Hobby vs. Adria
Fra : J S L

Dato : 03-03-05 18:41

Hej!

Vi går og overvejer at skifte vores Hobby 520 TQM årg. 1992 ud med en Adria
Unica Exclusive 562 UP årg. 2001.

Er der noget særligt vi skal kikke efter på netop denne Adria model?

På forhånd tak - go´ campingsæson

JSL

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 05-03-05 13:10

"J S L" <JSL@JSL.dk> skrev i en meddelelse

> Vi går og overvejer at skifte vores Hobby 520 TQM årg. 1992 ud med en
Adria
> Unica Exclusive 562 UP årg. 2001.

> Er der noget særligt vi skal kikke efter på netop denne Adria model?

Tja, det er et følsomt emne du spørger om, for de fleste synes næsten altid.
at den vogn de har købt er den bedste. Og det er vel sjældent at de
indrømmer, at deres kæreste eje har en fejl, med mindre det er en alvorlig
konstruktionsmæssig fejl.
Jeg har i forbindelse med test af campingvogne prøvet en Hobby et par gange,
og kan fuldt ud stå inde for at det er en god og omgængelig vogn, der er rar
at bo i uanset om man er fastligger eller nomade. Vi har selv haft en 1996
Adria 462 med tværvendt seng, en 1999 502 UP med fransk seng og venter nu på
en 2005 Adiva 502 UL med enkeltsenge. Hver gang vi har skiftet har grunden
været ønsket en ny indretning.

Den Adria du har kik på har jeg ikke hørt, eller set, noget ufordelagtigt
om. Men det er vigtigt, lige som det er med alle campingvogne, at du er
omhyggelig med at pakke den, især hvis den ikke har stabilisator, hvilket
jeg ikke mener din har som standard. Du skal også vide, at den du ser på,
ved indregistreringen, havde valgfri totalvægt på enten 1.300, 1.400 eller
1.500 kg. Så stabilisatoren bør være en ALKO AKS 2002 og ikke en ALKO AKS
1300.

Hvis du køber Adriaen, så får du et af de største køkkener der findes i en
campingvogn (vist nok 146 cm. langt). Derudover er der god stuveplads i den
store rundsiddegruppe og under den franske seng. Så man kommer man let til
at fylde vognen op med bagage, så dens totalvægt overskrides. Det har jeg
selv prøvet et par gange i vores 502 UP.

Fælles for Hobby og Adria er at de begge er leveret med det mest almindelige
standardudstyr, uden at man skal købe de såkaldte ekstra pakker. Her fører
Hobby dog en lille smule foran Adria. Adria er generelt en anelse lettere
end Hobby (gerne 50 - 100 kg. for modeller i samme størrelse), men det har
mest betydning, hvis ens bil ikke kan trække så meget. Forskellen er mindre
for de mindste vogne. Adria Unica 562 UP fra 2001 har en egenvægt på 1000
kg. En tilsvarende Hobby Excellent 540 UFe har en egenvægt på 1181 kg. Adria
Unica 562 UP kostede i 2001 109.980,- kr. Hobby Excellent 540 UFe kostede i
2001 119.950,- kr. Men havde så lidt mere udstyr, bl.a. stabilisator,
myggenet og gulvtæppe.

Som du kan se, så er spørgsmålet svært at svare på, især når det drejer sig
om en brugt vogn. Og de svar du vil få vil altid være meget subjektive, for
vores ønsker og behov som campister er gerne meget individuelle.

Hvis jeg skulle vælge campingvogn uden at tænke på prisen ville jeg nok
vælge en 6 m. lang Cabby med enkeltsenge. Men når vi drøner rundt på rejse,
så er jeg mere interesseret i en lille, let og praktisk vogn. Derfor har jeg
være lige så glad for at rejse til Finland sidste sommer i en 4 m.
Caravelair som jeg var da vi var på vinterferie i en 6 m. Cabby, også selv
om Cabbyen var næsten 2½ gang så dyr.

--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Ting der undrer:
Hvor bred er en snæver vending?

Fra : J S L

Dato : 05-03-05 15:08

Hej JP!

Du skal have tak.......

Mvh
JSL

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-03-05 23:15

"Jens-Peder Rasmussen" <sletmigførst.post@it-entre.dk> skrev i en meddelelse
> "J S L" <JSL@JSL.dk> skrev i en meddelelse

[klippo]
> [...]
>
> J-P. Rasmussen
> sletmigførst.jpr@campingferie.dk

> I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Jah , Jens-Peder - som du hørte (læste) i sommer var vi ½ cm fra at købe en
Caravelair, men den røg i svinget på en forhandlers mangel på konduite.
Men jeg er nu stadig glad for at vi endte med at købe det, vi i et par år
havde bestemt os for; en Adria Altea 430 PH.
Ikke fordi jeg mener at Hobby er et dårligt mærke - mere fordi vi nu havde
brugt tre år på at sudere de forskellige mærker i detaljer. Og var enige om
at Adria (siden -95-modellerne) faktisk stort set alle var i "the seet spot"
mht pris/kvalitet/holdbarhed. Hpbby har da forresten også i de senere år
haft et par uheldige årgange, forresten.
Men når vi sammenligner de forskellige mærker/modeller ender vi altså med at
Adria vinder på mange detaljer - og på helhedsindtrykket. Vi har så valgt en
Altea-model (basis) da vi syntes at de fleste af de dyrere Adria-modeller
kommer med ikke bare en masse ekstra pynt, men også med en generel fejl: de
elendige, store hjørnehynder ! Vor egen model er med tværvendt dobbeltseng i
front, 2 + 1½ mands siddegruppe i midten + køkken og "bad" bagerst. Ser man
på en tilsvarende model i de dyrere serier får du straks noget polstrin med
omkring bordet - samt en afrundet hjørnehynde til hver sofa. Ser meget
komfortabel ud - MEN; hvor gør man af den npr tøsen (7 år) skal sove ?
Eller man får gæster ?
I eftrårsferien lykkedes det os (med lidtstædighed + gæsternes velvilje) at
sidde 4 voksne og 2 børn ved bordet til middag. Det var _slet_ ikke gået med
det hjørnehynder
Samtidig har vi i en udlejningsvogn (Adrias B-serie) oplevet at den buede
låge på underskabet i køkkenet havde svært ved holde til den vægt, der var
hængt på den indvendigt. Bevares - udlejer mente osse at glas var det
korrekte valg til tallerkener o.l. i en campingvogn....
Godt nok har vi kun nået at tage tre kortere ture i vor nye vogn siden
leveringen i midten af september. Til gengæld kørte vi direkte afsted fra
forhandleren på vor første tur. Vi havde vel prøvet udlejningsvogne før og
var vant til at pakke det hele i bilen
For os var en afgørende faktor faktisk også den lidt mere spartanske
indretning i Altea-serien (tidl. A-serien). Da vi også har sommerhus følte
vi faktisk at den 432 PX, vi havde lejet sidste sommer, egentligt fungerede
fint for os men alligevel mindede lidt for meget om et sommerhus.
Ikke at vi på nogen måde er tiltrukket af "det primitive lejrliv" - vi
prøvede os faktisk med 1 uges telt-tur tilbage i '86. Et arvet villa-telt +
den koldeste og vådeste sommer i mands minde fik os til at smide teltet ud
forrige sommer - uden at have pakket det ud siden den tur !
Men vi føler at helhedsindtrykket i vognen faktisk er hyggeligere end i de
dyrere modeller - kald os bare hvad i vil, men det er altså vores grille. Og
vi må jo alle leve som vi er tossede til
Ifht til Caravelair syntes jeg forresten stadig at der er en himmel til
forskel. Jeg er kun amatørhåndværker, men alligevel er der mange ting i en
Caravelair, der støder mit øje. Ser man på de samme detaljer i en Adria
mener jeg absolut at Caravelair skal 30-40 % ned i pris for at kunne
konkurrere. Med mindre de - pænt sagt - satser på 1. gangskøbere.
Hobby. Knauss, LMC, Cabby (glemte jeg nogen ?) har da alle deres goder, men
vi syntes altså stadig at Adria har det bedste produkt til prisen - også nå
du kigger på lidt ældre vogne; de syntes generelt at stå distancen godt.
Selvf kan du altid finde misligholdte eksemplarer eller fejlproduktioner -
men det gælder jo alle mærker....

Vi vil ikke bytte....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 06-03-05 10:32

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en meddelelse

Hej Jesper
Med fare for at blive "korrekset", så svarer jeg alligevel over dit gode og
konstruktive indlæg.

> [...]
> Men jeg er nu stadig glad for at vi endte med at købe det, vi i et par år
> havde bestemt os for; en Adria Altea 430 PH.

Jeg læste godt i sommers hvorfor I valgte Adria frem for Caravelair. Og din
historie er et rigtigt godt eksempel på hvor individuelt det er at købe
campingvogn. Der er nemlig utroligt mange individuelle forhold der skal
tages hensyn til. Hvis du læser vores tur til Finland på
http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/caravelariogfinland_2004_s01.asp
(det har du sikkert allerede gjort), så vil du se at jeg er ikke ukritisk
begejstret for Caravelairen. Bl.a. skabet i toiletrummet og placering af lys
i vognen var vi ikke tilfredse med. Men det er jo noget man kan gøre ved,
hvis det er et "must" at eje en Caravelair. Derimod er der ikke så meget at
gøre ved sædedybden, som er noget "Sydeuropæisk" (smal). Men vognen som
helhed fungerede bare rigtigt godt på vores tur derop.

Caravelairen vi kørte i havde samme indretning som den I har købt, og vores
første "nye" Adria var en Unica 462 PH med samme indretning som den i har. I
vores udgave stod køleskabet bagude i endekøkkenet. I næste serie fra samme
årgang var det, på grund af vægten, flyttet hen ved siden af klædeskabet,
hvilket helt sikkert er et plus for vægtfordelingen. Det kan dog ikke gøres
i Caravelairen, da den indvendigt kun er 196 cm. bred.

Det der fik os til at skifte vores Adria 462 PH ud var de korte bænke i
dinetten. Man sidder nemlig ikke så godt på langs med fødderne oppe (de
stikker ud over kanten). Det løste vi med et par plastskamler fra Jysk. Men
så var det med vores hund, som også ville sidde med. Da vi opholder os meget
inde i vores campingvogn, så fandt vi ud af, at en vogn med
rundsiddegruppe ville passe bedre. Derfor købte vi Adria Unica B 502 UP i
1999.

Vi ville have haft en Adria Unica B Exclusive model på grund af udstyret,
men kunne ikke lide trædekor og stoffer, så vi købte en B model og fik den
bygget om til en B Exclusive. Den fik så siden lidt mere udstyr på grund
af "vores skriveri". Vi handlede ny vogn i december. Og den gamle ombyggede,
blev da også solgt på 14 dage, selv om der stod 4 nyere B Exclusive modeller
i forretningen, hvoraf en kostede det samme og en var billigere.

Det du skriver om at I ønsker en "enkel" vogn fordi I har sommerhus hører
jeg tit. Jeg taler jo tit med Peer (Peer Neslein) om campingvogne, og vi er
enige om at vi både skal skrive om det der sælges, og om det der fristes (de
nye flotte luksusvogne). Vi forsøger derfor altid at dele sol og vind lige,
hvilket jeg synes vi slippe rimeligt fra. Men der er over 800 mulige
modeller, så man kan ikke nå den alle. Vi har også talt om hvorfor det er
vigtigt at skive om det der sælger. For det er de vogne der komme ud på
brugtvognsmarkedet om 3 - 5 år. OG så er det rart at kunne finde omtale om
dem i gamle blade og på internettet.

I går var jeg på besøg hos en forhandler og faldt i snak med et par kunder,
der gerne ville have en luksusvogn. Faktisk var der på 5 minutter 2 hold
kunder, der gerne ville købe en Fendt Topas 510 TG, en vogn vi også så på,
da vi så på ny vogn. Problemet er bare, at den er ved at være udsolgt fra
fabrikken, så der kan ikke skaffes flere hjem til Danmark. Samme forhandler
solgte deres luksus Fendt til 270.000,- på 3 dage. Og det selv om den skulle
have været brugt som blikfang til et åbent hus. Det er ikke sikkert, at
fabrikken kan levere en mere. Samtidig ved jeg fra den danske Hymer agent,
at Hymer har omlagt produktionen fordi de ikke kunne forudse, at Hymer Nova
465 "sælger som bare pokker" i hele Europa. En ting er er at forhandlerne
måske gå glip af en handel, men jeg synes det er værre, at der er nogle
campister, som ikke kan få det de gerne vil have.

Da vi så på ny vogn i december kunne jeg godt tænke mig en Adria Adora 542
PU, den med det fleksible soveværelse. Men vi valgte den alligevel fra fordi
den har siddegruppen bagerst og fordi overskabene er ret smalle. Jeg ville
selv også helst have et køkken med køkkenskabe frem for skuffer og låger i
træ frem for de der har plastruder, men køkkenet kunne jeg nok leve med.
Derfor passede Adiva bedre, selv om den også har skuffer i stedet for
køkkenskabe. Bordet i Adivaen er heller ikke for stort, så vi skifter nok
bordpladen ud til en større.

Men for at vende tilbage til Adria og Caravelair, så er det gerne ens
individuelle (egne) behov målt mod vognenes detaljer der tæller. Og "den
historie" bliver nok aldrig færdig - heldigvis. Senere på måneden skal vi ud
og prøve en Caravelair Osiris, som slet ikke har overskabe. Det bliver
spændende. Selvfølgelig er den dyrere end den vi kørte til Finland i. Den
ligger i et prisleje lige under Adria Adora og Adiva, og Hobby De Luxe, så
det bliver spændende at se hvordan det går.

> [...]
> mht pris/kvalitet/holdbarhed. Hpbby har da forresten også i de senere år
> haft et par uheldige årgange, forresten.

Alle mærker har (som du skriver senere) haft nogle uheldige årgange eller
serier.

> [...]
> hængt på den indvendigt. Bevares - udlejer mente osse at glas var det
> korrekte valg til tallerkener o.l. i en campingvogn....

Hvordan fik i tallerken til at stå i kurvene på indersiden af den buede
låge? Vi brugte vores til poser og grydeskeer.

> [...]
Og
> vi må jo alle leve som vi er tossede til

Det er det der tæller og dermed vigtigts for jer.

Rigtig god campingsommer.
--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Ting der undrer:
Hvorfor er bagtanker noget, som man gør sig forinden,
når eftertanker er noget, man gør sig bagefter?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-03-05 21:30

> [...]
> >
> Hej Jesper
> Med fare for at blive "korrekset", så svarer jeg alligevel over dit gode

Hej Jens-Peder
Faren er absolut til at overse
Men jeg vil til gengæld klippe lidt i det her mens jeg svare....

> [...]
> gøre ved sædedybden, som er noget "Sydeuropæisk" (smal). Men vognen som
> helhed fungerede bare rigtigt godt på vores tur derop.

Jamen det er da længe siden jeg læste det - fik vist læst alle afsnit medens
de var dugfriske.
Og er enig i de kritikpunkter, du nævner her. Desuden var vi ikke helt glade
for underskabene i køkkenet - det mod badeværelset har jo kun en hylde og
ingen låge. Og ingen af køkkenlågerne/skufferne har effektive låse = kan gå
op under kørsel. Gælder også flere andre skabe i vognen.

Adria's 462PH har vi også set på, men fravalgte den da vi ikke syntes vi
havde brug for den ekstra plads. Og så af en anden grund; den 1. vogn vi
lejede var en Adria A430DK. Gik fint med kørsel - spejle + forbrug af benzin
har jeg stadig i frisk erindring. Året efter atter en lejet køjevogn: Adria
B391DK. Syntes godt nok at jeg huskede spejlene gav lidt bedre udsyn året
før. Og forbruget steg da vist osse lidt på den tur ? 3. år blev det så en
Adria 432PX, der blev lejet. Spejlene syntes at være krøbet efter atter en
vinter og bilen var da osse blevet et år ældre, men jeg syntes altså at
forbruget nu var steget mærkbart fra 1. år.
Så kom jeg til at læse i Adria's specifikationer igen og fandt forklaringen:
disse tre ellers øjensynligt ret ens vogne har en væsentlig forskel, nemlig
bredden. Den første var 207 bred, den anden vist 218 og den tredje 229 bred
! Det kan altså både ses og mærkes - 12 cm i bredden skal jo lige ganges med
vognens højde for at vise indflydelsen på vindmodstanden. Sikkert en
besværlig beregning, som jeg ikke mestrer, men i praksis ku vi altså godt
mærke skiftet fra 229 tilbage til 207 !

> Det der fik os til at skifte vores Adria 462 PH ud var de korte bænke i
> dinetten. Man sidder nemlig ikke så godt på langs med fødderne oppe (de
> stikker ud over kanten).
Ikke noget problem - jeg kan stadig trække benene op på bænken (sorry).

> [...]
> brugtvognsmarkedet om 3 - 5 år. OG så er det rart at kunne finde omtale om

Sommerhuset ligger faktisk ca 1 km fra Hr Neslein's hus, så vi holder jo
lidt øje med hvad han har holdene
Og selv om vi skulle sælge det, er vi enige om at det ikke sådan bare lige
skal betyde at cv'en skal erstattes af en større eller mere luksuriøs model.
Men det er jo en indstilling der kan ændres med tiden....og da mine forældre
købte hus i naboudstykningen i '70 og sviger startede 5 km derfra i '72
syntes vi ikke at vi vil væk fra området. Så hellere dette dobbelte
nomadeliv
Og vi syntes forresten i kommer rigtigt godt omkring i modellerne på det
danske marked, selvom der jo altid vil være modeller, man gerne så medtaget.
F.eks. sværmer jeg en del for vogne med klaptag; især Safari 280 tiltaler
mig på mange måder. Den må være usædvanlig let lige at nuppe med på en
hurgtig tur og alt sådan noget - til gengæld murrer vi noget over tanken om
en vogn uden toilet. SÅ unge er vi heller ikke mere
Og netop det med at kunne finde test af lidt ældre vogne kan være svært nu,
så al hæder til jer, der gør noget for at bedre vores chancer nu og i
fremtiden.

> [...]
> ligger i et prisleje lige under Adria Adora og Adiva, og Hobby De Luxe, så
> det bliver spændende at se hvordan det går.

Blir spændende - også at se om Caravelair forbedrer sig yderligere igen. Så
f.eks. en (ca) 390-model, der var 3-4 år gammel i sommer. Sidste års udgave
af samme model var stærkt forbedret på rigtigt mange områder. Så meget på en
Odyssee 460 (430 ?) i sommer, men den faldt lidt på at alle de flotte, buede
skabsfacader samt den lille, midplacerede, rundsiddegruppe dels havde en
"sjov" løsning på både at være rundsiddegruppe og at være 4-kantet seng samt
et meget lille rundt bord til gruppen - faktisk for lille til os 3.

> Hvordan fik i tallerken til at stå i kurvene på indersiden af den buede
> låge? Vi brugte vores til poser og grydeskeer.
OK - tallerkenerne stod i trådkurven - de små trådkurve/hylder på indersiden
af lågen blev brugt til kopper, underkopper og æggebægre i samme, kendte fra
glasfabrikat. Men det var også rigelig vægt at hænge på den låge

"The seet spot" - aka "The sweet spot" for dem der ikke kan gætte hvad jeg
havde i hovedet men _ikke_ skrev

> Rigtig god campingsommer.
> --
> Mvh.
>
> J-P. Rasmussen
> sletmigførst.jpr@campingferie.dk

Tak i lige måde - selvom vort besøg i sommerhuset i går fik mig til at tænke
på alle jer, der længes efter at tage på påsketur: vores kommer _ikke_ ud af
stedet før al den sne er væk ! Forresten gør det ikke os så meget - vi tar
på ski i påsken i stedet

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 07-03-05 23:03

> Hej Jens-Peder
> Faren er absolut til at overse
Så sandt, så sandt.

> [...]
> vognens højde for at vise indflydelsen på vindmodstanden. Sikkert en
> besværlig beregning, som jeg ikke mestrer, men i praksis ku vi altså godt

God konklusion - enig..

> Ikke noget problem - jeg kan stadig trække benene op på bænken
(sorry).

Du er heldig. ;-|)

> [...]
nu,
> så al hæder til jer, der gør noget for at bedre vores chancer nu og i

Tak for rosen.
Faktisk er der nu både Hymer, Safari og Kip med klaptag i DK, så emnet har
strejfet os.

> [...]

samt
> et meget lille rundt bord til gruppen - faktisk for lille til os 3.

Du mener en Osiris - ikke?
Jo, vi glædes od til at prøve den.

> "The seet spot" - aka "The sweet spot" for dem der ikke kan gætte hvad jeg
> havde i hovedet men _ikke_ skrev

Jeg er desværre stadig ikke med.

> Vores kommer _ikke_ ud af stedet før al den sne er væk !
Tja, vi plejer at være sene til at komme ud, men i år vil vi prøve det
tidligt - tror jeg nok.

> Jesper Hedegaard
> GS500E når vejret spiller
> Volvo når det spilder
Hvad er der dog galt med "den rullende"?

1000 tak for en god campingsnak.
mvh
JPR

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-03-05 23:56

"Jens-Peder Rasmussen" <sletmigførst.post@it-entre.dk> skrev i en meddelelse

(Klipper lige lidt igen...)

Hej Jens-Peder
> [...]
>"sjov" løsning på både at være rundsiddegruppe og at være 4-kantet seng
> samt et meget lille rundt bord til gruppen - faktisk for lille til os 3.

Nej - den hedder Odyssea, ser jeg nu. Se den har:
http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=178511&siteGuid=323
(ikke for at træde i det )
Men da jeg endnu ikke har set Osiris kan denne meget vel være
erstatningsmodellen.
OK - fandt lige et par billeder af en Osiris 470'er - en hel del af samme
tanker om indretning ser ud til at gå igen fra Odyssea-modellen.

> 1000 tak for en god campingsnak.
> mvh
> JPR

Selvtak, da

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 08-03-05 01:35

> [...]
meddelelse

> Nej - den hedder Odyssea, ser jeg nu. Se den har:

Nu har jeg den. Odyssa modellerne kom i 1999 med en Odyssa 420 og i 2000
også med en Odyssa 460.
I 2001 var der ingen "topmodel" og i 2002 starter den som Eden.

Havde overset dem i min egen oversigt.

mvh
JPR

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-05 20:25

> [...]
> Adria Unica Exclusive 562 UP årg. 2001.
>
> Er der noget særligt vi skal kikke efter på netop denne Adria model?

Har selv haft en 502UPexcl fra 2000 som der absolut ikke var nogen problemer
med, fugtproblemerne skulle også være løst i den årgang.
Jeg kan anbefale at få monteret en heki2 tagluge når i nu alligevel skal
handle, det er det bedste stykke udstyr vi endnu har købt også samtidig få
isat enten den gamle tagluge eller en miniheki over sengen, da det er den
eneste ulempe ved Adriaen at der kun er den ene lille tagluge som standard.
Har selv en Adiva 502UP nu pga at den kunne fås med centralvarme.
MVH
Jens

Fra : J S L

Dato : 06-03-05 15:42

"Jens" <jenswjsnabelahotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har selv haft en 502UPexcl fra 2000 som der absolut ikke var nogen
> problemer med, fugtproblemerne skulle også være løst i den årgang.

Hej Jens

Vi har som skrevet været ude og se på en Adria Unica Exclusive 562 UP årg.
2000.

Her kommer så mine "få" bekymringer:

De 2 overskabslåger over vasken kunne ikke lukkes samtidlig samt den
dobbelte "glasdør" til toilettet gik meget stram. Trykknapperne på lågerne
var meget svære at trykke ind/ud.

Det skal siges at vognen holdt udenfor og som sælger sagde, så skyldtes
det
den meget hårde frost og både lågerne og døren ville gå som de skulle når
vi
fik "normale" temperaturer igen........ Kan det være rigtig???

Mvh
JSL

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-03-05 15:59

J S L wrote:

> [...]
> når vi
> fik "normale" temperaturer igen........ Kan det være rigtig???

Det kan det... Men jeg ville bede sælger om at sætte varme på vognen eller
om at trække den indendørs til en besigtigelse mere.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : J S L

Dato : 06-03-05 18:00

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan det... Men jeg ville bede sælger om at sætte varme på vognen
eller
> om at trække den indendørs til en besigtigelse mere.

Hej Carsten

Tak for det.
Har sendt sælger en mail......

Mvh
JSL

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-03-05 23:00

J S L wrote:

> Tak for det.

Ingen årsag... Vi skal vel hjælpe hinanden...

Det, du skal tænke på er, at en campingvogn for en stor del af indretningen
er opbygget af naturmaterialer, der lever med omgivelsernes påvirkninger.
Specielt fugt og temperatur vil få træet til at arbejde, og så kan det
beskrevne problem opstå. Det kan også være et tegn på et reelt fugtproblem,
men behøver ikke at være det.

God fornøjelse med at finde en ny vogn...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : LS

Dato : 06-03-05 16:59

> "Jens" <jenswjsnabelahotmail.com> skrev i en meddelelse
> fik "normale" temperaturer igen........ Kan det være rigtig???

Det lyder meget rigtigt.Det gør vores døre og låger også i vinterperioden
hvor luftfugtigheden er høj og temperaturen er lav.
For en sikkerheds skyld ville jeg få tingene nævnt i en eventuel
slutseddel
som fejl der skal udbedres/være i orden og gerne ved en given temperatur
eksempelvis 10 grader.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 02:27

> [...]
> vi
> fik "normale" temperaturer igen........ Kan det være rigtig???

Hej igen
Ja den sk... plasticdør til toilettet havde jeg lykkeligt glemt den er jo
ikke i Adivaen, den var også noget stram at lukke i vores vogn men sådan
skal det åbenbart være da det jo er spændet i den der holder den lukket..
jeg har set forskellige løsninger på at den er gennemsigtig men solfilm er
nok det nemmeste ellers kan plasticpladerne skiftes ud med finerplader, mon
ikke problemet med skabslågerne enten løser sig selv eller med en
justering/smøring.
Tjek lige køkkenskuffen at den ikke har hængt og kørt mod skabslågen og
skadet den på overkanten i vores afmonterede jeg den og gav de 2 lister
skinnerne sidder på i skabet en gang lim så de ikke hang. så den igen gik
fri af skabslågen.
Men det er en populær vogn vores gamle vogn var faktisk solgt ubeset før vi
afleverede den til forhandleren.

MVH
Jens

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 07-03-05 22:53

> [...]
>
> De 2 overskabslåger over vasken kunne ikke lukkes samtidlig samt den
> dobbelte "glasdør" til toilettet gik meget stram. Trykknapperne på lågerne

Det med trykknapperne havde vi også i alle vores Adriaer, men også i Hobby,
Cabby og Bürstner, så det er af mere generel karakter.

De stramme skabslåger forsvinder når vognen er gennemvarm. Vi plejede at
ankomme til fastliggerpladsen, tænde for varmen og gå¨en tur, eller køre ud
og handle. Så er vognen klar i løbet af en times tid, men først gennemvarm
efter 4 - 6 timer. Husk at åbne for skabe og låger, så varmen også kommer
derind. Især når der ikke er varmeslange bag dem. Det oplever man ikke i en
vogn med centralvarme, hvor der er radiatorer langs alle ydervægge. Undtagen
de vogne, der ikke har varmerør bag køkkenenheden.

De træge låger til toiletrumme har jeg ikke oplevet før.

Derimod har jeg oplevet, at hvis vandhanerne er lukket, og der kommer frost,
så "skydes de af" når vandet fryser til is. Så derfor skal man afbryde for
strømmen til vandpunpen og altid efterlade hanerne lidt åbne.