Newsserver
Fra : DaneX

Dato : 26-03-05 10:57

Ja dette er måske ikke den rigtige NG, men det var den bedst passende NG jeg
kunne finde til min forespørgsel.

Er der nogen, der kan anbefale en god newsserver, som har alle newsgroups
(binaries)? Den må naturligvis gerne være billig. Men det vigtigste er at
den er stabil og hurtig. Der behøver ikke at være nogen større mængde fri
trafik.

På forhånd tak,

/Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 11:08

DaneX wrote:

> [...]
> den er stabil og hurtig. Der behøver ikke at være nogen større mængde fri

Jeg ser i din headere at du er CC kunde, så hvad med newsbin.cybercity.dk

Ivar Madsen

Fra : DaneX

Dato : 26-03-05 11:17

> Jeg ser i din headere at du er CC kunde, så hvad med newsbin.cybercity.dk

Jeg vidste godt nok ikke lige om den newsserver. Jeg har hele tiden brugt
news.cybercity.dk men for nylig fjernede de alle dk.binaer.*
Jeg kan så se at de ligger på den du lige gav mig.

Men jeg savnede nu også et par andre newsgroups som CC ikke har - og aldrig
har haft. Så hvis nu der er et godt tilbud derude hos et firma, så vil jeg
stadig være interesseret i at købe adgang.

Derudover kan man også kun have 2 tråde i gang på CC's server. Eller i hvert
fald på news.cybercity.dk.

/Martin

P.S.: Jeg beklager til Ivar at jeg i første omgang fik svaret direkte til
ham.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 11:31

DaneX wrote:

> Jeg vidste godt nok ikke lige om den newsserver. Jeg har hele tiden brugt
> news.cybercity.dk men for nylig fjernede de alle dk.binaer.*
> Jeg kan så se at de ligger på den du lige gav mig.

Efter megen kritik af den gamle news.cybercity.dk fik de endelig taget sig
sammen til at sætte en ny op, og så skille flaf'et ud på en selvstændig
server.

> Men jeg savnede nu også et par andre newsgroups som CC ikke har - og
> aldrig har haft.

cybercity.news er stedet og råbe news folkene op, du kunne jo forspørge der
om de vil hente dem hjem, det kan ikke skade.

> Så hvis nu der er et godt tilbud derude hos et firma, så
> vil jeg stadig være interesseret i at købe adgang.

Jeg kan så ikke anbefale nogen, har aldrig selv brugt dem.

> Derudover kan man også kun have 2 tråde i gang på CC's server. Eller i
> hvert fald på news.cybercity.dk.

Også efter de lavede om på serverne? Jeg har ikke forsøgt. Bliver man stadig
blacklistet på serveren i nogle timer, hvis man kommer til at forsøge med
for mange tråde?

> P.S.: Jeg beklager til Ivar at jeg i første omgang fik svaret direkte til
> ham.

Det er så iorden,,,

Ivar Madsen

Fra : DaneX

Dato : 26-03-05 12:23

> Efter megen kritik af den gamle news.cybercity.dk fik de endelig taget sig
> sammen til at sætte en ny op, og så skille flaf'et ud på en selvstændig
> server.

Godt at høre. Jeg havde selv skrevet til dem flere gange, hvor jeg medsendte
logs der viste at de tydeligt havde et problem. Især hvis folk uploadede til
en binaer gruppe. (det kunne tage 1 minut at poste et lille billede på 50 kb
selvom selve overførslen varede 1 sekund).
Men de sagde at det ville de ikke gøre noget ved, da Newsgroups ikke var
bygget til fildeling og bla bla bla. :)

> Også efter de lavede om på serverne? Jeg har ikke forsøgt. Bliver man
stadig
> blacklistet på serveren i nogle timer, hvis man kommer til at forsøge med
> for mange tråde?

Min klient er sat til at benytte maximum tråde (8) - men den åbner aldrig
mere end 2, så ja jeg vil tro at det maximum stadig er der.

/Martin
- som overvejer at prøve Newshosting.com i en måneds tid.

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 13:40

2005-03-26 DaneX wrote
> Jeg havde selv skrevet til dem [cybercity] flere gange,
> Men de sagde at det ville de ikke gøre noget ved, da Newsgroups ikke var
> bygget til fildeling og bla bla bla. :)

Nej, og internettet blev ikke bygget til privat brug.
Men begge "fejl anvendelser" fungerer glimrende i praksis.

/Morten

Fra : René Jacobsen

Dato : 26-03-05 17:49

Morten Guldager wrote:

> Nej, og internettet blev ikke bygget til privat brug.
> Men begge "fejl anvendelser" fungerer glimrende i praksis.

Det fungerede jo netop IKKE fint i praksis og derfor var Cybercity nødt
til at flytte det binære over på en server for sig selv.

Jeg er også Cybercity kunde og jeg holdt op med at bruge deres news
server til at læse/skrive alm. tekst news for lang tid siden - netop
fordi den var så sløv/ustabil.

René

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-03-05 17:54

> Det fungerede jo netop IKKE fint i praksis og derfor var Cybercity nødt
> til at flytte det binære over på en server for sig selv.

Og det fungerer ikke saerlig godt med binaere newsgroups fordi nntp er
tiltaenkt smaa klumper af _tekst_ udgoerene en usenet besked. Der er ingen
der i tidernes morgen taenkte paa usenet som et medium hvor man skulle
flytte gigantiske maengder data for hver "besked".

Thomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 18:08

2005-03-26 Thomas S. Iversen wrote

> [...]
> der i tidernes morgen taenkte paa usenet som et medium hvor man skulle
> flytte gigantiske maengder data for hver "besked".

Nej, men det at man ikke tænkte på det i tidernes morgen, gør det vel
ikke i sig selv dårligere.

I praksis fungerer det fint så længe alle stumperne kommer frem i god
behold. Og det er egentlig også gældende for de almindelige debatgrupper.
Mangler et indlæg her, går det også ud over trådens helhed.

At binært news er resourcekrævende er der ingen tvivl om, og det er nok
også en af grundene til at de forskellige ISP'er ikke altid er i stand
til at levere et "uhullet" indhold i de binære grupper.

Men hvis den underliggende infrastruktur er i orden, er binært news en
serdeles effektiv måde at sende samme fil til rigtig mange brugere.

/Morten

Fra : René Jacobsen

Dato : 26-03-05 18:31

Morten Guldager wrote:
> Men hvis den underliggende infrastruktur er i orden, er binært news en
> serdeles effektiv måde at sende samme fil til rigtig mange brugere.

Effektiv set alene fra brugerens synspunkt? Eller effektiv set ud fra
cpu- og bånbredde-forbrug?

René

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 19:00

2005-03-26 René Jacobsen wrote

> Effektiv set alene fra brugerens synspunkt? Eller effektiv set ud fra
> cpu- og bånbredde-forbrug?

Netværks båndbrede.

/Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 20:23

Morten Guldager wrote:

> Netværks båndbrede.

NNTP er særdeles uegnet til fildeling, set udfra et netværksbåndbrede
synspunkt. Og det skyldes det store overhead der kommer, hvis jeg husker
ret, så er det op omkring de 30%. Med yEnc er det så blevet lidt mindere
end det var tiderliger, men hvor udbredt er det blevet?

Pga. den store overhead, så er det også uegnet, set udfra serverens
synspunkt, det kræver støre spool, det kræver mere af CPU'en.

FLAF har en og IMO kun én fordel, alle kan poste, det kommer rundt til en
masse servere, alle kan hente, det kræver ikke at man logger på. (der er så
nogen hvor man skal logge på)

Skulle man lave en ny protokol, til fildeling, så vil jeg nok som
udgangspunkt lave noget som er en blandning af NNTP og FTP, ved at lave en
header som henviser til en fil på en FTP, og så dele FTP indholdet som man
deler NNTP idag.

Ivar Madsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 21:06

2005-03-26 Ivar Madsen wrote

> NNTP er særdeles uegnet til fildeling, set udfra et netværksbåndbrede
> synspunkt. Og det skyldes det store overhead der kommer, hvis jeg husker
> ret, så er det op omkring de 30%.

Det skal nok passe.

> Med yEnc er det så blevet lidt mindere
> end det var tiderliger,

Helt bestemt. Omkring et par procent overhead ifølge yEnc folkene selv.

> Pga. den store overhead, så er det også uegnet, set udfra serverens
> synspunkt, det kræver støre spool, det kræver mere af CPU'en.

Og mere båndbrede.

> FLAF har en og IMO kun én fordel, alle kan poste, det kommer rundt til en
> masse servere, alle kan hente,

Lige præcis. Det netop denne fordel der gør at jeg påstår at news er
mægtig smart til at broadcaste binære data.
I praksis den eneste protokol på internettet der kan dette.
(med "protokol" mener jeg i denne sammenhæng nok nærmere "koncept")

Mbone kommer der hen ad, men det er vist ikke så udbredt endda, og altså
også "kun" multicast.

> [...]
> header som henviser til en fil på en FTP, og så dele FTP indholdet som man

Så du vil unicaste dine data, men kun broadcaste pointere?

/Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 21:24

Morten Guldager wrote:

> Så du vil unicaste dine data, men kun broadcaste pointere?

Der er intet til hindre for at data'ene som ligger på FTP kan sendes rundt.

Det kan så laves så data'ene sendes rundt udmilbart efter NNTP data'ene,
eller så det bliver på den FTP det er postet på, og så når en bruger på en
anden server vil hente, så henter den server det forsøges hentes fra, fra
serveren det er postet på, og så gemmer data'ene i en tid.

Man kan også lave det som en midelvej, data sendes med en begranset
båndbrede, og kan hentes, hvis ikke det er nået frem.

Det vil også kunne streames ud til de server det er sat op til, og så en
MD5SUM, så det kan checkes, om alle data er nået frem, og hvis der er fejl
i, så kan de efterspørges, og sendes med TCP, så man er sikker på datane
når regtigt vrem denne gang,,,

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 21:36

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> anden server vil hente, så henter den server det forsøges hentes fra, fra
> serveren det er postet på, og så gemmer data'ene i en tid.

Jeg mener naturligvis ikke lige det jeg skrev, men

poster poster på server A, som så sender til server B, som sender til
serverene C, D, E, F. Server F sender så videre til server G.
På server G er der en bruger der så læser NNTP indlæget, med headeren der
peger på filen på FTP med navn som MSG-ID på NNTP indlægget, og også har en
header med rette filnavn, og MD5SUM på filen, denne server G har ikke fået
filen til dens FTP, så den beder server F om filen, denne har fået filen,
så den sender vider til Server G, som herefter kan sende filen til
brugeren. Men først når brugeren har læst NNTP indlægget, og valgt at gemme
filen, beder newsklienten om filen.
Server G begynder naturligvis at sende filen til brugeren, så snart den er
begyndt at modtage filen.

Ivar Madsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 22:19

2005-03-26 Ivar Madsen wrote
> [...]
> filen, beder newsklienten om filen.
> Server G begynder naturligvis at sende filen til brugeren, så snart den er

Det er klart en mulighed. Den har kan også bruges til broadcast. Men den er
væsentlig mere kompliceret end NNTP, hvorfor den sansynligvis også er
mere tilbøjelig til at gå i stykker. Serverene i kæden skal forblive
online, og have data liggende så længe som der kan gå inden alle ender
har trukket data. En ren NNTP feeder kan slette data umiddelbart efter den
har sendt til sine peers, hvilket bør ske straks.

NNTP _har_ vist sin skalerbarhed og stabilitet.

/Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 22:30

Morten Guldager wrote:

> NNTP har vist sin skalerbarhed og stabilitet.

korekt. Og går en ned, så kommer indlægene bare en anden vej rundt. Jeg har
selv så peers, går den ene ned, så mister jeg ikke ét indlæg, der går
højst et par sekunder længer inden jeg får det,,,

Ivar Madsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 17:55

> Det fungerede jo netop IKKE fint i praksis og derfor var Cybercity nødt
> til at flytte det binære over på en server for sig selv.

Jammen, så havde det korrekte svar fra CC vel været "Vores newsserver er
ikke bygget til fildeling"

/Morten

Fra : René Jacobsen

Dato : 26-03-05 18:24

Morten Guldager wrote:
> Jammen, så havde det korrekte svar fra CC vel været "Vores newsserver er
> ikke bygget til fildeling"

Ja det er vel det korrekte svar. Men nu er der tilsyneladende så stor en
efterspørgsel efter det binære at CC vælger at løse problemet ved at
opsætte en seperat news server. Men det ændrer jo ikke på at det som
udgangspunkt ikke fungerede særlig godt = det fungerede ikke glimrende -
hvilket var din påstand at det gjorde.

René

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 18:58

> [...]
> opsætte en seperat news server. Men det ændrer jo ikke på at det som
> udgangspunkt ikke fungerede særlig godt = det fungerede ikke glimrende -

Min påstand er at protokollen og strukturen er velegnet. Ikke et ord om de
enkelte servere, som de ser ud rundt om.

/Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-03-05 19:15

> Min påstand er at protokollen og strukturen er velegnet. Ikke et ord om de
> enkelte servere, som de ser ud rundt om.

Man kan også åbne en dåse flåede tomater med en skruetrækker. Det skal nok
gøre jobbet, men det ser ikke kønt ud

ftp er protokollen til store filtransfers. News er bare blevet foretrukket
fordi den har de 3 egenskaber der skal til for at man kan sprede data til
alle i hele verden: alle har skriverettigheder og alle har læserettigheder
og trediepart står for serverbøvlet (der iøvrigt er smart nok til at flytte
beskederne rundt til andre servere). Det lugter af p2p før dette ord blev
opfundet. For mig at se en god høkerløsning på et problem men det har
antaget dimensioner så det truer med at forringe usenet.

Thomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 19:42

2005-03-26 Thomas S. Iversen wrote

> Man kan også åbne en dåse flåede tomater med en skruetrækker. Det skal nok
> gøre jobbet, men det ser ikke kønt ud
>
> ftp er protokollen til store filtransfers.

Ftp har et par andre begrænsninger:
- der er kun 1 modtager.
- sender og modtager skal være synkrone.

> [...]
> alle i hele verden: alle har skriverettigheder og alle har læserettigheder

Men brugerene betaler skam for deres news-service, På den ene eller den
anden vis.

> Det lugter af p2p før dette ord blev opfundet.

Nej. News er broadcast. Og hvis ellers ISP'ernes news-servere fungerede
optimalt, så ville folk hente data fra en server i begrænset netværksmæssig
afstand.

/Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-03-05 19:58

> Nej. News er broadcast. Og hvis ellers ISP'ernes news-servere fungerede
> optimalt, så ville folk hente data fra en server i begrænset netværksmæssig
> afstand.

Det er jo så hele humlen ikke?! "_Hvis_ ellers ISP'ernes ....". Det gør de
jo bare ikke. Enten er det inkompetence eller også er det et forkert værktøj

Thomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 20:19

2005-03-26 Thomas S. Iversen wrote

> Det er jo så hele humlen ikke?! "_Hvis_ ellers ISP'ernes ....". Det gør de
> jo bare ikke. Enten er det inkompetence eller også er det et forkert værktøj

Eller manglende vilje til at spendere det det koster at drive en
god news-server.

Der findes jo et utal af betalings-news-servere med binære grupper
af meget høj standard. Altså virker "værktøjet".

/Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-03-05 20:37

> Eller manglende vilje til at spendere det det koster at drive en
> god news-server.

Også det.

> Der findes jo et utal af betalings-news-servere med binære grupper
> af meget høj standard. Altså virker "værktøjet".

Du giver ikke op?!

1. Jeg tror at der ikke er nær så stort run på dine betalings-servere som på
en folkekær ISPs news server.
2. Med en betalings news server har du jo netop fjernet den gode egenskab du
påpegede før: det er selvprobagerende til et netværk i nærheden af dig.

Thomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 21:21

2005-03-26 Thomas S. Iversen wrote

> Også det.

> Du giver ikke op?!

Ikke før du har overbevist mig om at jeg tager fejl.

> 1. Jeg tror at der ikke er nær så stort run på dine betalings-servere som på
> en folkekær ISPs news server.

Nej, forhåbentlig ikke. Jeg ser bare ikke hvad den formodning har med
spørgsmålet om news er smart til binære data at gøre.

> 2. Med en betalings news server har du jo netop fjernet den gode egenskab du
> påpegede før: det er selvprobagerende til et netværk i nærheden af dig.

Nej, det er jo netop problemet. Og det skyldes jo nok at kvaliteten af den
lokale server er for ringe.

Forøvrigt er det min klare formodning at brugere af betalings-news-servere
kun bruger disse til at supplere op i forhold til deres egen ISP's mindre
komplette binære grupper.
Altså har vi nu afdækket endnu en fordel ved at bruge news. Selv om data
skulle ankomme ukomplette til den lokale news-server, så kan man altså
stadig samle den komplette datastrøm sammen, blot man har adgang til en
anden og bedre server.
På den vil kan største delen af data overføres lokalt, og kun få procent
over det lange stræk.

/Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-03-05 21:37

> Nej, forhåbentlig ikke. Jeg ser bare ikke hvad den formodning har med
> spørgsmålet om news er smart til binære data at gøre.

Det er da yderst vigtigt hvor godt en given server/protokol/teknologi
skalerer med antallet af brugere, posts, osv! Binære NNTP bukker under for
stor load. Derfor slutter jeg mig til at det forkerte værktøj til jobbet.
Jeg kan godt åbne en enkelt dåse flåede tomater med en skruetrækker hvis jeg
er på kanotur, men skal jeg åbne 250 dåser finder jeg et mere velegnet
værktøj.

Nå, vi bliver jo nok ikke enige. EOD herfra Vi må tage det op igen om 10
år og se hvem der fik ret

Thomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-05 22:22

2005-03-26 Thomas S. Iversen wrote

> Det er da yderst vigtigt hvor godt en given server/protokol/teknologi
> skalerer med antallet af brugere, posts, osv! Binære NNTP bukker under for
> stor load.

Fordi servere og linjer ikke kan klare presset. Ikke fordi protokollen
er uegnet.

> Nå, vi bliver jo nok ikke enige.

Næppe.

/Morten

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-03-05 20:56

Morten Guldager wrote:

> Forøvrigt er det min klare formodning at brugere af betalings-news-servere
> kun bruger disse til at supplere op i forhold til deres egen ISP's mindre
> komplette binære grupper.

Det er ikke korrekt. For det første er det ikke alle danske ISP'er som
overhovedet har en news server og for det andet så ønsker jeg f.eks at
læse min news fra alle de forskellige lokationer jeg har min bærbare med
til og så er en betalings news server eneste vej.

Mvh,

Thomas Jensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-03-05 21:42

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> læse min news fra alle de forskellige lokationer jeg har min bærbare med
> til og så er en betalings news server eneste vej.

Nej, der er også gratis server (non binær) som du kan bruge uanset hvilken
ISP du kobler op gennem.

Ivar Madsen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-03-05 22:23

Ivar Madsen wrote:

> Nej, der er også gratis server (non binær) som du kan bruge uanset hvilken
> ISP du kobler op gennem.

Dem jeg har prøvet har jeg fundet for ustabile til at jeg gad bruge dem
i længere tid.

Jeg fandt Sunsite ganske glimrende til danske grupper, men de mangler
mange udenlandske grupper jeg følger med i.

Mvh,

Thomas Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-03-05 22:56

Thomas Jensen skrev:

>Jeg fandt Sunsite ganske glimrende til danske grupper, men de mangler
>mange udenlandske grupper jeg følger med i.

Der er ganske mange grupper på sunsite.dk nu, så de er muligvis
kommet med siden du prøvede.
--
Knud

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-03-05 00:55

Hej Thomas Jensen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg fandt Sunsite ganske glimrende til danske grupper, men de
> mangler mange udenlandske grupper jeg følger med i.

Som Knud siger har de formeret sig ret voldsomt. Det er pt. 12.325
grupper.

Når man betænker, at der kun er tekstgrupper og de forhåbentlig ikke
hiver døde grupper ind [1], er det faktisk ret mange.

[1] Som formentlig bekendt vrimler en del ISP'eres newsservere med
forlængst døde grupper. Med et slag på tasken er der vel i dag max
omkring de 40.000 alment tilgængelige og korrekt oprettede grupper (?).
Hvor mange af dem, der er binære, ved jeg så ikke.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-05 14:13

"DaneX" <no@way.com> skrev

> Jeg vidste godt nok ikke lige om den newsserver. Jeg har hele tiden brugt
> news.cybercity.dk men for nylig fjernede de alle dk.binaer.*

Det ville du vide, hvis du fulgte med i den interne CC gruppe, alt
information om den nye server er blevet postet i disse grupper.

Claus

Fra : DaneX

Dato : 26-03-05 17:12

> Det ville du vide, hvis du fulgte med i den interne CC gruppe, alt
> information om den nye server er blevet postet i disse grupper.

Ja det ville jeg så have vidst, hvis jeg havde vidst, at den eksisteret og
jeg så havde fulgt med i den.
Ganske korrekt observeret.

Fra : Madsen

Dato : 26-03-05 22:12

DaneX wrote:

> Ja det ville jeg så have vidst, hvis jeg havde vidst, at den
> eksisteret og jeg så havde fulgt med i den.
> Ganske korrekt observeret.

Der findes også oplysninger på deres HP.
http://www.cybercity.dk/privat/support/ny_paa_internet/intro_til_nyhedsgrupper/

I perioden hvor de ændrede news serverne (news.cybercity.dk blev ændret til
newsbin.cybercity.dk og der blev oprettet en ny server som
news.cybercity.dk) kunne det læses om det på
http://www.cybercity.dk/privat/kundeservice/ under "Seneste Driftstatus
meddelelse" ( i højre side).
--
Madsen

Fra : Mads

Dato : 26-03-05 12:40

On Sat, 26 Mar 2005 10:56:41 +0100, "DaneX" <no@way.com> wrote:

> [...]
>den er stabil og hurtig. Der behøver ikke at være nogen større mængde fri

Kik f.eks. på Easynews
www.easynews.com

De har svjv. samtlige binære grupper og du kan bruge
både newsreader og browser + download manager.
Med en download manager kan du åbne lige så mange
tråde det skal være.

Binære grupper har en retention tid på ca 1 måned og
der er meget langt imellem manglende filer.

For ca 60 kr kan du hente 10 GB pr måned. Får du brugt
dine 10 GB kan du betale 60 kr igen og få nulstillet tælleren.

mvh Mads

Fra : Gnu'en

Dato : 17-05-05 18:31

Yeps! Mads har forstået, bedste newsservers around...

Deres webinterface og zip modul er genialt, men de dur ikke hvis du vil
hente meget data...

Jeg henter lidt hos dem, mest .nzb filer, som jeg så benytter til at hente
fra usenet serverne....

/JEA