Bredbånd, trådløst og IPtlf.???
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 05-03-05 21:08

Jeg bor i en lille flække (vi er ca. 25 husstande) vest for Odense og det
lokale el-selskab (EnergiFyn), har planer om at grave lyslederkabel ned i
jorden og dække hele Fyn med lyslederbaseret bredbånd. Jeg har kontaktet
EnergiFyn, hvor de på den ene side er forbeholdne overfor, om de graver
lysledere ud til et tyndtbefolket område som vores. Men samtidig giver de
udtryk for, at de har en strategi, der sigter på at komme ud til de
tyndtbefolkede områder. Det er lidt tvetydigt.

Jeg har overvejet, om det er muligt at lave noget trådløst. Hvis de graver
deres kabel ned oppe i landevejen, der ligger 1,5 km fra vores lille klat
huse, er det så muligt at lave en basestation der oppe med en sender, der
dækker vores område? Og hvor sikkert og stabilt er et trådløst netværk, som
er koblet op på et lyslederbaseret bredbånd? (Det skal også kunne bruges til
IPtelefoni)

Er her nogen der har erfaringer med bredbånd - evt. trådløst - i
tyndtbefolkede områder? Eller har nogen i øvrigt gode hints til, hvordan det
skal gribes an?

Se EnergiFyns link om lyslederbaseret bredbånd her:
http://www.energifyn.dk/index.aspx?articleid=530

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Michael Thrane

Dato : 05-03-05 22:25

"Klaus Eriksen @aigis.dk>" <ke<nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> det skal gribes an?
>
> Se EnergiFyns link om lyslederbaseret bredbånd her:

Hej

Måske http://www.intercitynet.dk/ kunne tænke sig at dække jeres område.
Ihverthfald er de bevis på at det kan lade sig gøre at dække nogle store
landsbyer med trådløst netværk.

mvh

Michael

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 06-03-05 15:25

Klaus Eriksen skrev:

> Er her nogen der har erfaringer med bredbånd - evt. trådløst - i
> tyndtbefolkede områder? Eller har nogen i øvrigt gode hints til, hvordan
> det skal gribes an?

Prøv at spørge på djurslandsnets forum:
http://djurslands.net/nettet/forum/

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 06-03-05 21:20

Svar til både Michael og Niels

Tak for jeres respons og links, der snarest vil blive brugt.

mvh.
Klaus

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-03-05 23:43

Klaus Eriksen <ke wrote:

> [...]
> skal gribes an?
>
> Se EnergiFyns link om lyslederbaseret bredbånd her:

Vi har netop fået et tilbud fra en lokal udbyder af trådløs internet i
vores by. De får leveret internet fra vores elselskab via. lysleder, og
placerer en antenne på en silo i byen. På den måde kan de i et snuptag
forsyne hele byen med internet til en fair pris. løsningen skulle på den
måde kunne dække 1500 husstande.

Fra : Søren Hansen

Dato : 10-03-05 09:27

Kan du oplyse, hvilken udbyder?