Kan ikke starte med 2 ramblokke?
Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 15:28

Min søn har en computer hvor der sidder en dobbl sidet sd ram 256mb pc
133, vi har så købt en blok mere på 256mb, men sidder begge blokke i,
vil den ikke starte, den kommer ind til timeglasset i windows XP så
genstarter den, piller jeg så en, ligemeget hvilken en af blokkene ud,
så starter den uden problemer.
Er der noget i bios jeg skal ind og rette på, eller er det rammene der
ikke kan køre sammen?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 16:10

Henning Lund wrote:
> [...]
> så starter den uden problemer.
> Er der noget i bios jeg skal ind og rette på, eller er det rammene der

Hvilket bundkort handler det om?

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 16:36

Hans skrev:

> Hvilket bundkort handler det om?

Aner det ikke?

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 16:40

Henning Lund wrote:

> Aner det ikke?

Så kommer vi nok ikke videre, da jeg ikke har en krystalkugle. Det står helt
sikkert på bundkortet, som regel med en lidt stor skrift.

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 16:48

Hans skrev:

> Så kommer vi nok ikke videre, da jeg ikke har en krystalkugle. Det
> står helt sikkert på bundkortet, som regel med en lidt stor skrift.
>
> Hans

Se svar.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 16:40

Henning Lund skrev:

> Aner det ikke?

K7VZA står der, kan det bruges til noget?

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 17:00

Henning Lund wrote:

> K7VZA står der, kan det bruges til noget?

Det kan i øvrigt være at du kan løse problemet ved at sætte modulerne i
sokkel 2 og 3, eller 1 og 3, i stedet for 1 og 2.

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 17:33

Hans skrev:

> Det kan i øvrigt være at du kan løse problemet ved at sætte modulerne
> i sokkel 2 og 3, eller 1 og 3, i stedet for 1 og 2.
>
> Hans

Ok prøver

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 16:53

Henning Lund wrote:

> K7VZA står der, kan det bruges til noget?

Det er et ECS bundkort og såvidt jeg kan se skal modul 2 være enkeltsidigt
når der bruges 2x256MB på bundkortet, så det er årsagen til at maskinen går
i koma.

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 17:32

Hans skrev:

> Det er et ECS bundkort og såvidt jeg kan se skal modul 2 være
> enkeltsidigt når der bruges 2x256MB på bundkortet, så det er årsagen
> til at maskinen går i koma.

Eh den forstår jeg ikke lige helt?

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 17:34

Hans skrev:

> Det er et ECS bundkort og såvidt jeg kan se skal modul 2 være
> enkeltsidigt når der bruges 2x256MB på bundkortet, så det er årsagen
> til at maskinen går i koma.
>
> Hans

Jamen den nye blok er enkeltsidet, hvis det er det du mener?

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 17:45

Henning Lund wrote:

> Jamen den nye blok er enkeltsidet, hvis det er det du mener?

Jeg kommer godt nok i tvivl nu, da oversigten i manualen ikke er den
letteste at tyde.

Jeg har lagt den i dk.binaer under samme emne som denne tråd. Prøv i første
omgang at sætte modulerne i andre kombinationer end nu.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 17:01

hvad er ramblok 2 for en størrelse udover 256 mb....
er den også 133 mHz ?
gert

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 17:32

Gert Henriksen ( oldname - tele-) skrev:

> hvad er ramblok 2 for en størrelse udover 256 mb....
> er den også 133 mHz ?

Ja det er en enkeltsidet kingston

Fra : LL

Dato : 12-05-05 13:46

> K7VZA står der, kan det bruges til noget?

Der har du svaret. Det er et ECS bundkort, jeg har selv bøvlet med præcis
det samme på 2 forskellige kort hvor det ene var et K7VZA.

LL

Fra : Henning Lund

Dato : 12-05-05 15:51

LL skrev:

> Der har du svaret. Det er et ECS bundkort, jeg har selv bøvlet med
> præcis det samme på 2 forskellige kort hvor det ene var et K7VZA.

Hvad gjorde du ved det, prøvede du med ens ram?

Fra : LL

Dato : 13-05-05 07:34

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad gjorde du ved det, prøvede du med ens ram?

Jeg prøvede stort set alt - jeg kontaktede endda ECS' hovedkontor, men fik
aldrig andet svar end, at det var et problem de var bekendt med, og at de
arbejde på en løsning - der skete aldrig mere i sagen...

Lenn

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 13-05-05 12:18

LL skrev:

> [...]
> men fik aldrig andet svar end, at det var et problem de var bekendt
> med, og at de arbejde på en løsning - der skete aldrig mere i sagen...

Fik du den til at køre med flere blokke i ?

Fra : LL

Dato : 13-05-05 13:08

>Fik du den til at køre med flere blokke i ?

Nej det lykkedes mig aldrig. Jeg fulgte ellers med i diverse udenlandske
nyhedsgrupper hvor emnet blev vendt og drejet mange gange, men der kom
aldrig en holdbar løsning. Jeg flashede på et tidpunkt bios'en med en
uoriginal, som skulle kunne løse problemet - men lige lidt hjalp det.Så
det
endte faktisk med at jeg skiftede bundkort, til et ASUS og den har jeg
aldrig haft problemer med.

Dog er der alligevel en forskel på dit problem og mit problem. Min kunne
godt starte op, men med det samme jeg startede et spil, eller et større
program gik det galt. Den kunne, som din, også kør emed rammene hver for
sig, og de blev testet sammen i en testmaskine på mit saværende arbejde -
hvor de virkede fint sammen. Men med det samme de kom i ECS'en gik det
galt.

Fra : Henning Lund

Dato : 13-05-05 14:14

LL skrev:

> [...]
> rammene hver for sig, og de blev testet sammen i en testmaskine på
> mit saværende arbejde - hvor de virkede fint sammen. Men med det

Æv!

Fra : Kim Eichen

Dato : 11-05-05 18:45

> [...]
> uden problemer.
> Er der noget i bios jeg skal ind og rette på, eller er det rammene der

Hvilken indstilling har du sat CAS til? prøv at sætte den til 3 hvis den
ikke allerede er det.

Mvh Kim Eichen

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 19:15

Kim Eichen skrev:

> Hvilken indstilling har du sat CAS til? prøv at sætte den til 3 hvis
> den ikke allerede er det.
>
> Mvh Kim Eichen

I er nød til at skrive på dansk, jeg er ikke inde i alle de forkortelser
drevne computerfolk kender. Nå men da jeg satte rammene i 2 og 3 kunne
maskinen starte op. men til min skræk genstarter den igen efter der står
noget på skærmen om den ikke kan write til noget hukommelse, hvad nu?

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 19:29

Henning Lund skrev:

Nu har jeg prøvet at sætte rammene i 1 og 3, så starter maskinen op, men
går ned med blå skærm
0x0000007e-c0xc0000005-0x00004d7de-0xf8989ba8-0xf89898a så nåede jeg
ikke at se mere

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 20:08

Henning Lund wrote:
> [...]
> men går ned med blå skærm
> 0x0000007e-c0xc0000005-0x00004d7de-0xf8989ba8-0xf89898a så nåede jeg

Har du prøvet alle alternative kombinationer:

Ny 1 gl 2
Gl 1 ny 3
Ny 1 gl 3
Gl 2 ny 3
Ny 2 gl 3

Ny = Ny ramklods, Gl = Gammel ramklods.

Hvis intet hjælper, så prøv at skive typenummeret på begge moduler ned og
post dem her, men husk hele nummeret selv om det er langt. Fabrikatet skal
også med.

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 20:32

Hans skrev:

> Hvis intet hjælper, så prøv at skive typenummeret på begge moduler
> ned og post dem her, men husk hele nummeret selv om det er langt.
> Fabrikatet skal også med.
>
> Hans

Hvis jeg sætter den nye i 1 og gammel i 2 kan maskinen starte op, men
virusprogrammet går så i udu Kaspersky samtidig kommer denne: Generic
host process for win 32 services har fundet en fejl og afsluttes,
genstarter jeg så maskinen, går den i blå skærm med den lange
fejlmeddelelse igen.

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 20:45

Henning Lund wrote:

> [...]
> host process for win 32 services har fundet en fejl og afsluttes,
> genstarter jeg så maskinen, går den i blå skærm med den lange

Konklusionen er nok, at de to moduler ikke kan køre sammen, men det kunne
være interessant at vide hvorfor, så hvis du orker må du meget gerne poste
typenumrene her.

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 20:47

Den vælter uanset hvordan de monteres, her er data, gammel ram:
37L5iMM0-1gag
Ny KVR133X64C3/256

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 21:01

Henning Lund wrote:
> Den vælter uanset hvordan de monteres, her er data, gammel ram:
> 37L5iMM0-1gag
> Ny KVR133X64C3/256

Det kommer vi desværre ikke videre af. Der er ingen brugbare hits på Google
på den gamle ram, selv om jeg indsnævrer søgekriteriet helt ned til 37L5.

Jeg har desværre ikke flere bud på problemet.

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-05-05 21:17

Hans skrev:

> Jeg har desværre ikke flere bud på problemet.

Så må jeg bide i det sure æwle og pille nogle af de blokke som sidder i
min egen maskine, bundkortet er et Kinetiz K7B kan du sige om den skulle
kunne enes med den nye klods?

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 21:30

Henning Lund wrote:

> Så må jeg bide i det sure æwle og pille nogle af de blokke som sidder
> i min egen maskine, bundkortet er et Kinetiz K7B kan du sige om den
> skulle kunne enes med den nye klods?

Jeg tror nærmere det er den gamle klods som er problemet, men da de to
bundkort er rimelig ens i hardwarebestykning kan ikke gå helt galt. Der sker
ikke andet end den ikke vil starte, eller viser forkert ramstørrelse.

Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 12-05-05 04:43

Hans skrev:

> [...]
> bundkort er rimelig ens i hardwarebestykning kan ikke gå helt galt.
> Der sker ikke andet end den ikke vil starte, eller viser forkert

Ok prøver at pille neget af mit egen af så.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-05-05 22:04

Henning Lund wrote:
> Nu har jeg prøvet at sætte rammene i 1 og 3, så starter maskinen op,
> men går ned med blå skærm
> 0x0000007e-c0xc0000005-0x00004d7de-0xf8989ba8-0xf89898a

Det kan også være, at den ene RAM er defekt.
Har du prøvet at teste rammene enkeltvis med fx www.memtest.org?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henning Lund

Dato : 12-05-05 04:42

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Det kan også være, at den ene RAM er defekt.
> Har du prøvet at teste rammene enkeltvis med fx www.memtest.org?

Maskinen kører fint med rammene isat enkeltvis.

Fra : Henning

Dato : 12-05-05 15:34

On Thu, 12 May 2005 05:42:00 +0200, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Maskinen kører fint med rammene isat enkeltvis.

Ikke nok - der kan sagtens være fejl alligevel.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 12-05-05 15:52

Henning skrev:

> Ikke nok - der kan sagtens være fejl alligevel.

I ram?

Fra : Henning

Dato : 12-05-05 19:19

On Thu, 12 May 2005 16:51:54 +0200, "Henning Lund"

Ja.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 12-05-05 08:33

Hvis nu dit bundkort er en af de halv- eller helautomatiske så er det ikke
sikkert at bundkortet opdager at det har fået en ram-modul mere der måske
kræver en lidt anden indstilling end den oprindelige.
Jeg vil derfor foreslå dig at du resetter dit bundkort enten ved at tage
batteriet ud eller bruge jumperen ved siden af batteriet.
Herefter vil bundkortet foretage en hel "NY" opsætning af din maskine og det
er måske lige det der skal til.
En sidste løsning men nok også en lidt farligere løsning ville være at hente
en biosopgradering på producentens hjemmeside.

mvh
Kurt
PS: Fik du det til at virke?

Fra : Henning Lund

Dato : 12-05-05 15:55

Kurt Pedersen skrev:

> Hvis nu dit bundkort er en af de halv- eller helautomatiske så er det
> ikke sikkert at bundkortet opdager at det har fået en ram-modul mere
> der måske kræver en lidt anden indstilling end den oprindelige.

Måske, njae det ved jeg nu ikke om jeg vil til at rode med når du siger
det på den måde.
Den har jo under egenskaber for denne computer vist at der var
registreret 512 MB ram.