MSI K8N SLI Platinum
Fra : Michael Melby

Dato : 16-04-05 10:16

Hej derude

Jeg har fået dette bundkort MSI K8N SLI Platinum og skal til at sætte min
Zalman CNPS7700-Cu på. Men der sidder en alu/metal plade på mit bundkort,
som umiddelbart ikke rigtig kan fjernes. Eller det bare mig??? Den skal jo
fjernes, så jeg kan sætte den plade på, som Zalman har givet mig med.

Håber at i kan hjælpe mig.....

Fra : Vega

Dato : 16-04-05 10:30

Hej Michael.

> [...]
> som umiddelbart ikke rigtig kan fjernes. Eller det bare mig??? Den skal jo
> fjernes, så jeg kan sætte den plade på, som Zalman har givet mig med.

Selvfølgelig kan vi det. Jeg havde det samme problem med mit.
Du tager bare en hårtørre og varmer pladen godt op, så vrikker du lidt med
den, og varmer igen. Sådan bliver du ved indtil den er løsnet. Den sidder
nemlig fast med lim.

Go' fornøjelse!

Mvh. Vega.

Fra : Michael Melby

Dato : 16-04-05 10:35

Tak for det hurtige svar Så må jeg heller ned og købe en hårtørre ;--)

Go weekend

Fra : Vega

Dato : 16-04-05 10:42

"Michael Melby" <michael.melby@FJERNDETTEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for det hurtige svar Så må jeg heller ned og købe en hårtørre ;--)

Ja, skynd dig! Spørg igen hvis der er problemer.

> Go weekend

I lige måde.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-04-05 00:17

Hvordan gik det med at få den monteret? Overvejer selv sådan en...

Og er der plads nok på boardet til sådan en satan?

Fra : Michael Melby

Dato : 19-04-05 06:39

Ja, det gik bare super. Det eneste du skal være opmærksom på, er at du
skal
ha installeret din ram i bank 0 før du montere denne køler. Men eller er
der
plads nok. Og et godt lydløs kabinet får man.
Så jeg kan kun anbefalde en Zalman CNPS 7700-Cu.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Vega

Dato : 19-04-05 12:45

> Ja, det gik bare super. Det eneste du skal være opmærksom på, er at du
> skal
> ha installeret din ram i bank 0 før du montere denne køler.

Det er nu ikke nødvendigt, jeg kunne sagtens få min ram klods i bank 0 efter
jeg havde monteret den.

> Men eller er
> der
> plads nok. Og et godt lydløs kabinet får man.
> Så jeg kan kun anbefalde en Zalman CNPS 7700-Cu.

Jep, der er masser af plads, og er fuldstændigt enig med Michael, den er
nice!

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 19-04-05 12:53

> [...]
> der
> plads nok. Og et godt lydløs kabinet får man.
> Så jeg kan kun anbefalde en Zalman CNPS 7700-Cu.

Hvor varm bliver din CPU?

Mvh. Vega.

Fra : Michael Melby

Dato : 19-04-05 16:46

5Volt mode idle 38c og 42c når den arbejder.
12Volt mode idle 38c og 44,5c når den arbejder.

Fra : Vega

Dato : 19-04-05 17:59

"Michael Melby" <michael.melby@FJERNDETTEcity.dk> skrev i en meddelelse
> 5Volt mode idle 38c og 42c når den arbejder.
> 12Volt mode idle 38c og 44,5c når den arbejder.

Ok, så er mit nok meget pænt, 3500+ den er 29 grader ved idle og 35-37
grader ved full load, ved 1200 rpm.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-04-05 18:46

Michael Melby wrote:
> 5Volt mode idle 38c og 42c når den arbejder.
> 12Volt mode idle 38c og 44,5c når den arbejder.

Sikker på du har målt rigtigt?

Den skulle gerne blive koldere når du giver blæseren 12 volt i stedet for 5

Fra : Michael Melby

Dato : 19-04-05 20:16

Jo, det er da vist omvendt. Altså 42c i 12Volt mode, og 44,5 i 5volt mode.
Skal os ha et bedre kabinet, med bedre luftindtag i fronten.
Har et CoolerMaster Cavalier 1

Fra : Vega

Dato : 19-04-05 12:45

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan gik det med at få den monteret? Overvejer selv sådan en...
>
> Og er der plads nok på boardet til sådan en satan?

Der er masser af plads til den, så bare se at få den købt.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-04-05 21:12

Hehe skal nok

Kan du så sige mig, vil den rage ud over motherboardets øverste kant,
altså PSUen evt. kan være i vejen?

det kan jeg se den gør her på dette asus board
http://www.tomshardware.com/cpu/20041213/zalman-cnps7700-04.html

Fra : Michael Melby

Dato : 19-04-05 21:42

Nej nej, den stikker slet ik ud over bundkorters kant.

Fra : Vega

Dato : 19-04-05 21:58

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> Hehe skal nok
>
> Kan du så sige mig, vil den rage ud over motherboardets øverste kant,
> altså PSUen evt. kan være i vejen?

Som Michael skriver, det vil den overhovedet ikke gøre. Jeg blev selv
overrasket, den holder sig pænt inde på motherboardet.

Esben jeg tager da lige nogle billeder af det i min pc, og sender dem til
din mail.

Mvh. Vega.

Fra : Michael Melby

Dato : 19-04-05 22:07

Jeg har os lige taget nogle billeder. Hvis det var noget. Og kan se at
køleren er et godt stykke inde på bundkortet.

Fra : Vega

Dato : 19-04-05 22:37

"Michael Melby" <michael.melby@FJERNDETTEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har os lige taget nogle billeder. Hvis det var noget. Og kan se at
> køleren er et godt stykke inde på bundkortet.

Jeg vil godt se dem. Bare af nysgerrighed.

Mvh. Vega.

PS. Har sendt billedet til din mail Esben.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-04-05 21:11

Vega wrote:
> "Michael Melby" <michael.melby@FJERNDETTEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil godt se dem. Bare af nysgerrighed.
>
> Mvh. Vega.
>
> PS. Har sendt billedet til din mail Esben.

Jeps jeg fandt det i min spam-mappe hehe... (tror min server smider alt
fra usenet over i spam mappen hehe)
det ser fornuftigt ud, jeg køber nok sådan en sjover ved lejlighed...

Har du ATI silencer på dit radeon kort?

Fra : Vega

Dato : 20-04-05 22:32

> Jeps jeg fandt det i min spam-mappe hehe... (tror min server smider alt
> fra usenet over i spam mappen hehe)
> det ser fornuftigt ud, jeg køber nok sådan en sjover ved lejlighed...

Hehe. Ja den sortere nogen gange det man skal bruge væk.

> Har du ATI silencer på dit radeon kort?

Ja, det er et HiS X850XT.
Så den er "født" med det.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-04-05 23:10

> Ja, det er et HiS X850XT.
> Så den er "født" med det.
>
> Mvh. Vega.

Og der er ingen problemer mht. pladsen og chipset køleren? jeg har en
zalman NB47J liggende, men ved ikke om der er plads til den hvis jeg
skal have en Ati Silencer

Fra : Vega

Dato : 21-04-05 00:10

> Og der er ingen problemer mht. pladsen og chipset køleren? jeg har en
> zalman NB47J liggende, men ved ikke om der er plads til den hvis jeg skal
> have en Ati Silencer

Den kan ikke være der. ATi Silenceren sidder lige hen over chipsetkøleren,
så det går lige.
Men jeg har bare skruet chipset køleren ned til 6000rpm istedet for de
7300rpm. Så larmer den faktsik ikke ret meget.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-05 09:22

> [...]
> Men jeg har bare skruet chipset køleren ned til 6000rpm istedet for de
> 7300rpm. Så larmer den faktsik ikke ret meget.

okay, har du bare sat en modstand i serie eller har du justeret et eller
andet sted som jeg ikke lige har opdaget?

Fra : Vega

Dato : 21-04-05 10:40

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> okay, har du bare sat en modstand i serie eller har du justeret et eller
> andet sted som jeg ikke lige har opdaget?

Nej, jeg havde i forvejen en blæserstyring i, hvor der kan tilsluttes 4
blæsere, så tog jeg bare en af mine papst kabinetblæsere og satte direkte på
bundkortet, og så fik chipset køleren den plads.

Mvh. Vega.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 21-04-05 11:23

Vega wrote:
> Nej, jeg havde i forvejen en blæserstyring i, hvor der kan tilsluttes 4
> blæsere, så tog jeg bare en af mine papst kabinetblæsere og satte direkte på
> bundkortet, og så fik chipset køleren den plads.

Hvad er den for en blæserstyring? Jeg har også et nForce4 mobo med en
chipset-køler der pisker rundt som ind i h......, og dermed LARMER! Jeg
har kigget på forskellige muligheder, bl.a. en passiv køler, men det er
ikke muligt, fordi grafikkortet sidder henover chipset-køleren. En anden
mulighed er bare at hive stikket til køleren ud, men det er nok ikke så
smart? Tredje mulighed er at "skrue ned" for hastigheden, men hvordan
gør man det smartest?

Jeppe Høiby

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Vega

Dato : 21-04-05 15:43

"Jeppe Høiby" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er den for en blæserstyring?

Det er denne styring.

> Jeg har også et nForce4 mobo med en chipset-køler der pisker rundt som ind
> i h......, og dermed LARMER!

Jep, den siger meget med 7300rpm, faktisk utroligligt hvor meget 1300rpm gør
med støjen.

Mvh. Vega.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 25-04-05 09:18

Vega wrote:
> Det er denne styring.

OK, det ser smart ud, der er så stik til 4 blæsere?

> Jep, den siger meget med 7300rpm, faktisk utroligligt hvor meget 1300rpm gør
> med støjen.

Kan man ikke skrue længere ned?

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 25-04-05 11:38

> Kan man ikke skrue længere ned?

Hvorfor ikke vælge en helt anden lydløs løsning?
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014

Jeg ved ikke om den kan være der for grafikkort - og måske er der problemer,
hvis man benytter SLI, men det er da værd at kontrollere. :)

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 25-04-05 14:01

Søren Kirkegård wrote:
> Hvorfor ikke vælge en helt anden lydløs løsning?
> http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014

Ja, det ville jeg også foretrække

> Jeg ved ikke om den kan være der for grafikkort - og måske er der problemer,
> hvis man benytter SLI, men det er da værd at kontrollere. :)

Den kan ikke være på mit bundkort - grafikkortet sidder henover. Desuden
bliver den nordbroen på bundkort med nf4 chipset MEGET varm og hvis
man sætter den passive Zalman-køler på, kan man lave spejlæg på den...

Nu modsiger jeg så lige mig selv: Jeg har faktisk prøvet at koble
blæseren på nordbroen fra - arh, hvor blev der stille, og maskinen kører
fint videre. Også i længere tid, og også hvis maskinen belastes. Derfor
tror vil jeg have det fint med blot at sætte blæseren ned til ca. 2000
RPM. Hvordan gør jeg iøvrigt dette nemmest?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-05 19:59

> [...]
> mulighed er bare at hive stikket til køleren ud, men det er nok ikke så
> smart? Tredje mulighed er at "skrue ned" for hastigheden, men hvordan

Tror måske bare man kan give den 7 volt fra et molex stik, altså klippe
den røde og sorte ledning af og sætte dem i hhv. den gule og røde på et
ledigt molex eller floppy stik...

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 25-04-05 09:34

Esben von Buchwald wrote:
> Tror måske bare man kan give den 7 volt fra et molex stik, altså klippe
> den røde og sorte ledning af og sætte dem i hhv. den gule og røde på et
> ledigt molex eller floppy stik...

Lyder som en nem løsning. Tror jeg er mere til et adapterkabel end til
at klippe, så jeg må se om jeg kan finde et kabel der kan bruges med
stikket fra den lille blæser og til et molex-stik.

Fra : Jens G

Dato : 21-04-05 19:44

On Thu, 21 Apr 2005 00:10:18 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>jeg har en
>zalman NB47J liggende, men ved ikke om der er plads til den hvis jeg
>skal have en Ati Silencer

Jeg bryder lige ind her, selvom det ikke er helt relevant.

På mit K8N Neo4 platinum med et 6600GT kort har jeg monteret en NB47J.
Den kunne lige være der for grafikkortet(som har en Zalman VF700-cu
som køling), hvis jeg klippede tre ribber af NB47J'en.

Da jeg fik pillet blæseren af, blev jeg noget overrasket over at
chippen var med blottet kerne, ligesom en Athlon XP, men monterede
alligevel den passive køler med lidt forsigtighed.

Jeg blev endnu mere overrasket over hvor varm den passive køler blev.
Man kunne næsten ikke røre ved den. En kabinet tempsensor kunne
fortælle at den var ca. 70C ved idle. Lidt for hot efter min smag.

Efter at have hængt en blæser op som kan blæse på den, er temperaturen
kommet ned på 50C idle og 57C ved load. Og det høres ikke.

Utroligt så varm den chip bliver. På mit gamle KT3 Ultra ARU bliver NB
chippen ikke mærkbart varm med en NB47J køler.

Nå, men konklusionen må blive at der er en grund til at den
hurtigtkørende blæser er blevet monteret på den minimale køler. Og vil
man rode med alternativ køling, skal man være meget forsigtig.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Vega

Dato : 21-04-05 19:54

"Jens G" <jens@no.spam.for.me.pls> skrev i en meddelelse
> On Thu, 21 Apr 2005 00:10:18 +0200, Esben von Buchwald
> <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

> Jeg bryder lige ind her, selvom det ikke er helt relevant.

Bare i orden.

> På mit K8N Neo4 platinum med et 6600GT kort har jeg monteret en NB47J.
> Den kunne lige være der for grafikkortet(som har en Zalman VF700-cu
> som køling), hvis jeg klippede tre ribber af NB47J'en.

Ja, men jeg har en Artic Silencer på, og det er den der spørgers til, den
fylder nemlig ud over kortet.

> [...]

> hurtigtkørende blæser er blevet monteret på den minimale køler. Og vil
> man rode med alternativ køling, skal man være meget forsigtig.

Jep, men med min blæse styring kan jeg sænke den til 6000rpm, og så er den
faktisk rimelig stille, og der er ingen forskel på temperaturen, den er
stadigvæk de 30 grader som før. Men ja, tror heller ikke man skal putte
passiv køling på den.

Mvh. Vega.

Fra : Jens G

Dato : 21-04-05 22:32

On Thu, 21 Apr 2005 20:54:12 +0200, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>faktisk rimelig stille, og der er ingen forskel på temperaturen, den er
>stadigvæk de 30 grader som før. Men ja, tror heller ikke man skal putte

Hvordan aflæser du de 30C?
Jeg har ikke kunnet finde nogen indbygget temperatursensor på
motherboardet der viser noget der svarer til den temperatur jeg kan
aflæse på en eksternt monteret sensor på heatsinken.

Fra : Vega

Dato : 21-04-05 22:49

> Hvordan aflæser du de 30C?
> Jeg har ikke kunnet finde nogen indbygget temperatursensor på
> motherboardet der viser noget der svarer til den temperatur jeg kan
> aflæse på en eksternt monteret sensor på heatsinken.

Jeg er gået ud fra og har læst at Sys temp i Corecell er chipsettet.
Den stiger også når jeg bruge maskinen til spil f.eks.

Mvh. Vega.

Fra : Jens G

Dato : 22-04-05 07:00

On Thu, 21 Apr 2005 23:49:08 +0200, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg er gået ud fra og har læst at Sys temp i Corecell er chipsettet.
>Den stiger også når jeg bruge maskinen til spil f.eks.

Jeghar også læst at Sys Temp skulle være chipsettemperaturen, men min
er heller ikke forandret efter jeg satte passiv køler på, ligesom din
ikke forandrede sig da du satte blæserhastigheden ned.
Selv da jeg kunne måle 70C på heatsinken viste Sys Temp 34-35 som den
plejer.

Lige nu viser CPU temp 34C, sensor på CPU heatsink 33C, hvilket godt
kan hænge sammen.
Men Sys Temp viser 32C og sensor på heatsink 47C. Det hænger ikke
sammen.

Jeg tror Sys Temp i Core Center er en sensor et sted på motherboardet,
som viser lufttemperaturen på det sted. Svarende til det der før hed
MB temperatur.

Fra : Jens G

Dato : 23-04-05 19:54

On Fri, 22 Apr 2005 08:00:05 +0200, Jens G <jens@no.spam.for.me.pls>
wrote:

[...]
>Jeg tror Sys Temp i Core Center er en sensor et sted på motherboardet,
>som viser lufttemperaturen på det sted. Svarende til det der før hed
>MB temperatur.

Efter diverse forsøg er jeg kommet frem til at Sys Temp ikke er
chipset temperaturen. Se eventuelt:
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=77365.0
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=78625.0

Fra : Vega