Input til ny comp (hvis I gidder :-))
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-05-05 15:02

Hejsa

Jeg skal have opdateret min computer. Jeg har en Athlon 1,4 i et bundkort,
der ikke kan tage XP og med SD RAM, så jeg skal have nyt bundkort, CPU, RAM
og GFX. Jeg har ca. 5000 kr.

Jeg har tænkt mig, at det kan være en Athlon 64, da det virker som om det er
her man får "best bang for the buck". Regner med en 3000+ eller en 3200+. Er
det rigtigt forstået, at der lige er kommet en ny kerne, Venice?

Bundkort:
Regner med at det skal være socket 939. Jeg har kigget på:

ASUS A8N-SLI Deluxe
MSI K8N SLI Platinum (SB lydkort, men ingen PCIE x1 :-/)
DFI LANPARTY NF4 SLI-DR

Er der andre bundkort jeg burde kigge på? Andre chipset? Jeg kommer sikkert
ikke til at bruge SLI, men det kunne da være rart at have.

RAM:
Jeg regner med at jeg skal have 1 GB, men ellers er jeg lidt på bar bund.
Har tænkt på 2x512 value fra enten
Corsair: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=72335
eller
Geil: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104974
De koster begge 800-900 kr., men jeg vil gerne give noget mere (1400-1500
kr.) for nogle bedre RAM, hvis det kan betale sig. Skal det evt. være 1x1
GB?

GFX:
Her virker det som om, det er et GF 6600GT, der giver mest for pengene. Har
tænkt på et af de billige til omkring 1300-1400 kr. eller evt. Leadteks
extreme udgave til 1700-1800 kr.

Alle Input vil være dejlige

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-05-05 15:11

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal have opdateret min computer.

Nå ja, måske det ville være klogt at skrive hvad den skal bruges til Jeg
opdatere kun for at kan spille nogle af de nyere spil. Til alt andet er min
nuværende fin nok.

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-05-05 15:36

Frank K. Jensen skrev:

> Corsair: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=72335
> Geil: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104974

Kan ikke betale sig.

Køb to af disse (Kingston):

> (1400-1500 kr.) for nogle bedre RAM, hvis det kan betale sig. Skal
> det evt. være 1x1 GB?

Det giver bedre muligheder for senere opgradering, men 1GiB-moduler er
en del dyrere.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-05-05 21:31

> Kan ikke betale sig.
>
> Køb to af disse (Kingston):

Jeg mener de ander er CL2,5, mens Kingstons er CL3, men jeg har også
overvejet Kingston, synes bare ikke de andre var så meget dyere for CL2,5.

> Det giver bedre muligheder for senere opgradering, men 1GiB-moduler er
> en del dyrere.

Jeps, men man kan vel også købe 2x512 MB og smide i senere, så man har 2 GB
i alt. Det skulle vel kunne holde et par år, men hvem ved

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-05-05 04:58

Frank K. Jensen skrev:

> Jeg mener de ander er CL2,5, mens Kingstons er CL3, men jeg har også

Og?

Du kan ikke mærke forskellen. Det er udelukkende pralværdi.

> Jeps, men man kan vel også købe 2x512 MB og smide i senere, så man
> har 2 GB i alt. Det skulle vel kunne holde et par år, men hvem ved

Bundkortet kan sikkert klare mere end 2GiB. Derfor er der mere fidus i
1x1GiB ad gangen, hvis man ønsker de store RAM-mængder.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-05-05 11:37

Jesper G. Poulsen wrote:

> Og?
>
> Du kan ikke mærke forskellen. Det er udelukkende pralværdi.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330&p=4

her kan det da ses at der er et par % forskel for hvert trin

> Bundkortet kan sikkert klare mere end 2GiB. Derfor er der mere fidus i
> 1x1GiB ad gangen, hvis man ønsker de store RAM-mængder.

problemet er bare at 1GB moduler er alt for dyre, og det giver dårligere
performance at køre med 4 i stedet for 2 moduler, så det er lidt et dillemma

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-05-05 12:49

> problemet er bare at 1GB moduler er alt for dyre, og det giver dårligere
> performance at køre med 4 i stedet for 2 moduler, så det er lidt et
> dillemma

Hvorfor giver det dårligere performance at køre med 4 i stedet for 2
moduler?

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-05-05 13:42

Frank K. Jensen skrev:

> Hvorfor giver det dårligere performance at køre med 4 i stedet for 2
> moduler?

Det gør det heller ikke.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-05-05 22:19

> Hvorfor giver det dårligere performance at køre med 4 i stedet for 2
> moduler?
>
> mvh Frank

Fordi det forhindrer systemet i at køre med en command rate på 1T, og
derfor bliver man nødt til at køre 2T

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358&p=11

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-05-05 07:28

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi det forhindrer systemet i at køre med en command rate på 1T, og
> derfor bliver man nødt til at køre 2T
>
> http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358&p=11

Tager jeg fejl, hvis jeg mener at have læst, at det netop er blevet fikset i
den nye Venice kerne?

Men noget helt andet, de skriver tit 128 bit, single side, double side,...
Er der noget jeg skal været obs på? Er der nogle "fælder", så jeg ender med
at købe noget RAM, som jeg alligevel ikke kan bruge (evt. i 2x dual
channel)?

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-05-05 08:18

> [...]
> Er der noget jeg skal været obs på? Er der nogle "fælder", så jeg ender
> med at købe noget RAM, som jeg alligevel ikke kan bruge (evt. i 2x dual

http://freespace.virgin.net/m.warner/RoadmapQ205.htm

Ok, så jeg skal ha' 2x512 MB single side RAM nu, hvis jeg vil opdatere til
4x512 MB senere og stadig køre samme hastighed, eller hvad?

Hvordan ser jeg om de er single side (altså uden at stå med dem i hånden
?

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-05 08:46

Frank K. Jensen skrev:

> Hvordan ser jeg om de er single side (altså uden at stå med dem i
> hånden ?

Du kan ikke se det på modulerne. SS og DS er et spørgsmål om hvordan
mudulerne er arrangeret elektrisk, ikke fysisk.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-05-05 10:14

> Du kan ikke se det på modulerne. SS og DS er et spørgsmål om hvordan
> mudulerne er arrangeret elektrisk, ikke fysisk.

Jeps, det er derfor jeg spørger. De hedder jo noget med f.eks. 64Mx64 og
sådan noget.

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-05-05 19:03

> [...]
> Er der noget jeg skal været obs på? Er der nogle "fælder", så jeg ender med
> at købe noget RAM, som jeg alligevel ikke kan bruge (evt. i 2x dual

Jeg tror nu ikke det bliver et problem... men se evt. i manualen.

i den til mit K8N-SLI står der, at den kun kan køre 333MHz på RAM hvis
man har 2 stk Dual side RAM på samme kanal, men det er ikke til at sige
om dette er rettet i nyere udgaver af CPUen (Venice, Winchester osv)

Ellers må du jo skrive itl butikkerne og høre om der er tale om SS eller
DS moduler

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-05-05 13:42

Esben von Buchwald skrev:

> http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330&p=4

Ja, det kan måles. Men det er ikke noget der kan _mærkes_ - det er
spild af penge.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-05-05 22:12

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja, det kan måles. Men det er ikke noget der kan _mærkes_ - det er
> spild af penge.

Muligvis - men det er vel ca. samme forbedring i ydelse, som hvis man
går fra AMD64 3500+ til 3800+, eller fra Radeon X800XL til X800XT osv.

Det siger sig selv at den sidst brugte krone ikke er den der giver mest!

Det er så bare op til en selv hvor meget mere man vil give.

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 05-05-05 22:46

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev:

>Muligvis - men det er vel ca. samme forbedring i ydelse, som hvis man
>går fra AMD64 3500+ til 3800+, eller fra Radeon X800XL til X800XT osv.

Hvor har du det fra?

>Det siger sig selv at den sidst brugte krone ikke er den der giver mest!
>
>Det er så bare op til en selv hvor meget mere man vil give.

Ja, manden der spøger vil give 5000,-, så det er en akademisk diskusion.

Den eneste forskel man kan mærke er at tegnebogen er betydelig lettere,
hvis man går op i 2-5% forskel.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-05-05 23:20

> Hvor har du det fra?

Hvis du kigger på benchmarks, er forskellen fra én model og op til
storebroderen i samme klasse, ofte på størrelse med de måske 5% forskel
der er ved at køre 2-2-2-7 frem for 3-4-4-8...

Alligevel er der folk der betaler en del mere for at få et GF6800Ultra i
stedet for et GT, eller -som nævnt et X800XT i stedet for XL

det er jo op til ens temperement og pengepung

> Ja, manden der spøger vil give 5000,-, så det er en akademisk diskusion.
>
> Den eneste forskel man kan mærke er at tegnebogen er betydelig lettere,
> hvis man går op i 2-5% forskel.

Det var jo derfor jeg skrev "køb CL2 RAM hvis du har råd" - ergo, han
skal ikke bruge alle pengene på RAM selvfølgelig

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-05 08:44

Esben von Buchwald skrev:

> Det var jo derfor jeg skrev "køb CL2 RAM hvis du har råd" - ergo, han

Og jeg skriver - "brug pengene på dig selv og dine nærmeste" - det
giver mest "bang for the buck"

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-05-05 12:48

> Og?
>
> Du kan ikke mærke forskellen. Det er udelukkende pralværdi.

Jeg har læst om det, og det skulle give et par procent bedere ydelse. Ikke
noget jeg vil betale vildt meget for, men de nævte RAM er heller ikke vildt
meget dyere end Kingston. Desuden var min tanke at de måske var lidt bedre
til at overclocke, hvis jeg fik lyst til det. Anyway Kingston er stadig på
listen. Dejligt med input

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-05-05 22:18

> [...]
> til at overclocke, hvis jeg fik lyst til det. Anyway Kingston er stadig på

Det er nemlig rigtigt... De billige CL2 RAM kan ikke gå ret højt op, før
man er nødt til at køre dem med CL2.5 eller CL3 i stedet.

Se evt. her hvor højt Corsair's XL ram kan gå op:

http://www.behardware.com/articles/499/page1.html

og en lidt nyere:
http://www.viperlair.com/reviews/memory/corsair/DDR1/3200xl12/index.shtml

Men heldigvis kan man justere forholdet mellem RAM og CPU på de fleste
Athlon64 mobos, læs evt min overclocking-guide her:

http://www.newz.dk/articles/view/18/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-05-05 18:06

> [...]
>
> Men heldigvis kan man justere forholdet mellem RAM og CPU på de fleste
> Athlon64 mobos, læs evt min overclocking-guide her:

Har læst den

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-05-05 18:15

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> tænkt på et af de billige til omkring 1300-1400 kr. eller evt. Leadteks

CPU: AMD64 90nm (winchester), 3200 eller 3500+ efter din smag

MB: MSI eller DFI ,de er langt bedre end Asus A8N-SLI, læs evt. testen
www.anandtech.com (det ekstra PCIe slot på et SLI mobo kan bruges som
PCIe x1 slot)

GFX: Køb et Geforce 6600GT, det giver bedst for pengene pt. Leadtek
modellen er en af de hurtigste og larmer mindst, læs testen af 6600GT
kort på anandtech.

RAM: 2x512MB PC3200 DDR-RAM. Hvis du har råd kan du købe nogle der kører
med CL2, det giver et par % bedre ydelse

Jeg har selv et MSI K8N-SLI, du kan se mit system her
http://memos.dk/sbn/hardware2005/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-05-05 21:33

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> CPU: AMD64 90nm (winchester), 3200 eller 3500+ efter din smag

Er de ikke lige kommet med Venice kernen?

> MB: MSI eller DFI ,de er langt bedre end Asus A8N-SLI, læs evt. testen på
> www.anandtech.com (det ekstra PCIe slot på et SLI mobo kan bruges som PCIe
> x1 slot)

Har læst

> GFX: Køb et Geforce 6600GT, det giver bedst for pengene pt. Leadtek
> modellen er en af de hurtigste og larmer mindst, læs testen af 6600GT
> kort på anandtech.

Har læst

> RAM: 2x512MB PC3200 DDR-RAM. Hvis du har råd kan du købe nogle der kører
> med CL2, det giver et par % bedre ydelse

Men de koster også vildt meget, synes jeg. Nogle forslag?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-05-05 05:01

Esben von Buchwald skrev:

> RAM: 2x512MB PC3200 DDR-RAM. Hvis du har råd kan du købe nogle der
> kører med CL2, det giver et par % bedre ydelse

Det giver mere gevinst at holde sine diske defragmenteret. Og så
iøvrigt bruge pengene til at kræse om sig selv og sine nærmeste.

Fra : Noerlev

Dato : 06-05-05 08:34

> [...]
>
> Er der andre bundkort jeg burde kigge på? Andre chipset? Jeg kommer
> sikkert ikke til at bruge SLI, men det kunne da være rart at have.

Jeg har et ASUS A8N-SLI Deluxe og er godt tilfreds med det. Der følger
rigtige mange kabler og adaptere med. Jeg har to negative ting at sige:
1) Chipset køleren larmer efter min meningen alt for meget. Jeg har skiftet
den til en passive, der dog nok gør, at jeg ikke kan bruge SLI, hvilket jeg
så heller ikke umiddelbart har planer om.
2) Kombination af bundkort og mit kabinet gør, at der er meget dårlig plads
til harddiske og IDE kabler, men det kan lade sig gøre.

Noerlev