Hvor meget må bilen trække?
Fra : Arne M@dsen

Dato : 06-03-05 12:33

Hej Gruppe
Findes der nogen udregning for hvor mange Kg.de forskellige biler må trække.
Jeg står og vil købe en cv men synes ikke at min bil må trække ret stor
vogn, bilen er en Toyota og ifølge reg.atesten må den trække 1125Kg og til 2
voksne og 2 børn er de fleste vogne jo vel oppe på 1200Kg. Derfor er det jo
nok en ny bil først, men hvilken??
Arne

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 06-03-05 15:31

"Arne M@dsen" <avm@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

2
> voksne og 2 børn er de fleste vogne jo vel oppe på 1200Kg. Derfor er det

Det er ikke helt umuligt at finde en ny campingvogn til 2 + 2 som har både
toilet og køjer, og som vejer under 1100 kg. Her er en liste jeg havde
liggende i anden forbindelse på 2005 vogne der kan klare de 3 krav:

Adria Altea 430 DK
Bürstner Flipper 390 TK
Caravelair Antares 376
Caravelair Antares 426
Caravelair Antares Luxe Ambiance 445
Eifelland Holiday 395 TK
Fendt Saphir 410 QK
Hobby De Luxe 400 KB
Home-Car 430 KD
Hymer Touring Triton 430
Knaus Sport 400 LK
Knaus Sport 400 LKK
Sterckeman Starlett 370 CE
Sterckeman Starlett 445 CE

Et alternativ kunne være en vogn med 2 siddegrupper, men det bliver ungerne
hurtigt trætte af. De vil helt have deres egen køje. Men et alternativ kunne
være én af nedenstående. Listen er dog langt fra komplet.
Adria Altea 430 DD
Chateau Caratt 430 DD
Fendt Saphir 410 Q
Hobby De Luxe 400 SB
Hobby Excellent 400 SB
Knaus Sport 400 LD

Ser du på brugt vogn, så kan der være flere alternativer. Generelt for de
nævnte vogne er at de har et basalt, men ok, udstyr. Men ikke det samme som
de der vejer mere, ligesom flere af vogne kræver tilkøb af pakker, der er
med til at sænke lasteevnen. Udstyrsmæssigt kan du regne med at Hobby,
Bürstner, Fendt og Adria i nævnte rækkefølge har de bedste udstyr.

Udover campingvognens vægt, så spiller din bils moment også ret meget ind på
dens evne til at trække en campingvogn.

Men held og lykke med projektet.

--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Fra den 7/3 kan du se en komplet oversigt på
http://www.campingbladet.dk/

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-03-05 19:24

> [...]
2
> voksne og 2 børn er de fleste vogne jo vel oppe på 1200Kg. Derfor er det

Det skulle være muligt at finde noget her
http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide_init.asp hvor du under
præstationer blandt andet kan sætte den parameter.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 07-03-05 17:15

Hej Arne
Hvis du kan lidt engelsk er her en kanon god side fra Holland der tester
hvad der er bedst i Bil+CV.
Der mange muligheder og mange varianter.
Bemærk ,det er vigtigt at have et køretøj hvor man ikke skal "røre" for
meget i gryden ved lidt belastning af vogntoget.(specielt hvis du kører uden
for DK).

http://www.caravantrekker.nl/en/

Kim

Fra : Ellen Timm Jensen