BoligNET i stedet for TDC
Fra : Kim Schroeder

Dato : 28-02-05 12:36

Min boligforening er ved at få lagt kabler ind, så vi har mulighed for at
koble os til Bolignet.
Det kan man har mange meninger om - men er der nogen, der har erfaringer
med, hvordan man rent praktisk gør ved skift fra tdc til bolignet ?

Her i huset har vi både isdn og adsl med tilhørende skillefilter - og på
lan-siden en Linksys router med tilsluttet AP, da der er flere computere
på nettet.

Vi vil selvfølgelig gerne beholde vores isdn (og flere tlf. numre) - men
hvordan gør man rent praktisk mht den nye stikdåse, der snart dukker
op i entréen ?

Kan man blot lave sig en ledning fra Bolignets stikdåse til routeren,
og så kan resten køre videre ? Skillefilteret behøves vel så ikke mere,
men det gør vel ingen skade.

Mht mail-adresse har jeg hørt, at tdc er venlige således at ens adresse
kan konverteres til gratisadresse (webmail, hedder det vist).
Vi beholder jo vores fastnettelefoni hos tdc.

Mange ubesvarede spørgsmål - vil blot høre om praktiske erfaringer
på dette område inden vi tager stilling til om Bolignet er noget for os.

Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-05 12:51

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev

> Her i huset har vi både isdn og adsl med tilhørende skillefilter - og på
> lan-siden en Linksys router med tilsluttet AP, da der er flere computere
> på nettet.

Så beholder du bare sit ISDN abonnement.

> Vi vil selvfølgelig gerne beholde vores isdn (og flere tlf. numre) - men
> hvordan gør man rent praktisk mht den nye stikdåse, der snart dukker
> op i entréen ?

Det er to helt forskellige ting, og har intet med hinanden at gøre. De rør
på ingen måde dine TDC installationer.

> Kan man blot lave sig en ledning fra Bolignets stikdåse til routeren,
> og så kan resten køre videre ? Skillefilteret behøves vel så ikke mere,
> men det gør vel ingen skade.

Ja, men hvis de beyntter PPOE skal du have brugernavn og kode lagt ind i
routeren. Det er næsten lige ud ad landevejen.

> Mht mail-adresse har jeg hørt, at tdc er venlige således at ens adresse
> kan konverteres til gratisadresse (webmail, hedder det vist).
> Vi beholder jo vores fastnettelefoni hos tdc.

Jeg kender mange, som kører videre med mailadresser på TDC, Get2net osv. Der
går tilsyneladende meget lang tid imellem, at de tjekker for betalende
brugere på deres mailservere - hvis de da overhovedet gør det.

Men du kan jo ikke bruge TDC's udgående SMTP server, der skal du bruge din
kommende udbyder.

> Mange ubesvarede spørgsmål - vil blot høre om praktiske erfaringer
> på dette område inden vi tager stilling til om Bolignet er noget for os.

Bolignet afhænger meget af, hvor gode netudvalget er, og så naturligvis hvem
leverandøren er!

Ved du om din kommende netleverandør overhovedet driver en newsserver?!

Iøvrigt har jeg selv bolignet til kr 49,- pr måned, men alligevel betaler
jeg hver måned 1000,- for ADSL til Cybercity

Claus

Fra : Kim Schroeder

Dato : 10-03-05 23:08

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse news:4223052b$0$29087$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
[klip]
> Ved du om din kommende netleverandør overhovedet driver en newsserver?!

Godt spørgsmål - det vil jeg undersøge.

> Iøvrigt har jeg selv bolignet til kr 49,- pr måned, men alligevel betaler
> jeg hver måned 1000,- for ADSL til Cybercity

Æh - kort og godt - hvorfor det ?

Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 13:19

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev

> Æh - kort og godt - hvorfor det ?

Fordi det simpelthen er noget møg, det er nede i tide og utide..

Nu er de endda gået over til PPPOE, og den server kører tilsyneladende ikke
særlig godt, så nu er der bare endnu mere vrøvl. Men CC virker upåklageligt,
hver dag året rundt.

Claus

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-03-05 18:30

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> særlig godt, så nu er der bare endnu mere vrøvl. Men CC virker upåklageligt,

Hvis det er til 49,- pr måned, så kan det vidst ikke være BoligNET, men
må være et andet firma.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 20:03

"Niels Jørgen Kruse" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev

> Hvis det er til 49,- pr måned, så kan det vidst ikke være BoligNET, men
> må være et andet firma.

Det har jeg i sandhed heller aldrig påstået...

Claus

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 28-02-05 13:33

Kim Schroeder wrote:

> [...]
> Det kan man har mange meninger om - men er der nogen, der har erfaringer
> med, hvordan man rent praktisk gør ved skift fra tdc til bolignet ?

Vi har BoligNET her i ejendommen, og sådan som det fungerer her, så har
boligNET opsat en NAT-router/firewall for hele ejendommen. De enkelte
computere (eller switch eller router om man vil) tilslutter man så bare det
netstik, som er blevet installeret i lejligheden. Første gang man går på
nettet, skal man så registere sin computere (eller routere) MAC. Og så køre
det ellers.

Båndbredden er her den båndbredde boligforeningen har købt divideret med det
aktuelle antal brugere. Her har vi 2 MBit til 32 lejligheder og det kører
ganske fint, men nu er der jo også en del ældre mennesker i ejendommen!
Selv når jeg suger store filer synes jeg, at det går pænt hurtig (ca. 30
kB).

Ang. dit TDC- abonnement, så sig du det bare op, når jeres netværk er
klart... eller beholder det, hvis ikke du synes at jeres boligforenings
løsning er god nok.

Bjarne

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-02-05 14:52

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

> [...]
>
> Ang. dit TDC- abonnement, så sig du det bare op, når jeres netværk er
> klart... eller beholder det, hvis ikke du synes at jeres boligforenings

Hvis ellers det er det samme firma vi taler om (altså www.bolignet.dk),
så er det TDC som leverer internetforbindelsen, så man kan bare
fortsætte med at bruge sin opsætning fra TDC til news og sikkert også
mail. (Jeg har ikke selv en TDC mail konto.) TDC's servere kontrollerer
kun at man forbinder inde fra TDC's net.

Prøver jeg en traceroute til www.bolignet.dk (som eksempel) får jeg:
traceroute to www.bolignet.dk (213.150.40.123), 30 hops max, 40 byte
packets
1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 2.463 ms
2 server.internal.bn0001.bolignet.dk (10.10.0.1) 7.885 ms
3 atm2-0-7469.boanxx19.ip.tele.dk (83.91.202.21) 10.173 ms
4 ge1-2-40.1000m.boanxg5.ip.tele.dk (83.88.9.130) 10.196 ms
5 so-1-3-0.622m.boanxu1.ip.tele.dk (83.88.12.33) 11.912 ms
6 so-1-0-0.2488m.albnxu1.ip.tele.dk (195.249.1.246) 12.152 ms
7 pos3-0.2488m.virnxg1.ip.tele.dk (80.63.80.122) 12.264 ms
8 so-1-0-0.622m.virnxj2.ip.tele.dk (83.88.0.78) 12.579 ms
9 webpartner-gw.dix.dk (192.38.7.49) 12.535 ms
10 cph-metro-sc.net.webpartner.dk (213.173.240.1) 15.44 ms
(...)

Den første router er min egen trådløse, den anden er den lokale server
for ejendommen*, derefter er det TDC's net.

*) Efter nummeret at dømme, så er vores ejendom den første som BoligNET
har sat på nettet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-05 15:06

> [...]

> mail. (Jeg har ikke selv en TDC mail konto.) TDC's servere kontrollerer
> kun at man forbinder inde fra TDC's net.

Det gør de kun på newsserveren, ikke på mail/POP3. Man kan sagtens _hente_
mail fra en anden forbindelse.

Men newsserveren kontrolerer IP adressen, det er den eneste måde, man kan
sikre, at den ikke misbruges af uvedkommende.

Claus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 01-03-05 18:24

Claus Tersgov skrev:

> Men newsserveren kontrolerer IP adressen, det er den eneste måde, man kan
> sikre, at den ikke misbruges af uvedkommende.

Ikke den eneste. De kunne bruge login og password.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Mogens J-

Dato : 01-03-05 20:30

On Tue, 01 Mar 2005 18:24:10 +0100, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@agol.dk> wrote:

>Ikke den eneste. De kunne bruge login og password.
Jov, for bliver din maskine hacket og disse oplysninger hugget, kan
man ikke misbruge newsserveren, da ip ikke stemmer

Mogens
www.findsvar.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-05 03:46

Mogens J- skrev:

> Jov, for bliver din maskine hacket og disse oplysninger hugget, kan
> man ikke misbruge newsserveren, da ip ikke stemmer

Hvis min maskine bliver hacket kan de jo bare poste fra min maskine.

Men så kritisk er news vel heller ikke.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-05 15:13

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@agol.dk> skrev

> Men newsserveren kontrolerer IP adressen, det er den eneste måde, man kan
> sikre, at den ikke misbruges af uvedkommende.

Ikke den eneste. De kunne bruge login og password.

Ja, det er da rigtigt nok, men det tager også en del unødige resourcer på en
newsserver, som sikkert i forevejen er hårdt belastet. Så er det nu langt
nemmere og hurtige at kigge på ip adressen.

Claus

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 02-03-05 15:40

On Wed, 2 Mar 2005 15:13:19 +0100, Claus Tersgov wrote:

> Ja, det er da rigtigt nok, men det tager også en del unødige resourcer på en
> newsserver, som sikkert i forevejen er hårdt belastet. Så er det nu langt
> nemmere og hurtige at kigge på ip adressen.

Om man lader serveren checke logins via radius, eller bruge en access-liste
i applikationen er ikke voldsomt interessant, mht. load.

Hvis man derimod i netværksudstyret foran serveren kun tillader visse IP-ranges
at tilgå serveren, er det naturligvis uden betydning for serverens belastning.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Mogens J-

Dato : 01-03-05 20:26

On Mon, 28 Feb 2005 13:33:14 +0100, Bjarne Wichmann Petersen
> [...]

>Ang. dit TDC- abonnement, så sig du det bare op, når jeres netværk er
>klart... eller beholder det, hvis ikke du synes at jeres boligforenings

" Mbit til deling imellem 32 brugere, det er simpelthen alt for lidt
båndbredde, så dem der har leveret den TDC ADSL forbindelse må da
tjene fedt på det.

Mogens
www.findsvar.dk

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 03-03-05 02:30

On Tue, 01 Mar 2005 20:25:47 +0100, Mogens J- <ingen@nullermanden.dk>
wrote:

>" Mbit til deling imellem 32 brugere, det er simpelthen alt for lidt
>båndbredde, så dem der har leveret den TDC ADSL forbindelse må da
>tjene fedt på det.

Det kommer da helt an på ca. alting. Jeg arbejder jævnligt med et net
hvor der nemt er over 200 klienter samtidigt på hvad der indtil for
ganske nylig var en 2 Mbps linje (blev opgraderet for at imødekomme
fremtidige krav til noget streaming). Båndbredden har aldrig været for
lav, og folk der har downloadet lidt større ting, har som regel haft
følelsen af at de havde tæt på hele linjen for sig selv.

Afhængigt af hvilket produkt man har solgt, kan 2 Mbps fint være nok
til 32 klienter.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 10-03-05 23:48

"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse news:42230eef$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Ang. dit TDC- abonnement, så sig du det bare op, når jeres netværk er
> klart... eller beholder det, hvis ikke du synes at jeres boligforenings
> løsning er god nok.

Vi ser lige, hvordan det går - indtil videre er de bare igang med at lægge kabler ud/ind.
Jeg prøvede for nyligt at kontakte BoligNet - men fik det svar i telefonen, at alle var
til møde. Så indtil videre står det 1-0 til TDC, hvis support aldrig har svigtet her.

Men det er da spændende hvad BoligNet har i posen, når lige de ikke er til møde..

Kim

Fra : C. Stensgaard

Dato : 13-03-05 13:13

Præcist - deres support stinker, det er ustabilt og deres DNS er crappy så
det stinker.

Jeg har haft bolignet nu i næsten 2½ år, og aldrig har jeg haft en så
ustabil og stærkt begrænset internetforbindelse.

Jeg glæder mig til at jeg om ganske få dage kan sige mit abb. op hos
Bolignet og så kan de for min skyld sejle i deres egen arrogante lille sø.

I would care less about Bolignet if I were you !

Fra : Kim Schroeder

Dato : 13-03-05 22:45

"C. Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:42342e31$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Jeg glæder mig til at jeg om ganske få dage kan sige mit abb. op hos
> Bolignet og så kan de for min skyld sejle i deres egen arrogante lille sø.

Uha - håber, at de gør det bedre her, vi besluttede på sidste møde at låne 300 kkr
til realiseringen af projektet (75 lejligheder). 65-99 kr/md ved indtil 50 tilslutninger på en
4 Mb/s forbindelse - over 50 tilslutninger 8 Mb/s.

Vi hæfter jo alle for det lån, men i det mindste behøver man ikke tilslutte sig.

Er der nogen der kan en solskinshistorie om BoligNET ?

Kim

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-03-05 10:46

Kim Schroeder <nospamtome@myorange.dk> wrote:

> [...]
> sig.
>
> Er der nogen der kan en solskinshistorie om BoligNET ?

Der er tilsyneladende mange som skriver om bolignet som et generelt
begrep uden at angive leverandør. I dit og mit tilfælde er der tale om
det firma som har www.bolignet.dk. Forbindelsen har været 100% stabil.
Det eneste problem var i forbindelse med tilslutning, hvor firmaet havde
lovet at sende skriftlig vejledning ud til alle beboere. I stedet blev
der hængt en seddel op på opslagstavlen i hver opgang, som selvfølgelig
blev hugget af den første som ikke kunne memorere de tekniske
oplysninger på stedet. Derfor gik der en måned før jeg opdagede at der
var liv i stikket.