centrino processorer
Fra : Jon Loldrup

Dato : 19-04-05 23:57

Hejsa

Jeg har en bærbar med en centrino 1.5 ghz. processor (400 mhz front
side bus). Er det muligt sådan uden videre at opgradere den til en 1.6
ghz centrino processor (med 400 mhz front side bus)?
Computeren har et 855GME chipset.

Jeg ville ikke gøre det for at øge hastigheden, men for at sænke
støjen. 1.6 ghz-versionen er jo produceret ved 90 nanometer.

mvh Jon Loldrup

Fra : Zulu

Dato : 20-04-05 08:39

"Jon Loldrup" <jonlol@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> side bus). Er det muligt sådan uden videre at opgradere den til en 1.6
> ghz centrino processor (med 400 mhz front side bus)?

CPU'en hedder ikke Centrino, men Pentium M.
Ja, det er ikke noget problem. Hvilken bærbar drejer det sig om?

> Jeg ville ikke gøre det for at øge hastigheden, men for at sænke
> støjen. 1.6 ghz-versionen er jo produceret ved 90 nanometer.

Der findes både 1,6 GHz Pentium M med Banias kerne (130nm, 1 MB L2 cache,
25W TDP) og med Dothan kerne (90nm, 2 MB L2 cache, 21W TDP).

Jeg tror ikke at du vil mærke nogen forskel i støjniveauet, blæseren vil
måske kører en anelse sjældnere men det er det hele. De 21/ 25 W er kun ved
max ydelse, ved normal ydelse og når SpeedStep clocker CPU'en ned, er der
næsten ingen forskel på de to.

Zulu

Fra : Jon Loldrup

Dato : 20-04-05 13:13

On Wed, 20 Apr 2005 09:38:39 +0200, "Zulu" <zulu@@@toughguy.net>
wrote:

>CPU'en hedder ikke Centrino, men Pentium M.
>Ja, det er ikke noget problem. Hvilken bærbar drejer det sig om?

Asus M5200N

> [...]
>max ydelse, ved normal ydelse og når SpeedStep clocker CPU'en ned, er der

Det er da mærkeligt, taget den markante reduktion i nanometer i
betragtning:
Men det faktum vil nok få mig til at droppe mine planer.

Kan man få af vide hvor mange watt cpu'en sluger ved almindelig kørsel
ved 600 mhz ?
600 mhz er vidst nok det mindste den kan clocke sig selv ned til. så
kunne jeg jo klippe ledningen til blæseren og bruge computeren som
server. støjen er ret uudholdelig synes jeg

mvh Jon Loldrup

Fra : Zulu

Dato : 20-04-05 13:51

> [...]
> kunne jeg jo klippe ledningen til blæseren og bruge computeren som
> server. støjen er ret uudholdelig synes jeg

Du kan hente datasheets på Pentium M på www.intel.com, der står alt hvad du
skal bruge af info.

Har den altid larmet sådan? Har du snakket med Asus/ forhandleren om det?

Zulu

Fra : kh

Dato : 20-04-05 18:50

> Asus M5200N

Har du opdateret din bios? det hjalp gevaldigt på min M6N som også larmede
en hel del med den bios computeren blev leveret med.

http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=M5N&Type=Latest

/kh

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-05 20:36

> så kunne jeg jo klippe ledningen til blæseren og bruge computeren som
> server. støjen er ret uudholdelig synes jeg

Der er sgu nok en grund til at der sidder en blæser!
Men ok en lidt larmende en af slagsen måske