Nye AMD processorere på vej?
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 14:14

Jeg går og kigger efter en ny AMD processor og har kigget på deres Athlon 64
serie, men jeg kan se inde på www.edbpriser.dk at f.eks. XP3200+ og XP3400+
som har min interesse har været på siden i et års tid eller mere og jeg er
derfor lidt tilbageholdene for at købe en 1 år gammel processor og tænker på
at der måske snart kommer noget nyt som er værd at vente på??

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-05 15:22

Mikkel wrote:
> [...]
> derfor lidt tilbageholdene for at købe en 1 år gammel processor og tænker på
> at der måske snart kommer noget nyt som er værd at vente på??

I Oktober kom Winchester kernen, som er den med 90nm og som ikke bruger
ret meget strøm....

Uanset hvornår du køber, vil du altså få nogenlunde hvad du betaler for...

EKSEMPEL (ikke nødvendigvis rigtige tal)

en CPU til 1000 kr i dag holderer måske 1½ år før den er for langsom til
alm. brug- Hvus du venter ½ år og får en CPU til 1000 kr vil den måske
være 10-20% hurtigere, men vil stadig være for langsom om 1½ år.

Ergo, jo mere man giver, jo længere tid kan man regne med at have sin
maskine, uden at være nødt til at opgradere - og dette er uanset hvor
længe man venter med at købe!

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 16:49

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ergo, jo mere man giver, jo længere tid kan man regne med at have sin
> maskine, uden at være nødt til at opgradere - og dette er uanset hvor

Er alle Athlon 64 socket 754 med 130 nm og socket 939 med 90 nm???

Fra : Brian Lund

Dato : 16-04-05 17:06

> Er alle Athlon 64 socket 754 med 130 nm og socket 939 med 90 nm???

Hvis du mener om socket 754 = 130 nm og socket 939 = 90 nm, så er det ikke
tilfældet, der findes også socket 939 CPU'er med 130 nm kerne, om der er
lavet winchester til socket 754 tør jeg ikke udtale mig om...

Brian

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-05 17:32

> Er alle Athlon 64 socket 754 med 130 nm og socket 939 med 90 nm???

Nej... læs specifikationerne hvor du køber, dem der er 90 nm hedder
Winchester, med koden DIK4BI skrevet på CPUen

Resten er 130nm og bruger mere strøm

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 16:55

> [...]
>
> Ergo, jo mere man giver, jo længere tid kan man regne med at have sin
> maskine, uden at være nødt til at opgradere - og dette er uanset hvor

Ok, men er nogen som ved om de er på vej med noget nyt inden for det næste
1/2 år?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-05 17:31

http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104_608,00.html

Fra : Erling

Dato : 16-04-05 17:07

Athlon 64
XP3400+

> Uanset hvornår du køber, vil du altså få nogenlunde hvad du betaler for...

...der kan jeg være enig med dig

> en CPU til 1000 kr i dag holderer måske 1½ år før den er for langsom til
> alm. brug- Hvus du venter ½ år og får en CPU til 1000 kr vil den måske
> være 10-20% hurtigere, men vil stadig være for langsom om 1½ år.

....men ovenstående holder efter min mening ikke en meter. Der er mange andre
flaskehalse på en PC, som er værre end CPUen, og hva forstår du ved "alm.
brug"?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-05 17:45

> ...men ovenstående holder efter min mening ikke en meter. Der er mange andre
> flaskehalse på en PC, som er værre end CPUen, og hva forstår du ved "alm.
> brug"?

Det er ment som et tænkt eksempel... Faktum er, at den pris man giver
for sin hardware på et givent tidspunkt siger noget om hvor længe man
kan regne med at have hardwaren før den er "forældet"

Men hvad der er forældet og hvad der er hurtigt nok er jo en personlig
sag, der er nogen der køber ny PC hvert halve år, andre hvert 5. år