Kan jeg regne med at køre pc-programmer på
Fra : Simon Kruse

Dato : 18-03-05 12:59

Hej mac-eksperter,

Jeg er forelsket i en powerbook, men jeg har et lille spm. før jeg
køber. Jeg har den Store Danske Encyklopædi på cd-rom, og den er lavet
til PC - tilsyneladende uden Mac-understøttelse. Men nu kan jeg forstå
at macs til en hvis grad kan køre PC programmer. Kan jeg regne med at
encyklopædien (og andre pc-programmer) kan køre på en powerbook?

gode hilsner

Simon Kruse

Fra : Henrik Enslev

Dato : 18-03-05 13:32

Simon Kruse <post@simonkruse.dk> wrote:

> [...]
> til PC - tilsyneladende uden Mac-understøttelse. Men nu kan jeg forstå
> at macs til en hvis grad kan køre PC programmer.

Det kommer godtnok an på dit forhold til dit modersmål. HVis du vil køre
rigtige windows programmer på en mac, skal du bruge softwindows eller
lignende. Det er en brugbar men ikke særlig elegant løsning.

Nogle programmer, fx word, fås også i en mac version

> Kan jeg regne med at
> encyklopædien (og andre pc-programmer) kan køre på en powerbook?

Det er godtnok skod, hvis den ikke kan køre på en mac, men skod findes.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-03-05 16:29

Simon Kruse wrote:
> [...]
> at macs til en hvis grad kan køre PC programmer. Kan jeg regne med at
> encyklopædien (og andre pc-programmer) kan køre på en powerbook?

Det er et dårligt udgangspunkt for livet med en ny Mac, hvis man har
windows programmer som man ikke kan leve foruden. Som regel findes der
alternativer som på Mac platformen som man bør bruge i stedet for at
tvinge PC programmer på Mac'en via en emulator som Softwindows.
Undtagelsen er dog danske produkter som eksempelvis Encyklopædiet. Der
fineds ikke noget alternativ, så hvis det skal med over på Mac'en skal
det ske ved at køre det i en windowsemulator. Det er langt fra nogen
optimal løsning, men det er da en løsning

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-05 23:16

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det er langt fra nogen
> optimal løsning, men det er da en løsning

jesp og efterhånden er en seperat PC + kmv/eller RDC en billigere
løsning end indkøb af VPC m. windows.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-03-05 08:08

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> jesp og efterhånden er en seperat PC + kmv/eller RDC en billigere
> løsning end indkøb af VPC m. windows.

Og så undgår man også problemer med kopibeskyttelse der ikke virker i
VPC.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-03-05 16:30

Simon Kruse wrote:

> [...]
> at macs til en hvis grad kan køre PC programmer. Kan jeg regne med at
> encyklopædien (og andre pc-programmer) kan køre på en powerbook?

Ja, med fx. VirtualPC kan du køre Windows og dermed alle
Windows-prorgammer. Hastigheden er ikke noget at glædes over, men det
kan bruges til de programmer der ikke findes i Mac-udgave. Generelt er
det nok en god idé at holde sig så meget som muligt til Mac-programmer
på en Mac, og de fleste mainstream programmer findes: MS-Offiec, diverse
fra Adobe m.m.m.

Den Store Danske Encyklopædi er forresten på vej til Mac:

http://mediamac.dk/index.php/article/show/id=13466

Man kan forsigtigt håbe at de tilbyde eksisterende kunder en fordelagtig
hendel.

Janus