IP-telefoni over Webspeed
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 25-02-05 13:41

Er der nogen her, som har erfaringer med IP-telefoni over TDC's webspeed?
Fungerer det?

Bjarne

Fra : TBC

Dato : 25-02-05 14:55

"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her, som har erfaringer med IP-telefoni over TDC's webspeed?
> Fungerer det?

Jo såmænd.
Webspeed 4096/1024
(du behøver bare minimum 128/128 for fuld PCMU talekvalitet)
Vi har IP telefoni konto hos Musimi
En Grandstream BT101 ( http://www.grandstream.com/y-bt100.htm )
På en DGL 4300 ( http://games.dlink.com/products/?pid=370 )

Det fungerer fint, og helt uden problemer uanset om vi spiller, downloader,
streamer, piller næse eller alle ting samtidigt.

En QoS router vil altid være en fordel, men ikke direkte en nødvendighed
hvis det kun er dig selv der benytter forbindelsen, og ikke f.eks samtidig 3
unger som laver *alt andet* end at pille næse

TBC

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 25-02-05 20:05

On Fri, 25 Feb 2005 14:54:47 +0100, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

>"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse

>Jo såmænd.
>Webspeed 4096/1024
>
>TBC

Siden hvornår har man kunne få 1 Mbit i upload ??

Ikke ifølge DK-TV :

http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=55

MJ

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-02-05 21:16

Mogens Jørgensen skrev:

> Siden hvornår har man kunne få 1 Mbit i upload ??
> Ikke ifølge DK-TV :

http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=wbspd_p
riser&_nfls=false

http://tinyurl.com/4fgxw

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 25-02-05 23:11

On 25 Feb 2005 20:16:21 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=wbspd_p
>riser&_nfls=false
>
>http://tinyurl.com/4fgxw
mange tak

Hmm, utroligt at man ikke selv kan sammensætte sin pakke med ønsket
up/down speed afhængigt af ens ønske ?

tror der var flere der hoppede på hvis de kunne få 2M/1M ?

MOgens

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 26-02-05 12:26

TBC wrote:

> [...]
> hvis det kun er dig selv der benytter forbindelsen, og ikke f.eks samtidig
> 3 unger som laver *alt andet* end at pille næse

Lyder ok... bortset fra at jeg ikke kan finde DGL 4300 på edbpriser? Så hvem
forhandler den?

Egentlig sørger jeg lidt en alt-i-en maskine ala Zyxels Prestige 2602HW, så
jeg ikke skal have en masse maskiner stående som suger strøm.

Problemet er bare, at den er til ADSL og de har ikke en tilsvarende til
kabel. Og jeg kan ikke umiddelbart finde nogle producenter der har
ligende produkt. Alternativt er at finde en Router minus modem-delen som
kan det samme som Prestige 2602HW, men det kan jeg heller ikke rigtigt
finde.

Et sidespørgsmål er, at hvis jeg tilslutter alm. pstn telefoner til adapter,
hvad er muligheden for at ringe til et andet SIP-"nummer"?

Bjarne

Fra : TBC

Dato : 01-03-05 01:58

> Et sidespørgsmål er, at hvis jeg tilslutter alm. pstn telefoner til
> adapter,
> hvad er muligheden for at ringe til et andet SIP-"nummer"?

Som et PS, faldt jeg i forbindelse med dit sidespørgsmål om
"muligheden for at ringe til et andet SIP-nummer", over følgende, som
fortæller at prefix snart bliver overflødigt.

TBC

Fra : Jens G

Dato : 25-02-05 17:21

On Fri, 25 Feb 2005 13:41:05 +0100, Bjarne Wichmann Petersen
<nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

>Er der nogen her, som har erfaringer med IP-telefoni over TDC's webspeed?
>Fungerer det?

For mit vedkommende fungerer det fint på 512/256, men jeg har læst om
folk der åbenbart er på en overbelastet linie, og derfor har elendigt
ping, hvilket ikke er godt for IP telefoni. Mit ping til tdc.dk er ca
10mS, og det er fint.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : -sutmin@2night.dk

Dato : 26-02-05 14:56

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Lyder ok... bortset fra at jeg ikke kan finde DGL 4300 på edbpriser?
Så hvem
> forhandler den?

Desværre forhandles den ikke i Europa [forhåbentligt kan man da sige
"ihvertfald ikke endnu"]. Jeg har måttet købe den i USA, hvilket
også er lidt problematisk, da D-link pålægger forretningerne at de
ikke må sælge den uden for USA og Canada.

Ærgeligt at D-link ikke "mener" at kundesegmentet til den slags
routere skal have lov at være med uden for nordamerika.

> Alternativt er at finde en Router minus modem-delen som
> kan det samme som Prestige 2602HW, men det kan jeg heller ikke
rigtigt
> finde.

Hvor om alt er kan man med held bruge så godt som enhver router med
QoS, og såmænd også routere uden hvis man selv er fuldstændigt
herre over hvad der samtidig er af aktivitet på ens LAN.

Jeg har været med til at smække både min egen telefon, og en SIP
adapter på så billig en router som D-link´s DI-604. (Det var på
Webspeed 1024/128 forbindelse) Også det virkede fuldt ud
tilfredsstillende, sålænge man ikke downloadede fra en server der
pingede bedre på samme tidspunkt.

> Et sidespørgsmål er, at hvis jeg tilslutter alm. pstn telefoner til
adapter,
> hvad er muligheden for at ringe til et andet SIP-"nummer"?

Den samme som med SIP telefon. Det afhænger udelukkende af nummeret
man slår ind.

Hvis du tænker på peering handler det udelukkende om at benytte en
bestemt forvalgskode/prefix. Men der er desværre næsten ingen
IP-telefoni udbydere der tilbyder peering. Der er Musimi vist den
dydigste dreng i klassen, men f.eks telsome svjv slet ikke tilbyder
peering udbydere imellem. Telefin har svjv peering aftale med Musimi,
men jeg har ikke kunnet finde forvalgskode *fra* Telefin til Musimi,
kun den modsatte vej, fra Musimi til Telefin.

Man kan naturligvis altid godt ringe til andre SIP telefoner uden
peering, men så koster det minuttakst, og samtalen er på en omvej
omkring PSTN fastnettet. Samtaler til andre SIP telefoner hos samme
udbydere er som standard gratis hos de fleste [om ikke alle?] udbydere.

Lydkvalitet er dog marginalt bedre direkte på en SIP telefon, end på
PSTN telefonerne på en adapter, men nok næppe noget i en
størelsesorden folk almindeligvis vil bekymre sig om, endsige
bemærke.

TBC

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 26-02-05 22:46