System Shutdown
Fra : Kenny

Dato : 11-04-05 07:43

Hej NG

En fra min familie har igår defragmenteret sin Computer og ladet den stå
i nogle timer. Da han kom tilbage igen var skærmen blå og Skrv noget
lignende dette: "A fatal error has occured, this system has been
shutdown." Efterfulgt af en masse tal/koder. Han prøvede at genstarte
men skærmen kom op hver gang.

Mit umiddelbare bud er en fejl eller skade på hans HD, men jeg vil lige
høre om nogen kan komme med en løsning som ikke forudsætter
formattering. For han har selvfølgelig ingen backup af hans vigtige data.

Systemet er en Dell Dimension 2,2Ghz mener jeg det er.... Men er ikke
helt sikker...

Håber nogen kan hjælpe.

Kenny

Fra : Peter

Dato : 11-04-05 21:26

"Kenny" <kenny@skummer.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> For han har selvfølgelig ingen backup af hans vigtige data.
>
> Systemet er en Dell Dimension 2,2Ghz mener jeg det er.... Men er ikke helt

Flyt harddisken oven i en anden computer, som slave, så skulle det være
muligt, at redde dokumenter, data filer og billeder m.m..
Du kan også bruge en opstartsdiskette til (Win95-98) samt det gamle dos
program "Norton commander", så kan du redde diverse data fra dos.

Peter B

Fra : Peter

Dato : 11-04-05 22:04

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan også bruge en opstartsdiskette til (Win95-98) samt det gamle dos
> program "Norton commander", så kan du redde diverse data fra dos.

Åh ja, der er en mulighed mere. Da det jo er en Dell, er der sikkert kun en
genetablerings cd med, og den kan du ikke bruge, men prøv om du kan låne en
windows XP skive et eller andet sted.
Boot på den og vælg install ved det første skærmbillede. Derefter F8 for at
acceptere betingelserne ved andet skærmbillede. Ved tredje skærmbillede
vælger du R for reparation.
Nu bliver Win XP installeret oven i den gamle uden at skade de data der i
forvejen ligger på harddisken (hvis den ikke er stået helt af).
Du kan dog godt løbe ind i problemer med chipset (bundkort) drivere og andre
drivere som Win XP ikke umiddelbart kender. Det kan betyde, at du er nød
til, at tage kappen af computeren og finde ud af hvad bundkortet hedder og
hvad der sidder af hardware, og derefter gå på nettet og finde de nødvendige
drivere.
Du skal ligeledes huske at køre Windows update, da alle tidligere updates
bliver smidt ud ved geninstallationen.

Peter B

Når du har geninstalleret Win XP, kan du evt. bruge programmet Aida (nu
Everest), til at finde alle oplysninger om computeren (bundkort, grafikkort,
lydkort m.m.). Everest kan downloades her:
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en

Fra : Kenny

Dato : 11-04-05 22:23

Ok, Super. det vil jeg prøve. Tak for hjælpen. Jeg vil vende tilbage med
resultatet.

Kenny