/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
dæk/fælge spørgsmål
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 02-04-05 13:24

hej ng
jeg skal til at skifte dæk på cv (der er små revner i bunden af
mønstret )
hvad skal jeg vælge?
her tænker jeg på type, str/dimension?
skal de være så store som mulig, el. små ?
hvordan indvirker det på køreegenskaber?
cvèn er en knaus sudwind 450
--
Mvh - Jesper Hillerup
CB 500 Four



 
 
Gismo (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 02-04-05 13:29

Jesper Hillerup wrote:
> jeg skal til at skifte dæk på cv
> hvad skal jeg vælge?

Et 8 lags varevognsdæk

> her tænker jeg på type, str/dimension?
> skal de være så store som mulig, el. små ?
> hvordan indvirker det på køreegenskaber?
> cvèn er en knaus sudwind 450

Jeg syntes at du skal vælge samme størrelse ellers
kan du få problemer med at få teltet til at nå jorden
hvis fælg og dæk bliver større.

Gismo.



Jens (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-04-05 19:39


"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:424e9027$0$13732$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jesper Hillerup wrote:
>> jeg skal til at skifte dæk på cv
>> hvad skal jeg vælge?
>
> Et 8 lags varevognsdæk
>
>> her tænker jeg på type, str/dimension?
>> skal de være så store som mulig, el. små ?
>> hvordan indvirker det på køreegenskaber?
>> cvèn er en knaus sudwind 450
>
> Jeg syntes at du skal vælge samme størrelse ellers
> kan du få problemer med at få teltet til at nå jorden
> hvis fælg og dæk bliver større.
>
> Gismo.
>
Hvis du vil ofre nogle nye fælge kan du med fordel bruge nogle større fælge
(f.ex. 16" i stedet for 15") og så bruge nogle dæk med en lavere profil (så
du får samme diameter som før). Fordelen er at en lavere dæk er stivere i
siderne og du får derfor bedre køreegenskaber.

Når det er sagt er vi ude i marginalerne og hvis du har været godt tilfreds
med de køreegenskaber som du har haft indtil nu, skal du ikke gøre mere ud
af det (med mindre du f.eks. synes det kunne være smart med nogle ALU-fælge)

Varevognsdæk er, alt andet lige, at foretrække da de i sig selv er stivere
i karkassen end tilsvarende personvognsdæk.

Mvh

Jens



Gismo (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 02-04-05 20:24

Jens wrote:
>>
> Hvis du vil ofre nogle nye fælge kan du med fordel bruge nogle større
> fælge (f.ex. 16" i stedet for 15") og så bruge nogle dæk med en
> lavere profil (så du får samme diameter som før). Fordelen er at en
> lavere dæk er stivere i siderne og du får derfor bedre køreegenskaber.

Jeg er ikke sikker på at alle lavere dimentioner kan bære nok.
>
> Når det er sagt er vi ude i marginalerne og hvis du har været godt
> tilfreds med de køreegenskaber som du har haft indtil nu, skal du
> ikke gøre mere ud af det (med mindre du f.eks. synes det kunne være
> smart med nogle ALU-fælge)

Her skal du også være opmærksom på at de kan bære kg. nok.
>
> Varevognsdæk er, alt andet lige, at foretrække da de i sig selv er
> stivere i karkassen end tilsvarende personvognsdæk.

Nemlig ja.

Gismo.



Søren (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 05-04-05 07:55

>
>> Varevognsdæk er, alt andet lige, at foretrække da de i sig selv er
>> stivere i karkassen end tilsvarende personvognsdæk.

Kan man få varevognsdæk i lavprofil ?



Jørgen L. (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 05-04-05 15:12

>> Varevognsdæk er, alt andet lige, at foretrække da de i sig selv er
>>> stivere i karkassen end tilsvarende personvognsdæk.
>
> Kan man få varevognsdæk i lavprofil ?

Det ved jeg ikke, men det vil være en dum ide.

Da netop højden på dækket er med til at give affjedring, tage alle de små
stød og bump som ellers kommer op i vognen.
og så dækket er stift sideværts er jo det man har brug for.

Hilsen Jørgen som kører 185/14R varevogns dæk med 4,5 bar



Henning Keseler (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Henning Keseler


Dato : 06-04-05 16:26


"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
news:42523636$0$286$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
>>> Varevognsdæk er, alt andet lige, at foretrække da de i sig selv er
>>> stivere i karkassen end tilsvarende personvognsdæk.
>
> Kan man få varevognsdæk i lavprofil ?
Ja det kan man da, og det er det eneste rigtige at anvende på cv / trailer.
Hvis ikke din cv er meget gammel vil jeg tro der sidder lavprofildæk på den,
så bare køb samme str. i varevognsudgaven. Hvis ikke kan du roligt vælge en
70´er dæk med den rigtige bredde.

Mvh. Henning



John (06-04-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 06-04-05 19:14


> "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> news:42523636$0$286$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> >
>>>> Varevognsdæk er, alt andet lige, at foretrække da de i sig selv er
>>>> stivere i karkassen end tilsvarende personvognsdæk.

Jeg er enig. Sidste gang jeg skulle have dæk på min gamle Kanus Sydwind,
købte jeg almindelig bildæk. Og allerede på turen hjem, kunne jeg mærke at
det var noget skidt. Vognen var alt for livlig. Så jeg vendte om og fik dem
heldigvis til at bytte til varevognsdæk med - tror jeg - 6 eller 8 lag. Og
det duer...
..
Iøvrigt har jeg aldrig haft et reservehjul til den. Og det vil jeg have nu.
Hvor finder man en enkelt fælg? Og hvis jeg skal til en hugger efter den -
hvor finder jeg så størrelsen? Jeg regner bare med at lægge resrrvehjulet i
bagegerummet i bilen, så det er kun fælgen jeg skal bruge - ikke noget med
ophæng. Vognen er fra 87, så der skal jo ikke ofres en million på den.

Vh. John




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste