Thunderbird - mistet alle data
Fra : John Jessen

Dato : 12-05-05 14:36

Jeg havde et strømsvigt i går aftes, og da jeg genstartede computeren
fungerede alt tilsyneladende normalt. Dog startede Thunderbird op som om det
var første brug, og bad om oprettelse af mailkonto. Dette gennemførte jeg i
tiltro til at så fik jeg nok adgang til mine data.

Men nej! Alt er tilsyneladende væk. En efterfølgende chkdsk /f udbedrede
nogen skader, men har ikke ændret på at Thunderbird dataene er pist
forsvundet.

Jeg har lige installeret Thunderbird og brugt den i ca. 4 dage. Derfor havde
jeg ikke fået dataområdet med i min backup plan.

Er der muligheder for at genskabe dataene? Det som undrer mig er at der kun
er een profil i min profilfolder, idte jeg da nok havde forventet at den nye
installation her til morgen i det mindste ville have oprettet sig i et nyt
bibliotek. Men den har tilsyneladende overskrevet den gamle profil.
XUL.mfl filen - som jeg formoder indeholder data - er på 3,9 MB. Dette synes
for mig at indikere at der kunne ligge andet og mere end blot selve
installationen? Er der et program der muliggør at man kan kigge i mfl-filen?
Jeg har ikke efter nedbruddet oprettet nye data, og jeg er midlertidigt
vendt tilbage til Outlook.

I det hele taget virker dette stærkt utrygt. Nu har jeg brugt MS-Outlook i
nok 15 år, uden nogensinde at miste data. 4 dage efter ibrugtagningen af
Thunderbird forsvinder hele dynen ud i det blå.

Der lå ca. 10 ubesvarede kundemails i indbakken. Surt

Tak for hjælpen hvis nogen har nogle guldkorn.

John

Fra : Carl Drud

Dato : 12-05-05 17:48

John Jessen wrote:

> [...]
> var første brug, og bad om oprettelse af mailkonto. Dette gennemførte jeg i
> tiltro til at så fik jeg nok adgang til mine data.

http://kb.mozillazine.org/Disappearing_mail

Gå ned til Part III.

Carl

Fra : Anders Lund

Dato : 12-05-05 17:50

John Jessen wrote:
> [...]
> for mig at indikere at der kunne ligge andet og mere end blot selve
> installationen? Er der et program der muliggør at man kan kigge i mfl-filen?

Så vidt jeg har forstået, indeholder XUL filen ikke noget data af
betydning. Nej, du skal kigge i nogen af de underliggende mapper i
profil mappen - specielt i "mail", som er den som indeholder alle dine
mails. Hvis der ikke ligger noget i de mapper, ved jeg ikke hvor det
skulle ligge.

Læs evt. http://www.alain.knaff.lu/howto/MozillaCustomization/noxul.html
som kort beskriver hvad XUL filen gør.

> I det hele taget virker dette stærkt utrygt. Nu har jeg brugt MS-Outlook i
> nok 15 år, uden nogensinde at miste data. 4 dage efter ibrugtagningen af
> Thunderbird forsvinder hele dynen ud i det blå.

Jeg havde besøg af Panda online virusscanner, som fandt og fjernede en
del vira fra mina mail filer. Herefter var der en masse dobbelt mails,
hvor hver anden mail var tom og de andre indeholdte tilsyneladende
slettede mails. Alt i alt noget rod. Det blev dog reddet med en
"Compress folders".

Men jeg giver dig ret i at det virker underligt at den er gået så meget
ned. Backup Backup Backup - men det kan jeg jo se at du godt ved.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-05-05 20:41

Anders Lund skrev:

> Men jeg giver dig ret i at det virker underligt at den er gået så meget
> ned. Backup Backup Backup - men det kan jeg jo se at du godt ved.

Rigtige mænd tager ikke backup..... de græder meget....

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-05-05 21:08

John Jessen skrev:

> Tak for hjælpen hvis nogen har nogle guldkorn.

Du kan hente et program til backup som virker rigtig godt.
http://mozbackup.jasnapaka.com/
Der findes også en dansk sprog fil.

--
MVH