Flatcoated vs. Kleiner Mynsterlænder, valg~
Fra : Kim Spur

Dato : 30-05-01 10:01

Vi ku' godt bruge lidt kvalificeret hjælp.
Vi har for et stk. tid siden, taget afsked med vores gamle Flatcoatede
retriever,
hun kunne ikke mere.
Nu er vi ved at være modne til en ny hund, og skal til at vælge race.
Vi har indsnævret det til, at valget står mellem en flat igen, eller prøve
en
Kleiner Mynsterlænder.
Flatten kender vi jo, og hvis man spørger folk som har en kleiner, er det
det
eneste som du'r, og det samme med flat-ejere.
Er der "orakler" her i gruppen, som kan råde fra og til ?
Hunden skal være "all-round", d.v.s. familie-, lydigheds-, jagt-, og gerne
agilityhund.

Mvh, Kim Spur

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-05-01 13:50

> Vi har for et stk. tid siden, taget afsked med vores gamle Flatcoatede
> retriever,
> hun kunne ikke mere.

Det er jeg ked af at høre. Desværre bliver de jo ældre sådan nogen
hunde!

> Hunden skal være "all-round", d.v.s. familie-, lydigheds-, jagt-, og gerne
> agilityhund.

Jeg ville jo sige *hod dig til flatcoat* men det er uden nogen form for
viden om KM hunde. Hvis du alligevel vælger en KM, vil du så ikke skrive
lidt om forskelle / ligheder, fordele og udlemper i forhold til hinanden?
(Altså ved de 2 racer)

Rinnie Ilsøe

Fra : Kim Spur

Dato : 01-06-01 09:22

Tjae...Valget faldt på en Flat igen. Det har nok noget at gøre med,
at "den kender vi". Men det har osse noget at gøre med den
snobbede (synes jeg) indstilling hos mange KM-opdrættere,
som KUN vil sælge en hvalp til en jæger. Jamen, jeg ER jæger,
men der er da ingen som véd, OM jeg går på jagt, så det er
et fjollet udvælgelseskreterium. Der er nok mange hunde hos jægere,
som har en kummerlig tilværelse, og mange aktive familier uden jagt,
som kan aktivere en Kleiner. Og vi ville egentlig godt have prøvet
en KM, men med opdrætternes indstilling in mente, og dét at det
er svært at finde hvalpe (p.g.a. antallet), har gjort, at vi valgte en
Flatcoated Retriever igen. (Dejlig hund).
Tak for indlæggene.
Mvh, Kim

Fra : Sofie Hansen

Dato : 30-05-01 16:13

Hej.

Jeg kender nogen som har en KM. Af dem har jeg hørt af de gode KM opdrættere
KUN sælger en hund til en jæger. Det skulle være en hund som ikke trives
hvis dens instinkter ikke bliver brugt..om det har noget på sig ved jeg
ikke, men jeg ville også anbefale en flat efter hvad jeg kender til KM. De
ser søde ud.... men det er jo indholdet man skal leve med.

Mvh.
Sofie

Fra : Sbjeppe

Dato : 30-05-01 18:20

Ok nu bliver jeg simpelthen nødt til at blande mig lidt
Jeg har kendskab til begge racer, flatter gennem nære venner og
som træner for et par stykker og KM fordi min familie har dem!
Det er rigtigt at KM har utrolig meget drift/instinkt og derfor
stortrives når de bliver brugt med henblik på jagt! Det samme gør
sig for det meste gældende for flatcoatede retrievere, og som sådan
adskiller de to hunderacer sig ikke væsentlig fra hinanden!
De har begge for at sige det mildt "krudt i r....."!
Der hvor der måske er en lille forskel er i deres flokmentalitet,
der vil jeg umiddelbart tro at retrieveren er lidt nemmere mht.
at "forme" en god familiehund og nok også lidt roligere,
men de KM jeg kender til har alle været glimrende familiehunde
(også over for børn)!
Kort sagt, det lyder som om I har tænkt jer at bruge meget
tid på jeres hund (jagt, lydighed, agillity og selvfølgelig hjemme)
og derfor tror jeg ikke I vil opleve det som den store forskel!

Held og lykke med valget!

Sbjeps!