Wireless Internet via Sat, UMTS el. lign.
Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 22-03-05 12:04

Hej Gruppe,

Mit firma har i forbindelse med et spændende projekt behov for en
trådløs Internet forbindelse som er tilgængelig i hele vest Europa.

Løsningen skal transporteres i bil og må ikke fylde for meget og skal
gerne kunne sættes op på få minutter. Vi skal bruge mindst 128 Kb
båndbredde.

Hvilke muligheder har vi? Jeg har set en del på two-way
satellitløsninger har nogen evt. erfaringer med disse? Kan man evt. lave
noget over mobil nettet (jeg har overvejet at lave noget dailin)?

--
Steffan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-03-05 10:33

Steffan S. Fallesen wrote:

> [...]
> Hvilke muligheder har vi? Jeg har set en del på two-way
> satellitløsninger har nogen evt. erfaringer med disse?

Du er opmærksom på det store delay sådanne forbindelser giver?

> Kan man evt. lave
> noget over mobil nettet (jeg har overvejet at lave noget dailin)?

Ja, du kan bruge High Speed Data, det giver 30-50 Kbit, jeg ved så ikke hvad
du har af muligheder for at bundle sådan nogen, så du kan komme op på de
krævede 128Kb. Det vile jeg nok høre om i dk.teknik.telefoni.mobil gruppen,
det må de vide noget om der.

Du har også mulighed for 3G eller UMTS (kært barn mange navne) men det er
ikke så udbygget som GSM, så det vil ikke virke i hele Europa.

BTW bare nysgærig, hvad koster satellit løsningen?

Ivar Madsen

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 27-03-05 12:00

Ivar Madsen wrote:

> Du er opmærksom på det store delay sådanne forbindelser giver?

Naturligvis - det er også et problem men jeg kan dog leve med det.

> Du har også mulighed for 3G eller UMTS (kært barn mange navne) men det er
> ikke så udbygget som GSM, så det vil ikke virke i hele Europa.

Jeg har set lidt på en Vodaphone UMTS løsning. Den er desværre, som du
selv skriver, ikke så udbredt som jeg kunne ønske mig endnu.

> BTW bare nysgærig, hvad koster satellit løsningen?

Indtil videre ligger anskaffelses prisen for en mobil satellit løsning
på ca. EUR 2000. Dertil kommer så et månedligt abonnement på EUR 150 for
144 Mbit/sec + EUR 1.50 per mb data overført.

Det undre mig faktisk lidt at trafikken er så dyr da man her i Tyskland
kan købe flatrate satellit internet til ca EUR 99 per måned. Men den
løsning er desværre ikke mobil

--
Steffan
Don’t miss out! Use this coupon code ‘USEN’ and save 40%

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-04-05 16:11

Hej,

On Sun, 27 Mar 2005 12:59:36 +0200, "Steffan S. Fallesen"
<ssf-remove.this.please@servage.com> wrote:

>Det undre mig faktisk lidt at trafikken er så dyr da man her i Tyskland
>kan købe flatrate satellit internet til ca EUR 99 per måned. Men den
>løsning er desværre ikke mobil

Er det ikke kun én vejs? Altså - hvor man sender data via en
opkaldsforbindelse? Ellers hører jeg da gerne nærmere

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-04-05 16:09

Hej,

On Tue, 22 Mar 2005 12:03:45 +0100, "Steffan S. Fallesen"
> [...]

>Hvilke muligheder har vi? Jeg har set en del på two-way
>satellitløsninger har nogen evt. erfaringer med disse?

Jeg sidder på sådan én her (http://www.satlynx.net/) det fungerer
ganske udmærket og med en lille router på kan man uden de store
problemer køre flere PC'ere på den.

Hastigheden er OK (jeg kører 512 kb down / 128 kb up) men som en anden
også skriver er der ret lange pingtider (jeg får ca 800 ms til min
DNS). Ved almindelig http er modem'et i min ende udstyret med en Proxy
funktion der fungerer sammen med et system hos udbyderet således at de
mange http-get's hvis du loader en side med billeder mm termineres i
modem'et i min ende - udbyderen sørger så for at fortolke siden og
sende alt indholdet til modem'et. Derved opleves det faktisk helt OK
da der ikke er 800 ms svartid for hver enkelt billede mm den loader.

Tilsvarende er det således at ack pakkerne når du kører TCP ligeledes
blot sendes fra modem'et - og udstyret hos min udbyder sørger for at
håndtere ack mod den anden ende.

Jeg benytter opkoblingen til http, mail, news og vpn forbindelse til
mit arbejde og det fungerer faktisk problemfrit - men opleves alt
andet lige langsommere end en tilsvarende adsl forbindelse.

Oppetiden er god, kun meget kraftig regn eller sne kan afbryde
forbindelsen. Til gengæld er den løsning jeg har ikke portabel - jeg
har en fast monteret parabol på huset til det - som installeres og
finjusteres af en tekniker.

Til gengæld er det på ingen måde billigt (billigste løsning koster 895
sek+ moms per måned og 18.995 sek + moms at oprette!!) og der er en
begrænset trafikmængde (1 GB data/måned i de 895, man kan så tilkøbe
yderligere trafik). Det var bare eneste løsning hvis jeg ville have en
always-on forbindelse hvor jeg bor midt i Skåne - hvor eneste anden
løsning er analog dialup (jeps.. ikke engang ISDN kan jeg få..).

>Kan man evt. lave
>noget over mobil nettet (jeg har overvejet at lave noget dailin)?

Hvis der er mobildækning og det skal være mobil - så ville det nok
være værd at overveje en løsning med GPRS?

** Lars