Agent newsreader
Fra : Kim Eriksen

Dato : 03-04-05 20:53

Hej gruppe

Efter lidt længere tid hvor jeg ikke har været aktiv i nyhedsgrupper
er jeg nu vendt tilbage med fornyet kraft.

Jeg bruger nu Forte Agent (version 2.xx) og har nyhedskonto hos
Sunsite (Aalb. Uni styrer).

Jeg er ganske tilfreds med langt det meste og kan efterhånden finde ud
af at bruge programmet, men jeg har lige et par spørgsmål som jeg ikke
har kunne finde svar på:

1) Som gammel Outllok express bruger var jeg glad for at kunne markere
alle medd. som læst når jeg forlød en nyhedsgruppe - findes der en
lignende funktion i Agent (som jeg har overset)

2) Min Gmail som jeg bruger som "nyhedsmail" kan sagtens sende, men
ikke modtage i Agent. Nogen som bruger lignende opsætning og kan give
mig hints?

Kim

Fra : Carl Drud

Dato : 03-04-05 21:03

Kim Eriksen wrote:

> 1) Som gammel Outllok express bruger var jeg glad for at kunne markere
> alle medd. som læst når jeg forlød en nyhedsgruppe - findes der en
> lignende funktion i Agent (som jeg har overset)

Se opsætning af Agent her:

http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/aggenb.shtml

"Skipping to next unread group marks all messages in current group read"

> 2) Min Gmail som jeg bruger som "nyhedsmail" kan sagtens sende, men
> ikke modtage i Agent. Nogen som bruger lignende opsætning og kan give
> mig hints?

http://gmail.google.com/support/bin/answer.py?answer=13287

"Incoming Mail (POP3) Server – requires SSL"

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-04-05 21:22

Hej Carl Drud, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

<hviske>
Pist:

<header> Content-Type: text/plain; charset="utf-8" </header>

</hviske>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kim Eriksen

Dato : 05-04-05 19:13

On Sun, 03 Apr 2005 22:02:34 +0200, Carl Drud
<carl.drud@myrealbox.com> wrote:

> [...]
>

>http://gmail.google.com/support/bin/answer.py?answer=13287
>
>"Incoming Mail (POP3) Server – requires SSL"

Det må være en dårlig version af Agent jeg har (2.0/32.652). Mine
menuer ser desværre ikke sådan ud.

Der er markeret i "skipping to next...." og alligevel gør den det
ikke...Måske jeg hopper videre ved forkert? (Jeg bruger blot musen til
at gå i næste gruppe.

Under mail kan jeg ikke vælge SSL. Jeg kan vælge POP eller Inbound
SMTP under recieve.
Under login method kan jeg vælge username and password eller Secure
Password Authentication og evt. sætte flueben i "use APOP...."

Jeg må simpelthen være en tumpe

Fra : Kim Eriksen

Dato : 05-04-05 19:14

On Tue, 05 Apr 2005 19:12:36 +0100, Kim Eriksen <2keriksen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Der er markeret i "skipping to next...." og alligevel gør den det
>ikke...Måske jeg hopper videre ved forkert? (Jeg bruger blot musen til

Jep lige efter fandt jeg den tåbelige knap i toolbaren som jeg skal
bruge...

Fra : Carl Drud

Dato : 03-04-05 21:28

Rudi Stegen wrote:

> <header> Content-Type: text/plain; charset="utf-8" </header>

Jeg så det først efter jeg havde postet. Nok fordi jeg
klippede/klistrede fra en webside.

Men nu er vi jo nogen der har en newsreader der kan klare utf-8 uden
problemer og ikke sådan en "Schandfleck" der ikke ved hvilket
versionsnr. den er nået til

Carl

Fra : Dino

Dato : 03-04-05 22:12

Den 3-4 2005 skrev Carl Drud i dk.edb.internet.software.mail+news:

> og ikke sådan en "Schandfleck" der ikke ved hvilket
> versionsnr. den er nået til

Nå! ;0)

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-04-05 22:15

Carl Drud wrote:

> Men nu er vi jo nogen der har en newsreader der kan klare utf-8
> uden problemer og ikke sådan en "Schandfleck" der ikke ved hvilket
> versionsnr. den er nået til

Jeg må lige have en ting på det rene - jeg har aldrig lært det her -
der er strengt taget ikke noget galt i at dit indlæg var i utf-8?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-05 22:44

Lars Stokholm skrev:

>Jeg må lige have en ting på det rene - jeg har aldrig lært det her -
>der er strengt taget ikke noget galt i at dit indlæg var i utf-8?

De fleste newsreadere kan vist godt forstå, men der nogle, der
kløjs i det, hvis det også i headeren, f.eks. subject.

Så det bør undgås.
--
Knud

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-04-05 23:04

Knud Gert Ellentoft wrote:

> De fleste newsreadere kan vist godt forstå, men der nogle, der
> kløjs i det, hvis det også i headeren, f.eks. subject.

Og Xnews kan ikke forstå det hvor det afviger fra windows-1252,
gætter jeg på...

Hvad er egentlig grunden til at vi bruger iso-8859-1 og ikke utf-8
eller noget andet?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-05 23:24

Lars Stokholm skrev:

>Hvad er egentlig grunden til at vi bruger iso-8859-1 og ikke utf-8
>eller noget andet?

Uen at være kyndig på området, men utf-8 var vist ikke opfundet
da man begyndte på news.
--
Knud

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-04-05 23:37

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Uen at være kyndig på området, men utf-8 var vist ikke opfundet
> da man begyndte på news.

Næh, det er fra '92. Men det kunne være at der var nogle ulemper,
som gjorde det ikke-så-velegnet til Usenet. Hvad ved jeg? :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-05 23:50

Lars Stokholm skrev:

>Næh, det er fra '92. Men det kunne være at der var nogle ulemper,
>som gjorde det ikke-så-velegnet til Usenet. Hvad ved jeg? :)

Det kan man ikke sige.

ASCII kan rummes i én byte. Det kræver faktisk kun 7 bit (hvilket
var en af mange standarder da det blev opfundet).

ISO-8859-1 kan rummes inden for 8 bit for der er nemlig færre end
256 tegn.

UTF-8 breder sig over flere byte. Det kan nøjes med én og gå op
til i hvert fald 4 og muligvis flere. Derfor er det ikke
umiddelbart nemt at ændre tekster fra ISO til UTF-8. Tilsvarende
kræves der en større ændring af programmer før de kan klare
UTF-8, og for at det skal være nyttigt, kræves der også nye
tegntabeller med de nødvendige skærmtegn.

Man kan ikke sige at UTF er egnet eller uegnet til et eller andet
medie. Det er den kommende standard fordi alle skrifttegn i hele
verden kan rummes i det tegnsæt, og det kan de ikke i nogen af de
gamle. Det vil altså på lang sigt gøre det hele meget nemmere. På
kort sigt giver det problemer mens folk gradvis omstiller sig til
den nye standard.

--
Bertel

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 00:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Man kan ikke sige at UTF er egnet eller uegnet til et eller andet
> medie.

Jeg kan ikke se at det er helt utænkeligt. Hvad hvis nu en eller
anden hardwaredims kun tog 7 bit, og man derfor var nødt til at
padde med nuller? :) Så ville det vel være ikke-så-velegnet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-05 00:46

Lars Stokholm skrev:

>Jeg kan ikke se at det er helt utænkeligt. Hvad hvis nu en eller
>anden hardwaredims kun tog 7 bit

Så er hardwaredimsen uegnet til moderne datatrafik.

Et tegnsæt der udvider vores muligheder for kommunikation, kan
kun være en fordel for usenet. Det kan evt. være en ulempe for de
dimser der p.t. bærer usenettrafikken, men det er noget andet.

--
Bertel

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 01:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> Et tegnsæt der udvider vores muligheder for kommunikation, kan
> kun være en fordel for usenet. Det kan evt. være en ulempe for de
> dimser der p.t. bærer usenettrafikken

Dét er jeg enig i.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-05 23:51

Knud Gert Ellentoft skrev:

>De fleste newsreadere kan vist godt forstå, men der nogle, der
>kløjs i det, hvis det også i headeren, f.eks. subject.

>Så det bør undgås.

Det samme fik jeg at vide da jeg begyndte at bruge ISO-8859-1.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-05 23:41

Lars Stokholm skrev:

>Jeg må lige have en ting på det rene - jeg har aldrig lært det her -
>der er strengt taget ikke noget galt i at dit indlæg var i utf-8?

Det korte svar er nej.

Den gældende standard er sådan set stadig ISO-8859-1 ... men hvis
vi aldrig havde begyndt at bruge den, havde det såmænd stadig
været ASCII. Når en ny standard er på trapperne, bliver vi nødt
til at begynde at anvende den, også selv om ikke alle
læseprogrammer kan klare den. Ellers bliver den aldrig til noget.

Vi har passeret det tidspunkt hvor det må siges at være i orden
at bruge UTF-8. I sproggruppen er det f.eks. helt nødvendigt når
folk vil skrive f.eks. russisk eller kanji.

For en sikkerheds skyld:
ASCII misforstås ofte, men omfatter kun 127 tegn. De første 32 er
(usynlige) kontrolkoder. Resten (undtagen kode 127) findes med
præcis samme kode i ISO-8859-1 (tegnene fra nr. 32 til nr. 126).

Æ, ø og å er ikke ASCII-tegn.

--
Bertel

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-04-05 23:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den gældende standard er sådan set stadig ISO-8859-1 ... men [...]

Glimrende svar. Mange tak.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-04-05 00:45

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg må lige have en ting på det rene - jeg har aldrig lært det her -
> der er strengt taget ikke noget galt i at dit indlæg var i utf-8?

Nu har du fået alle svar men lige en ekskurs:

Der er så vidt vides egentlig slet ikke nogle RFC-regler, der påbyder
noget bestemt tegnsæt.

Der er en RFC (jeg husker ikke hvilken og orker ikke at lede lige her
og nu), som anbefaler, at man bruger det 'lavest mulige niveau' mht.
tegnsæt. Dvs. kan de aktuelt anvendte tegn indholdes i 'low-ascii'/'us-
ascii', bør man som duksedreng anvende det. Kan det kun i næste trin
('udvidet ascii', bl.a. her i landet iso-8859-1) men intet derudover,
bør man anvende dét... etc.

Dvs. skal man bruge tegn, der udelukkende findes i UTF-8, er det
naturligvis for selv den mest minimalistiske det eneste korrekte at
anvende i et aktuelt indlæg.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 01:22

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> ascii', bør man som duksedreng anvende det. Kan det kun i næste trin
> ('udvidet ascii', bl.a. her i landet iso-8859-1) men intet derudover,

Det lyder fornuftigt nok.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-04-05 00:34

Hej Carl Drud, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg så det først efter jeg havde postet. Nok fordi jeg
> klippede/klistrede fra en webside.

Jeg kunne ikke dy mig, fordi du netop forklarede en bruger, hvordan man
satte en nyhedslæser op

> Men nu er vi jo nogen der har en newsreader der kan klare utf-8 uden
> problemer og ikke sådan en "Schandfleck" der ikke ved hvilket
> versionsnr. den er nået til

Han kan ikke huske, hvornår han startede nej. Han har heller aldrig
fundet en metode, så URL'er længere end den anvendte 'tegn pr. linje
inden ombrydning' automatisk ikke knækkes (man kan dog styre det
manuelt).

Men den er suveræn til windows-1252

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 00:37

Rudi Stegen wrote:

> Men den er suveræn til windows-1252

Når den altså ikke crasher. ;)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-04-05 01:02

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Når den altså ikke crasher. ;)

Jeg har hørt meget om det og ved stadig ikke, hvorfor nogle har det
problem.

På min gamle maskine med WIN95 OSR2 prøvede jeg det én gang (men det
var hele Windows, der frøs). Jeg prøvede *ret* mange gange at gentage
proceduren for at fremkalde et crash, men kunne ikke.

I Efteråret skiftede jeg til Win98 2.ed. (samme '97-maskine) og
oplevede aldrig Xnews lavede ulykker.

I december 2004 skiftede jeg til Windows XP SP2 (og ny maskine), og
endnu har den heller ikke på dette lavet ulykker.

Dvs. ét crash i al den tid, jeg har brugt den på 2 maskiner og med 3
Windowsversioner. Så jeg kan ikke personlig klage over dens opførsel
mht. nedbrud

Tilmed er den vidunderlig skruet sammen mht, hvordan den smider ting
ind. Den lægger hele balladen i den folder (inkl. de subfoldere, den
selv opretter), man frit vælger at pakke den ud i.

På min gamle maskine var disken delt i C og D, og jeg havde folderen på
D-drevet. Da jeg fik den nye, blev den gamle disk smidt ind (nem at
hive ting fra, en fysisk ekstradisk til sikkerhedskopier, sære slagget
etc.). Den nye disk blev også delt i to, F (systemdrev) og G (dvd-
brænderen fik E'et).

Nå, ting slulle installeres, hvor jeg foretrak mest muligt på G: (det
nye drev er mildt sagt både hurtigere og større).

Mht. Xnews kopierede blot dens folder med subfoldere over fra D: til G:
og intet andet. Jeg lavede en genvej til Xnews.exe - og ved første
kørsel stod den, som da den sidst blev lukket.
Se, dét er sådan, programmer burde opføre sig.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 02:06

Rudi Stegen wrote:

> Jeg har hørt meget om det og ved stadig ikke, hvorfor nogle har det
> problem.

Jeg ved ikke hvordan "crash" er defineret, men jeg bruger ordet om
en af de der fejlmeddelelser som siger et eller andet, der ikke er
til at forstå for almindelige mennesker. Tit kommer de i flok.

Jeg bruger kun Xnews til binære grupper - de er måske nok specielt
hårde ved programmet. Bruger du kun tekstgrupper?

> Dvs. ét crash i al den tid, jeg har brugt den på 2 maskiner og med 3
> Windowsversioner. Så jeg kan ikke personlig klage over dens opførsel
> mht. nedbrud

Nej det kan du nok ikke. :)

> Tilmed er den vidunderlig skruet sammen mht, hvordan den smider ting
> ind. Den lægger hele balladen i den folder (inkl. de subfoldere, den
> selv opretter), man frit vælger at pakke den ud i.

Jep. Kan jeg bruge programmer der holder sig for sig selv, og ikke
roder med andre ting (eller gør det minimalt, som Xnews i registre-
ringsdatabasen), så gør jeg det.

slrn er helt eksemplarisk på det punkt, der er ingenting udenfor
dens egen folder, hvis ikke man beder den placere det dér. Tilmed
er den eneste måde at ændre indstillingerne på, ved at åbne den
relevante fil i en almindelig teksteditor og lave ændringerne dér.
Ikke alt det der pjat med indstillinger i GUIet, hvor halvdelen
mangler og alligevel må puttes ind med en teksteditor.

En positiv bivirkning ved slrns system er at det er nemt at holde
indstillingsfilen ren, pæn og fri for standardindstillinger (fordi
GUIet gemmer en hel side med indstillinger af gangen, og ikke bare
dem der er ændret). Du husker nok jeg fortalte at jeg havde låst
IrfanViews ini-fil - det var for at opnå slrn-effekten(tm). ;)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 17:46

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg bruger kun Xnews til binære grupper - de er måske nok specielt
> hårde ved programmet. Bruger du kun tekstgrupper?

Ja, hvis vi ser bort fra et par gange af diverse grunde. Det kan fx
være at se, om det yEnc, han stoppede i engang, faktisk virkede.

Men en (højt sat) 2-3 besøg årligt i en binærgruppe kan næppe siges at
bruge dem

> Jep. Kan jeg bruge programmer der holder sig for sig selv, og ikke
> roder med andre ting (eller gør det minimalt, som Xnews i
> registre- ringsdatabasen), så gør jeg det.

Ja, Windows vil partout lave en HKEY_CURRENT_USER\Software\Xnews, når
Xnews køres første gang. Man kan fint slette den, men Windows laver den
igen, når man næste gang starter Xnews.

> slrn er helt eksemplarisk på det punkt, der er ingenting udenfor
> dens egen folder

Laver Windows ikke i det mindste én nøgle i reg.basen?

(Ikke fordi slrn bruger den til noget, hvilket Xnews heller ikke gør,
men Windows kan lide at lave nøgler. For slet ikke at tale om at gemme
dem til evige tider, hvis man ikke selv sletter dem).

> [...]
> dér. Ikke alt det der pjat med indstillinger i GUIet, hvor
> halvdelen mangler og alligevel må puttes ind med en teksteditor.

GUI-indstillinger er næsten nødvendigvis begrænsede. Hvis alt skulle
kunne ændres dér, ville det i mange programmer dels blive næsten
uoverskueligt. Dels er der jo en praktisk grund: De mest følsomme og
mindst anvendte ændringer kan det være lidt problematisk at smide ind
som GUI-indstillelige. For mange brugere ville rode sig ud i noget hø,
de ikke kunne komme væk fra igen.

Om det så er parktisk at dele det op, eller man helt skal fjerne
muligheden for opsætningsændringer via GUI afhænger vel af programmets
målgruppe.

Mens diverse folk bag slrn har en god ide om deres målgruppe, tror jeg,
at Luu har sat sig mellem to stole. Det er selvfølgelig ofte logisk nok
et problem med soloprojekter.

> [...]
> Du husker nok jeg fortalte at jeg havde låst IrfanViews ini-fil -
> det var for at opnå slrn-effekten(tm). ;)

Yeps Og næppe overraskende sympatiserer jeg stærkt med ideen.

Ekskurs: Nu vi lige er ved helt andre og tidligere omtalte emner. Stol
ikke for meget på de oplysninger, som Everest giver dig. Jeg kiggede
mit system lidt nærmere igennem med den for en håndfuld dage siden, og
der er noget direkte forkert ved dens oplysninger.
Eksempelvis detekterer den fint bundkortet som Intel D915GAV. Den
detekterer også fint alle USB-portene men opgiver dem forkert.
Kun én opgives til at være USB2 (hvilket de alle er), de andre er efter
Everest USB1.
(Kortet kan ses fx hos Intel selv,
<http://www.intel.com/design/motherbd/av/index.htm>)

*Hvorfor* den så finder de ene som USB2 kan man kun gisne om. Måske
skyldes, at jeg kun har noget kørende på en af dem, og det er grunden
til og nødvendig for, at den detekteres korrekt (?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Dino

Dato : 05-04-05 18:08

Den 5-4 2005 skrev Rudi Stegen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> men Windows kan lide at lave nøgler. For slet ikke at tale om at gemme
> dem til evige tider, hvis man ikke selv sletter dem).

Her må jeg skuffe dig lidt/meget(?). Xnews bruger reg.basen! Den gemmer fx
brugte søgeord og mailadresser (ved Reply by mail) der. Også
kolonnerækkefølge og størrelse for forskellige vinduer, bliver gemt
i/læast fra reg.basen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 18:36

Hej Dino, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Xnews bruger reg.basen! Den gemmer fx brugte søgeord

For helved' da! Du har ret, de er ikke i Xnews-folderen.

> og mailadresser (ved Reply by mail) der.

Den er også i Xnews.ini

Men jeg vil da ikke lægge hovedet på blokken mht., om Xnews selv læser
den fra dens ini-fil eller fra reg.basen.

> Også kolonnerækkefølge og størrelse for forskellige vinduer,
> bliver gemt i/læast fra reg.basen.

De er da også i Xnews.ini

Men igen vil jeg ikke lægge hovedet på blokken mht., om den... etc.

Er du sikker på, at det ikke kun er det med søgeordene, som den bruger
fra reg.basen?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-05 19:13

Rudi Stegen wrote:

> Er du sikker på, at det ikke kun er det med søgeordene, som den bruger
> fra reg.basen?

Jeg er i hvert fald, jeg er nødt til at køre den skide reg-fil
hver gang jeg har indlæst min backup af systempartitionen. :)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 23:35

> Jeg er i hvert fald, jeg er nødt til at køre den skide reg-fil
> hver gang jeg har indlæst min backup af systempartitionen. :)

Noget er sært. Hvis jeg sletter nøglen, kommer den bare automagisk
igen, når jeg næste gang starter Xnews. (Men at to nogenlunde ens
systemer opfører sig forskelligt er ikke nogen førstegangsoplevelse).

Mere dybt: Da jeg fik den nye maskine og Win XP SP2, blev den gamle
disk blot lagt ind som ekstradisk for nemheds skyld. Som
tidligere nævnt kopierede jeg blot Xnewsfolderen med indhold over på
den nye disk, kørte Xnews.exe og alt var, som det var på den gamle
maskine [1]. Min Windows XP havde på det tidspunkt aldrig set Xnews
før.

[1] Dvs. retrospektivt kan jeg nu godt huske, at søgeordene ikke var
gemt, jf. Dinos indlæg og mit svar til ham. Så ingen tvivl om at de
anvendes fra reg.basen.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-04-05 05:49

Rudi Stegen wrote:

> Noget er sært. Hvis jeg sletter nøglen, kommer den bare automagisk
> igen, når jeg næste gang starter Xnews. (Men at to nogenlunde ens
> systemer opfører sig forskelligt er ikke nogen førstegangsoplevelse).

Jah, det lyder egentlig ikke så sært i sig selv, at nøglen kommer
igen. Det havde jeg faktisk forventet. Men det er sært hvis den
kommer igen med det kolonnelayout du havde før du slettede den.
Er det mon tilfældet? Så er dét måske hvad [Metrics] bruges til?

Fra : Lars Klintholm

Dato : 06-04-05 06:19

Den 06 apr 2005 skrev Rudi Stegen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> den nye disk, kørte Xnews.exe og alt var, som det var på den gamle
> maskine. Min Windows XP havde på det tidspunkt aldrig set Xnews

Mon ikke det er fordi dine kolonner er uændrede i forhold til standard?
Jeg har i hvert fald en anderledes kolonneopsætning (Score, From,
Subject, Date), og fik den _ikke_ med over på ny maskine.

Lars Klintholm

Fra : Dino

Dato : 06-04-05 16:30

> Den er også i Xnews.ini

Din egen er, ja, men dem du har sendt mail til, deres er ikke, dem finder
du i Reg.basen.

> De er da også i Xnews.ini

Nej, [Metrics] indeholder størrelse og placering af de forskellige vinduer,
kolonne-rækkefølge og -bredde er i Reg.basen.

> Er du sikker på, at det ikke kun er det med søgeordene, som den bruger
> fra reg.basen?

Ja...

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-04-05 18:21

> Nej, [Metrics] indeholder størrelse og placering af de forskellige
> vinduer, kolonne-rækkefølge og -bredde er i Reg.basen.

Du har en særdeles irriterende vane med altid at have ret

Kolonnerækkefølgen har jeg ikke ændret (jeg prøvede lidt på et
tidspunkt men fandt den oprindelige mere hjemlig, hvorfor jeg smed dem
tilbage igen).

Vinduesstørrelser/-placeringer og kolonnebredder har jeg. Sidstnævnte
har jeg tydeligvis bare justeret uden at tænke nærmere over det, da jeg
først i december startede op med ny pc og system.

Jeg prøvede lige nu for lidt siden at slette nøglen i reg.basen, og
kolonnebredderne blev helt korrekt ændret.
(Ikke underligt at ikke huskede, jeg rettede dem dengang i december.
Det tog mig lige nu ikke et helt minut at få dem på plads :)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-05 18:19

Rudi Stegen wrote:

> Ja, Windows vil partout lave en HKEY_CURRENT_USER\Software\Xnews, når
> Xnews køres første gang. Man kan fint slette den, men Windows laver den
> igen, når man næste gang starter Xnews.

Som Dino siger. :)

I øvrigt ved jeg ikke hvad [Metrics]-sektionen så er til i Xnews.ini.

> Laver Windows ikke i det mindste én nøgle i reg.basen?

Nope. Aldeles intet. ;)

> [...]
> mindst anvendte ændringer kan det være lidt problematisk at smide ind
> som GUI-indstillelige. For mange brugere ville rode sig ud i noget hø,

Det har du ret i.

> Mens diverse folk bag slrn har en god ide om deres målgruppe, tror jeg,
> at Luu har sat sig mellem to stole.

slrn imødekommer ikke-så-erfarne brugere med en skabelon indeholdende
en række af de indstillinger som man ellers kunne lægge i GUIet.

> Det er selvfølgelig ofte logisk nok et problem med soloprojekter.

slrn er mig bekendt også et soloproject startet af John E. Davis.
Det køres nu af Thomas Schultz. Så ved du det. :) Koden er selvfølge-
ligt åben (sådan skal det være), så folk kan bidrage med rettelser
eller måske ligefrem lave en gren på projektet.

> Ekskurs: Nu vi lige er ved helt andre og tidligere omtalte emner. Stol
> ikke for meget på de oplysninger, som Everest giver dig.

Noted. :)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 18:52

> Nope. Aldeles intet. ;)

Nu begynder du at lokke

Men jeg er desværre dybt forelsket i Xnews. Jeg tror, at det ligger som
nummer 3 på listen over programmer, jeg nægterat undvære.

1. Windows Commander.
2. WordPerfect 6.1 (Produktet som sådan burde være nummer 1, men jeg
kan leve med en nyere udgave, omend nok så nødigt, mens jeg får
overlevelsesproblemer helt uden Windows Commander).
3. Xnews.

> [...]
> selvfølge- ligt åben (sådan skal det være), så folk kan bidrage
> med rettelser eller måske ligefrem lave en gren på projektet.

Ja, det er det sidste, jeg tænkte på. Det medfører jo en bred dialog
ommring, hvad der evt. kunne være praktisk, brugbart, fikst, en god
løsning på denne eller hin lidt hårde nød etc.

Bagsiden ved Xnews er, at Luu pure nægter at frigive kildekoden.

Det officielle rygte er, at han synes, den er for grim og laset. Min
private mistanke er, at han (yderst forståeligt) gerne vil have et
ejerforhold til den nyhedslæser, han i hine dage nu begik til sine egne
behov. Og så kort efter lod andre anvende den, hvis de have lyst.

Det kan jeg såmænd heller ikke se noget forkert i.
Blot er det en smule ærgerligt, da det måske alligevel er muligt at
fikse dens fejl (tegnsæt, knækkede URL'er - hvis de ikke fikses
manuelt, forstås - og én betydende ting mere, jeg ikke lige kan huske).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-05 19:23

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> kan leve med en nyere udgave, omend nok så nødigt, mens jeg får
> overlevelsesproblemer helt uden Windows Commander).

Haha, sikke en nørd at have sådan en yndlingssoftwareliste... ;)

....her er min:

1. slrn
2. Total (okay Windows) Commander
3. foobar2000

Den er ikke længere, Miranda IM var nummer 1, men er nu helt ude.
Hvad jeg mangler er en emailklient. Jeg bruger The Bat! og har
brugt den i lang tid, men jeg er i evig søgen efter en anden.

> [...]
> ejerforhold til den nyhedslæser, han i hine dage nu begik til sine egne
> behov. Og så kort efter lod andre anvende den, hvis de have lyst.

Jeg deler din mistanke. Han skal have lov til det, klart, men jeg
kan sagtens se det forkerte i det. :) Personligt ville jeg se ham
som en større mand hvis han gjorde det.

> Blot er det en smule ærgerligt

Ja, det var faktisk den opdagelse der i sidste ende gjorde, at jeg
holdt op med at bruge den. Det er jeg ikke ked af nu. :)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 23:43

Hej Lars Stokholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> 1. slrn
> 2. Total (okay Windows) Commander

Ah, det fryder mig. Det er ikke for at prale, men mit licensnummer er
7000 og et eller andet. Det stammer fra WinCmd ver. 2.11

> Hvad jeg mangler er en emailklient. Jeg bruger The Bat! og har
> brugt den i lang tid

Jeg har godt set i news.software.readers, at mange Xnewsbrugere
anvender The Bat! som mailklient.

> men jeg er i evig søgen efter en anden.

Giv OE en chance

Jeg mener vitterlig, det er en glimrende mailklient. Dens eneste
handicap er, at den er forfærdende tung. (Dette er med maskinskiftet
kun en principsag, men ikke desto mindre irriterer det mig, når
programmer er _langt_ tungere, end de burde være. Det stinker af
sløseri).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-04-05 05:53

Rudi Stegen wrote:

> Giv OE en chance

Umiddelbart lyder det som en vittighed, men ved nærmere eftertanke
er det måske ikke *så* tosset. :)

Jeg skal bare have den til at gemme mine mails et selvvalgt sted,
det er et vigtigt kriterium for at jeg vil bruge den.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-04-05 18:37

> Umiddelbart lyder det som en vittighed, men ved nærmere eftertanke
> er det måske ikke *så* tosset. :)

Man kan få alverdens småutilities til den, inkl. freeware. Fx at pille
mails ud af .dbx-filerne (som de ligger kodet ind i) som enkeltfiler
o.l.

Sæt den op, start regedit og søg på "Message Plain Character Line
Wrap". Nøglen har den værdi, som man har sat OE til at bryde linjer ved
(antal tegn). Den ændrer du så størrelsen af.

I OE kan den ikke sættes over (vist) 132 tegn. I reg.basen kan man bare
sætte den til det ønskede. Jeg har sat den til 950 (decimalværdien,
forstås, ikke hexen :)

Ingen linjer må jo være over vist 998 (det er i hvert fald et sted
mellem 990 og 998), uanset det er header eller brødtekst.

Når du skriver, bruger du den bare som en text editor uden automatisk
linjeskift, dvs. du skifter linje med Enter.

Husk at sætte det op, der skal sættes op _inde i OE_, først. Dvs. den
boks med Mine, kodning=ingen etc. Hvis du inde i OE efter ændringen i
reg.basen går ind i lige netop dénne boks, hvor også linjebrydning
sættes, skal du for guds skyld ikke røre nogen, ligesom du går ud vha.
Escape-tasten. Ellers kommer der en balladeboks om, at lingebrydningen
højst kan være (vist) 132 tegn. Og så er der ikke andet at gøre end at
sætte den til fx dette og bagefter igen omkring reg.basen.

Så længe man blot ikke rører ved noget i den indstillingsboks,
accepterer OE hjertens gerne de fx 950 tegn. Bare må man ikke lave nok
o.k. eller ændringer i den boks, efter de sat til det i reg.basen.

> Jeg skal bare have den til at gemme mine mails et selvvalgt sted,
> det er et vigtigt kriterium for at jeg vil bruge den.

Ja da. Mine ligger i G:\Data\Mail\
Det sætter du op inde i OE.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-04-05 19:55

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> højst kan være (vist) 132 tegn. Og så er der ikke andet at gøre end at
> sætte den til fx dette og bagefter igen omkring reg.basen.

Tak for din lange hjælp, undskyld ulejligheden, men alligevel er
det måske *lidt* for tosset. :)

Fra : Dino

Dato : 06-04-05 16:39

Den 6-4 2005 skrev Rudi Stegen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg har godt set i news.software.readers, at mange Xnewsbrugere
> anvender The Bat! som mailklient.

Calypso. ;0)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-04-05 17:22

Dino wrote:

> Calypso. ;0)

Jeg leder efter en mailklient der:

- er gratis
- opbevarer mails lokalt i et menneskeligt læseligt format
- kan hente/sende pop3/smtp
- kan håndtere vedhæftninger
- kan hente nye mails hvert x. minut
- kan minimeres til systembakken
- har en standard Windows brugerflade (The Bat!s er fin)
- er så "grøn" som mulig¹
- kan hvad man nu ellers ikke kan leve uden

Den skal faktisk helst ikke kunne meget andet. Ingen filtre,
skabeloner, HTML-understøttelse, billedvisning, header- og url-
farvning, multikonti, PGP-understøttelse, osv.

¹) Se "Green Award": http://www.tinyapps.org/faq.html
Installation er det eneste jeg kan acceptere.

Fra : Dino

Dato : 06-04-05 16:30

Den 5-4 2005 skrev Lars Stokholm i dk.edb.internet.software.mail+news:

> I øvrigt ved jeg ikke hvad [Metrics]-sektionen så er til i Xnews.ini.

Størrelse på/placering af de forskellige vinduer.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-05 21:58

Kim Eriksen skrev:

>1) Som gammel Outllok express bruger var jeg glad for at kunne markere
>alle medd. som læst når jeg forlød en nyhedsgruppe - findes der en
>lignende funktion i Agent (som jeg har overset)

Du har fået et svar, men ellers brug [S].
--
Knud

Fra : Carl Drud

Dato : 04-04-05 16:55

Rudi Stegen wrote:

> Der er så vidt vides egentlig slet ikke nogle RFC-regler, der påbyder
> noget bestemt tegnsæt.

Der vist en RFC der siger at hvis ikke noget tegnsæt er angivet må
modtager klienten antage at der er tale om us-ascii.

Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 04-04-05 17:00

Rudi Stegen wrote:

> Jeg kunne ikke dy mig, fordi du netop forklarede en bruger, hvordan man
> satte en nyhedslæser op

Årh, det var dog ikke en komplet gennemgang.

> Men den er suveræn til windows-1252

Så det passer ikke når du skriver du sender i iso-8859-1, tsk tsk

Men der er hjælp:

http://www.lamaiziere.net/mp_pagen.html

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 17:56

> Så det passer ikke når du skriver du sender i iso-8859-1, tsk tsk

Dét gør det ikke, nej. Men jeg har som måske erindret skønnet det som
det bedste kompromis. Det er ikke *altid*, man gør det bedste ved at
fortælle sandheden.

> Men der er hjælp:
>
> http://www.lamaiziere.net/mp_pagen.html

Jeg har den skam stadig i mine Foretrukne fra dengang, du sidst gav mig
den

Min afsky mod at have noget pædagoghjælp blandet ind i min nyhedslæser,
mailklient etc. kan dog give pinligt bagslag. Fx har jeg siden forleden
(du så min opdagelse og skammen ved samme i testgruppen) fast smækket
en signatur på mine mails, som jeg lige putter på hér.

Man kan lige så godt råbe det højst ud fra alle tage, når man har
bøffet grundigt i det...

--
Hygge fra Århus - Rudi
Hvis du har fået mail fra mig i tidsrummet 4.12.2004-30.3.2005:

Fra : Carl Drud

Dato : 05-04-05 18:39

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> (du så min opdagelse og skammen ved samme i testgruppen) fast smækket
> en signatur på mine mails, som jeg lige putter på hér.

Men det var vel en OE uden "pædagoghjælp".

Du kan også bruge Morver <http://www.morver.de/>. Foruden at korrigere
tegnsæt retter den også op på skæve citater.

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 19:10

Hej Carl Drud, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Men det var vel en OE uden "pædagoghjælp".

Naturligvis

Jeg har sat linjebrydningen til 950 tegn. Det er på den pæne side af de
max 980-999 (jeg husker ikke på stående fod det præcise tal), man må
have i mail/news (såvel header som brødtekst).
Og det er i hvert fald langt nok til, at selv de længste linjer ikke
knækkes.

Det næsten ironiske er så, at jeg med OE6 i starten - faktisk hele
december og indimellem et par gange senere - greb mig i den gamle vane
med manuelt at lave linjeskift.

Ved både min normale text editor og den indbyggede i OE laves
linjebrydning "naturligvis" manuelt. Det var en ret svær vane at ændre
- og det skulle den så alligevel heller ikke

> Du kan også bruge Morver <http://www.morver.de/>. Foruden at
> korrigere tegnsæt retter den også op på skæve citater.

Til OE: Aldrig i livet.

Til Xnews: Jeg har overvejet netop det program temmelig mange gange.
Men udover min irrationelle stædighed med 'intet hjælpeprogram til at
genere' kan jeg ikke umiddelbart se, at det ikke vil ændre
brugerfladen. (Jeg mener ikke grafisk men måden, som Xnews håndteres på
af brugeren).

Det burde iflg. tidligere oplysninger (fra vist bl.a. sig?) ikke være
tilfældet, ligesom det iflg. dem/jer også fint håndterer flere servere
(jeg har 5 inde, omend Microsofts næsten ikke anvendes).

Ja, og så er det tysk, uanset man finde den flinke engelskmands
oversættelse. Tysk er det

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carl Drud

Dato : 05-04-05 19:49

Kim Eriksen wrote:

> [...]
> Under login method kan jeg vælge username and password eller Secure
> Password Authentication og evt. sætte flueben i "use APOP...."

Næh, det er nok sandsynligt at Agent ikke kan klare SSL uden et
tredieparts program.

Du kan kigge på Dialog <http://www.40tude.com/dialog/>. Den kan hvad
Agent kan og så lidt til. Og så vidt jeg ved kan den klare SSL.

Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 05-04-05 20:00

Rudi Stegen wrote:

> Til OE: Aldrig i livet.

Jeg brugte den før Quotefix da jeg brugte OE. Virkede fint.

> Det burde iflg. tidligere oplysninger (fra vist bl.a. sig?) ikke være
> tilfældet, ligesom det iflg. dem/jer også fint håndterer flere servere
> (jeg har 5 inde, omend Microsofts næsten ikke anvendes).

Du kan sætte lige så mange servere op som du ønsker så vidt jeg ved. Jeg
bruger det ikke mere. Vi må nok have Thomas Madsen på banen. Jeg er
sikker på at han også vil anbefale brugen af programmet

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-04-05 23:26

> Jeg brugte den før Quotefix da jeg brugte OE. Virkede fint.

Jo, jo, men det skulle ikke forstås derhen, at det ikke virkede. Jeg
mente blot, at jeg ikke havde selv de vageste ønsker om at bruge noget
hjælpeprogram til OE.

Modsat Xnews leverer OE jo et fuld korrekt tegnsæt, ligesom den også
afkoder perfekt til og med UTF-8.

[Morver]

> [...]
> ved. Jeg bruger det ikke mere. Vi må nok have Thomas Madsen på
> banen. Jeg er sikker på at han også vil anbefale brugen af

Jeg har bare en frygtelig fornemmelse af, at der lurer en humle et sted
bagerst i skabet, hvor ingen nogensinde er kommet og derfor ikke har
set den. Det kan selvfølgelig også bare være min småpatologiske
aversion mod hjælpeprogrammer

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carl Drud

Dato : 05-04-05 23:08

Henrik K Hansen wrote:

> Lidt til, det er da vist årets underdrivelse.

Den kan hvad Agent brugerne regnede med kom i den længe ventede upgrade
til ver. 2.0.

Carl

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 05-04-05 22:56

Fra : Carl Drud

Dato : 06-04-05 23:28

Rudi Stegen wrote:

> Jo, jo, men det skulle ikke forstås derhen, at det ikke virkede. Jeg
> mente blot, at jeg ikke havde selv de vageste ønsker om at bruge noget
> hjælpeprogram til OE.

Den citerer ad helvede til. Jo den er moden til et hjælpeprogram

> Modsat Xnews leverer OE jo et fuld korrekt tegnsæt, ligesom den også
> afkoder perfekt til og med UTF-8.

Det muligt, men den har en slem vane pludselig uden brugerens viden at
skifte tegnsæt. Den skifter ej heller automatisk tegnsæt mens man
skriver, hvis man pludselig vil have et eurotegn (¤) med.

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-04-05 22:01

> Den citerer ad helvede til.

Det er jo bare at ændre det (*og* huske det skal ændres i
opsætningen/reg.basen.
Det med manuelle eller automatiske linjeskift er jeg ret ligeglad med.

Men hvis du mener det at 'rewrappe' linjer, når man har klippet i det
citerede, er det korrekt, at man mangler det. (Hhv. 'Rewrap' og 'Rewrap
and join lines').

På den anden side er der ret sikkert andre programmer, der mangler de
features - bl.a. vist nok Agent (?).

--
Hygge fra Århus - Rudi