Athlon64-system
Fra : David Rasmussen

Dato : 26-04-05 11:01

Jeg overvejer at købe følgende:

SilverStone Lascala SST-LC10B, Black
Asus A8N-SLI/Deluxe, nForce4, S939
Asus EN6600GT/TD/128MB Geforce 6600GT
Zalman VF700-Cu, Cobber VGA Cooler
NorthQ NQ4001A, 400 ATX PSU, 17db
AMD Athlon64, 3000+, S939, BOX
Microsoft MCE Media Controller (remote)

og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

1) Umiddelbart havde jeg bare tænkt mig at købe 2 stks Cosair Value RAM
(512 MB i alt eller 1024 MB i alt) og håbe på at de fint kunne køre Dual
Channel selv om de ikke er "matched". Kan de det?

2) Skal jeg købe noget andet RAM istedet?

3) Får jeg nogen problemer med at få plads til hardwaren i det
SilverStone-kabinet?

4) Får jeg andre problemer? Alle kommentarer er velkomne!

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-04-05 08:44

Er der slet ingen der ved noget?

Kan jeg f.eks. fint køre Dual Channel med det billigste Elixir-RAM på
edbpriser?

/David

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-04-05 21:22

David Rasmussen wrote:
> Er der slet ingen der ved noget?
>
> Kan jeg f.eks. fint køre Dual Channel med det billigste Elixir-RAM på
> edbpriser?

Jo der er nogen der ved noget... men de sidder der jo ikke i døgndrift,
vi får jo ingen penge for det.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-04-05 21:57

Esben von Buchwald wrote:

> Jo der er nogen der ved noget... men de sidder der jo ikke i døgndrift,
> vi får jo ingen penge for det.

Nu er det efterhånden lang tid siden jeg skrev. Men nej, jeg ved godt at
"I" ikke får penge for det. Jeg har heller ikke fået penge for det de 10
år jeg har hjulpet folk i diverse grupper på usenet.

/David

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-04-05 21:28

Mit eget system er her:
http://memos.dk/sbn/hardware2005/
Der kan du også læse om hvorfor jeg valgte som jeg gjorde

> SilverStone Lascala SST-LC10B, Black
overvej, om du virkelig vil have et desktop kabinet, du kan jo risikere
at du ikke gider at have det ligger under din skærm og larmer, eller at
du gerne vil smide flere endheder i det senere

> Asus A8N-SLI/Deluxe, nForce4, S939

Bad idea... DFI og MSI laver nogle langt bedre motherboards
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358
læs denne og du har ikke lyst til at købe asus

> Asus EN6600GT/TD/128MB Geforce 6600GT

Også en dårlig ide....
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2295
Leadtek laver det bedste 6600GT, hvad angår ydelse og støjniveau

> Zalman VF700-Cu, Cobber VGA Cooler

Har selv lige bestilt sådan en, skulle gerne få den i morgen Men
personligt ville jeg nok vente og se hvor meget kortet larmer, der er
ingen grund til at købe noget overkill

> NorthQ NQ4001A, 400 ATX PSU, 17db
> AMD Athlon64, 3000+, S939, BOX

Tja, overvej om det ik kan betale sig at give lidt mere for en 3200+
Sørg i hvert fald for at det er en 90nm udgave (winchester) du får

> Microsoft MCE Media Controller (remote)

Ved jeg så ik noget om

> [...]
> (512 MB i alt eller 1024 MB i alt) og håbe på at de fint kunne køre Dual
> Channel selv om de ikke er "matched". Kan de det?

Et matched pair er en garanti for at de kan køre sammen, men 2 ens
moduler, samme model og stepping, fra samme butik, kan nok også uden
problemer

> 2) Skal jeg købe noget andet RAM istedet?

Kommer an på hvor mange penge du vil bruge på RAM

> 3) Får jeg nogen problemer med at få plads til hardwaren i det
> SilverStone-kabinet?

Måske - du må google lidt efter folks erfaringer med det

> 4) Får jeg andre problemer? Alle kommentarer er velkomne!

man får ALTID problemer når man køber ny hardware

Fra : Peet

Dato : 27-04-05 21:57

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358
> læs denne og du har ikke lyst til at købe asus

Sikke da noget vrøvl ...... det kan være lige meget
for de fleste brugere.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-04-05 23:00

Peet wrote:

> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke da noget vrøvl ...... det kan være lige meget
> for de fleste brugere.

Hvor er du dog seriøs at høre på... Måske du skulle prøve at komme med
dine argumenter, så jeg rent faktisk har en mulighed for at følge med i
hvad det er du mener, og evt. forsvare hvorfor jeg skrev som jeg skrev??

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-04-05 18:16

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> writes:

> Bad idea... DFI og MSI laver nogle langt bedre motherboards
> http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358
> læs denne og du har ikke lyst til at købe asus

Tja, tjo....

Rent ydelsesmæssigt er der jo ikke meget der skiller de 4 kombatanter
fra hinanden. Personlig er jeg ikke interesseret i OC, så at Asus'en
er dårlig til det bekymrer mig ikke.

Udover OC muligheder, hvad er det så der for dig til at fraråde
Asus'en?

For den disk/computeserver jeg vil bygge, ville Asus'en umiddelbart
være et OK valg. Efter at have læst artikelen på AnandTech til ende,
hælder jeg dog mere til et MSI K8N Neo4 Platinum pga de to SATA2
controllere og at begge GbE portene sidder på PCIe.

Planen er at smide det i et SuperMicro SC833T kabinet
(http://www.supermicro.com/products/chassis/3U/833/SC833T-550.cfm),
sammen med en flok Seagate 7200.8 diske, en 3500+ processor og RAM
(har ikke bestemt mig for hvor meget).

Kai