket
i 2002 med XWB. Jeg har af uransaglige årsager ikke mærkeseddel for
Doughnut i mappen.

Jeg kan ikke følge logikken eller også kender jeg bare ikke metoden.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-03-05 22:43

Kate skrev
<Nå, jeg er nu ret så forvirret.>

Kattens Værns kode forklaring er;
Første bogstav er kode for årstal, næste to bogstaver er kode for dyrlægen,
tallene fra 001-999 for antallet af katte tatoveret i samme år.

Jeg har to fra 2001 W, en fra 2002 X, en fra 2003 Y, og en fra 2004 Z
så mine årstalskoder passer sammen, W X Y Z, hvis jeg ellers kan huske
alfabet endnu )

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Allan

Dato : 17-03-05 22:58

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har to fra 2001 W, en fra 2002 X, en fra 2003 Y, og en fra 2004 Z
> så mine årstalskoder passer sammen, W X Y Z, hvis jeg ellers kan huske

Hej Marianne så kan du måske hjælpe mig.
Min kat er mærket rigtigt. ZZExxx
Den kat der er meldt savnet i 2001 er mærket
ZZExxx men burde være mærket EZZxxx

Nu står der en hel masse på inges kattehjems side om årstallene men jeg kan
ikke finde ud af hvornår den anden kat er blevet registreret.

Det betyder jo en del for mig hvis den anden kat er feks. 30 år
Mvh Allan

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-03-05 10:36

Hej Allan

Allan wrote:
> [...]
> ikke finde ud af hvornår den anden kat er blevet registreret.
>
> Det betyder jo en del for mig hvis den anden kat er feks. 30 år

En af mine katte havde (hun er desværre død nu) et øremærke der startede
med E og en af de andre har (ham har vi endnu) et der starter med H.
Hvis jeg ikke husker helt forkert blev de øremærket i hhv. 88 og 91.

Så hvis den vitterligt skulle have været øremærket EZZxxx så skulle den
være øremærket i 88, så den har da nogle år på bagen selvom det ikke
helt løber op i 30 år ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Kate

Dato : 18-03-05 17:14

Bettina Hansen <bettina@chin.dk> wrote in

> et der starter med H.
> Hvis jeg ikke husker helt forkert blev de øremærket i hhv. 88 og 91.

Ja, '91 passer også med H i forhold til Sofies mærkning. Men hvorfor
samme dyrlæge så springer et år over kan da undre. Nu har Oliwer været
død i 4 år (om et par uger), så jeg forfølger ikke sagen, men jeg
undrer mig over at logikken ikke holder.

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 17:43

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
news:423afe5c$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...Hej Kate
Her i år er det det samme bogstav som sidste år
Det kan være at det er sket før
Der er ikke flere bogstaver tilbage, Z, så de må finde et nyt system, Igen
Igen.
Lad os da håbe at det bliver et fælles system for hele landet.
Og et fælles register.
Det ville være dejligt, Så kan det jo bruges til noget.
Nu er det jo nok fordi det hele startede på frivilig basis,
Og så hævner de forskellige fejtagelser efterhånden, Ja hvad ved jeg

Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 17:55

Ja og nu hvor jeg er igang
Ville det ikke være smart hvis man kunne lægge et billede
af sin kat ind på det fælles katteregister.
Det koster jo kun lidt mere serverplads, Men det er nu svært at beskrive sin
kat.
Og så selfølgelig et årstal om hvornår billedet var taget.

Og selfølgelig noget info om hvornår katten var født
Det ville være dejligt.
Det havde ivertifald hjulpet mig en del her.

Mvh Allan

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-03-05 17:42

Hej Kate

Kate wrote:
> [...]
> død i 4 år (om et par uger), så jeg forfølger ikke sagen, men jeg
> undrer mig over at logikken ikke holder.

Jeg kunne forestille mig at man springer nogle bogstaver over fordi de
er for nemme at forveksle med andre bogstaver og/eller tal. F.eks. kan I
nemt forveksles med 1 og O og Q kan nemt forveksles med hinanden og for
den sags skyld også med tallet 0.
Der har eksisteret andre kodninger end den der bruges i dag. Bl.a. en
hvor tatoveringen startede med et tal så derfor vil det være usmart at
have et årsbogstav som nemt kan forveksles med et tal ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-03-05 18:05

*GG* jeg prøvede at sætte mig med alfabet og årstallene, for at se om det
kunne passe sammen *suk*
jeg har en teori om at det ikke er alle bogstaver der bliver brugt, måske
fordi der er for stor lighed mellem nogle af dem, bl.a J og I U og V O Q
Æ Ø og Å og måske
E og F og R og P

Jeg fandt alle de sedler jeg havde, men allerede der går det galt, en kat
fra 97 starter med R, så er der en fra 99
der starter med S, hvad pokker startede de så med i 98

Jo mere jeg prøver at finde ud af det, jo mere forvirret bliver jeg

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 18:26

> [...]
> der starter med S, hvad pokker startede de så med i 98
>
> Jo mere jeg prøver at finde ud af det, jo mere forvirret bliver jeg

Ja det er ikke så nemt som man troede.
Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 18:47

> [...]
> der starter med S, hvad pokker startede de så med i 98
>
> Jo mere jeg prøver at finde ud af det, jo mere forvirret bliver jeg

Og hvis der nogensinde er en der finder ud af det ,
Ja så var det måske en ide til hjemmesiden

For det er godt nok svært at finde ud af

Men nu hvor de lægger de 2 registre sammen.
Ville det ikke være smart med en kolone om katens fødselsalder.
Kun sådan ca.
Ja istedet for kattens mærkedag. Som self. Skal være der.
Og lidt plads til et billede af katten.

Det tror jeg vil være et hit.

Det er nu ikke så nemt at beskrive sin kat.
Og med internettet er det nemt at lægge et billede op.
Og med en dato på billedet er det nemt at se flere år senere om det er den
samme.

Hvem skal jeg skrive til for at det bliver sådan fremover

Mvh Allan

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-03-05 19:05

Allan skrev
<Hvem skal jeg skrive til for at det bliver sådan fremover >

På hjemmesiden er der under øverste grønne bjælke en "dims" jeg mener at
den hedder "brugermenu" der er en rubrik der hedder forslag & ideer

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 19:33

> [...]
>
> På hjemmesiden er der under øverste grønne bjælke en "dims" jeg mener at
> den hedder "brugermenu" der er en rubrik der hedder forslag & ideer

Øv dem kan jeg ikke finde
Tror du man skal være logget ind eller medlem for at få de menuer.?
Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 19:36

> [...]
> Mvh Allan
>Og det var min fejl jeg prøvede at ændre i katteregistrene.

Der er der ingen menuer.
Så undskyld at jeg misforstod dig Marianne
Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 20:03

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Allan skrev
> <Hvem skal jeg skrive til for at det bliver sådan fremover >

Nu er forslaget om øremærker sendt som du skrev.
Så mangler jeg kun forslagene til katteregistret.
Men vi kan jo håbe at der er nogle der læser med

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 19-03-05 09:43

> Ville det ikke være smart med en kolone om katens fødselsalder.

Det ville jeg også tro var smart. Lante og Doughnut er jo ikke mærket
som små da de begge først blev neutraliserede som voksne.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 19:48

> [...]

> jeg har en teori om at det ikke er alle bogstaver der bliver brugt, måske
> fordi der er for stor lighed mellem nogle af dem, bl.a J og I U og V O

Faktisk kan Z også forveksles med et 2 tal. Det gjorde jeg, da vores katte
skulle registreres ( ja, ja jeg startede med at kigge dem i ørene, før jeg
fandt papirene frem
Derudover havde jeg ikke helt styr på om O var O eller om det var et nul,
før jeg læste at de tre sidste cifre, kun var tal, imens de tre første kun
var bogstaver, så O var altså et nul.
Hvorfor bruges Æ ,Ø og Å egentlig ikke ? Det kan da ikke rigtigt forveksles
med noget.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kate

Dato : 19-03-05 09:41

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> wrote in

Som også Betina er inde på, i har nok ret i det med at springe
bogstaver over som kan forveksles.

> Jo mere jeg prøver at finde ud af det, jo mere forvirret bliver jeg

Så er jeg da ikke ene ;-D

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-03-05 12:13

Kate skrev
<Så er jeg da ikke ene ;-D >

Næh på ingen måde jeg vil prøve at snakke med Kattens Værn og Inges
Kattehjem, de får jo rimelig mange katte tatoveret og må kunne hjælpe med
hvilke bogstaver der ikke bliver brugt og hvilke år et bestemt bogstav er
brugt, så vi måske kan blive lidt klogere.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Allan

Dato : 18-03-05 17:38

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Allan

klip

> Så hvis den vitterligt skulle have været øremærket EZZxxx så skulle den
> være øremærket i 88, så den har da nogle år på bagen selvom det ikke helt
> løber op i 30 år ;)

Og Klip igen

> Mvh Bettina

Tak skal du have for et årstal
Nu er jeg lidt mere sikker med min Kosmos.
Men han beholder sit halsbånd med tlf nr på

Mvh Allan

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 19-03-05 18:44

Generel info om Øremærkningskoder: (klippet fra
http://www.inges-kattehjem.dk )

Eksempler på de mest anvendte koder:
TDF123 (nuværende kode) tre bogstaver og tre tal, anvendes fra 1984 og frem.
R0R123 (gammel kode) R (nul) R og tre tal, er anvendt indtil 1990.
12F123 (gammel kode) anvendt indtil ca. 1982.

At nogle bogstaver er udeladt, er en beslutning der er taget i Kattens Værn,
hvorfor ved jeg ikke, men sandsynligvis, som I foreslår, pga.
forvekslingsmuligheder.

Man kan jo ikke gennemtvinge et øremærknings-system, når det ikke er
lovbefalet, så nogle bruger altså andre kombinationer, af forskellige
årsager.

Fra : Allan

Dato : 19-03-05 19:05

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:423c64c3$0$247$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> R0R123 (gammel kode) R (nul) R og tre tal, er anvendt indtil 1990.
> 12F123 (gammel kode) anvendt indtil ca. 1982.

Tak skal du have Heidi

Men desværre er jeg stadigvæk forvirret.
Er der en der kan finde ud af systemet Ja jeg kan jo ikke.

Det er nu nok noget med en masse frivilige der ville lave et øremærknings
system.på et tidspunkt.
Så der er nok ikke et system fra de tidlige mærkninger.
Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 19-03-05 19:19

> [...]
> system.på et tidspunkt.
> Så der er nok ikke et system fra de tidlige mærkninger.

Sikke da noget vrøvl jeg fik skrevet der.

Det jeg nok ville have skrevet var nok noget med.
Da der engang var folk der ville lave et system til at registrere katte med.
Ja der var de ikke helt enige.
Så de fandt forskellige måder, til at mærke dem på.
denne fregamgsmåde forblev de med til det blev et problem her i
fremtiden.Osv.
Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 17-03-05 22:49

> [...]
> Doughnut i mappen.
>
> Jeg kan ikke følge logikken eller også kender jeg bare ikke metoden.

Lad os da håbe at nu hvor de er ved at sammenlægge de 2 registre.
Og nu hvor de er løbet tør for bogstaver, Z, Ja at der kan komme et system
for hele landet der er til at finde ud af.
Mvh Allan