Mareridt ved ny Computer køb
Fra : Bartesque

Dato : 01-05-05 07:54

Så skulle det være .. Ny computer, og valget faldt på følgende
konfiguration:

Thermaltake Xaser Armor VA8000SWAD, sølv
NorthQ NQ-4775-500 Ultra Silent PSU 500Watt

ASUS P5AD2-E Premium, i925XE,FSB1066, 10xSATA RAID,2xGbit+Wi
Intel Pentium 4 650 3,4GHz, FSB800, 2048KB Cache, In-a-box
2x1024 MB Original Samsung DDR-II 533 RAM (PC4300)

Seagate Barracuda 7200.7, 200GB, S-ATA, 7200RPM, 8MB, Fluid
Seagate Barracuda 7200.8, 300GB, 7200RPM, Serial ATA, 8MB
PowerColor Radeon X300, 256MB DDR, TV-Out + DVI

Nu kan det måske undre at der vælges et skod grafikkort, men nu
spiller jeg ikke så pokkers meget og computerens primære formål er
som udviklingsmaskine (lever af at lave MSI installationer), så
tilfreds med mit valg tøvede jeg ikke med at bestille fra nettet, som
vel de fleste gør?

Lørdag morgen kl. 8 var posten her med min nye computer, bestilt med
lørdags express, og jeg var helt oppe og ringe som en lille dreng
juleaften ..

Jeg tog mig god tid til at samle det omhyggeligt og noget skuffet
måtte jeg konstatere at skærmen ikke ville aktiveres efter jeg tændte
computeren. Skærmen er en Samsung SyncMaster 959NF af den gode gamle
CRT type... og for at gøre det hele endnu være, stod der snart efter
en gnist ud af strømforsyningen, som var den sprunget i luften, og
computeren døde, og en sikring sprang! ... .hvad nu?

Aner faktik ikke mit levende råd .. har jeg mon futtet det hele af
eller kun PSU'en ... og hvorfor ville min skærm ikke aktivere? Der er
både til VDI og VGA på grafikkortet.

Input modtages gerne ! *s*

Mvh
Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-05 09:09

Bartesque <Bart@Nohablaengliz.mars> wrote:

>Input modtages gerne ! *s*

Mareridt er vist det rigtige ord....

PSU'en er i hvert fald stået af - Hvor meget af resten, der er gået kan
kan man kun gætte sig til....

Men i værste fald er al hardware røget...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Brian Lund

Dato : 01-05-05 12:15

> en gnist ud af strømforsyningen, som var den sprunget i luften, og
> computeren døde, og en sikring sprang! ... .hvad nu?

Byt dog PSU'en!

> Aner faktik ikke mit levende råd .. har jeg mon futtet det hele af

"Sikkert" kun PSU'en, men andre ting kan også være røget, bundkortet er i
rimelig stor fare...

> eller kun PSU'en ... og hvorfor ville min skærm ikke aktivere? Der er
> både til VDI og VGA på grafikkortet.

Ingen strøm, intet signal til skærmen ;)

Brian

Fra : Bartesque

Dato : 01-05-05 12:45

On Sun, 1 May 2005 13:15:23 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

>Byt dog PSU'en!

Har jeg også tænkt mig *s*

>"Sikkert" kun PSU'en, men andre ting kan også være røget, bundkortet er i
>rimelig stor fare...

Håber du har ret! men nu kørste maskinen jo rent faktisk i 5 min. mens
jeg forsøgte at sætte en anden skærm til (også CRT) samt brugte den
medfølgende VDI til VGA adapter .. lige meget hjalp det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-05-05 16:05

Bartesque skrev:

> Håber du har ret! men nu kørste maskinen jo rent faktisk i 5 min. mens
> jeg forsøgte at sætte en anden skærm til (også CRT) samt brugte den
> medfølgende VDI til VGA adapter .. lige meget hjalp det.

Maskinen var tændt mens du skiftede hardware?

- Så hænger det på dine egne skuldre.

Fra : Bartesque

Dato : 01-05-05 16:16

On 01 May 2005 15:05:01 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Maskinen var tændt mens du skiftede hardware?
>
>- Så hænger det på dine egne skuldre.

Nej, er altid meget omhyggelig med at tage stikket ud først, og er
også opmærksom på statisk elektricitet

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-05-05 16:49

Bartesque skrev:

> Nej, er altid meget omhyggelig med at tage stikket ud først, og er
> også opmærksom på statisk elektricitet

Du skriver:
"men nu kørste maskinen jo rent faktisk i 5 min. mens jeg forsøgte at
sætte en anden skærm til (også CRT) samt brugte den medfølgende VDI til
VGA adapter"

Så _har_ du jo rodet med en tændt maskine. Der skal ikke så meget til,
før det siger puff...

Fra : Bartesque

Dato : 01-05-05 16:51

On 01 May 2005 15:48:31 GMT, "Jesper G. Poulsen"
> [...]

>VGA adapter"
>
>Så _har_ du jo rodet med en tændt maskine. Der skal ikke så meget til,

undskyld, jeg formulerede mig dårligt, maskinen var slukket under
udskiftningen

Fra : Jens G

Dato : 01-05-05 17:04

On Sun, 01 May 2005 06:54:02 GMT, Bartesque <Bart@Nohablaengliz.mars>
wrote:

>Aner faktik ikke mit levende råd .. har jeg mon futtet det hele af
>eller kun PSU'en ... og hvorfor ville min skærm ikke aktivere? Der er
>både til VDI og VGA på grafikkortet.

Tror du maskinen faktisk bootede mens den kørte?

Er det helt sikkert at der ikke sad spacere forkerte steder mellem
kabinetbundplade og motherboard?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Bartesque

Dato : 01-05-05 19:42

On Sun, 01 May 2005 18:04:08 +0200, Jens G <jens@no.spam.for.me.pls>
wrote:

>Tror du maskinen faktisk bootede mens den kørte?
Jeg kunne ikke se når den bootede, den blev kold booted.

>Er det helt sikkert at der ikke sad spacere forkerte steder mellem
>kabinetbundplade og motherboard?

Jeg satte 6 i de respektive huller, som passede til de huller i
motherboardet.

Fra : Hans

Dato : 01-05-05 21:09

Bartesque wrote:

> Jeg satte 6 i de respektive huller, som passede til de huller i
> motherboardet.

Bundkortet har 9 montagehuller, og nogle har også 10, hvor det sidste sidder
bagerst lige ud for hvor dit PCI-slot 1 er. På nogle kabinetter er netop
dette afstandsstag monteret i forvejen, og har du overset afstandsstaget er
der en kortslutning på bagsiden af bundkortet, hvilket sagtens kan give røg
og flammer fra PSU'en.

Hans

Fra : Hans

Dato : 01-05-05 21:25

Hans wrote:

> [...]
> overset afstandsstaget er der en kortslutning på bagsiden af
> bundkortet, hvilket sagtens kan give røg og flammer fra PSU'en.

Jeg har sendt et par billeder af bundkortet i dk.binear, hvor du på det
øverste kan se det 10. hul øverst mærket med rødt.

Hans

Fra : Bartesque

Dato : 03-05-05 20:52

On Sun, 1 May 2005 22:25:15 +0200, "Hans" <email@kvik.org.invalid>
wrote:

>Jeg har sendt et par billeder af bundkortet i dk.binear, hvor du på det
>øverste kan se det 10. hul øverst mærket med rødt.

>Hans

Fik en ny PSU idag - og har fået hele systemet op og køre ! Var
meget lettet over, det KUN var PSU'en der var gået til .. og det viste
sig heldigvis bare at være en RAM fejl, hvorfor skærmen ikke ville
aktiveres. Så snart jeg tog den ene RAM blok ud, vågnede skærmen
Så en ny blok RAM, så spiller det!

Tak for alle Jeres Input!

Mvh
Claus