Interrupts?
Fra : Nicolai

Dato : 05-05-05 21:19

Hej

Jeg er ikke sikker på, om det er et hardware spørgsmål eller et software
spørgsmål, men jeg mangler en forklaring. (Har allerede søgt mange steder).
Det ahr jo altid heddet sig, at en PC har 16 IRQ til rådighed og skal
fordele dem. I dag kan flere enheder jo dele IRQ, - meen, når jeg tjekker
min PC og en anden PC, med både Win XP og Win 2000, så kan jeg se at der er
tildelt flere IRQ end de 16. Faktisk en blok mere med 8 IRQ, så der faktisk
er 24. Fra 0-15 hedder de ISA IRQ og fra 16 til 23 hedder de PCI.

Hvordan opstår de sidste 8, er det OS der laver nogle "virtuelle" IRQ? Eller
er der puttet understøttelse for 8 IRQ mere i hardware og OS? Eller hvordan
hænger det sammen, hvordan opstår de sidste 8?

Jeg har lagt mærke til, at der blandt ISA IRQ ikke er nogle shares, men at
det er der på PCI IRQ.

Nicolai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-05 22:21

Nicolai skrev:

> Hvordan opstår de sidste 8, er det OS der laver nogle
> "virtuelle" IRQ? Eller er der puttet understøttelse for 8 IRQ
> mere i hardware og OS? Eller hvordan hænger det sammen,
> hvordan opstår de sidste 8?

Det skal vist understøttes både i styresystemet og i bundkortet
og det kræver så vidt jeg ved, at bundkortet har IO-APIC
(Advanced Programmable Interrupt Controller), hvilket de fleste
nyere bundkort vist har. Microsoft har en artikel om emnet her:
<http://www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/IO-APIC.mspx>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nicolai

Dato : 06-05-05 21:00

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> (Advanced Programmable Interrupt Controller), hvilket de fleste
> nyere bundkort vist har. Microsoft har en artikel om emnet her:

Tak for det, det forklarede en hel del.

> --
> Hilsen
> Madsen

Nicolai

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-05 11:50

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev

> [...]
hvordan
> hænger det sammen, hvordan opstår de sidste 8?

Det var dengang, ISA bussen var aktuel. Men den nye CPU- og busstruktur har
man udvidet antallet af IRQ samt måden at brugde dem på. Alting udvikler sig
jo, og der var jo også en gang, hvor 640 Kb var den højeste grænse for ram.

Der er jo ingen lov, der sige at en computer kun kan have 12 hardware IRQ,
det er jo blot et spørgsmål om udvikling samt tilpasning af softwaren.

Claus
--
Køb en KANONGOD ide!!
www.tersgov.dk/kanonide.htm

Fra : Nicolai

Dato : 06-05-05 21:06

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
> sig
> jo, og der var jo også en gang, hvor 640 Kb var den højeste grænse for

Som du kan læse i mit indlæg, så søger jeg en forklaring på netop hvor disse
opstår henne, - hvilket jo så betyder at det var gået op for mig, at tingene
havde udviklet sig. Men jeg havde brug for lidt mere teknisk information end
"tingene har udviklet sig", og det troede jeg var tydeligt i mit indlæg. Men
du kan jo selv læse Thomas' indlæg, så du også kan give brugbare svar på det
område fremover.

Nicolai

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-05 14:26

> [...]

Men
> du kan jo selv læse Thomas' indlæg, så du også kan give brugbare svar på

Nej, det er ikke særligt tydeligt i dit indlæg, fordi du spøger ikke særlig
konkret! Du blander flere ting sammen, og hvis du vil have specifikke svar,
så må du også tydeligegøre dine spørgsmål.

Du skriver endda selv, at du ikke engang selv er klar over, hvad du spørger
om!

I 16 bit ISA bussen opstår de sidste IRQ ved at man kaskadekobler de
øverste IRQ med en ny række. Dette koms sammen med AT maskinen, som var 16
bit mod XT maskinens 8 bit. Men det er ikke lige til at forklare udtømmende,
fordi det afhænger meget af bundkorttype og den software, der bruges. Så må
du spørge mere specifikt. Strukturen på bussen og IRQ er som jeg skriver,
ændret dramatisk, og du kan ikke sammenligne et moderne bundkort med et
gammel bundkort. Så længe softwaren understøtter det, så kan man i
princippet lave alle de IRQ, der er adresser til. Bl.a. er de nye OS i stand
til at frigøre en IRQ, når den ikke bruges, det kan f.eks. DOS og windows,
der er baseret på dette ikke gøre. Med win 98 kom f.eks. også muligheden for
at dele IRQ.

Men grundliggende opstår de ekstra IRQ ved at kaskadekoble dem. Det er det,
man bruger IRQ2 (IRQ9 på nyere maskiner) til. Det var man nødsaget til af
hensyn til bagkombatibilitet. Før eller siden forsvinder brugen af IRQ helt
og aldeles, fordi det dybest set er meget gammel teknologi, og egentlig med
til at sløve hele systemet. At det ikke er sket helt endnu skyldes
antageligvis hensynet til bagudkombabilitet. Men det er allerede på vej væk.
PCI portene bruger slet ikke de gamnle IRQ 1-16. De har deres helt eget
system, som er ganske anderledes. Det er derfor, det er umuligt at svare dig
konkret, fordi du spøger om flere ting på een gang.

Dernæst er der en anden ting, du tilsyneladende heller ikke er opmærksom på,
nemlig at der er to forskellig former for IRQ. Der er både hardware
interrupts og software interrupts, og selv om de ligener hinanden og hedder
det samme, så er der stor forskel.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Nicolai

Dato : 07-05-05 15:15

> [...]
> svar,
> så må du også tydeligegøre dine spørgsmål.

Mere tydeligt bliver det vist ikke:

> [...]
hænger det sammen, hvordan opstår de sidste 8?"

> Du skriver endda selv, at du ikke engang selv er klar over, hvad du

Nej, jeg skriver, at jeg ikke ved om jeg skal stille spørgsmålet i en
softwaregruppe eller en hardwaregruppe.

> [...]
> nemlig at der er to forskellig former for IRQ. Der er både hardware
> interrupts og software interrupts, og selv om de ligener hinanden og

Stort set det meste af det du skriver, ved jeg godt. De er integreret i
chipsættet, men IRQ over de 16, hvor opstår de henne? Selvfølgelig kan man
ikke skære det fra, sort og hvidt, for det hjælper ikke, hvis software ikke
understøtter det. Men helt bestemt ville jeg vide, om IRQ over de 16 var
noget som OS stod for selv eller om det var integreret i chipsættet?

Så jeg mener ikke det var svært at forstå. Men du fortolker jo ligesom en
kvinde, blander tingene sammen og ender med at give svaret "Det er
udviklingen". Wow, surprise.

> Claus

Nicolai

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-05-05 23:46

> [...]
>
> Så jeg mener ikke det var svært at forstå. Men du fortolker jo ligesom en
> kvinde, blander tingene sammen og ender med at give svaret "Det er

Vil mene at det afhænger af chipsettet. På mit gamle mobo, med AMD761
chipset, var der 16 IRQ'er, det samme er der på min laptop med Intel
855PM chipset.

Jeg har set 32 IRQ'er på maskiner med Intel 845 og 865 chipset, samt
nForce 1,2,3 og 4, hvor der er 24 IRQ'er som bruges

Fra : Nicolai

Dato : 08-05-05 09:29

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message

> Vil mene at det afhænger af chipsettet. På mit gamle mobo, med AMD761
> chipset, var der 16 IRQ'er, det samme er der på min laptop med Intel 855PM
> chipset.

Ja, de 2 IRQ kredsløb er jo integreret i chipsættet og sådan har det været
længe (alt er relativt indenfor computerens verden). Derfor har jeg aldrig
spekuleret over at tjekke de resourcer indtil fornylig, hvor jeg så opdagede
at der, i min PC, var 8 mere.

> Jeg har set 32 IRQ'er på maskiner med Intel 845 og 865 chipset, samt
> nForce 1,2,3 og 4, hvor der er 24 IRQ'er som bruges

32? Jeg har et 865 chipsæt, så vil jeg da lige se om jeg kan rykke en enhed
op i området mellem 24-31. Men når nu de er chipsæt integreret, er dem over
16 så også kaskadekoblet og hvilke IRQ sidder de på? Jeg kan se på min egen,
at IRQ 21 ikke bliver vist, gad vide om den bliver brugt til kobling?

Altså, min interesse er at vide præcist hvordan det hænger sammen, ikke bare
at sådan er det og det er udviklingen, som Claus skrev. Det kan de fleste jo
regne ud, men selve opbygningen af det. Og inden indlægget havde jeg da selv
ledt efter information, men fandt ikke noget der kunne forklare.

Har du iøvrigt ikke planer om at have 2 grafikkort i din PC?

Nicolai

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 12:36

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev

> Jeg har set 32 IRQ'er på maskiner med Intel 845 og 865 chipset, samt
> nForce 1,2,3 og 4, hvor der er 24 IRQ'er som bruges

Det er software IRQ!

Der er slet ikke nogen moderne chipsæt, som bruger hardware IRQ mere, det er
en gammel og uddøende teknologi, og dem der gør, er der rigeligt i de første
16. Det er typisk printerport og comporte som bruger IRQ. Alt andet er
interegreret i bussen.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-05 23:48

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev

> Så jeg mener ikke det var svært at forstå. Men du fortolker jo ligesom en
> kvinde, blander tingene sammen og ender med at give svaret "Det er
> udviklingen". Wow, surprise.

Når du er så klog, hvorfor finder du ikke bare selv svarene?

Du er jp åbenart en verdensmester!

Claus

Fra : Nicolai

Dato : 08-05-05 09:12

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Når du er så klog, hvorfor finder du ikke bare selv svarene?

Ja, på den måde fik jeg flere informationer end du gav mig.

> Du er jp åbenart en verdensmester!

Tak! Altid rart at få bekræftet hvad man selv har vidst længe.

> Claus
> --

Nicolai