Min iMac hyler
Fra : RoJo

Dato : 08-04-05 16:44

Hejsa

Min næsten nye iMac g5 hyler når den er tændt... Det er ikke en vildt
kraftig hyletone, men nok til at jeg undrer mig om den virkelig skal det!

Nogle der har samme problem?

Mvh RoJo

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-04-05 21:17

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Hejsa
>
> Min næsten nye iMac g5 hyler når den er tændt... Det er ikke en vildt
> kraftig hyletone, men nok til at jeg undrer mig om den virkelig skal det!

Nej, det skal den ikke. Ændrer tonen sig hvis du skruer op eller ned for
skarmens lysstyrke? (F14 og F15)

Fra : RoJo

Dato : 08-04-05 22:46

On 08/04/05 22:16, in article
1guq00i.1v0vhjlj27rq1N%nospam@ab-katrinedal.dk, "Niels Jørgen Kruse"
<nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Nej, det skal den ikke. Ændrer tonen sig hvis du skruer op eller ned for
> skarmens lysstyrke? (F14 og F15)

Nej, det gør den ikke

Fra : Erik Richard

Dato : 08-04-05 22:58

Hej Niels Jørgen

Prøv om du kan lokalisere fra hvilken del, det kommer. Det kan være
strømforsyningen, der afgiver en 'hyletone' - en vibrationstone, der
opfanges af øret som en svag hylen. Hvis det er det, vil jeg tilråde, at
den indleveres til rep. snarest, da det oftest er tegn på, at der er
noget galt i strømforsyningens bevikling, som i løbet af nogen tid vil
forårsage en kortslutning i strømforsyningen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : RoJo

Dato : 08-04-05 23:21

On 08/04/05 23:58, in article 4256fe73$0$21508$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> noget galt i strømforsyningens bevikling, som i løbet af nogen tid vil
> forårsage en kortslutning i strømforsyningen.

Nu er det mig og ikke Niels Jørgen der har problemet

Jeg ved kun at lyden høres bedst I bunden af skærmen... så det hjælper
jo ikke meget.

Jeg må jo nok hellere få harddisken tømt for alle mine dokumenter og sende
den til rep... Selvom det ikke lige passer mig at undvære den.

Mvh RoJo

Fra : RoJo

Dato : 08-04-05 23:41

On 09/04/05 0:20, in article BE7CD06A.3879%Geckodk@fjerndettehotmail.com,
> [...]

> Jeg må jo nok hellere få harddisken tømt for alle mine dokumenter og sende
> den til rep... Selvom det ikke lige passer mig at undvære den.

He he. Nu prøvede jeg at flytte Mac'en ind I et andet rum og tænde... Jeg
opdagede 2 fejl:

1: Jeg har åbenbart en skade af at høre på den hyletone konstant, så nu
hyler alting

2: Hyletonen kommer fra min eksterne harddisk, som står lige bag Macen...

Så nu føler jeg mig både heldig og dum

Mvh RoJo

Fra : Erik Richard

Dato : 09-04-05 00:07

Hej Rojo

RoJo wrote:

> He he. Nu prøvede jeg at flytte Mac'en ind I et andet rum og tænde... Jeg
> opdagede 2 fejl:
>
> 1: Jeg har åbenbart en skade af at høre på den hyletone konstant, så nu
> hyler alting

Hm, vær nu lige _helt_ sikker på det.

> 2: Hyletonen kommer fra min eksterne harddisk, som står lige bag Macen...

Hm, hvis det er med IBM disk, så vil den 'hyle' lidt, men hvis det er
WD, Maxtor eller Seagate, må den _ikke_ hyle, - de summer meget svagt
istedet for.

> Så nu føler jeg mig både heldig og dum

Inden du giver dig selv hele skylden, så kontrollér det lige et par dage
- gerne hver for sig. Der _kan_ stadig være noget galt - enten med den
eksterne disk eller med iMac'en, men det kan også være et sammenstød af
omstændigheder med placeringen af den eksterne disk.

Hvis hyletonen kun kommer fra disken bag iMac'en, vil lyden blive kastet
op på bagsiden af skærmen, som pga. dens facon vil virke som en
forstærker af lyden - næsten det samme som om det var en passiv
højttalerenhed, der normalt jo blot bruges til at forstærke bestående
lydbølger... - Så forhåbentlig for dig, er det kun det.

mvh. Erik Richard

Fra : RoJo

Dato : 09-04-05 15:32

On 09/04/05 1:06, in article 42570e88$0$22679$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,

> [...]
> højttalerenhed, der normalt jo blot bruges til at forstærke bestående
> lydbølger... - Så forhåbentlig for dig, er det kun det.

Jeg har pillet den eksterne harddisk fra og nu er der ingen lyde

Så jeg giver mig selv skylden

Mvh RoJo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-05 10:34

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hm, hvis det er med IBM disk, så vil den 'hyle' lidt, men hvis det er
> WD, Maxtor eller Seagate, må den _ikke_ hyle, - de summer meget svagt
> istedet for.

det kommer sgi da helt an på hvilken model der er tale om.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 08-04-05 23:56

Hej RoJO

RoJo wrote:

> Nu er det mig og ikke Niels Jørgen der har problemet

OK, det ser jeg nu.

> Jeg ved kun at lyden høres bedst I bunden af skærmen... så det hjælper
> jo ikke meget.

Hvis det kan lokaliseres til i nærheden af skærmens underkant, så tyder
det på, at det er i forb. med indføring af skærmkabel + strøm til skærm.
Svjv. sidder der netop en meget lille trafo i forb. med en
strømstabilisator, og hvis den er ved at løsne sig, vil den gå i
svingninger og opføre sig på samme måde, som jeg skrev...

> Jeg må jo nok hellere få harddisken tømt for alle mine dokumenter og sende
> den til rep... Selvom det ikke lige passer mig at undvære den.

Det tror jeg, er en god idé. Men du kan vel kopiere det hele over på en
DVD, så kan du jo blot tilbageføre det hele, når du får den igen, hvis
der er pillet ved den, eller du evt. får en ny istedet for, - så
beh0lder du jo også dine opsætninger. - Men sådan noget kommer _altid_,
når man ikke har brug for det.

mvh. Erik Richard