CC til salg
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-03-05 08:51

CC er sat til salg
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=27550
Så vil jeg nok fortrække et af el selskaberne,,,

Ivar Madsen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 21-03-05 11:12

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
> CC er sat til salg
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=27550
> Så vil jeg nok fortrække et af el selskaberne,,,

men bliver nok telia...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-03-05 13:38

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> writes:

> men bliver nok telia...

Har du hørt det?

Hirohito har fået borelia.

hm.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Mr. Sejersen

Dato : 21-03-05 15:16

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> wrote in

> CC er sat til salg
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=27550
> Så vil jeg nok fortrække et af el selskaberne,,,

Chancerne er vist ret store på at det kan blive et af de danske
el selskaber. De har længe ville ind på internet markedet og går
PT og leger med udstyr til det, og her kommer så en og tilbyder
dem en hel udbyder på et sølvfad med alt det moderne udstyr til det.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-05 18:07

Mr. Sejersen <tjotjaehem[REMOVE]@yahoo.com> writes:
> [...]
>PT og leger med udstyr til det, og her kommer så en og tilbyder
>dem en hel udbyder på et sølvfad med alt det moderne udstyr til det.

Omvendt gør i hvert fald NESA et stort nummer ud af at være
et infrastruktur-selskab. De ønsker ikke selv at bidrage med
content men blot at sælge kapacitet til andres content.

I grunden er det nok også det klogeste. På forsyningsområdet
har el-selskaberne monopol, og det vil nok blive et hyr uden
lige at dokumentere rene linjer i den sammenhæng. Især hvis
man ikke har ambitioner om selv at blive leverandør af alle
tænkelige tjenester, man kan flytte via fiber, og som måske
kunne bundles med Internet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : KsNa

Dato : 21-03-05 20:18

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

Klip

> I grunden er det nok også det klogeste. På forsyningsområdet
> har el-selskaberne monopol, og det vil nok blive et hyr uden

Monopolet er ophævet, du kan frit vælge EL-selskab.

Mvh
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-05 21:39

KsNa skrev:

>Monopolet er ophævet, du kan frit vælge EL-selskab.

Ja, jeg kan frit vælge hvem der skal have de sidste 27 kr. af min
elregning på 700 kroner. Ih, hvor er monopolet ophævet.

--
Bertel

Fra : KsNa

Dato : 21-03-05 23:39

> Ja, jeg kan frit vælge hvem der skal have de sidste 27 kr. af min
> elregning på 700 kroner. Ih, hvor er monopolet ophævet.

Det er fordi, at det kun er en meget lille del, af den samlede regning der
er betaling for strøm, resten er til transport af strømmen og afgifter til
staten(det meste).

Mvh
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-05 15:56

KsNa skrev:

>Det er fordi, at det kun er en meget lille del, af den samlede regning der
>er betaling for strøm, resten er til transport af strømmen og afgifter til
>staten(det meste).

Det er mig ligegyldigt. Jeg har ikke et reelt frit valg.

--
Bertel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-03-05 16:09

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Det er mig ligegyldigt. Jeg har ikke et reelt frit valg.

Hvilket ikke er det samme som at der er monopol.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-03-05 16:13

Peter B. Juul wrote:

> Hvilket ikke er det samme som at der er monopol.

Enig, men jeg må også give Bertel ret i, at da det er så lidt de
forskellige selskaber kan kunkure på, mht prisen, så er der ikke nogen
konkurance.

Ivar Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-05 23:49

Peter B. Juul skrev:

>Hvilket ikke er det samme som at der er monopol.

Hvordan definerer man monopol? Jeg kan kun vælge én eneste
udbyder her i Horsens. Det er da ret monopolagtigt.

Hvis vi snakker landsplan, er der naturligvis ikke monopol.

--
Bertel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-03-05 15:59

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Hvordan definerer man monopol? Jeg kan kun vælge én eneste
> udbyder her i Horsens. Det er da ret monopolagtigt.

Det er et monopol, hvis der kun er et firma, der _må_ levere strøm.

Tele Danmark havde monopol på at levere ekstern telefoni engang. Det
var simpelthen ulovligt for andre at give tilbud på det.

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-03-05 16:50

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev 2005-03-23:

> Det er et monopol, hvis der kun er et firma, der _må_ levere strøm.

Nej, monopoler defineres i økonomisk forstand udfra hvor stor en
markedsandel firmaet har. Man behøver ikke at have 100% af markedet
for at have et monopol.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-05 17:40

Martin Schultz wrote:

> Nej, monopoler defineres i økonomisk forstand udfra hvor stor en
> markedsandel firmaet har. Man behøver ikke at have 100% af markedet
> for at have et monopol.

Monopol er f.eks. når der er eneret til at sælge noget.
http://www.netleksikon.dk/m/mo/monopol.html

Ivar Madsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-03-05 18:30

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> skrev 2005-03-23:

> Monopol er f.eks. når der er eneret til at sælge noget.
> http://www.netleksikon.dk/m/mo/monopol.html

Blandt andet men ikke kun. Det kan også betyde markedsdominans.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-05 19:26

Martin Schultz wrote:

> Blandt andet men ikke kun. Det kan også betyde markedsdominans.

Nu er vi altså off-topic i dk.edb.internet.udbydere, så jeg tillader mig at
XFUT'e over i dk.kultur.sprog, hvor det vist er man diskutere hvad et ord
betyder.

Monopol er det når EN har ENERET til at sælge, eller kan der være flere, men
at en har det største markede.

Ivar Madsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-03-05 09:26

> [...]
> betyder.
>
> Monopol er det når EN har ENERET til at sælge, eller kan der være flere, men

Din anden del af din sætning siger vil det jeg har prøvet at forklare
dig. Man behøver ikke eneret for at have monopol (Ordret betyder eneret
men det er ikke det monopol betyder i økonomisk eller juridisk forstand)

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-05 18:09

Peter B. Juul skrev:

>Det er et monopol, hvis der kun er et firma, der _må_ levere strøm.

Mener du at hvis ikke loven specificerer ét firma der kan få lov
at levere en vare, så kan der aldrig blive tale om et monopol?

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-05 18:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> Mener du at hvis ikke loven specificerer ét firma der kan få lov
> at levere en vare, så kan der aldrig blive tale om et monopol?

http://da.wikipedia.org/wiki/Monopol
Det behøves ikke at være specificeret i en lov, at firma X har eneret, for
at det kan være et monopol, men hvis der er flere firmaer der sælger
vare/ydelse Y, så er det ikke et monopol.

Det kan være "monopol ligende forhold" men ikke et monopol.

Er der to der sælger det samme, så er det et duopol
http://da.wikipedia.org/wiki/Duopol

Ivar Madsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-03-05 20:45

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Mener du at hvis ikke loven specificerer ét firma der kan få lov
> at levere en vare, så kan der aldrig blive tale om et monopol?

Det mente jeg ja. I hvert fald i Danmark (amerikansk
anti-trust-lovgivning er lidt anderledes).

Men jeg kan se, at det er en udbredt opfattelse, at "overvældende
markedsdominans" falder ind under udtrykt, og da det ikke er en
kæphest for mig, accepterer jeg blot dette med et skuldertræk.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-05 21:51

KsNa <KsNa@invalid.invalid> writes:

>Monopolet er ophævet, du kan frit vælge EL-selskab.

Ikke på forsyningsområdet. Himmerlands El-forsyning vil ikke
køre til København, grave et nyt kabel ned i vejen specielt
til mig og levere en ny el-måler. Uanset hvad vil det altid
være NESAs ansvar.

Men selve strømmen vil HEF sikkert gerne levere.

Mvh.
   Klaus.

Fra : KsNa

Dato : 21-03-05 23:34

> [...]
> til mig og levere en ny el-måler. Uanset hvad vil det altid
> være NESAs ansvar.
>
> Men selve strømmen vil HEF sikkert gerne levere.

Præcis som med telekabler og teleselskaber.

Mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-05 08:12

>Præcis som med telekabler og teleselskaber.

Nejda - Telia, Broadcom, Dansk Bredbånd og diverse andre firmaer
graver gerne fiber ned til mig, hvis jeg køber tilpas meget. Det
får du ikke et el-selskab til.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-03-05 10:26

Klaus Ellegaard wrote:

> Nejda - Telia, Broadcom, Dansk Bredbånd og diverse andre firmaer
> graver gerne fiber ned til mig, hvis jeg køber tilpas meget. Det
> får du ikke et el-selskab til.

Der er da mange el-selskaber, der gerne graver fiber ned til slutbruger, de
samarbejder så på forskellig vis med forskellige service udbyder.

OK, jeg ved godt hvad du mente, men du skrev altså ikke det du mente
Og så kunne jeg altså ikke lave være,,,

Ivar Madsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-05 11:52

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> writes:

>Der er da mange el-selskaber, der gerne graver fiber ned til slutbruger, de
>samarbejder så på forskellig vis med forskellige service udbyder.

Nu snakker vi strøm-kabler her.

Altså, jeg kan ikke få Himmerlands El-Forsyning (som vist hedder
Energi Nord nu) til at grave et kabel fra Aalborg til København
for at levere deres strøm til mig. Uanset hvad jeg aftaler med
dem om levering af selve strømmen, vil kablet og måleren altid
blive leveret via mit lokale el-selskab.

Derfor min pointe om, at el-selskaberne på forsyningsområdet har
monopol. I modsætning til teleselskaberne.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-03-05 13:04

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> dem om levering af selve strømmen, vil kablet og måleren altid
> blive leveret via mit lokale el-selskab.

Lagde du mærke til

| OK, jeg ved godt hvad du mente, men du skrev altså ikke det du mente
| Og så kunne jeg altså ikke lave være,,,

?

Ivar Madsen

Fra : KsNa

Dato : 22-03-05 16:58

> [...]

Det gør elselskaberne også, vel og mærke hvis du er en stor nok kunde.

> [...]
> dem om levering af selve strømmen, vil kablet og måleren altid
> blive leveret via mit lokale el-selskab.

Du kan vel også være ligeglad med hvem dit forsyningsselskab får til at
levere den fysiske forbindelse, hvis bare du har en aftale om leveringen og
afregningen..
Eks. ring til Falck : "Jeg vil gerne køres til lægen" og Falck derefter
sender en Taxi, det kan vel være ligemeget om det er en Falckbil eller
enTaxi, når bare du bliver kørt til lægen og iøvrigt afregner med Falck.

Mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-05 18:28

> [...]
>levere den fysiske forbindelse, hvis bare du har en aftale om leveringen og

Hvis prissætningen er fri, så ja. Men hvordan kan den være det i
en monopolsituation?

Mvh.
   Klaus.

Fra : KsNa

Dato : 22-03-05 19:26

> Hvis prissætningen er fri, så ja. Men hvordan kan den være det i
> en monopolsituation?

Gab!

Mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-03-05 16:47

>Gab!

Jeg tror ikke, du er helt med på udfordringen.

Lad os sige, at det koster 1000 kr/år at få leveret strøm fra det
lokale el-selskab. Uanset hvor du køber din strøm, er du tvunget
til at købe forsyningen af det lokale el-selskab.

Lad os nu sige, at det lokale el-selskabs omkostning ved at have
dig som kunde faktisk er 75 kr/år.

Lad os også sige, at du sparer 30 kr/år på at vælge en anden
leverandør af strøm end netop det lokale el-selskab.

Du betaler altså en overpris på 895 kr/år i dette tilfælde, og
på grund af det lokale monopol, er der ingen, der kan underbyde
og skabe konkurrence.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-05 23:52

KsNa skrev:

>Eks. ring til Falck : "Jeg vil gerne køres til lægen" og Falck derefter
>sender en Taxi, det kan vel være ligemeget om det er en Falckbil eller
>enTaxi, når bare du bliver kørt til lægen og iøvrigt afregner med Falck.

Det er et argument for at monopoler gerne må eksistere.

For mig er det ikke lige meget hvem jeg handler med. Der er
firmaer jeg ikke ønsker at betale til, og der er priser som jeg
finder for høje.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-03-05 05:49

"Mr. Sejersen" <tjotjaehem[REMOVE]@yahoo.com> skrev

> [...]
> PT og leger med udstyr til det, og her kommer så en og tilbyder
> dem en hel udbyder på et sølvfad med alt det moderne udstyr til det.

Det tvivler jeg på. Jeg gætter på, at hvis CC skal sælges, så bliver prisen
mellem 1,0 -1,4 milliarder kr. og det er der næppe nogle selskaber som vil
betale for en dybest set forældet teknologi. Om 5 år når fibernettet er
fuldt udviklet, så er DSL mere eller mindre overflødigt, og med mindre CC
telefoniløsning nemt kan overføres til anden teknologi end DSL, så er den
næppe interessant for andre udbydere.

Claus

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 22-03-05 22:29

> Om 5 år når fibernettet er
> fuldt udviklet, så er DSL mere eller mindre overflødigt

Du sammenligner pærer og bananer.

Hvad er det lige ved fiber, der overflødiggør dsl?

Hvilke behov for den almindelige danske gør dsl ubrugeligt?

/JD

Fra : ebbe

Dato : 24-03-05 09:11

Jimmy Damsgård wrote:

> Du sammenligner pærer og bananer.
>
> Hvad er det lige ved fiber, der overflødiggør dsl?
>
> Hvilke behov for den almindelige danske gør dsl ubrugeligt?
>
> /JD

Om 5 år er fibernettet måske og overflødigt, det er svært at spå især om
fremtiden.
Min overbevisning er at trådløse net er fremtiden. At "et offentligt
net" dækker Danmark med en form for wlan som grundservice.
Derudover vil der være frit spil for at forsyne private brugere med
behov der ligger ud over dette.

At kobberet har en begrænset levetid som databærer er jeg enig i.
Vedligeholdsomkostningerne er for store.
ebbe

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-03-05 05:55

"Mr. Sejersen" <tjotjaehem[REMOVE]@yahoo.com> skrev i

> [...]
> PT og leger med udstyr til det, og her kommer så en og tilbyder
> dem en hel udbyder på et sølvfad med alt det moderne udstyr til det.

Anser du DSL udstyr for moderne også om fem år?

Synes du, at et beløb på 1-1,4 milliarder er et sølvfad? Det er det beløb,
CC har kostet investorene, så jeg formoder, at de vil have deres penge hjem.

Jeg tvivler på, at der er nogle selskaber, som vil investere så mange penge
i den teknologi, som CC råder over, samtidig med, at de har et begrænset
antal kunder. Det bliver simpelthen en kæmpepris regnet ud pr kunde...

Medmindre investorerne sætter mange penge til og dumper prisen, så tror jeg
det bliver svært at få solgt CC. De har dybest set kun to produkter, så det
er ikke så interessant for ret mange selskaber...

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-05 14:33

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:

> Hvilket ikke er det samme som at der er monopol.

Det hedder et defacto-monopol. Dvs. der ikke er tale om et egentligt
monopol men i realititeten er der tale om et monopol. Det samme kan
siges om eksempelvis TDC og Arla.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : KsNa

Dato : 23-03-05 18:34

> Det hedder et defacto-monopol. Dvs. der ikke er tale om et egentligt
> monopol men i realititeten er der tale om et monopol. Det samme kan
> siges om eksempelvis TDC og Arla.

Vrøvl, der ER andre end TDC og Arla på deres områder og dermed har de IKKE
monopol.

Mvh
Kim

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-03-05 18:55

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev:

> Vrøvl, der ER andre end TDC og Arla på deres områder og dermed har
> de IKKE monopol.

Nej det er ikke vrøvl. Husk nu at sondre mellem monopol og defacto
monopol. Et egentligt monopol vil sige at der ikke er andre udbydere.
Et defacto monopol betyder at der er andre udbydere men, at der er én
stor udbyder der i realiteten har et monopol.

--
Morten http://miljokemi.dk