Skoda 1.9 tdi og Peugeot 406 1.8
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-02-05 21:37

Jeg leder stadig efter en god Stationcar, som samtidig skal kunne trække en
cv med en totalvægt på 1300 kg.
Har nu kig på et par Skoda Octavia 1.9 tdi Ambiente og også flere 406 med
1.8 motor (sidstnævnte er benzin).
Er der nogen, som har praktisk erfaring med dem som cv trækker.
Det er modellerne fra ca. 2001-2002 jeg især ser på.
Men det er altså helst praktisk erfaring jeg ønsker at høre om, da jeg jo
nok selv kan regne ud, at en med større motor osv
Det skal bemærkes, at vi ikke kører så frygteligt meget med den, men kan dog
godt finde på at smutte en tur sydpå med den.

Kurt

Fra : Gismo

Dato : 22-02-05 21:55

Kurt B. Andersen wrote:
> Har nu kig på et par Skoda Octavia 1.9 tdi Ambiente og også flere 406
> med
> 1.8 motor (sidstnævnte er benzin).

Har haft en 406 1,8 og 2.0

1,8 kan godt gøre det men der skal skiftes gear meget i kassel
2.0 er lidt bedre, med skod bil der var alttid niget galt med den.

Har nu Passat 1,9 TDI og det dur bare ikke så meget pjat.
Diesel har langt bedre moment på det rigtige sted, så også
giver mindre kabinestøj.

Gismo.

Fra : Pro

Dato : 22-02-05 22:13

Kører Golf TDI og skal aldrig havde andet en TDI...samme motor i Passat,
Skoda og Golf...men vælg en motor med minimum 105 HK alternativt 115 eller
130.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-02-05 23:39

"Pro" <No_Spam_Mail@msn.com> skrev i en meddelelse
> Kører Golf TDI og skal aldrig havde andet en TDI...samme motor i Passat,
> Skoda og Golf...men vælg en motor med minimum 105 HK alternativt 115 eller
> 130.

Det er ligesom at høre min søn
Problemet er så bare, at den kun har 90 hk så vidt jeg kan se. Min håbefulde
søn siger så, at jeg bare skal få chippet den, så skulle man kunne få 15-25
hk ekstra ud af den uden de store problemer.
Men det må jo åbenbart være samme motor som Gismo har og er godt tilfreds
med, så måske skulle man lade det komme an på en prøve - når sneen er væk.

Kurt

Fra : Gismo

Dato : 22-02-05 23:48

Kurt B. Andersen wrote:

> Men det må jo åbenbart være samme motor som Gismo har og er godt
> tilfreds med,

Nej det er det ikke min er en PD 100 HK, altså en pumpe dyse, som efter
signe skulle være kvikkere og have større moment, har ikke prøvet 90 HK.
Det Chippen er ikke så tosset en ide, går selv med skumle tanker
Men det bliver en boks tuning.

Gismo.

1375 kg. på krogen sidste sommer.

Fra : fwh

Dato : 25-02-05 16:42

Jeg har Octavia Combi 1,9 TDI med 90 HK og Knaus Südwind 495. Det er en
udmærket trækker; jeg havde før en Mondeo 1,8 med 115 HK. Diesel er så
absolut at foretrække!
MEN den næste campingtrækker skal have mere end 90 HK. Alternativ skiftes
campingvognen til en lettere. Vi havde problemer med at trække op ad en
stigning et sted i Provence. Det gik fint indtil jeg var nødt til at stoppe
for modkørende færdsel. Det var simpelthen umuligt at komme igang igen på
stigningen. Heldigvis hjalp en dansk Passat TDI med 110 HK os ud af
problemerne. - SÅ den næste (Octavia el. Passat) skal have en større motor.
En Nissan X-trail 2,2 har været under overvejelse; desværre skal den så være
på gule plader med stort åbent bagagerum og ingen bagsæder!

Finn

--
e-post: finn-willum.hansen"snabelA"post.tele.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-02-05 00:51

"fwh" <h_dk@notmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> på gule plader med stort åbent bagagerum og ingen bagsæder!

Tak for input. Jeg kan se, at dem med 110 hk er der ikke mange til salg af.
Jeg har dog kig på en, som er chiptunet, så skulle den vist også nå op i
nærheden af de 110 hk.
Tilfældigvis fik jeg mulighed for at prøvekøre en med 110 hk i dag, og den
kørte faktisk glimrende og ejeren oplyste også, at han uden problemer slæber
rundt i bjerge m.m. med 1350 kg på krogen.
Men det kunne nok også være en ide, hvis jeg trækker cv frem fra vinterhi,
så jeg kan prøve at hænge den på, så jeg kan mærke, hvordan den føles.

Kurt

Fra : lundquist

Dato : 27-02-05 11:11

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote in message news:<421fb9e0$0$970$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> Men det kunne nok også være en ide, hvis jeg trækker cv frem fra vinterhi,
> så jeg kan prøve at hænge den på, så jeg kan mærke, hvordan den føles.

Jeg har en Octavia TDI 90 hk. ned chip ca. 112 hk og en Wilk 490, 1300
kg. Octaviaen trækker fint nok uden chip, men indrømmer at den trækker
meget bedere med chip, men er lidt usikker på om kobling og kardangled
holder til belastningen. Koblingen kan fedte ved motorvejs fart 110
km/t og der så gives fuldt gas.

www.123hjemmeside.dk/campingferie

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-02-05 21:54

"lundquist" <lundquist@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget bedere med chip, men er lidt usikker på om kobling og kardangled
> holder til belastningen. Koblingen kan fedte ved motorvejs fart 110

Sidstnævnte bliver ikke et problem, da jeg aldrig kører så stærkt med cv.
90-100 er max for mig. Er det en original chip fra Skoda? Jeg har hørt, at
chiptuningen samtidig skulle give en bedre økonomi=længere på literen. Kan
du bekræfte det. Her er det den daglige kørsel uden cv, som jeg er
interesseret i at høre om..

Kurt

Fra : lundquist

Dato : 28-02-05 15:06

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote in message news:<42223360$0$1007$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> chiptuningen samtidig skulle give en bedre økonomi=længere på literen. Kan
> du bekræfte det. Her er det den daglige kørsel uden cv, som jeg er

Hej Kurt
Når jeg skriver 110 km/t. er det dog ikke med CV, her kører jeg også
90-100
km/t.
Chipen er ikke original, men jeg har købt den ved Skoda (4000 kr.)og
det er mit Skoda værksted der har monteret den.
På lige vej med 90 km/t. på spedometeret viser computeren at der
bruges 4 l. pr. 100 km. uden CV (jeg har ikke lavet nogle direkte
målinger på dieselforbruget ved daglig kørsel.) Forbruget på vores
Italienstur var 12 km/l med CV
MVH Lundquist www.123hjemmeside.dk/campingferie

Fra : phk

Dato : 28-02-05 17:50

> [...]
> bruges 4 l. pr. 100 km. uden CV (jeg har ikke lavet nogle direkte
> målinger på dieselforbruget ved daglig kørsel.) Forbruget på vores

Så vil jeg gætte på du også kørte 90 efter speedometeret med campingvogn
bagefter?

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus

Dato : 27-02-05 15:10

> [...]
> 1.8 motor (sidstnævnte er benzin).
> Er der nogen, som har praktisk erfaring med dem som cv trækker.

Jeg har en Octavia TDi stationcar med 90 hk som IKKE er chip tunet (ja de
findes endnu). Indtil videre er jeg godt tilfreds og synes at den trækker
formidabelt. Efter at have kørt de første 20.000 km i den er trækkraften
bare blevet bedre og bedre. Husk at have dette in mente hvis du prøver en
ny(ere).

Den vogn jeg trækker med har en totalvægt på 1000 kg og den har jeg
overhovedet ingen problemer med og jeg ville ikke være nervøs for at spænde
1300-1400 kg efter den. Octaviaen kan vejes op til at måtte trække 1500 kg.
Min er en 2004 model som har en egenvægt på 1325 kg, dvs. at jeg kan få den
vejet op til at måtte trække 1375 kg på alm. kørekort. Jeg mener at de
tidligere årgange kun vejer 1250 kg, så det skal du være opmærksom på
når/hvis du handler.

Du skriver at du ikke kører så meget, har du overvejet Octaviaen som 2,0
benzin? De kan fås til rimelige priser og den motor burde være god til at
trække med også, dog vejer den kun 1225 kg. Den har desuden mere udstyr end
en 90 hk TDi.

Vh. Claus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-02-05 22:02

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> benzin? De kan fås til rimelige priser og den motor burde være god til at
> trække med også, dog vejer den kun 1225 kg. Den har desuden mere udstyr

Hej Claus
Jeg har kig på et par stykker fra 2002 og de vejer også 1325 kg. M.h.t.
benzin så er der ikke så mange til salg, og jeg har bemærket, at den "kun"
har 115 hk, hvor jeg godt ville have lidt mere, hvis det var benzin.
Samtidig overvejer jeg at handle privat og derved spare 25-30.000 kr. Der er
heller ikke mange med benzin at vælge imellem, så derfor trækker det lidt i
retning af diesel lige med dette mærke. Vi kører ca. 20.000 km om året, så
det er nok lidt hip som hap, men jeg har dog hørt, at Skodaen uden cv nemt
kommer over 20 km/l hvis man kører ordenligt. Så det trækker jo også lidt
Hvis det bliver privat handel, skal den dog først en tur forbi min lokale
mekaniker først, så han lige kan rådgive mig lidt.

Kurt

Fra : Claus

Dato : 28-02-05 09:17

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

>Hej Claus
>Jeg har kig på et par stykker fra 2002 og de vejer også 1325 kg.

OK, så lærte jeg også lidt i dag.

>M.h.t. benzin så er der ikke så mange til salg, og jeg har bemærket, at den
"kun"
>har 115 hk, hvor jeg godt ville have lidt mere, hvis det var benzin.

Jeg tror ikke at hestene er noget problem på denne motor da den er 2
ventilet og har sit moment ved lave omdrejninger. Men det er kun gisninger
fra min side. Her skal du følge din egen overbevisning.

>Samtidig overvejer jeg at handle privat og derved spare 25-30.000 kr.

God ide. Jeg kiggede også brugt ved forhandlerne, de tror det er det rene
guld de har holdende. Jeg endte med en helt ny til samme byttepris som jeg
skulle give for en et år gammel demovogn med 27.000 km på klokken.

>Vi kører ca. 20.000 km om året, så
>det er nok lidt hip som hap, men jeg har dog hørt, at Skodaen uden cv nemt
>kommer over 20 km/l hvis man kører ordenligt. Så det trækker jo også
lidt

Det med brændstoføkonomien kan jeg kun bekræfte. Kører til daglig 25 km hver
vej med 75 % landevej (~75 km/t) og 25% motorvej (~120 km/t). Her ved
vintertid kører jeg mellem 17 og 18 km/l og om sommeren omkring 20 km/l
(udregnet ved optankning). I snestormen kørte jeg fra Odense til Esbjerg
hvor fartpiloten var sat på 70 km/t, da jeg nåede Esbjerg sagde
kørecomputeren 3,9 l/100 km. Det er da meget pænt selv om kørecomputeren som
regel er til den optimistiske side.

Vh. Claus

Fra : phk

Dato : 28-02-05 10:13

> [...]
> hvor fartpiloten var sat på 70 km/t, da jeg nåede Esbjerg sagde
> kørecomputeren 3,9 l/100 km. Det er da meget pænt selv om kørecomputeren

25 km/l ved 70 km/t er faktisk ikke meget! Jeg kører 24.x km/l ved 90 km/t -
og det er endda på vinterdiesel. På sommerdiesel kører jeg erfaringsmæssigt
et par km længere på literen.

--
Per, Esbjerg
Golf TDI 110HK + chip med 1.200 kg på krogen

Fra : Claus

Dato : 01-03-05 18:32

> [...]

km/t -
> og det er endda på vinterdiesel. På sommerdiesel kører jeg

Per, i snestorm.... Skal vi ikke stoppe her, jeg tror ikke man kan
sammenligne en Golf3 med en Octavia da der er ca. 200 kg egenvægt til
forskel.

Vh. Claus

Fra : phk

Dato : 01-03-05 19:14

> [...]

> Per, i snestorm.... Skal vi ikke stoppe her, jeg tror ikke man kan
> sammenligne en Golf3 med en Octavia da der er ca. 200 kg egenvægt til

200 kg tungere - påstår du. Men du kørte i medvind og hvis det er en Skoda
med kuffert (bagagerum), så har din en mindre Cw end min - så det gi´r 2-1
til mig!

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-03-05 23:46

Jeg kan afslutte tråden med at takke alle for gode indlæg, og da ingen
frarådede Skodaen blev det den. Dog ikke den første vi havde kig på med
chiptuning m.m., da den både ud- og indvendigt lignede noget, som var løgn.
Den havde formentlig ikke været rengjort indvendigt siden den blev købt, og
selv om besigtigelse var aftalt 3 dage forinden var den hverken vasket eller
støvsuget. Til gengæld kan man sige, at han da ikke forsøgte at skjule
noget.
Selv om vi var ved at sige farvel og tak, efter at have set den indvendig,
holdt vi os for næsen og tog en prøvetur, så fruen kunne få prøvet, om hun
kunne finde sig til rette i den.
Sådan en chiptuning er godt nok noget som sparker r..
Men vi endte med en på 90 HK uden chip. Den var faktisk også ret livlig - og
vigtigst af alt kunne vi ikke finde en skramme hverken ind- eller udvendigt.
Det var virkelig en fornøjelse.
Så nu håber vi bare at fornøjelsen holder

Kurt

Fra : LS

Dato : 04-03-05 19:23

> Sådan en chiptuning er godt nok noget som sparker r..
> Men vi endte med en på 90 HK uden chip. Den var faktisk også ret livlig -
> og

Du kan jo også selv købe en boks for 5000 kr hvis du finder at der er behov.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-03-05 00:49

"LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo også selv købe en boks for 5000 kr hvis du finder at der er
behov.

> mvh

Jep, det har jeg også i baghovedet, men nu får jeg tid til at overveje, om
vi egentlig har behov for det. Men man kunne selvfølgelig også gøre det for
sjov

Kurt

Fra : Claus

Dato : 08-03-05 22:03

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> Jeg kan afslutte tråden med at takke alle for gode indlæg, og da ingen
> frarådede Skodaen blev det den.

Tillykke !

Vh. Claus