Dansk bredbånd vs Comx
Fra : Hanghøj

Dato : 16-03-05 19:24

Hej gruppe.
Vi står for at skulle vælge udbyder til vores boligforening i København. Vi
har mulighed for at vælge mellem Dansk bredbånd og comx. Er der nogle af jer
der har erfaringer med disse udbydere? Hvad skal vi vælge?
mv. Søren

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-03-05 20:57

Hanghøj wrote:

> Vi står for at skulle vælge udbyder til vores boligforening i København. Vi
> har mulighed for at vælge mellem Dansk bredbånd og comx. Er der nogle af jer
> der har erfaringer med disse udbydere? Hvad skal vi vælge?

Hvis der ikke er forskel på produkterne og prisen er ens, så er det vist
hip som hap.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-05 21:02

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> Hvis der ikke er forskel på produkterne og prisen er ens, så er det vist
> hip som hap.

Tjaa, man kan sige at de levere næsten de samme ting, men at comx har lidt
flere valgmuligheder... Hos DBnet er det jo bare 10/10Mbit adsl til 299, men
man hos comx kan få internet for 49,- hvilket jo nok er godt således at alle
kan få internet, selv gamle mennsker der måske kun vil tjekke email eller
kigge krak et par gange om ugen. det er jo nok ikke mange der vil stemme for
DBnet til 300 om måneden for internet, da det jo nok er prisen det kommer an
på hvis man bare vil have adgang til internet.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-03-05 21:46

Bjarke Hansen wrote:

> Tjaa, man kan sige at de levere næsten de samme ting

Nu kunne det tænkes, at det er foreningen der har stillet betingelserne
til produktet der ønskes leveret - eksempelvis i et udbudsmateriale.
Hvis dette ikke er tilfældet, så må der flere detaljer på bordet før man
kan anbefale den ene frem for den anden.

--
Mvh Henrik.

Fra : Kasper Møller

Dato : 17-03-05 23:06

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> nok ikke mange der vil stemme for DBnet til 300 om måneden for
> internet, da det jo nok er prisen det kommer an på hvis man bare vil

Bare lige til tilføjelse, så tilbyder DB også 256kbit/256kbit til 95 kr./md.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-03-05 23:23

Hanghøj wrote:
> [...]
> har mulighed for at vælge mellem Dansk bredbånd og comx. Er der nogle af jer
> der har erfaringer med disse udbydere? Hvad skal vi vælge?

jeg har selv Dansk Bredbånd og de leverer en glimrende Internet
forbindelse, men som andre er inde på så mangler de lidt forskellige
produkter i forhold til ComX.

En af mine venner har ComX. Han har valgt et 6Mbit sølv abbonoment og på
et tidspunkt sendte han mig et screenshot der viste download hastighed
over 10Mbit.

En af de funktioner jeg er mest imponeret over og hvor Dansk bredbånd
bestemt mangler noget er de medfølgende funktioner. Hos ComX kan du
vælge fast IP til optil 3 computere og endnu vigtigere så har de f.eks
en basal firewall, som du selv sætter op i et web interface på
forbindelsen. Det betyder at Fru jensen kan beskytte sin computer uden
at installere software firewall, NAT router eller lign.

Jeg ville ikke tøve med at vælge nogle af leverandørerne, men ComX har
lidt ekstra lækre funktioner og valg muligheder. Omvendt så har Dansk
Bredbånd leveret en god Internet forbindelse i lang tid efterhånden, så
de er her nok for at blive.

Mvh,

Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-05 23:30

"Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> wrote in message

> jeg har selv Dansk Bredbånd og de leverer en glimrende Internet
> forbindelse, men som andre er inde på så mangler de lidt forskellige
> produkter i forhold til ComX.

Hvordan for i leveret telefoni via DBnet ? hos comx for man en "nt" boks med
3 netværksporte og 2 telefonporte som så er koblet til lanforbindelsen.. men
hvordan fungere det hos DBnet? har i også en slags for nt boks, eller sidder
der en ip telefoncentral eller noget i krydsfeltet?

> En af mine venner har ComX. Han har valgt et 6Mbit sølv abbonoment og på
> et tidspunkt sendte han mig et screenshot der viste download hastighed
> over 10Mbit.

Ja det er noget med at dem med 2mbit kan hente op til 10Mbit, 6 mbit op til
20Mbit 10Mbit op til 50Mbit.. ved så ikke efter de er kommet med 20mbit
produktet.. det kan jo så godt være det er presset noget mere sammen.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-03-05 10:23

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> hvordan fungere det hos DBnet? har i også en slags for nt boks, eller sidder
> der en ip telefoncentral eller noget i krydsfeltet?

Det skal jeg ikke kunne sige, da det er et tillægsprodukt og jeg pt. har
fravalgt det.

Men det materiale jeg har set skulle være en lille konverterings boks
ligesom så mange andre IP telefoni udbydere bruger - Det er frit fra
hukommelsen.

Mvh,

Thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-03-05 23:21

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> lidt ekstra lækre funktioner og valg muligheder. Omvendt så har Dansk
> Bredbånd leveret en god Internet forbindelse i lang tid efterhånden, så

Det tror jeg roligt i kan regne med, Dansk Bredbånd har netop slået
kludene sammen med SEAS-NVE. De to selskaber skal arbejde sammen om at
tilbyde bredbånd til SEAS-NVE kunder på hele Sydsjælland og Lolland-Falster.

Seas Nøgletal:

El-kunder (forsyning) 375.000
Netkunder 312.500
Omsætning 2.4 mia. kroner
Egenkapital 6.4 mia. kroner
Ansatte: ca. 550

At SEAS-NVE vælger Dansk Bredbånd, er vel nærmest en blåstempling af
deres produkt.
Med sådanne tiltag bliver det muligt at tilbyde rigtigt Bredbånd til
rigtigt mange kunder !

Fra : Broodje Paling

Dato : 17-03-05 07:29

Hanghøj skrev:
> [...]
> har mulighed for at vælge mellem Dansk bredbånd og comx. Er der nogle af jer
> der har erfaringer med disse udbydere? Hvad skal vi vælge?

Kun en tip: Gør som vi gjorde - sørg for at I selv står for og ejer
kabelføringen i lejlighederne. Så står I ikke med håret i postkassen
hvis man vil skifte leverandør. Vi står i hvert tilfælde stærk når der
skal forhandles om priser, for de har ikke klemme på os.

Fra : Svend

Dato : 17-03-05 11:25

Broodje Paling wrote:

> [...]
> hvis man vil skifte leverandør. Vi står i hvert tilfælde stærk når der
> skal forhandles om priser, for de har ikke klemme på os.

Så vidt jeg har forstået er der ingen af de 2 leverandører der er
interreseret i at eje kabelføring.

For mig at se er det ikke bare lige at skifte leverandør. Husk på at der
både er tale om tv, telefon og internet, alene generne ved skiftet vil
give folk grå hår. Jeg tror at folk i min forening vil blive rimeligt
pissed over at skulle skifte f.eks. bare en email adr.

Al snak om muligheden for at skifte leverandør er overvurderet, så er
det nok mere effektivt at have både tdc kabeltv med webspeed tilrådighed
samtidigt med en alternativ udbyder f.eks. com-x/dbnet, folk er jo
rimeligt hurtige til at flytte abn. hvis der er noget de er utilfredse med.

--
Svend

Fra : pjl

Dato : 17-03-05 13:47

Hej
Jeg har tænkt i samme baner. Bor i en bebyggelse hvor vi skal tage stilling
til Bredbånd.
Vi har kabelTV via TDC som er ivrige efter at sælge deres produkt Webspeed
til foreningen.
ComX er den billigste men transmissionen her er via lysleder. Der skal
graves og indstaleres
i samtlige lejligheder.
Har jeg forstået det således at man kunne vælge evt. ComX der lever internet
via lysleder samtidig med at vi har TDC kabelTV hvor der er mulighed for på
et tidspunkt at køre webspeed, (kræver at tv centralen her er ombygget).

mvh Per Juul Larsen

Fra : Svend

Dato : 17-03-05 15:01

pjl wrote:
> [...]
> et tidspunkt at køre webspeed, (kræver at tv centralen her er ombygget).

Hej

I min forening er det sådan at der en coax fra tdc og en coax fra
com-x+ethernet med ip tlf.

dvs. at folk kan blive ved med at være tv kunde hos tdc og betale 100
kr. mere om måneden end com-x, eller de kan skifte til com-x.

Man kan ikke få webspeed hos tdc hvis ikke man har deres tvpakke, ret
mig hvis jeg tager fejl.

Vi har faktisk også en lokal antenne på taget, så der er hele 3
muligheder for analog tv i vores ejendom

Jeg ville nok hellere have internet fra com-x end webspeed, hvorfor køre
folkevogn når du kan få en ferari til samme pris

--
Svend

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-03-05 07:50

Husk at tjekke opstartgebyr. ComX har et samlet opstart og DB har 1500 kr pr
lejlighed. DB har 6 måneder opsigelse, ComX har vist 3 år...

Kim

Fra : Søren

Dato : 18-03-05 15:39

Mange tak for jeres svar! Jeg tror det ender med vi vælger dansk bredbånd,
da de har den korteste bindingsperiode. Hvis ComX mener de har så godt et
produkt, hvad er grunden så til den lange bindingsperiode??? Man skulle da
ikke mene at tilfredse kunder ønsker at flytte fra deres udbyder.

Er der nogle af jer der har specifikke dårlige oplevelser med enten Comx
eller DBnet?

Har i nogle forslag til punkter man skal sørge for at få skrevet ind i
kontrakten mellem boligforeningen og udbyderen?

Jeg vender tilbage med en anmeldelse af vores kommende udbyder, når vi er
kommet op at køre og har fået nogle flere erfaringer. ... forresten DBnet
har ikke nogen nyhedsserver det stinker egentligt helt vildt.

MV.

Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-03-05 17:28

"Søren" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> produkt, hvad er grunden så til den lange bindingsperiode??? Man skulle
> da ikke mene at tilfredse kunder ønsker at flytte fra deres udbyder.

http://bolignet.com-x.dk/files/Abonementsbetingelser%20for%20Internet.pdf
Opsigelse og uopsigelighedsperiode

Abonnementsaftalen er uopsigelig i 6 måneder

Der er normale opsigelses varlser for kunder.. Men det er jo op til
foreningen og afale bindingsperiode... Man kan jo opnå bedre priser hvis man
laver aftale om leverance i minimum fx 3år... Men det er jo bare for
foreningen, så kunden kan til enhver tid altid opsige de tjenester man
abonnemenere på svjv.

> [...]
>
> Har i nogle forslag til punkter man skal sørge for at få skrevet ind i
> kontrakten mellem boligforeningen og udbyderen?

Tjaa ved det ikke helt, men det ville jo nok altid være en god ide med et
rådgivende ingeniør firma der kan hjælpe med sådan noget vil jeg tro.

> Jeg vender tilbage med en anmeldelse af vores kommende udbyder, når vi er
> kommet op at køre og har fået nogle flere erfaringer. ... forresten DBnet
> har ikke nogen nyhedsserver det stinker egentligt helt vildt.

Det tror jeg desuden heller ikke ComX har. det er jo ikke lige så meget det
der sælger en hurtig og billig bredbåndsforbindelse... hvis man vil have
adgang til sådan noget og vil bruge det til at downloade meget, kan man vel
bruge giganews eller noget andet til 150,- om måneden...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-03-05 17:37

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
>Hvis ComX mener de har så godt et
>

> http://bolignet.com-x.dk/files/Abonementsbetingelser%20for%20Internet.pdf
> Opsigelse og uopsigelighedsperiode
>
> Abonnementsaftalen er uopsigelig i 6 måneder

http://bolignet.com-x.dk/files/abonnementsbetingelser_TV%20-%20x.pdf
Opsigelse

Abonnementsaftalen er uopsigelig i 6 måneder fra aftaleindgåelsen.

http://bolignet.com-x.dk/files/Abonnementsbetingelser%20for%20telefoni.pdf

Opsigelse og uopsigelighedsperiode

Abonnementsaftalen er uopsigelig i 6 måneder fra aftaleindgåelsen.

jeg tror ikke der er hold i det.... og da comX og DBnet er konkurrenter
lever deres betingelserne nok rimelige overens med hianden.

Men ud over normale abonnemensbetignelser er der jo hovedkontrakten, som kan
sige noget om hvor længe de fx haqr lov at sende på tv nettet... men ønsker
kunden en anden tv leverence, kan man jo vel bare vælge det... og når en
forening har oftet penge på tilslutning osv, er det vel heller ikke en
fordel sådan at zappe rundt med andre hele tiden?

Fra : Svend

Dato : 18-03-05 21:50

Søren skrev:
> [...]
> produkt, hvad er grunden så til den lange bindingsperiode??? Man skulle da
> ikke mene at tilfredse kunder ønsker at flytte fra deres udbyder.

Bemærk at der er forskel på slutkundens bindingsperiode og foreningens.

Det er ikke gratis for com-x at grave en fiber ind, derfor den binding
på 3 år for foreningen.

For mig at se bør du få fremlagt begge muligheder.

--
Svend

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-03-05 22:18

Søren wrote:
> [...]
> produkt, hvad er grunden så til den lange bindingsperiode??? Man skulle da
> ikke mene at tilfredse kunder ønsker at flytte fra deres udbyder.

Når jeg læser ComX abonementsbetingelser side 5, så får jeg det indtryk
at aftalel løber i mindst 6 mdr og der er en måneds opsigelse. Er det
lang tid?

http://bolignet.com-x.dk/files/Abonementsbetingelser%20for%20Internet.pdf

Jeg mener iøvrigt, at min aftale med DBNet er nogenlunde samme vilkår.

> Er der nogle af jer der har specifikke dårlige oplevelser med enten Comx
> eller DBnet?

Jeg har lidt uheldige oplevelser med DBNet's support, men det har jeg
med utroligt mange firmaers support. Generelt kører DBNet's meget
stabilt og hurtigt.

> Jeg vender tilbage med en anmeldelse af vores kommende udbyder, når vi er
> kommet op at køre og har fået nogle flere erfaringer. ... forresten DBnet
> har ikke nogen nyhedsserver det stinker egentligt helt vildt.

Ja - Det er meget ærgeligt og årsagen til at jeg benytter en kommerciel
udbyder til en del nyhedsgrupper. Heldigvis kan Sunsite dække største
delen af normale brugeres behov for danske grupper.

Mvh,

Thomas Jensen

Fra : B.F.

Dato : 19-03-05 03:45

den forening jeg kender til der har com-x skulle binde sig i 36 måneder, for
derefter at kunne opsige det med 12 mdr varsel, det vil sige ialt 4 år, og
det er i min mening, alt for lang tid at binde sig til en udbyder i disse
"bredbåndstider", hvor ny teknologi kommer ind ad døren. næsten hver måned.

man skal også lige tage højde for at den kabling man får fra com-x
umiddelbart ikke kan bruges til andre udbyderes systemer, da de kun
fremfører 1 pds kabel pr. lejlighed, så skulle com-x gå hen og krakke, så
står man med en rimelig ubrugelig kabling.

mit råd til jer, må være, få jeres egen kabling, eventuelt via jeres
almindelige el-installatør, og så få en udbyder ind bagefter, eventuelt
dansk bredbånd eller andre, telelet, cirque, jay-net mm.

så kan i altid shoppe rundt efter ydbydere hvis det viser sig at udbyderen
ikke holder hvad han lovede, som jo tit er set.

mvh B.F.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-03-05 20:04

B.F. skrev:

> [...]
> disse "bredbåndstider", hvor ny teknologi kommer ind ad døren. næsten hver
Ja, det er meget lang tid.

> [...]
> fremfører 1 pds kabel pr. lejlighed, så skulle com-x gå hen og krakke, så
> står man med en rimelig ubrugelig kabling.

Det er da ikke ubrugeligt. Der er da ikke nogen, der ikke kan finde ud at
levere internet med sådan en kabling.

> mit råd til jer, må være, få jeres egen kabling, eventuelt via jeres
> almindelige el-installatør, og så få en udbyder ind bagefter, eventuelt
> dansk bredbånd eller andre, telelet, cirque, jay-net mm.

Vil Com-X tilslutte et eksisterende netværk på rimelige vilkår?

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 19-03-05 14:14

> forresten DBnet
> har ikke nogen nyhedsserver det stinker egentligt helt vildt.

Hvad gør du så?

/JD

Fra : Søren

Dato : 19-03-05 20:09

"Jimmy Damsgård" <xxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør du så?
Jeg må nøjes med en af de mange gratis news servere indtil de får sig
snøvlet sammen til at få deres egen.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 19-03-05 21:58

> Jeg må nøjes med en af de mange gratis news servere indtil de får sig
> snøvlet sammen til at få deres egen.

Hvilken en faldt valget på?

/JD

Fra : Arne Jensen

Dato : 20-03-05 07:15

On Sat, 19 Mar 2005 20:08:57 +0100, "Søren" <nospam@nospam.dk> wrote:

>Jeg må nøjes med en af de mange gratis news servere indtil de får sig
>snøvlet sammen til at få deres egen.

Alternativt kan du jo også vælge at hoste op og betale for en af de
mange betalingsservere. Den helt indelysende fordel er at det virker!

Venlig hilsen
Arne

Fra : BJ

Dato : 25-04-05 15:50

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I min forening er det sådan at der en coax fra tdc og en coax fra
> com-x+ethernet med ip tlf.

Når talen falder på Com-X, så ringer det i mine øre med hedengangne navn
Scantemo, hvorfor mon..

--
Bjørn J.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-05-05 12:08

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Når talen falder på Com-X, så ringer det i mine øre med hedengangne navn
> Scantemo, hvorfor mon..

Scantemo hvem er de og hvad har de foretaget sig da?? det jeg lige kan finde
er at de er fra 1970´eren har startet et projekt hvor Siemens stod for
Scantemo.. Jeg ved ikke hvorfor du tænkter dette, dig måske?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 13:47

pjl <juul@larsen.dk> wrote:

> Vi har kabelTV via TDC som er ivrige efter at sælge deres produkt Webspeed
> til foreningen.

Og jeg har kunnet konstatere at det ville være /dyrere/ for mig at bruge
WebSpeed end den nuværende adsl-forbindelse {CyberCity}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 13:47

Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Jeg tror at folk i min forening vil blive rimeligt pissed over at skulle
> skifte f.eks. bare en email adr.

Hvorfor skulle de dag også gøre det? Foreningen overtaget mit domæne,
når vi får net installeret; alle får så e-mail adresse af typen xxx @
husumtoften . dk, meget passende når det drejer sig om AB Husumtoften.

En forening bør naturligvis have sit eget domæne, og dermed sit eget sæt
af e-mail adresser. Og en forening behøver naturligvis ikke benytte den
almindelige udbyder som mail-hotel.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Kristensen

Dato : 23-03-05 01:06

Hej!

Vi har valgt Comx, og det ser ud til at det var det helt rigtige
valg!

Fiber-selskab tredobler kundetal i Danmark
Telekommunikation: Bredbånds-leverandøren ComX har mere end
tredoblet sit kundetal fra 9.200 til 34.800 i anden halvdel af
2004.
Af Karim Pedersen tirsdag 1. marts 2005 , 12:27
Det lille fiber-selskab ComX Networks har udviklet sig til den
danske telebranches ubestridste vækstkomet. Ifølge de seneste tal
fra IT- og Telestyrelsen har ComX øget sit kundetal fra 9.200 til
34.857 på kun seks måneder. Det sker samtidig med, at
elselskabernes meget omtalte bredbånds-satsning stadig ikke har
fået luft under vingerne.

»Sagt på dansk så er det ikke elselskabernes bredbånds-
investeringer med elpenge, der løber med kunderne. Det er de
totalt ukendte ComX, der bruger deres egne penge og kundernes
penge til at finansiere en bredbånds-udrulning,« siger
teleanalytiker John Strand til ComON.

ComX tilbyder bredbåndsløsninger via sine egne fiberkabler til
danske bolig- og grundejer-foreninger. Direktør Dennis Rohde mener
at en del af forklaringen på selskabets succes er, at ComX har
gravet sine egne fiberkabler ned.

»Den marketingeffekt der ligger i, at vi ruller ud med vores egne
vogne og foretager fiber-installationer, kan ikke undervurderes,«
siger han.

Selskabet forventer at øge sin omsætning fra 50 millioner kroner i
2004 til mere end 300 millioner kroner i det indeværende år.
Kundetallet ventes at runde 62.000 inden årets udgang.

»ComX vækster på alle områder. Det ses tydeligt på vores
medarbejdertal, som er øget fra 22 i december 2003 til mere end
240 ansatte i dag,« siger Dennis Rohde.

T.Frank

Fra : Svend

Dato : 23-03-05 09:10

Ole Kristensen skrev:
> Hej!
>
> Vi har valgt Comx, og det ser ud til at det var det helt rigtige
> valg!

Jeg tror comx var det rigtige valg for vores forening, kan ikke sige det
mere præcist fordi de kun lige er ved at grave fiberen ind. Jeg mener
ikke at de er det rigtige valg pga. de får mange kunder, men det spiller
ind i vores overvejelser at det ikke er en virksomhed med 5 ansatte der
lever af at sælge andres produkter, men at det er et firma der kan
tilbyde alle produkter, inkl. iptv og vod. til en rimelig penge, og ikke
kun vod på computeren, men en rigtig løsning til hjemmebiografen.

For mig at se er internet delen bedre hos comx end hos db, men jeg kunne
bestem leve med den fra db.

Vi er en lille forening på 33 lejligheder, og der var ikke mange firmaer
derude som vil grave en fiber ind og kun få penge til driften fra
slutbrugeren. Det skal man huske når man sammenligner løsningerne, vores
forening betaler ikke for driften af det her (ud over strøm til switch
og antenne forstærker).

Vi har betalt ca. 7200 incl. moms/lejlighed for kabling af 3 opgange med
cat-6. Desværre fik vi ikke valgt shielded cat-6 så jeg tror desværre
ikke vi kommer op at køre 10 gbit selvom alle kabler er under 50 meter.
Der er nok for meget støj der hvor de bliver samlet til et bundt. Men
jeg håber at vi kan presse 5 gbit igennem pr. kabel.

--
Svend

Fra : Søren

Dato : 24-03-05 10:52

> Vi har betalt ca. 7200 incl. moms/lejlighed for kabling af 3 opgange med

Jeg kan ikke forstå at i skal betale 7200 pr. lejlighed, det lyder helt
vildt. Vores forening, på 29 lejligheder, har i forvejen etableret et
bolignetværk bestående af dobbelt pds kat 5e kabling samt coax kabel, med
udtag i hver lejlighed. Det kostede 2500 kr. pr. lejlighed. Det vil sige at
I skal betale 4700 pr. lejlighed for at comx graver fiberen frem til jeres
bolig. samtidigt forlanger de at i skal bindes i 36 måneder??? Der er noget
der ikke hænger sammen.

Jeg kontaktede Comx i sidste uge, hvor jeg bad dem give et tilbud til vores
forening. De kom frem til at det ville koste 1200 kr. pr. lejlighed for
tilslutning til deres fibernet. Det kan selvfølgelig hænge sammen med at vil
ligger tættere på deres net end i gør.

Vi har nu underskrevet kontrakt med DBnet, da vi har fået et super tilbud
som vi ikke kan sige nej til. Vi bliver tilsluttet uden nogle
tilslutningsomkostninger, alle oprettelser på internet, telefoni og tv
koster 0 kr. pr. desuden har vi gratis internet den første måned, og vi kan
gratis at overflytte vores eksisterende telefonnumre til DBnet.

Fra : Kasper Møller

Dato : 24-03-05 18:49

Søren wrote:
> [...]
> etableret et bolignetværk bestående af dobbelt pds kat 5e kabling
> samt coax kabel, med udtag i hver lejlighed. Det kostede 2500 kr. pr.

Hej Søren

Var det noget I fik lavet professionelt, eller trak I selv kablerne? Vores
forening har også kigget på blandt andet db og comx, men det er jo noget af
en investering at give 5- 7000 kr. per lejlighed. Derfor kan det måske bedre
betale sig selv at få installeret kabler?

Fra : Søren

Dato : 24-03-05 21:43

> [...]
> af en investering at give 5- 7000 kr. per lejlighed. Derfor kan det måske
> bedre betale sig selv at få installeret kabler?
Vi fik det gjort af Købke & Grundsøe for ca. 3 år siden. Da vi ikke bruger
vores skorstene mere, valgte vi at trække kablerne gennem disse. På den måde
sparede vi udgifterne til etablering af nye føringsveje gennem
etageadskillelserne. Desuden står skorstenen centralt placeret i alle stuer,
så vi sparede også kabelføring i alle lejlighederne.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 22:02

On Thu, 24 Mar 2005 21:43:12 +0100 skrev "Søren" <nospam@nospam.dk> .

> [...]
>etageadskillelserne. Desuden står skorstenen centralt placeret i alle stuer,
>så vi sparede også kabelføring i alle lejlighederne.

Smart...rigtigt smart !

En god ide til andre bolignet i ældre ejendomme der f.eks. har fået fjernvarme
ind !

VH Martin

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-03-05 00:36

Martin Østerberg wrote:

> Smart...rigtigt smart !

Hvis man ønsker at bevare installationens certificering/garanti, så bør
man tjekke om de klimatiske forhold i en nedlagt skorsten ligger
indenfor kablets installationskrav til miljøforhold.
Jeg tænker bl.a. på temperatur, luftfugtighed,
indendørs/udendørs-fortolkning samt aflastning.

--
Mvh Henrik.

Fra : Kaare

Dato : 25-03-05 00:49

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tænker bl.a. på temperatur, luftfugtighed,
> indendørs/udendørs-fortolkning samt aflastning.

Måske bør man også lade være med at sige at man planlægger at få kabling
ordnet, men istedet at sige at man allerede har kablet, eller indgået en
aftale. I værste tilfælde vil DB og ComX jo nok bare måle kablerne efter og
sige at de er ok. Det svarer til at spørge en sælger om der er ok at man
køber noget et andet sted og køber resten hos ham/hende.. og at sælgeren
samtidig kan høre at man er mest interesseret i sælgerens produkt. Hvorfor
skulle sælgeren så ikke sælge mest muligt? Selvom sælgeren ikke tjener mere
"over-all" så betyder det stadig at sælgeren får hevet en større ordre hjem.
Det er vel et spørgsmål om at få hevet det jyske kregler gen frem? ;)

/Kaare

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-05 00:54

On Fri, 25 Mar 2005 00:35:38 +0100 skrev Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> .

> [...]
>Jeg tænker bl.a. på temperatur, luftfugtighed,
>indendørs/udendørs-fortolkning samt aflastning.

Bevares...og klart nok, men at benytte en 'infrastruktur' der alligevel var til
rådighed......det var det jeg syntes var smart. Der er givetvis også mange
luftkanaler der kunne bruges på samme måde.

VH Martin Østerberg

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-03-05 09:29

Martin Østerberg wrote:

> Bevares...og klart nok, men at benytte en 'infrastruktur' der alligevel var til
> rådighed......det var det jeg syntes var smart.

Enig - det er ganske smart at anvende eksisterende skjulte føringsveje.
Min pointe var såmænd bare at sikre sig selv, at kablerne kan tåle
forholdene - ellers vil jeg mene at det smarte ligesom falmer lidt.

--
Mvh Henrik.

Fra : Pernille

Dato : 25-03-05 02:11

"Kasper Møller" <kbmpost[nospamforme]@hotmail.com> wrote in message news:<4242fd9c$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> [...]
> betale sig selv at få installeret kabler?
>
>Hej Kasper.
>Jeg har fået installeret bredbånd i min forening af et firma der
hedder >PhoneNet. De kostede kun 3.000 kroner pr lejlighed og så skal
vi kun betale >30 kroner for Internettet.

Fra : Pernille

Dato : 25-03-05 02:20

> [...]
> en investering at give 5- 7000 kr. per lejlighed. Derfor kan det måske bedre
> betale sig selv at få installeret kabler?

Hej kasper.

Min forening fik installeret netværk med adgang til super hurtigt
Internet for kun 30 kroner om måneden. Firmaet hedder phonenet og de
skulle kun have 2.900 kroner pr lejlighed.. Prøv dem.

Fra : pjl

Dato : 25-03-05 11:18

Hej..
Kan du fortælle lidt mere om produktet, performance osv.
Vi er ved at vælge bredbånd her hvor jeg bor.

mvh Per Juul Larsen

Fra : Erik O.

Dato : 25-03-05 12:47

> Min forening fik installeret netværk med adgang til super hurtigt
> Internet for kun 30 kroner om måneden. Firmaet hedder phonenet og de
> skulle kun have 2.900 kroner pr lejlighed.. Prøv dem.

Hej Pernille,

Jeg kunne også tænke mig at vide lidt mere : Hvad mener du med "super
hurtigt" internet og hvor mange husstande er der i din forening ?

Hilsen
Erik

Fra : Pernille

Dato : 25-03-05 16:23

"Erik O." <eriko@post.cybercity.dk> wrote in message news:<4243fa19$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
> Jeg kunne også tænke mig at vide lidt mere : Hvad mener du med "super
> hurtigt" internet og hvor mange husstande er der i din forening ?
>
> Hilsen
> Erik

Hej Erik.

Min forening er på 130 lejligheder med nok 200 beboere.
Med super hurtigt mener jeg, at vi alle kan downloade, se video on
demand, tale Ip-telefoni og en masse andet. Foreningen har fået
indlagt en ADSL der passer netop vores behov og som stadig er billig
for beboerne.
Jeg selv har endnu ikke haft problemer med langsomt internet og
nedbrud.

Hilsen Pernille

Fra : Svend

Dato : 27-03-05 21:21

Søren wrote:

> [...]
> bolig. samtidigt forlanger de at i skal bindes i 36 måneder??? Der er noget

Hvilken telefoni løsnig er der i de 2500 ?

Vi har ikke brugt skorsten, men har fået sat nye kabelbakker op, i
kælderen er der stål kabel bakker der er jordet, hvordan er dine ?

Jeg fik engang af vide at hvis man brugte skorstenen kunne man sparer
500 pr lejlighed. til info for andre.

Det er fint nok at sammenligne pærer og bananer, men det er vel næppe
noget vi bliver klogere af. Noget andet er 3 år gamle priser. hvilken
switch er med i jeres pris ?

--
Svend

Fra : Søren

Dato : 28-03-05 07:12

> Hvilken telefoni løsnig er der i de 2500 ?
Vi har ikke haft nogen fælles telefoni løsning, men det får vi gennem Dansk
bredbånd i løbet af de næste 3 måneder.

> Vi har ikke brugt skorsten, men har fået sat nye kabelbakker op, i
> kælderen er der stål kabel bakker der er jordet, hvordan er dine ?
Vores kabler løber i, til formålet opsatte, stålgitter bakker nede i
kælderen. De er svjv ikke jordet... er det nødvendigt??

> Det er fint nok at sammenligne pærer og bananer, men det er vel næppe
> noget vi bliver klogere af. Noget andet er 3 år gamle priser. hvilken
> switch er med i jeres pris ?

Der var 2 stk. HP procurve 25xx, som allerede er forældet.

Jeg er godt klar over at det er blevet lidt dyrere at kable en ejndom, siden
vi fik det gjort for 3 år siden. Det jeg ikke kan forstå er at i skal betale
Comx så mange penge for at komme ud til jer (og jeres naboer). Når i har
betalt for at få fiberen frem til jeres bolig, tror du så ikke jeres nabo
vile kunne få et farorabelt tilbud, nu da fiberen alligevel er i nabolaget?
Det hænger ikke sammen at i både skal betale for at få fiberen frem samtidig
med at i, som forening, skal bindes i 36 måneder.
Som jeg skrev tidligere fik vi et tilbud fra Comx, hvor vi skulle give 1200
kr. pr. lejlighed, for at få en samlet løsning med TV, internet og tlf. Hvis
jeg som naboforening har betalt 4000 kr pr. lejlighed for det sammen, vil
jeg føle mig meget snydt.

Fra : Svend

Dato : 28-03-05 21:58

Søren skrev:

> Vi har ikke haft nogen fælles telefoni løsning, men det får vi gennem Dansk
> bredbånd i løbet af de næste 3 måneder.

Pris ?

> [...]
> jeg som naboforening har betalt 4000 kr pr. lejlighed for det sammen, vil

Det er helt fint med mig at du føler dig snydt, eller vil gøre det, det
har jeg ikke noget problem med. Men ud fra de meget sparsomme
oplysninger vi har om hinandens løsninger er det stadigt svært at
sammenligne vores løsninger.

Men for 1200 får man ikke en linux boks med 2 fxs voip porte, layer 3
qos switche med båndbredde begrænsning, tv forstærker, udstyr til at
konvertere fiber til coax antenne signal osv. Jeg tror ikke på det. De
priser jeg har set på komplet tv, telefoni og intenet løsning ligger fra
6000 og opefter. De priser du kommer med er ganske enkelt fantastiske.

Jeg mener faktisk ikke at vi betaler så meget for den fiber som du tror,
men det er svært at sige hvad der er hvad i et samlet tilbud.

--
Svend

Fra : S?ren

Dato : 29-03-05 08:40

Svend <web@tiscali.dk> wrote in message news:<42486feb$0$13725$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...

> Pris ?

Vi skal ikke betale noget for etableringen af internet, tv og
telefoni. Derimod har vi indvilliget i en længere bindingsperiode, dog
ikke så lang tid som Comx kræver. Grunden til at vi får det gratis er
at DBnet allerede har fiberen i gaden. Vi skal selvfølgelig betale
samme abonnement for Internet, tlf. og tv som alle andre DBnet kunder.
Det ville da også være mærkeligt hvis vi skulle betale DBnet for at
sætte udstyr op i vores kælder, som medvirker til at DBnet kan komme
til at tjene penge på vores beboere. Specielt set i lyset af at vi
alligevel ikke kommer til at eje det (hvilket vi selvfølgelig heller
ikke er interesseret i).
TDC kabeltv har en ordning med flere boligforeninger, om at de får
reduceret deres ydelser på kabeltv, mod at foreningen gratis stiller
plads til rådighed til TDC's krydsfelter.
Hvis vi giver Comx, DBnet eller en anden udbyder mulighed for at tjene
penge på vores beboere, kan det ikke være rimeligt at vi skal
finansiere de udgifter der er forbundet med forsyningen.

> [...]
> har jeg ikke noget problem med. Men ud fra de meget sparsomme
> oplysninger vi har om hinandens løsninger er det stadigt svært at

Jeg føler mig heldigvis ikke snydt, og komme forhåbentlig heller ikke
til det
På ca. samme tid sidste år fik vi et tilbud fra DBnet hvor vi svjh
skulle betale 3500kr. pr. lejlighed på trods af at vi havde vores eget
netværk. Hvis vores nabo forening et år senere fik samme tilbud til 0
kr. for samme løsning som vi betalte 126.000 kr. for ville jeg helt
sikkert føle mig snydt.

> [...]
> priser jeg har set på komplet tv, telefoni og intenet løsning ligger fra
> 6000 og opefter. De priser du kommer med er ganske enkelt fantastiske.

linux boks eller ej... Det var de priser jeg fik oplyst fra Comx.

Så vidt jeg er orienteret, går comx's løsning ud på at foreningen ejer
netværket mens Comx ejer der aktive udstyr. Jeg ville kunne forstå at
man skulle betale den høje pris, hvis foreningen køber det aktive
udstyr af Comx og derefter har fuldt råderet over det. Er det
tilfældet hos jer? Ikke dermed sagt at det er en løsning jeg ville
kunne tilslutte mig, da det aktive kostbare udstyr vi være tæt på
værdiløst efter 5 år, hvis udviklingen da ikke skulle gå i stå i løbet
af natten.

> Jeg mener faktisk ikke at vi betaler så meget for den fiber som du tror,
> men det er svært at sige hvad der er hvad i et samlet tilbud.

Det kan også være ligegyldigt hvor meget i betaler for fiberen, og
hvor meget i betaler for at låne udstyret af Comx. Min pointe er bare
at det er for dyrt.

Fra : Svend

Dato : 31-03-05 10:43

S?ren skrev:
> [...]
> penge på vores beboere, kan det ikke være rimeligt at vi skal
> finansiere de udgifter der er forbundet med forsyningen.

Ok, det forklarer jo noget. På det tidspunkt hvor vi startede processen
med bolig net, havde dbnet kun et internet produkt til 300 kr. Det er
for man penge for folk der kun skal surfe på nettet, bank og post. så
derfor blev de valgt fra. Dengang havde de heller ikke Vision Digital.

Jeg er helt enig i at man med fordel kan lade en leverandør eje det
aktive udstyr.

Dengang vi evaluerede dbnet, var vi også skuffet over deres vod, som kun
virkede på ens pc.

> [...]
> netværk. Hvis vores nabo forening et år senere fik samme tilbud til 0
> kr. for samme løsning som vi betalte 126.000 kr. for ville jeg helt

Ja, men du skal huske at medregne oprettelses gebyrer. Det jeg betaler 0
kr. for skal du betale knap 1700 kr. for. og så begynder regnestykkerne
at nærme sig hinanden.

Men jeg kan dog godt fra en forenings sysnpunkt forstå at man vil lade
de enkelte beboere betale så meget selv, så er det bare spørgsmålet om
foreningen skal bruge penge på netværk hvis kun halvdelen af beboerne
benytter sig af tilbuddet fordi oprettelsen er for dyr ? i vores
forening er det ca. 9 ud af 10 der har bestilt et eller flere produkter
fra comx. (Det bliver dyrt for tdc

> [...]
> kunne tilslutte mig, da det aktive kostbare udstyr vi være tæt på
> værdiløst efter 5 år, hvis udviklingen da ikke skulle gå i stå i løbet

Vi ejer alt selv, og som tidligere nævnt er jeg enig med dig ang. at eje
aktivt udstyr. Men vi har også en aftale om fuld garanti på alt aktivt
udstyr så længe vi er kunde hos comx.

5 år lyder rimeligt, men jeg tror at fiber til coax dimsen holder
værdien længere, men det er jo kun en enkelt ting, resten fåes til
spotpris om 5 år. Derfor er jeg heller ikke så bange for at skulle eje
udstyret, og så har vi fuld garanti på udstyret så længe vi er bundet op
på comx.

> Det kan også være ligegyldigt hvor meget i betaler for fiberen, og
> hvor meget i betaler for at låne udstyret af Comx. Min pointe er bare
> at det er for dyrt.

Heri er jeg delvist uenig, men det er svært at sammenligne når jeg ikke
ved hvad du betaler pr. lejlighed for at blive tilsluttet dbnet, så er
det trods alt ikke svært at fremhæve sin nye geniale leverandør.

Med venlig hilsen
Svend

Fra : René Sørensen

Dato : 04-05-05 15:45

S?ren wrote:

> [...]
> kunne tilslutte mig, da det aktive kostbare udstyr vi være tæt på
> værdiløst efter 5 år, hvis udviklingen da ikke skulle gå i stå i løbet

Kan du så fortælle mig hvorfor en forening i brønshøj skal betale næsten
7000 kr pr lejlighed hos Dansk Bredbånd?
For mig lyder det som om du synes ComX er for dyre samlignet med Dansk
bredbånd?

--
MVH.

René Sørensen

Fra : Brian k

Dato : 15-04-05 23:39

Hanghøj wrote:
> [...]
> København. Vi har mulighed for at vælge mellem Dansk bredbånd og
> comx. Er der nogle af jer der har erfaringer med disse udbydere? Hvad

Nogen der har fået COMX installeret? -vi har også overvejet at bruge dem.

/brian

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-04-05 22:04

Brian k wrote:
´

> Nogen der har fået COMX installeret? -vi har også overvejet at bruge dem.

En af mine venner har dem. Han er meget tilfreds. Han har valgt Sølv
abb. som skulle give 6Mbit og eventuelt overskydende kapacitet. Han
downloader tit med over 10Mbit

Specielt for ComX vil jeg fremhæve deres mange forskellige produkter
(lidt for enhver smag) og den indbyggede firewall er smart til hr. og
fru jensen.

Jeg har selv DBNet og bortset fra en elendig service og en totalt
manglende iver for at sælge deres produkter, så har jeg ikke noget af
udsætte på den internet forbindelse jeg har hos dem. Den fungerer godt
og jeg kan også anbefale dem.

Mvh,

Thomas

Fra : Svend

Dato : 21-04-05 12:41

Brian k wrote:
> Hanghøj wrote:
>

> Nogen der har fået COMX installeret? -vi har også overvejet at bruge dem.
>
> /brian

Yep, jeg har lige fået det.

Kundeservice virker fornuftig, de er nede på jorden og hjælpsomme. De
starter fra bunden (har du flyttet dit antenne stik fra tdc over til
comx stikket ?

jeg har en 2 mbit til 110 kr., de gange jeg har målt forbindelsen siger
telestyrelsens test 5,5 til 6 mbit begge veje.

i comx's netværk er der lav ping, men det er ikke alt de pearer med i DK.

F.eks. skal jeg en tur omkring amsterdam for at komme fra com-x til tele2.

Jeg er selv ret glad for deres faste ip adr. hvor man alt efter abn. får
flere.

Jeg fik testet deres ip telefoni en halv time i går, det virkede
fornuftigt, men det skal vel testes over tid før man kan sige noget
fornuftigt om kvaliteten.

--
Svend

Fra : Erik O.

Dato : 21-04-05 16:56

> Yep, jeg har lige fået det.
>
> jeg har en 2 mbit til 110 kr., de gange jeg har målt forbindelsen siger
> telestyrelsens test 5,5 til 6 mbit begge veje.

Heldige asen.

Fra : Jan St?iberg

Dato : 23-04-05 09:43

Svend <2@lazy.dk> wrote in message news:<1jM9e.54$_96.3@news.get2net.dk>...

> [...]
>
> Jeg fik testet deres ip telefoni en halv time i går, det virkede
> fornuftigt, men det skal vel testes over tid før man kan sige noget

Hej
jeg har lige fået min ComX triplay løsning, og det kan jeg kun anbefale.
Knivskarpe TV billeder, 5 forskellige pakker at vælge i mellem.
Telefonien virker også fint med flere gode gratis services.
Min 2Mbit forbindelse ligger stort set fast på lige under 6Mbit.
Og så har de verdens sødeste og mest hjælpsomme kundeservice.
Men bedst af alt er nok, at de ikke lover noget de ikke kan holde.
De bedste anbefalinger herfra.

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 30-05-05 19:25

"Jan St?iberg" <jan_stoiberg@msn.com> skrev i en meddelelse

> Svend <2@lazy.dk> wrote in message

Ikke endnu, men jeg venter spændt på den dag.

Jeg har stået for indhentning af tilbud osv. i vores forening. Der er en
væsentlig forskel på ComX Networks og Dansk Bredbånd. Det er, at foreningen
kommer til at eje det interne netværk. Det gør man ikke hos Dansk Bredbånd.
Dvs. hvis I senere ønsker at skifte udbyder, så skal I hoste op igen, hvis I
vælger sidstnævnte. Yderligere er produktudvalget noget bedre hos ComX og de
virker noget mere opsatte på at udvikle dem.

Indtil videre har kommunikationen kun med ComX kun været positiv og
kontrakterne med dem ser ganske fornuftige ud.

Installationen er umiddelbart billigere hos Dansk Bredbånd, men dertil skal
man lige lægge den enkeltes udgift til at oprettelse af de enkelte
abonnementer. Oprettelse af et telefonabonnement mener jeg at huske er på i
omegnen af 7-800 kr. Det løber alligevel op i en del, hvis man både skal
have internet, tv og telefoni. Så hellere samle det igennem foreningen. Og
så er der lige det faktum, at foreningen ikke kommer til at eje det interne
netværk. Det er IMO en kæmpe forskel.

--
Mvh, Lasse

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-04-05 15:52

On Thu, 21 Apr 2005 13:40:44 +0200 Svend wrote:

> [...]
>
> F.eks. skal jeg en tur omkring amsterdam for at komme fra com-x til tele2.

Man kunne vel ikke få nogle ping-tider til forskellige danske servere?

> Jeg fik testet deres ip telefoni en halv time i går, det virkede
> fornuftigt, men det skal vel testes over tid før man kan sige noget
> fornuftigt om kvaliteten.

Er "fornuftigt" at sammenligne med analog telefoni?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Svend

Dato : 24-04-05 21:30

Anders Bo Rasmussen skrev:
> On Thu, 21 Apr 2005 13:40:44 +0200 Svend wrote:
>

> Man kunne vel ikke få nogle ping-tider til forskellige danske servere?

Pinging www.tdc.dk [194.192.82.45] with 32 bytes of data:

Reply from 194.192.82.45: bytes=32 time=36ms TTL=114
Reply from 194.192.82.45: bytes=32 time=35ms TTL=114

Pinging www.uni2.dk [192.38.249.105] with 32 bytes of data:

Reply from 192.38.249.105: bytes=32 time=30ms TTL=115
Reply from 192.38.249.105: bytes=32 time=32ms TTL=115
Reply from 192.38.249.105: bytes=32 time=30ms TTL=115

Pinging jp.dk [80.80.12.116] with 32 bytes of data:

Reply from 80.80.12.116: bytes=32 time=51ms TTL=51
Reply from 80.80.12.116: bytes=32 time=51ms TTL=51
Reply from 80.80.12.116: bytes=32 time=50ms TTL=51
Reply from 80.80.12.116: bytes=32 time=51ms TTL=51

Pinging dns101.telia.com [194.255.56.69] with 32 bytes of data:

Reply from 194.255.56.69: bytes=32 time=31ms TTL=241
Reply from 194.255.56.69: bytes=32 time=31ms TTL=241
Reply from 194.255.56.69: bytes=32 time=31ms TTL=241
Reply from 194.255.56.69: bytes=32 time=31ms TTL=241

Pinging dns2.cybercity.dk [212.242.40.51] with 32 bytes of data:

Reply from 212.242.40.51: bytes=32 time=1ms TTL=55
Reply from 212.242.40.51: bytes=32 time=1ms TTL=55
Reply from 212.242.40.51: bytes=32 time=1ms TTL=55
Reply from 212.242.40.51: bytes=32 time=1ms TTL=55

Pinging ge6-0.val-dix1-core.bb.uni2.net [192.38.7.9] with 32 bytes of data:

Reply from 192.38.7.9: bytes=32 time=35ms TTL=246
Reply from 192.38.7.9: bytes=32 time=34ms TTL=246
Reply from 192.38.7.9: bytes=32 time=34ms TTL=246
Reply from 192.38.7.9: bytes=32 time=34ms TTL=246

Pinging 212.97.192.17 with 32 bytes of data: (orange)

Reply from 212.97.192.17: bytes=32 time=2ms TTL=55
Reply from 212.97.192.17: bytes=32 time=2ms TTL=55
Reply from 212.97.192.17: bytes=32 time=1ms TTL=55
Reply from 212.97.192.17: bytes=32 time=1ms TTL=55

Pinging portal.tiscali.dk [212.54.64.99] with 32 bytes of data:

Reply from 212.54.64.99: bytes=32 time=37ms TTL=111
Reply from 212.54.64.99: bytes=32 time=37ms TTL=111
Reply from 212.54.64.99: bytes=32 time=37ms TTL=111
Reply from 212.54.64.99: bytes=32 time=37ms TTL=111

Pinging nianet.dk [83.136.93.3] with 32 bytes of data:

Reply from 83.136.93.3: bytes=32 time=2ms TTL=57
Reply from 83.136.93.3: bytes=32 time=2ms TTL=57
Reply from 83.136.93.3: bytes=32 time=2ms TTL=57
Reply from 83.136.93.3: bytes=32 time=2ms TTL=57

Hmm, det sidste ser godt ud. Der hvor jeg arbejder får vi snart en
nianet fiber... Som bliver det noget værd at køre vpn.

Det ser ud til at de pearer direkte med orange, cybercity og nianet.

> Er "fornuftigt" at sammenligne med analog telefoni?

Ja, jeg mener ikke der var forskel. Jeg ved ikke hvordan det er i
forhold til isdn.

Nu bliver mit nummer først porteret den 2. maj. Så jeg har ikke så mange
erfaringer endnu.
--
Svend

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 24-04-05 23:03

On Sun, 24 Apr 2005 22:29:43 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Det ser ud til at de pearer direkte med orange, cybercity og nianet.

De har vist ikke direkte peeringer svjks.
Kan du ikke poste nogle traceroutes istedet for dine pings?

/Jarlskov

Fra : Svend

Dato : 25-04-05 07:16

Lasse Jarlskov skrev:

> De har vist ikke direkte peeringer svjks.
> Kan du ikke poste nogle traceroutes istedet for dine pings?

Det kan jeg se, de pearer på dix med orange, cybercity hos level3 ? og
direkte med nianet, eller hur ?

værsgo :

Tracing route to tdc.dk [194.192.82.45]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.17.14.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
4 1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
5 1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.45
6 1 ms 1 ms 1 ms 62.153.203.221
7 19 ms 19 ms 19 ms ams-e4.AMS.NL.net.DTAG.DE [62.154.15.2]
8 19 ms 19 ms 19 ms pos3-0.622M.asd9nxg1.ip.tele.dk
[195.249.122.229]
9 33 ms 32 ms 32 ms pos6-0.2488M.kd4nxg2.ip.tele.dk
[80.63.82.78]
10 35 ms 35 ms 35 ms pos6-0.2488M.boanxg2.ip.tele.dk
[195.249.7.229]
11 35 ms 35 ms 35 ms so-0-0-0.622M.oebrnxj2.ip.tele.dk
[195.249.12.137]
12 35 ms 35 ms 35 ms cpe.ge-1-1-0.oebrnxj2.customer.tele.dk
[195.249.255.110]
13 36 ms 35 ms 35 ms tdc.dk [194.192.82.45]

Trace complete.

Tracing route to uni2sitecore.uni2.net [192.38.249.105]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.17.14.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
5 1 ms 1 ms 1 ms 172.31.4.45
6 1 ms 1 ms 1 ms 213.242.108.149
7 1 ms 1 ms 1 ms ae-0-54.mpls2.Copenhagen1.Level3.net
[213.242.107.50]
8 14 ms 14 ms 14 ms as-0-0.mp2.Amsterdam1.Level3.net
[212.187.128.13]
9 14 ms 14 ms 14 ms so-11-0.core2.Amsterdam1.Level3.net
[4.68.113.81]
10 14 ms 14 ms 14 ms ams1-core.gigabiteth0-2.swip.net
[195.69.144.88]
11 36 ms 35 ms 35 ms ams2-core.gigabiteth0-1.swip.net
[130.244.194.138]
12 36 ms 36 ms 35 ms cop2-core.pos6-0.swip.net [130.244.194.26]
13 36 ms 36 ms 36 ms pos4-0.val2-core.dk.tele2.com
[130.227.2.85]
14 29 ms 29 ms 29 ms ge49.val-uni2-a.bb.uni2.net
[130.227.247.14]
15 30 ms 30 ms 29 ms e1-1-0.val-www-fw.bb.uni2.net
[195.82.195.158]
16 29 ms 29 ms 35 ms uni2sitecore.uni2.net [192.38.249.105]

Trace complete.

Tracing route to 80.80.12.116 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.17.14.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
5 1 ms 1 ms <1 ms 172.31.4.45
6 1 ms 1 ms 1 ms 213.242.108.149
7 1 ms 1 ms 1 ms ae-0-56.mpls2.Copenhagen1.Level3.net
[213.242.107.82]
8 21 ms 21 ms 21 ms as-1-0.bbr2.London1.Level3.net
[212.187.128.25]
9 21 ms 21 ms 21 ms ge-3-0-0-0.gar2.London1.Level3.net
[4.68.128.126]
10 21 ms 21 ms 21 ms
so-2-0.metro2-londencyh00.London1.Level3.net [212.113.0.117]
11 21 ms 21 ms 21 ms 195.50.116.106
12 50 ms 50 ms 50 ms 80.80.0.170
13 51 ms 51 ms 51 ms 80.80.8.246
14 * * * Request timed out.
15 51 ms 50 ms 51 ms 80.80.12.116

Trace complete.

Tracing route to dns101.telia.com [194.255.56.69]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.17.14.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
5 1 ms 1 ms <1 ms 172.31.4.45
6 1 ms 1 ms 1 ms 213.242.108.149
7 1 ms 1 ms 1 ms ae-0-52.mpls2.Copenhagen1.Level3.net
[213.242.107.18]
8 14 ms 14 ms 14 ms so-1-1-0.bbr2.Frankfurt1.Level3.net
[212.187.128.97]
9 14 ms 14 ms 14 ms ge-6-1.core2.Frankfurt1.Level3.net
[195.122.136.86]
10 14 ms 14 ms 14 ms Telia-Level3.Level3.net [195.122.136.250]
11 14 ms 14 ms 14 ms ffm-bb1-pos2-3-0.telia.net [213.248.64.173]
12 24 ms 24 ms 24 ms hbg-bb1-pos6-1-0.telia.net [213.248.64.41]
13 31 ms 31 ms 31 ms kbn-bb1-pos1-2-0.telia.net [213.248.65.145]
14 31 ms 31 ms 31 ms kbn-b1-pos1-0.telia.net [213.248.65.10]
15 31 ms 31 ms 31 ms telia-dk-102699-kbn-b1.c.telia.net
[213.248.78.22]
16 31 ms 31 ms 31 ms dns101.telia.com [194.255.56.69]

Trace complete.

Tracing route to dns2.cybercity.dk [212.242.40.51]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.17.14.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
5 1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.45
6 1 ms 1 ms 1 ms 213.242.108.149
7 1 ms 1 ms 1 ms ge-5-1.hsa1.Copenhagen1.Level3.net
[213.242.107.51]
8 1 ms 1 ms 1 ms 213.242.108.14
9 1 ms 1 ms 1 ms pos4-0.cr1-by.ip.cybercity.dk
[212.242.6.165]
10 1 ms 1 ms 1 ms dns2.cybercity.dk [212.242.40.51]

Trace complete.

Tracing route to ge6-0.val-dix1-core.bb.uni2.net [192.38.7.9]
[...]

8 36 ms 35 ms 35 ms so-3-0-0.mp2.Stockholm1.Level3.net
[4.68.128.70]
9 35 ms 35 ms 35 ms so-11-0.hsa2.Stockholm1.Level3.net
[213.242.68.206]
10 36 ms 36 ms 36 ms 213.242.69.22
11 36 ms 36 ms 36 ms se-ov.nordu.net [193.10.252.42]
12 44 ms 44 ms 44 ms dk-gw2.nordu.net [193.10.68.118]
13 44 ms 44 ms 44 ms Lyngby-2.forskningsnettet.dk
[193.10.68.122]
14 34 ms 34 ms 34 ms ge6-0.val-dix1-core.bb.uni2.net
[192.38.7.9]

Trace complete.

Tracing route to 212.97.192.17 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.17.14.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.34
5 1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.37
6 1 ms 1 ms 1 ms 172.31.4.25
7 1 ms 1 ms 1 ms mobilix-gw.dix.dk [192.38.7.52]
8 1 ms 1 ms 1 ms pos4-0-0.155M.core1.mobilix.net
[212.97.193.45]
9 2 ms 1 ms 1 ms vlan101.1000M.cat-bb-2.mobilix.net
[212.97.224.74]
10 2 ms 1 ms 1 ms 212.97.192.17

Trace complete.

Tracing route to portal.tiscali.dk [212.54.64.99]
[...]

11 36 ms 36 ms 36 ms ams2-core.gigabiteth0-1.swip.net
[130.244.194.138]
12 36 ms 36 ms 36 ms cop2-core.pos6-0.swip.net [130.244.194.26]
13 36 ms 35 ms 35 ms pos4-0.val2-core.dk.tele2.com
[130.227.2.85]
14 36 ms 36 ms 36 ms srp9-0.val8-core.dk.tele2.com
[130.227.247.51]
15 29 ms 29 ms 29 ms ge1-2.val8-core-osd.dk.tele2.com
[130.227.2.110]
16 36 ms 36 ms 36 ms portal.tiscali.dk [212.54.64.99]

Trace complete.

Tracing route to 83.136.93.3 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.17.14.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
5 1 ms 1 ms 1 ms 172.31.4.45
6 1 ms 1 ms 1 ms 172.31.4.22
7 1 ms 1 ms 1 ms gig0-1.br1.lyns.ip.nianet.dk [192.38.7.58]
8 2 ms 2 ms 2 ms 83.136.93.1
9 2 ms 2 ms 1 ms 83.136.93.3

Trace complete.

--
Svend

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-04-05 14:00

On 2005-04-25, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> 2 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
> 3 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
> 4 1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
> 5 1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.45

RFC1918-adresser i et offentligt net - jeg håber de har tænkt over hvad
de gør.

--
Andreas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-05 15:32

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> RFC1918-adresser i et offentligt net - jeg håber de har tænkt over hvad
> de gør.

Det er vel ikke et problem på ikke-service-bærende adresser.

Hvad skulle det give af problemer at bruge 1918'ere på backbone, så
længe man ikke annoncerer skidtet?
--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-04-05 17:35

On 2005-04-25, Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Det er vel ikke et problem på ikke-service-bærende adresser.

Er ICMP en service?

--
Andreas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-05 17:41

> Er ICMP en service?

Kommer an på... Hvis de ikke ønsker at udbyde denne service på
backbone-routerne til andre end kunder indenfor deres AS, så ser jeg
intet problem.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-04-05 17:58

On 2005-04-25, Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Kommer an på... Hvis de ikke ønsker at udbyde denne service på
> backbone-routerne til andre end kunder indenfor deres AS, så ser jeg
> intet problem.

Så syntes jeg ikke de skulle have koblet deres AS på internettet. Hvad
med "Destination Unreachable", "Time Exceeded" - og til dels "Source
Quench" - har de ingen berettigelse når man kommunikerer med deres
kunder?

--
Andreas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-05 18:11

> [...]

> med "Destination Unreachable", "Time Exceeded" - og til dels "Source
> Quench" - har de ingen berettigelse når man kommunikerer med deres

Jeg vil hellere have, at en eller anden udbyder viser mig nogle
1918-adresser, som jeg kan referere til, hvis jeg skal kontakte ham om
et problem, end jeg vil have det der gylle med at spærre for mine
fejlsøgningsværktøjer (ping og traceroute).

Hvis en af disse hosts returnerer en af de beskeder du nævner, så er
oplysningen tilstrækkelig til fejlsøgning.

Det er næppe sandsynligt, at jeg får behov for at sende en ICMP-besked
til en af 1918-adresserne, da de jo ikke er origin for noget trafik,
der rammer mit net.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-04-05 18:19

On 2005-04-25, Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> [...]
> et problem, end jeg vil have det der gylle med at spærre for mine
> fejlsøgningsværktøjer (ping og traceroute).

Det er jo ikke altid dit valg, hvis "en eller anden udbyder" fx er på
den anden side af atlanten kan der være flere udbydere mellem dig og
ham, der kan have en anden holdning end dig.

> Hvis en af disse hosts returnerer en af de beskeder du nævner, så er
> oplysningen tilstrækkelig til fejlsøgning.

Hvis den når frem.

> Det er næppe sandsynligt, at jeg får behov for at sende en ICMP-besked
> til en af 1918-adresserne, da de jo ikke er origin for noget trafik,
> der rammer mit net.

Indeed.

--
Andreas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-05 20:27

> [...]

> den anden side af atlanten kan der være flere udbydere mellem dig og
> ham, der kan have en anden holdning end dig.

Ah. Ja, og bortfiltrerer 1918-trafik. Den havde jeg misset.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,