I tvivl om kabinetsblæser
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-05 17:13

Hej,

Jeg sidder med et Chieftec-kabinet ved navn BA-02B-SL-B, som kan
ses her: <http://www.chieftec.com/products/Workcolor/BA-02.htm>.

I siden ud for harddiskene, har man mulighed for at montere op til
tre blæsere. <http://www.chieftec.com/images/BX/CX/Man/CA04.jpg>
og <http://www.chieftec.com/images/BX/CX/Man/CA06.jpg>.

Der står, at det skal være 90 mm. blæsere, men går man ind på f.eks.
StudieDatas side, så hedder det 92 mm, så nu er jeg i tvivl om en
blæser som følgende, vil passe i kabinettet:
<http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP200&Fane=COLD,COFA,COFA92>.

Der er ca. 82 mm. imellem skruehullerne i den plastplade, som kan
ses på: <http://www.chieftec.com/images/BX/CX/Man/CA06.jpg>,
vil 92 mm. blæseren fra Studiedata mon passe?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-04-05 12:20

Thomas G. Madsen skrev:

> vil 92 mm. blæseren fra Studiedata mon passe?

Ja, men de kan sikkert ikke _skrues_ fast. Sæt den evt. fast med
dobbeltklæbende tape (klæbepuder)

Fra : Esben

Dato : 24-04-05 18:27

> Der er ca. 82 mm. imellem skruehullerne i den plastplade, som kan
> ses på: <http://www.chieftec.com/images/BX/CX/Man/CA06.jpg>,
> vil 92 mm. blæseren fra Studiedata mon passe?

Garanteret, der er ca 83mm mellem centrum af hullerne på en 92mm blæser.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-04-05 20:48

Esben skrev:

> Garanteret, der er ca 83mm mellem centrum af hullerne på en
> 92mm blæser.

Det lyder godt. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 24-04-05 22:30

> Det lyder godt. :)

Hvad har du købt af nyt grej ellers? Er det godt?

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-04-05 23:02

Esben skrev:

> Hvad har du købt af nyt grej ellers?

2 x 3 Ghz. Xeon Nocona
Asus NCCH-DL bundkort(*)
2 x 1 GB RAM (Kingston PC3200)
2 x WD Raptor, 74 GB (Serial-ATA)
ASUS Radeon AX800 PRO grafikkort
LG DVD-ROM, 16/52x (GDR8163B)
Lite-On DVD Writer, 16/8/16/6x-4x DL (SOHW-1673S)

(*) Jeg overvejede kraftigt at købe et nyere Tyan eller SuperMicro
bundkort med E7525 (Tumwater) chipsæt, men ydelsesmæssigt ser det
ikke ud til at give den store gevinst, hvis man skal tro på en side
som <http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=ncchdl&page=1>.
Snarere tværtimod, så valget blev et Asus NCCH-DL i stedet.

> Er det godt?

Nu kører det knaldhamrende godt, men i starten var det noget skidt.
For det første, så havde jeg fået en forkert PSU i, så den kunne
ikke finde nr. 2 CPU og den larmede også for meget til min smag,
så den røg retur til forhandler igen.

I torsdags fik jeg den så igen med en ny PSU og med temperatur-
styring på kabinetsblæseren, men nu er det PSU'en, som larmer mest,
så i fredags bestemte jeg mig for at lade handlen gå tilbage,
indtil ideen med at bore hul i muren ind til naboværelset pludselig
slog mig, så nu står den i et tilstødende værelse, og hvilken fryd
det er at sidde uden blæserstøj overhovedet.

De WD Raptor-diske bliver bare ret varme, så nu overvejer jeg altså
at montere en eller måske to 92 mm-blæsere ud for diskene og måske
også en stor 120 mm mere i toppen af kabinettet, så den har nemmere
ved at komme af med varmen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 25-04-05 01:11

> [...]
> som <http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=ncchdl&page=1>.
> Snarere tværtimod, så valget blev et Asus NCCH-DL i stedet.

Ud fra den test, så ser det ud til at Asus-kortet er det eneste rigtige -
det var vel også langt billigere end konkurrenterne?

> [...]
> slog mig, så nu står den i et tilstødende værelse, og hvilken fryd
> det er at sidde uden blæserstøj overhovedet.

Det ville jeg også gøre, hvis det ikke var fordi der boede nogen andre på
den anden side :)

> [...]
> at montere en eller måske to 92 mm-blæsere ud for diskene og måske
> også en stor 120 mm mere i toppen af kabinettet, så den har nemmere

Der plejer ikke at skulle alverden af vind til for at få temperaturen ned på
harddiske, men når nu støjen ikke er et problem, så kan du jo lige så godt
gøre det så køligt som muligt.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-04-05 07:01

Esben skrev:

> Ud fra den test, så ser det ud til at Asus-kortet er det
> eneste rigtige - det var vel også langt billigere end
> konkurrenterne?

Ja, det er et billigt alternativ til de to andre, og da jeg i
forvejen har god erfaring med Asus-kort, tog det ikke lang tid
at beslutte sig.

[Bore hul i væggen]
> Det ville jeg også gøre, hvis det ikke var fordi der boede
> nogen andre på den anden side :)

Man ville nok hurtigt blive upopulær, hvis man borede sig ind
til naboen. :)

> Der plejer ikke at skulle alverden af vind til for at få
> temperaturen ned på harddiske,

Nej, der skal nemlig ikke meget til, hvilket også er årsagen til,
at jeg ikke gider at købe tre blæsere, men nøjes nok kun med en
enkelt 92 mm. og så en 120 mm. til bagsiden.

> men når nu støjen ikke er et problem, så kan du jo lige så
> godt gøre det så køligt som muligt.

Det er jo det, men jeg vil nu alligevel have fat i nogle blæsere,
som siger så lidt som muligt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 25-04-05 01:12

NG,

I stedet for at starte en ny tråd, vælger jeg at skrive her...

Jeg ejer dette kabinet....

Link:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=93092

...., hvori der sidder to standardblæsere som kom med kabinettet. Den ene er
ret svær/bøvlet at få ud, så nøjes nok med at udskifte den ene...

Jeg vil gerne af med lidt af den støj PC'en giver og er derfor på udgik
efter en god og lydløs 120mm blæser, men hvilket mærke burde jeg vælge?
Papst har førhen været gode, men er de stadig det bedste valg og "yder" de
godt nok?

I min PC sidder der også en AMD3200+ 64, som er købt som In-A-Box.
Standardkøleren larmer også her en del
og derfor vil jeg også gerne skifte den ud, men igen - med hvad?

Målet er at fjerne støj uden at miste mit nuværende kølerniveau, som jeg går
ud fra er standard. Bedre køling er selvfølgelig også velkommen, men
fjernelse af støj er det primære ønske.

På forhånd tak,

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Henrik

Dato : 25-04-05 03:07

On Mon, 25 Apr 2005 02:12:11 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>I min PC sidder der også en AMD3200+ 64, som er købt som In-A-Box.
>Standardkøleren larmer også her en del
>og derfor vil jeg også gerne skifte den ud, men igen - med hvad?

Du kunne da prøve den her først:

Henrik

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 25-04-05 09:46

Hej Henrik,

> Du kunne da prøve den her først:

Vil jeg med denne enhed ikke blotte nedsætte RPM og på den måde skabe mere
varme for min CPU?

Hvor varmt kan man tillade sin AMD3200+ 64 at blive?

Fra : Henrik

Dato : 25-04-05 20:46

On Mon, 25 Apr 2005 10:46:11 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Vil jeg med denne enhed ikke blotte nedsætte RPM og på den måde skabe mere
>varme for min CPU?
Jo, men de box-kølere plejer at drøne alt for hurtigt.

Hvis det ikke virker er det jo en begrænset udgift.

>Hvor varmt kan man tillade sin AMD3200+ 64 at blive?
Hvis du har været smart og købt en 90nm-model, tror jeg godt du kan
dæmpe box-køleren til næsten lydløst.

Ellers kan jeg anbefale denne cpu-køler:

Snurrer afsted med under 1000 omdrejninger på en 90nm Athlon 64 3000,
939.

Mvh
Henrik

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 25-04-05 21:14

Hej Henrik.

> Hvis du har været smart og købt en 90nm-model, tror jeg godt du kan
> dæmpe box-køleren til næsten lydløst.

Jeg ved ikke om det er en 90nm-model jeg har købt, men det er denne...

Link:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=102901

> Ellers kan jeg anbefale denne cpu-køler:

Den vil jeg muligvis kigge på - det er bedre end nogen passiv køleløsning?

Fra : Henrik

Dato : 25-04-05 22:05

On Mon, 25 Apr 2005 22:13:50 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Jeg ved ikke om det er en 90nm-model jeg har købt, men det er denne...
>
>Link:
>http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=102901
Fint - det ser ud til at være en 90nm.

>Den vil jeg muligvis kigge på - det er bedre end nogen passiv køleløsning?
Tjo, men hvis du kan nøjes med passiv køling, er det jo nok.

Mvh
Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-05 23:29

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> f.eks. StudieDatas side, så hedder det 92 mm, så nu er jeg i
> tvivl om en blæser som følgende, vil passe i kabinettet:

Jeg skylder nok lige at fortælle, at blæseren passede perfekt.
Det endte med, at jeg købte to af ovenstående og så en af følgende
til bagsiden af kabinettets top:
<http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP252&Fane=COLD,COFA>.

De er meget støjsvage og det har resulteret i ca. 10° køligere
systemtemperatur, så det var godt givet ud.

Tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen