Pc slukker
Fra : Pico

Dato : 15-04-05 17:05

For nogle måneder siden oplevede jeg nogle gange at maskinen pludselig
slukkede, i mellemtiden har der ikke været noget, det skete så igen i
går og i dag da jeg var ude at vaske op (kald mig bare tøffelhelt
Når jeg kommer ind til den er den slukket og vil ikke starte igen før
efter nogen tid, ½ til 1 time. Det virker fuldstændig som om at der er
en termosikring der slår fra og så igen skal afkøles eller noget
lignende. Så starter den normalt og uden at køre scandisk, hvilket man
skulle tro den gjorde hvis strømmen pludselig blev afbrudt, den starter
som var den nedlukket normalt.
Det er XP pro DK fuldt opdateret og McAfee antivirus fuldt opdateret og
Sygate firewall.
AMD 2500 + Baraton, 515 MB ram, AsRock K7S8XE bundkort, ASUS V7700
GeForce2 GTS grafikkort, 80 GB Maxtor og 120 GB Samsung.
CPU er 51 grader, Case er 34 grader, Maxtor er 35 grader, Samsung 27
grader. ASUS Smartdoctor fortæller at grafikkortet er OK og at
omdrejningerne 5625.
Nogen der har nogen viden/erfaring om hvad der kan skyldes sådanne
nedlukning der skal have sin tid inden man kan starte igen.

Pico

Fra : Pico

Dato : 15-04-05 17:51

Pico wrote:

Det er mig igen, nu har den lige gjort det igen, men denne gang kørte
den en scandisk ved opstart, så det virkede som om strømmen pludselig
var taget.
Pico

Fra : Kim Eichen

Dato : 15-04-05 21:58

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogen der har nogen viden/erfaring om hvad der kan skyldes sådanne
> nedlukning der skal have sin tid inden man kan starte igen.

Det lyder som om det er psu'en der ikke kan magte opgaven.

Fra : Pico

Dato : 15-04-05 22:23

Kim Eichen wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det lyder som om det er psu'en der ikke kan magte opgaven.

Det burde den kunne, det er en 400 W North Q NQ 4001A, men jeg er også
kommet til den konklusion at der opstår en fejl i den så jeg regner med
at købe en anden i morgen.
Pico

Fra : Emil

Dato : 15-04-05 22:26

On Fri, 15 Apr 2005 18:05:02 +0200, Pico wrote:

>Nogen der har nogen viden/erfaring om hvad der kan skyldes sådanne
>nedlukning der skal have sin tid inden man kan starte igen.

Der er uanede muligheder. Det er ganske enkelt umuligt at komme
med en rigtig løsning. Her er hvad _jeg_ ville gøre.

Lån en anden PSU. TEST.

Motioner (derved renses) *alle* stik- og sokkelforbindelser. Pas
omhyggeligt på statisk elektricitet. I dit tilfælde vil jeg først
prøve med RAMstængerne. TEST. Herefter alle komponenter som
sidder i sokler og jumpere (løftes 1mm op og trykkes på plads
igen).TEST. Så CPUén, som godt nok sidder sokkel, men den kan
være bøvlet at komme til. TEST.

Hjælper ovenstående ikke, kan det være en leder
(gennemplettering?) som afbryder/kortslutter ved opvarmning,
typisk omkring varme komponenter på MBét (spændingsregulatorer
m.v.)
Det kan også være en "kold lodning" som driller.
Lån et andet tilsvarende MB og TEST.

Sandsynligheden for, at det kan være en SW-fejl, er lig nul.
God fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Pico

Dato : 16-04-05 11:44

Emil wrote:
> On Fri, 15 Apr 2005 18:05:02 +0200, Pico wrote:

Som opfølgning på tråden har jeg købt en ny PSU og sat i, så er det kun
tiden der kan afgøre det. Det er iriterende med de fejl der kommer
periodevis, man kan ikke før efterlang tid sige om det er der fejlen lå
:D
Pico

Fra : Pico

Dato : 16-04-05 18:17

Pico wrote:

> [...]
> kun tiden der kan afgøre det. Det er iriterende med de fejl der kommer
> periodevis, man kan ikke før efterlang tid sige om det er der fejlen

Det var det så ikke, gode råd er dyre, hvad pokker gør man for at finde
fejlen ?
Pico

Fra : Emil

Dato : 16-04-05 23:12

On Sat, 16 Apr 2005 19:16:51 +0200, Pico wrote:

>Det var det så ikke, gode råd er dyre, hvad pokker gør man for at finde
>fejlen ?

Du kan vel returnere PSUén inden for 14 dage, og få pengene igen?

Herefter bør du bruge mit forslag nr. 2. I gamle dage kurerede
motionering af stik- og sokkelforbindelser de fleste periodiske
fejl. Men vær omhyggelig med hensyn til statisk elektricitet.

Hjælper det heller ikke, er der nok en fejl på dit MB.
Det nemmeste er så, at prøve med et andet tilsvarende.

Fejl på et MB er svære at lokalisere. Dårlige lodninger er et
hyppigt problem (tinoverfladen er grumset, især ved tykke
komponentben).

Skal du fejlfinde på et MB, kræves der en grundlæggende viden
omkring elektronik. Er det ikke lige din kop te, så brug
udskiftningsmodellen.

m.v.h. Emil

Fra : Pico

Dato : 17-04-05 22:16

Emil wrote:

> Du kan vel returnere PSUén inden for 14 dage, og få pengene igen?

Ja det kan jeg godt.

> Herefter bør du bruge mit forslag nr. 2. I gamle dage kurerede
> motionering af stik- og sokkelforbindelser de fleste periodiske
> fejl. Men vær omhyggelig med hensyn til statisk elektricitet.

Det gjorde jeg da jeg aligevel havde den skilt ad for at sætte PSU'en i.

> Hjælper det heller ikke, er der nok en fejl på dit MB.
> Det nemmeste er så, at prøve med et andet tilsvarende.

Og sådan et har jeg ikke og kender ingen jeg kan låne det fra. Jeg
er forbavset over en ting, jeg har tjansen med at vaske op her i
familien og jeg bemærkede i dag at maskinen slukkede mens jeg var i gang
med det, det havde den også gjort de foregående dage. Det undrer mig at
den ligesom gør det på bestemte tider og også når den er helt uden
belastning så jeg begyndt at kigge på strømstyring mm. Under
strømstyring opdagede jeg at der i stedet for På kontoret/Hjemme stod
WinDVD Creator, det er da helt fjollet. Jeg har for nogle dage siden
installeret WinDVD Creator for at prøve det for en ven. Hvad den
strømstyring går ud på ved jeg ikke, men jeg skiftede tilbage til På
kontoret/Hjemme og afinstallerede WinDVD Creator, dermed forsvandt også
muligheden for at sætte strømstyringen til WinDVD Creator så det har
en eller anden forbindelse, spørg mig ikke om hvilke. Det er da helt
skørt at et program kan skrive noget til Strømstyringen :D. Nu har den
kørt i ca. 7 timer uden noget at bemærke så jeg vil da håbe det var
årsagen, men kan ikke være rimelig sikker før der er gået nogle uger.
Jeg har lagt et billed af det i dk.binare under strømstyring.

Pico