Darwin på en Beige G3
Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-05 09:56

Hej

Nogen af jer der har kendskab til en guide til installation af en
eller anden version af Darwin (OpenSource - ikke MacOSX) på en Beige
G3 (300MHz Desktop)? Såvidt jeg kan se rundt omkring så er det nok
ikke muligt at boote uden MacOS

Men kan man få en fuldt funktionsdygtigt og up-to-date Darwin til at
køre (selvfølgelig med ports).

Den skal stå som sever - dvs. gerne uden grafisk brugergrænseflade...

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 26-04-05 10:36

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-05 11:49

Hej Ole og tak for dit input!

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> writes:
> http://www.opendarwin.org/downloads/7.2.1/INSTALL.ppc.txt
> http://opendarwin.org/en/news/opendarwin721.html
>
> jeg har ikke overblik over hvorvidt dit system er supported.

Jeg kender godt OpenDarwin. Der er også GNU-darwin... Men mit
spørgsmål gik netop på om der var nogen der kendte en version som
virkede med den gamle G3er...

Det ser ud til at jeg måske kunne få det til at virke med
XPostFacto...

> http://darwinports.opendarwin.org/

Ja - dem kendte jeg også. Mon der er binaries til en gammel G3? For
ligefrem compile det hele selv bliver nok lidt for tidskrævende...

> jeg ville personligt vælge openbsd (eller netbsd) hvis det ikke var for
> eksperimentets skyld.

Jeg har en Sparc Classic med OpenBSD - det synes jeg ikke om. og
NetBSD er vist også bagefter med opdateringer. Men det er klart nogen
man kan false tilbage på hvis det ikke lykkedes med Darwin..

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 26-04-05 12:50

jesper@FJERNveloce.dk wrote:
> Hej Ole og tak for dit input!

> Jeg kender godt OpenDarwin. Der er også GNU-darwin... Men mit
> spørgsmål gik netop på om der var nogen der kendte en version som
> virkede med den gamle G3er...

gnu-darwin ville jeg (personligt) ikke røre med en ildtang.

> [...]
>

> Ja - dem kendte jeg også. Mon der er binaries til en gammel G3? For
> ligefrem compile det hele selv bliver nok lidt for tidskrævende...

der er er mulighed for at bruge yum med opendarwin - jeg har ikke
erfaringer med det dog.

jeg her ikke lige nogle steder med binærer pakker til ppc-darwin.

men i386 rpm'er: http://opendarwin.org/~mww/RPMS/i386/
og ppc-macosx: http://lamancha.opendarwin.org/~olegb/packages

måske kan du være heldig med ppc-macosx pakkerne - jeg er igang med at
bygge flere

> Jeg har en Sparc Classic med OpenBSD - det synes jeg ikke om. og
> NetBSD er vist også bagefter med opdateringer. Men det er klart nogen
> man kan false tilbage på hvis det ikke lykkedes med Darwin..

netbsd og openbsd er *klar* bedre opdateret end *darwin-varianterne.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-05 14:04

Hej igen

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> writes:
> gnu-darwin ville jeg (personligt) ikke røre med en ildtang.

OK - taget til efterretning

> netbsd og openbsd er *klar* bedre opdateret end *darwin-varianterne.

OK - se det var en vigtig oplysning! Takker!

Fra : Erik Richard

Dato : 26-04-05 22:25

Hej Jesper

> [...]
> eller anden version af Darwin (OpenSource - ikke MacOSX) på en Beige
> G3 (300MHz Desktop)? Såvidt jeg kan se rundt omkring så er det nok

Det burde den kunne. - Jeg har en Darwin liggende på CD et eller andet
sted, og jeg mener, der er en PDF installationsfil med...

> Men kan man få en fuldt funktionsdygtigt og up-to-date Darwin til at
> køre (selvfølgelig med ports).
>
> Den skal stå som sever - dvs. gerne uden grafisk brugergrænseflade...

Jamen, hvorfor så ikke bare smide en OS X 10.2.x på den. Det virker
ganske udmærket. Det er der flere her i gruppen, der har gjort...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 27-04-05 11:59

Hej Erik Richard!

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
> Det burde den kunne. - Jeg har en Darwin liggende på CD et eller andet
> sted, og jeg mener, der er en PDF installationsfil med...

OK - men man skal vist fedte med en boot-loader der hedder: miBoot -
en del af BootX, såvidt jeg kan læse mig til...

> Jamen, hvorfor så ikke bare smide en OS X 10.2.x på den. Det virker
> ganske udmærket. Det er der flere her i gruppen, der har gjort...

Af to grunde: Det koster penge, og at der følger en masse grafisk med,
som jeg ikke vil have på serveren. Jeg ville helst have en der lige
kan køre PHP/Perl, Apache og måske MySQL

Fra : Erik Richard

Dato : 27-04-05 12:22

Hej Jesper

jesper@FJERNveloce.dk wrote:

> OK - men man skal vist fedte med en boot-loader der hedder: miBoot -
> en del af BootX, såvidt jeg kan læse mig til...

Jeg mener faktisk, at BootX ligger på CD'en også. Seneste ver. fra. 2000
- BootX 1.1.3 kan ikke downloades - ihvertfald ikke fra versiontracker...

> Af to grunde: Det koster penge, og at der følger en masse grafisk med,
> som jeg ikke vil have på serveren. Jeg ville helst have en der lige
> kan køre PHP/Perl, Apache og måske MySQL

Du behøver jo ikke bruge OS X's GUI, men kan nøjes med at bruge den
Apache, der jo er med i X 10.2.8...

mvh. Erik Rihcard