Sammenføring af katte
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-05-01 16:16

Hejsa
Vi står herhjemme foran en større sammenførings-kabale, og vil lige høre
om I skulle have gode råd. For nogen tid siden tog vi et par hjemløse
katte til os, men besluttede at lade dem blive hos bekendte indtil vi
skulle flytte i hus. Nu er kattene desværre ikke helt så velkomne som de
var i starten, og skal derfor flytte ind hos os i lejligheden. Vi har i
forvejen to katte, en kastreret hankat, og en højgravis hunkat. De to
tilflyttere er begge unge hunkatte der skal steriliseres snart.

Det vi overvejer er, om vi skal tage kattene ind før eller efter den
forestående fødsel? Hvad er bedst for den gravide kat, og for
killingerne? De nye katte er vaccinerede, ormebehandlede og top-tunede
efter alle kunstens regler, så jeg er ikke så bekymret for smitte mm.
Jeg tænker mere adfærdsmæssigt. Kan to nye katte være et for stort
forstyrrende element inden fødselen, eller kan det give problemer hvis
de ankommer mens killingerne er helt små? Alle fire katte er ret
afslappede og van til at omgås andre katte, men har aldrig mødt
hinanden.

Hvad mener I om alt dette, har I gode råd eller erfaringer?

Hilsen Dorthe ( - og Fuffer, Emma, Mathilde og Lille-Fie der snart
bliver til flere )

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-05-01 20:37

Hejsa

Nye katte i huset giver altid stress, og det har hverken en gravid kat eller
en nybagt mor godt af.

Kan du dele lejligheden op i to dele, så du kan holde kattene adskildt? Hvis
ja, så kan det måske lade sig gøre uden alt for meget stress, men noget
ekstra stress vil det altid medføre.

Et ekstra stressmoment er at de nye katte er fertile, det ville hjælpe en
lilli bitte smule på stressniveauet, hvis de nye var kastrerede.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-05-01 22:22

Hej Nina
Jeg er desværre klar over at situationen er langt fra optimal, men vi har ikke
meget valg, kattene skal hjem til os snarest. De to nye er på p-piller lige nu,
og vi satser på en fælles 3 x sterilisering (der giver en pæn rabat) af
hunkattene når Fie er klar. Hvad ville du selv vælge hvis du stod i
situationene, før eller efter fødslen? Vi har mulighed for at holde kattene
rimeligt fra hinanden, i hvert fald i nogle dage/uger. Alle 4 katte er forresten
inde/udekatte normalt, dog holder vi Fie inde her op til fødslen og en rum tid
efter.

Hilsen Dorthe

Nina El Falaki skriver:

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-05-01 22:46

Jeg ville nok vente til efter hun havde født og så holde dem adskildt.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats