Problem med ny CPU og computer der fryser
Fra : Hjalte

Dato : 14-04-05 20:51

Hesa..

Jeg har lige købt mig en AMD athlon XP Barton +3000 cpu.
Den sidder på mit MSI KT3 Ultra2-R motherboard.
Jeg har installeret den nyeste BIOS så boardet kan klare op til en
XP +3000 cpu.

Men efter at jeg har smidt den og den medfølgende køler på, er min
computer begyndt at fryse ret tit. Det har den aldrig gjort før.

Jeg har prøvet at skrue lidt ned for både multiplier og FSB (tror jeg
det er) for at den skulle køre mere stabilt.
Men ligelidt hjælper det.

Har i nogen ideer eller forslag.

Maskinen:

XP Barton 3000+
MSI KT3 Ultra2-R MB
1300 mb ram
2x 160 gb seagate
onboard lyd og lan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 21:07

Hjalte skrev:

> Men efter at jeg har smidt den og den medfølgende køler på, er min
> computer begyndt at fryse ret tit. Det har den aldrig gjort før.

Jeg vil undersøge temperaturen/kølingen. Er du sikker på at køleren har
rigtig forbindelse med CPU'en?

> Jeg har prøvet at skrue lidt ned for både multiplier og FSB (tror jeg
> det er) for at den skulle køre mere stabilt.

Det vil intet hjælpe. Det _skal_ virke out-of-the-box.

> 1300 mb ram

Hvordan kan det lade sig gøre?

Fra : Hjalte

Dato : 15-04-05 00:14

On 14 Apr 2005 20:07:04 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Jeg vil undersøge temperaturen/kølingen. Er du sikker på at køleren har
>rigtig forbindelse med CPU'en?

Den bliver ikke meget mere end 40 grader varm....

>Det vil intet hjælpe. Det _skal_ virke out-of-the-box.

Ok. Så jeg kan godt sætte den op igen?

Hvilke programmer kan anbefales til temp. check.
Lige nu bruger jeg bare BIOS :-/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-05 07:04

Hjalte skrev:

> Den bliver ikke meget mere end 40 grader varm....

Hvad er temperaturen på profilet ("målt" med fingrene) -
kold/varm/lunken?

> Ok. Så jeg kan godt sætte den op igen?

Ja, det _bør_ du gøre. Der er ingen der stiller parametre ned, for at
en maskine skal køre. Det _skal_ virke.

> Hvilke programmer kan anbefales til temp. check.

Jeg anvender 'Everest Home Edition' fra Lavalys.

> Lige nu bruger jeg bare BIOS :-/

Den måler ubelastet.
Du kan også have hardwarefejl.
Hvordan kan du have 1300MB RAM i maskinen?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-04-05 08:41

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>

> Den måler ubelastet.
> Du kan også have hardwarefejl.
> Hvordan kan du have 1300MB RAM i maskinen?

Hehe, mon ik han har 1GB + 256MB + 16MB + 4MB? det giver 1300 ligeud

Fra : Nicolai

Dato : 15-04-05 13:08

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message

> Hehe, mon ik han har 1GB + 256MB + 16MB + 4MB? det giver 1300 ligeud

Ja, specielt de sidste 4MB rykker gevaldigt ved performance.

Jeg tror han har været doven og rundet op fra 1280MB til 1300MB. Noget andet
er, at jeg har 2x512 og 2x256 i min og den bliver noteret som 1,50GB af
windows system, så måske det er windows der runder op/ned til nærmeste hele
hundrede.

Nicolai

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 18:50

Nicolai skrev:

> Noget andet er, at jeg har 2x512 og 2x256 i min og den bliver noteret
> som 1,50GB af windows system, så måske det er windows der runder

Regn efter. Det ér 1.5 GiB.

Fra : Hjalte

Dato : 15-04-05 13:18

On 15 Apr 2005 06:03:58 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Hvad er temperaturen på profilet ("målt" med fingrene) -
>kold/varm/lunken?

Hvordan skal jeg måle det?
Ved at røre ved køleren?

>Ja, det _bør_ du gøre. Der er ingen der stiller parametre ned, for at
>en maskine skal køre. Det _skal_ virke.

Det har jeg så gjort, og rigtigt nok, der gør ingen forskel.

>Jeg anvender 'Everest Home Edition' fra Lavalys.

>Den måler ubelastet.

Jeg har målt med MBM, og jeg kan få den op 50 grader, ved fuld
belastning.

>Du kan også have hardwarefejl.
>Hvordan kan du have 1300MB RAM i maskinen?

Det var en fejl

Der er 512+512+256 = 1280.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 18:53

Hjalte skrev:

> Hvordan skal jeg måle det?
> Ved at røre ved køleren?

Ja. Hvordan vil du ellers måle det med fingrene?

> Det har jeg så gjort, og rigtigt nok, der gør ingen forskel.

Du har en ustabilitet et sted...

> Der er 512+512+256 = 1280.

Pil 2 moduler ud og skift rundt på dem. Der er sikkert ét af dem der er
dårlige, du skal bare finde det

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-04-05 09:00

Hjalte wrote:
> [...]
>
> Men efter at jeg har smidt den og den medfølgende køler på, er min
> computer begyndt at fryse ret tit. Det har den aldrig gjort før.

Har du installeret Windows forfra efter nyt hardware eller har du
repareret installationen?
- Min erfaring siger at før man laver sådan et nummer, skal man
sørge for at den eksisterende installation er trimmet ellers kan
det give stabilitetsproblemer.

Hvilke RAM har du præcist?
- Jeg påtænker om de måske overclockes ved brug af den nye CPU,
er de PC2700 eller bedre er der intet problem. Det kan dog nemt
testes ved at bruge www.memtest.org

Du kan se harddiskenes temperatur med DTemp, hvis de understøtter
SMART teknologien:
http://private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip
- Jeg tror dog ikke det kan være problemet...

Har du prøvet at låne en anden CPU, bare for at tjekke om det
kan være problemet?

Hvor stor er strømforsyningen og hvilket hardware kørte du med før?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund