iPod harddisk død efter 18 måneder
Fra : Peter Michael Jensen

Dato : 15-04-05 05:40

Hej

Blot et surt opstød. Troede jeg nu skulle blive mac-fan efter iPod-feberen - men
ak!

Jeg synes ikke kvaliteten af iPod'en har levet op til forventningerne og prisen
og da slet ikke efter HDD er gået død (uden at jeg har tabt den mv.

Måske man skulle vælge en mp3'er uden HDD - men det bliver sgu ikke en Shuttle!

Hva' kan man sige; dyrt lort...

Peter

Fra : Terje Rydland

Dato : 15-04-05 07:04

Peter Michael Jensen <pmj@oncable.dk> wrote:

> [...]
> prisen og da slet ikke efter HDD er gået død (uden at jeg har tabt den mv.

Jeg har nettopp sett på priser på mp3-spillere, og iPodene er jo stort
sett de billigste i sine kategorier, så hvis du synes en iPod er dyr så
lurer jeg på hva du synes om andre merker.

> Måske man skulle vælge en mp3'er uden HDD - men det bliver sgu ikke en
> Shuttle!
>
> Hva' kan man sige; dyrt lort...
>
> Peter

Ring Apple og klag. iPodens harddisk skal ikke ryke etter 18 mnd. Se
ikke bort fra at du får utvidet garanti på den. Kjenner flere som har
fått det.
Jeg har fremdeles min 1G 5GB iPod og den fungerer som bare det. Den er
vel 3,5 år gammel nå?

Terje

Fra : Ole Hansen

Dato : 15-04-05 09:50

Peter Michael Jensen <pmj@oncable.dk> writes:

> [...]
>
> Måske man skulle vælge en mp3'er uden HDD - men det bliver sgu ikke en Shuttle!

Du har som forbruger 2 års reklamationsret. En harddisk bør ikke gå
i stykker efter så kort tid, medmindre den har været voldtaget eller
har haft en fejl fra starten..

--
Ole Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-05 11:21

Peter Michael Jensen wrote:

> Hva' kan man sige; dyrt lort...

Ja nemlig. Ud fra en (1) personlig erfaring er alt Apple jo noget dyrt
lort, især alle deres mp3-afspillere... den lader vi lige stå et øjeblik!

MVH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-04-05 12:04

> [...]

> prisen og da slet ikke efter HDD er gået død (uden at jeg har tabt den mv.
>

> Måske man skulle vælge en mp3'er uden HDD - men det bliver sgu ikke en

Jeg har haft masser af problemer med Apple-produkter, og de er da altid
blevet ordnet hurtigt kvit og frit. Det er da derfor man køber
Apple-ting. Fik du den

Flemming Rubini

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 15-04-05 13:16

Peter Michael Jensen wrote:

> [...]
> og da slet ikke efter HDD er gået død (uden at jeg har tabt den mv.
>
> Måske man skulle vælge en mp3'er uden HDD - men det bliver sgu ikke en

Jeg tror Peter er en wannebee som i virkligheden er lidt misundelig på
at hans kammerater har ipod, mens han sidder tilbage med noget dårligt
windows halløj som han kan more sig med, at genstarte hele dagen istedet
for at bruge tiden på at hører musik.

Tommy

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-04-05 14:35

Peter Michael Jensen wrote:

> Måske man skulle vælge en mp3'er uden HDD - men det bliver sgu ikke en
> Shuttle!

Det kan jeg godt forstå !
Med en Shuttle, vil du jo stadig have en HD og du bliver sikkert træt af
at slæbe rundt på kabeltrumler for at kunne have den med dig. En Shuttle
er ikke stor, men alligevel, den er for stor at bruge som MP3'er
Hvis det er noget af det Shuttel som NASA roder med, så er det nok en
temmelig dyr løsning og det kræver en helvedes lang ledning til
hovedtelefonen.

PS: Det er vel ikke en Shuffle du mener ??

http://us.shuttle.com/
http://spaceflight.nasa.gov/shuttle/

http://www.apple.com/dk/ipodshuffle/

Fra : Erik Richard

Dato : 15-04-05 18:25

Hej Peter

Du kan da ikke laste Apple for, at den MicroDrive HD, de har valgt at
bruge, og som alle øvrige HD-baserede mp3 spillere også bruger, går død.

Og så kommer det meget an på, hvordan, du har behandlet den. - Hvis du
fx. har løbet med den, skal du end ikke forvente at få den dækket på
garantien, da der helt klart gøres opmærksom på, at man "bør ikke bruge
den under fx. jogging og motionsløb".

Jeg tror godt, jeg kan garantere dig for, at det samme vil ske med både
Nomad, Panasonic og Sony med MicroDrive HD. Kvaliteten på disse mini
HD'er er stadig så dårlig, at det turde være løgn...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Mikkel Westh

Dato : 16-04-05 21:14

"Peter Michael Jensen" <pmj@oncable.dk> wrote in message
> Hej
>
> Blot et surt opstød. Troede jeg nu skulle blive mac-fan efter
> iPod-feberen - men
> ak!

Ja, jeg havde det på samme måde. Købte mig så også en Shuffle, men den har
også skuffet mig lidt nu.

> Jeg synes ikke kvaliteten af iPod'en har levet op til forventningerne og
> prisen
> og da slet ikke efter HDD er gået død (uden at jeg har tabt den mv.

Enig.

> Måske man skulle vælge en mp3'er uden HDD - men det bliver sgu ikke en
> Shuttle!
> Hva' kan man sige; dyrt lort...

Tja, jeg føler mig i hvert fald lidt snydt. Min 4G iPods harddisk er død nu,
efter kun 8 måneder. Den er ikke blevet behandlet hårdt på nogen måde.

Men jeg må kontakte Caslon, som jeg købte den hos, og få dem til at bytte
den. Den næste bliver så smidt i en EvoII skin med det samme, så den absolut
ikke tager skade.

Har dog på trods af 2 ud af 2 dårlige erfaringer med Apple, stadig tænkt mig
at købe en Mac, da de er for lækre til, at jeg kan lade være.

Mvh. Mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-05 12:06

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> Den er ikke blevet behandlet hårdt på nogen måde.

definer "hårdt"

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mikkel Westh

Dato : 17-04-05 12:57

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk> wrote in message

> definer "hårdt"

Hårdt behandlet: liggende i en taske med andre ting i, tabt o.lign.

Min har ligget i min forede inderlomme på min jakke, knapperne på den er kun
blevet brugt lidt (bruger fjernbetjening), den er blevet tilsluttet
computeren via dock, og har derfor ikke bare ligget på bordet.

Fra : Erik Richard

Dato : 17-04-05 21:34

Hej Mikkel

Mikkel Westh wrote:

> Hårdt behandlet: liggende i en taske med andre ting i, tabt o.lign.

- En taske sat lidt hårdt på gulvet - eller stødt mod en dør i en bil,
bus e.l...

> Min har ligget i min forede inderlomme på min jakke, knapperne på den er kun
> blevet brugt lidt (bruger fjernbetjening), den er blevet tilsluttet
> computeren via dock, og har derfor ikke bare ligget på bordet.

- Løbet efter en bus, giver 'bump'... Det er ting, MicroDrive HD'erne
ikke kan tåle... - Eller bare det at cykle og køre over groft ujævnt
terræn som fx. brolægning og hullede cykelstier kan også være nok for
HD'en...

Gid der var en HD producent, der kunne lave noget holdbart i den HD str...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-04-05 22:26

In article <4262c824$0$304$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> HD'en...
>
> Gid der var en HD producent, der kunne lave noget holdbart i den HD str...

Den her tråd chokerer mig egentlig lidt. Jeg har købt en iPod mini til
min kone, så hun kan have musik på løbeturene. iPod og andre lignende
afspillere afløser jo den Walkman, man før i tiden havde med på
løbeturene. Apple praler jo også gerne af den meget lange "skip-control"
eller "Beskyttelse mod udfald i op til 25 minutter", som det hedder på
dansk. Hvad skal man med sådan en, hvis afspilleren ikke bliver udsat
for lidt stød? Måske har jeg ikke læst garanti-betingelserne ret
grundigt, men hvis det hedder sig, at en iPod ikke kan tåle det mindste
slag eller stød, så er den da ikke meget bevendt som bærbar afspiller.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-04-05 22:37

Henrik Münster wrote:
hvis det hedder sig, at en iPod ikke kan tåle det mindste
> slag eller stød, så er den da ikke meget bevendt som bærbar afspiller.

Hørt, hørt...

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-04-05 22:39

Henrik Münster - news@muenster.dk on 17/04/05 23:26 wrote:

> [...]
> grundigt, men hvis det hedder sig, at en iPod ikke kan tåle det mindste
> slag eller stød, så er den da ikke meget bevendt som bærbar afspiller.

Du glemmer at indregne Erik Richard faktoren. Hvis de virkelig var så
skrøbelige var de nok ikke solgt i det antal, det gælder både iPods og alle
de andre baseret på samme hd-type.

--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 17-04-05 23:44

Hej Peter

Desværre er det ikke noget, jeg bare siger. Du skulle bare engang
imellem læse lidt i andre grupper - fx. fotogrupperne, hvor det samme
emne har været oppe at vende flere gange, - senest for ca. en måned siden.

Det er helt klart MicroDrive diskene, der er 'det svage led'. - Og hvis
du lægger mærke til, hvem det er, der render rundt med 'tilproppede'
ører, så er det altså masser af helt unge, der ikke kunne drømme om at
bevæge sig i noget hurtigere end slentretempo. Kig på dem, næste gang,
du går en tur ned ad Strøget eller kommer i en bus....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-04-05 00:01

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 18/04/05 0:43 wrote:

> [...]
> bevæge sig i noget hurtigere end slentretempo. Kig på dem, næste gang,
> du går en tur ned ad Strøget eller kommer i en bus....

Nu har jeg, bare for at tage et eksempel fra den virkelige verden, en
kollega der gennem 4 måneder har trænet til at løbe marathon i næste
weekend. Hans iPod har uden problemer holdt til ca. 800 km løb over de
sidste 4 måneder. Hvis ikke microdrives kunne holde til det, så var hans nok
gået i stykker!

--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 18-04-05 00:07

Hej Peter

"Én svale gør ingen sommer" - Der er også IBM DeskStar 60GXP og 75GXP,
der har holdt i mere end 4 år nu - uden problemer... - Så det er intet
bevis.
mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-04-05 08:05

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 18/04/05 1:06 wrote:

> "Én svale gør ingen sommer" - Der er også IBM DeskStar 60GXP og 75GXP,
> der har holdt i mere end 4 år nu - uden problemer... - Så det er intet
> bevis.
> mvh. Erik Richard

Du husker tydeligvis baladen om IBM Deskstar diskene. Jeg synes på ingen
måde jeg kan se den samme balade med iPod'en. Som René også skriver, så
opfordrer Apple flere steder på deres side til brug som ifølge dig vil skade
iPod'en. Jeg ved godt hvem jeg vælger at tro på.

Og så skal du vist i øvrigt ikke snakke for meget om beviser!
--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 17-04-05 23:24

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> min kone, så hun kan have musik på løbeturene. iPod og andre lignende
> afspillere afløser jo den Walkman, man før i tiden havde med på

Meget generelt sagt, så vil en bærbar diskman til mp3 + en bæltestrop
være bedre og mere sikker. Næsten alle CD baserede mp3 afspillere har
'antichock' på mindst 60sek., hvilket er nok.

> Apple praler jo også gerne af den meget lange "skip-control"
> eller "Beskyttelse mod udfald i op til 25 minutter", som det hedder på
> dansk.

Ja, det er dog stadig det samme som 'antichock'...

> [...]
> grundigt, men hvis det hedder sig, at en iPod ikke kan tåle det mindste
> slag eller stød, så er den da ikke meget bevendt som bærbar afspiller.

Det er ikke iPod'en i sig selv, der re problemet, men de MicroDrive
harddiske, som bruges på de HD baserede mp3 afspillere. Apple selv
fraråder rent faktisk, at man bruger fx. iPods under løb.

I øvrigt, så har diskussionen omkring MicroDrive HDs været oppe at vende
i bl.a. d.m.p.foto i forb. med køb/salg af MicroDrive harddiske til brug
til billedlagring. MicroDrive diske kan jo også købes, uden at de er
monteret i fx. en iPod, Nomad, Panasonic eller Sony mp3 afspiller.

Så til netop løb vil som nævnt en CD/mp3 afspiller med min. 60sek.
antichock eller en fast-hukommelsesbaseret mp3 afspiller være det bedste.

Jeg selv løber eller cykler ikke, men bruger enten 'gå-ben' eller
offentlig transport, men alligevel er problemerne med netop MicroDrive
diske medvirkende til, at jeg _ikke_ pt vil købe iPod eller andre
MicroDrive baserede afspillere. Som svagtseende med en begrænset
synsfelt på ca. 40-50° kan der jo meget let komme en stolpe, lysmast
eller andet i vejen, som man ikke kan se pga. det indsnævrede synsfelt,
- og det giver jo også stød...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-04-05 06:44

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Apple selv
> fraråder rent faktisk, at man bruger fx. iPods under løb.
Hvor?

/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Erik Richard

Dato : 18-04-05 17:56

Hej Thomas

Prøv at læse tråden omkring 'MicroDrive' i dk.marked.privat.foto. Dér
var der en diskussion om det for ca. en måned siden...
mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-04-05 19:24

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Thomas
>
> Prøv at læse tråden omkring 'MicroDrive' i dk.marked.privat.foto.

Prøv at læse din egen påstand igen:
"Apple selv fraråder rent faktisk, at man bruger fx. iPods under løb."

Da min søn har en iPod og jeg overvejer at købe en, er jeg ret nysgerrig
efter hvilke kilder du refererer til.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-04-05 06:58

> [...]

> harddiske, som bruges på de HD baserede mp3 afspillere. Apple selv
> fraråder rent faktisk, at man bruger fx. iPods under løb.

Hvis du kigger på Apple's iPod-sider vil du se, at de flere steder
opfordrer til brug af iPods under motion og "leg". Jeg kan deværre
ikke linke til noget, da jeg sidder et sted, hvor jeg ikke kan klistre
noget ind i teksten.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-04-05 07:52

René Frej Nielsen - spam@rfn.dk on 18/04/05 7:57 wrote:

> [...]
> opfordrer til brug af iPods under motion og "leg". Jeg kan deværre
> ikke linke til noget, da jeg sidder et sted, hvor jeg ikke kan klistre

http://www.apple.com/dk/ipod/ - i højre side står der flere
anvendelsesmuligheder som Erik Richard betegner som uegnede for en iPod.

--
/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 18-04-05 10:00

In article <4262e218$0$301$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Apple selv
> fraråder rent faktisk, at man bruger fx. iPods under løb.

Nu kender jeg en del, der netop bruger iPod i lignende situationer uden
at have haft problemer. Jeg har heller ikke kunnet finde nogen advarsel.
Står det i manualen?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-05 10:48

> [...]

> være bedre og mere sikker. Næsten alle CD baserede mp3 afspillere har
> 'antichock' på mindst 60sek., hvilket er nok.

Jeg har faktisk engang givet hende en Discman til at løbe med, men den
byttede hun. De er simpelthen så store sådan nogle. Jeg var egentlig
også forbløffet over størrelsen, da vi pakkede den ud hjemme, men
selvfølgelig skal den jo kunne rumme en cd. Det er bare ikke praktisk at
løbe med sådan en stor kasse.

> Det er ikke iPod'en i sig selv, der re problemet, men de MicroDrive
> harddiske, som bruges på de HD baserede mp3 afspillere. Apple selv
> fraråder rent faktisk, at man bruger fx. iPods under løb.

Jeg kom til at tænke på alle iPod-reklamerne, hvor folk i silhuet hopper
og danser temmelig vildt rundt med deres iPod. Det må da påvirke en iPod
mindst lige så meget som en løbetur. Nå, men foreløbig går det fint med
min kones iPod mini. Jeg ved ikke rigtig, om jeg tør fortælle hende, at
hun ikke rigtig må løbe med hende. Hun forbedrede sin tid med fem
minutter så let som ingenting, efter hun fik den.

> [...]
> stolpe, lysmast eller andet i vejen, som man ikke kan se pga. det
> indsnævrede synsfelt, - og det giver jo også stød...

Det kender jeg godt. Det går som regel ud over det MicroDrive, man har
på øverste etage. Og det kan heller ikke rigtig lide stød og slag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster