Skærm billede på tv ??
Fra : Li Lo

Dato : 04-04-05 21:28

Hejsa jeg er ikke sikker på at det er den rigtige gruppe jeg henvender mig
til, men det var den jeg syndes det passet best i .

Jeg har været ved at forbinde min pcer til mit tv, efter meget roden rundt i
pcerens programmer fik jeg endelig et billede på mit tv, problemet er bare
at det er sort/hvidt ??
billedet på min pc skærm er fint i farver og helt som det skal være...

Kablet jeg bruger er ved at være noget gammelt og har ligget i en skuffe i
næsten et år, men det virker i fin stand osv.. kan det være kablet der er
noget galt med eller ??

Det er en hp maskine med et nvidia geforce fx 5500 skærmkort. og selve
pceren er købt i december så den er ikke ret gammel... hvad kan problemet
være ?? og hvordan kan jeg rette det... det er lidt kedeligt at se film i
sort/hvid *GGG*

Hilsen Li Lo

Fra : Mads

Dato : 04-04-05 21:40

On Mon, 4 Apr 2005 22:27:51 +0200, "Li Lo" <Li-Lo@post.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>næsten et år, men det virker i fin stand osv.. kan det være kablet der er

Prøv at kigge på grafikkortets indstillinger ang. TV Out
Måske de står til NTSC som er det amerikanske TV system.
Her i Danmark bruger vi PAL og et NTSC signal vil netop
give et sort/hvidt billede på noget TV apparater.
Hvis grafikkortet allerede står til PAL, så tjek om der skulle
være flere PAL versioner at vælge imellem. En forkert PAL
version kan også resultere i et sort/hvidt billede.

mvh Mads

Fra : Li Lo

Dato : 04-04-05 23:35

> [...]
> være flere PAL versioner at vælge imellem. En forkert PAL
> version kan også resultere i et sort/hvidt billede.

Hejsa hvordan er ser jeg helt precist om tv out står til det ene eller det
anden ?? jeg har være inde en del steder og ender det til pal, men da jeg
ikke er sååå godt til at finde rundt på en pcer, kan det let ske at det er
de forkerte steder jeg endre det....

VH Li Lo

Fra : Mads

Dato : 05-04-05 00:00

On Tue, 5 Apr 2005 00:35:17 +0200, "Li Lo" <Li-Lo@post.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>ikke er sååå godt til at finde rundt på en pcer, kan det let ske at det er

Den præcise indstilling kan man nok ikke give dig uden at kende
dit grafikkort, eller i det mindste om der er tale om et Nvidia eller
et Radeon baseret kort, eller noget helt tredie.
Driverne er jo forskellige og de varierer også fra version til version
og fra den ene Windows til den anden, ( 98, 2000, XP osv )

Men du kan da starte med følgende :

Kontrolpanel > Skærm > Indstillinger > Avanceret

Så skulle du gerne have en samling faneblade med indstillinger
og der er sikkert en af dem der hedder noget i retning af "Skærme"
hvor du så på en eller anden måde kan fortælle driveren hvilket
signal du ønsker skal sendes til TV'et.

Hvis du har fundet noget med PAL, så er det sikkert der du har
fundet det, for jeg kan ikke lige komme i tanke om andre steder
hvor der står noget med PAL og NTSC

mvh Mads

Fra : Brian Lund

Dato : 05-04-05 06:53

> Den præcise indstilling kan man nok ikke give dig uden at kende
> dit grafikkort, eller i det mindste om der er tale om et Nvidia eller
> et Radeon baseret kort, eller noget helt tredie.

Citat OP, det oprindelige indlæg: "Det er en hp maskine med et nvidia
geforce fx 5500 skærmkort"

;)

> Driverne er jo forskellige og de varierer også fra version til version
> og fra den ene Windows til den anden, ( 98, 2000, XP osv )

Det er rigtigt, men mon ikke den kører XP når den nu har sådan et "moderne"
grafikkort? :)

> [...]
>
> Hvis du har fundet noget med PAL, så er det sikkert der du har
> fundet det, for jeg kan ikke lige komme i tanke om andre steder

Og hvis det ikke løser problemet er det ikke et software problem, mit gæt er
at du ("Li Lo") bruger et S-Video kabel (er der 4 små pinde i stikket?), og
at dit TV ikke understøtter S-Video! - Så får man nemlig S/H billede, det du
så skal gøre er at få fat i en S-Video til Composite adaptor (eller Colorfix
som de kalder den nogen steder) og så køre composite på dit TV istedet! Hvis
du evt. har Composite udgang på dit grafikkort er det meget nemmere, så kan
du nøjes med at få fat i et andet kabel :)

Composite; gult phono-stik.
S-video; sort stik med 4 ben.

Brian

Fra : Mads

Dato : 05-04-05 09:02

On Tue, 5 Apr 2005 07:52:52 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

>Citat OP, det oprindelige indlæg: "Det er en hp maskine med et nvidia
>geforce fx 5500 skærmkort"
>
>;)

Ak ja, sådan kan det gå når man sidder og roder på usenet
midt om natten. Gab!

mvh Mads

Fra : Lars HT

Dato : 04-04-05 22:10

"Li Lo" <Li-Lo@post.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> være ?? og hvordan kan jeg rette det... det er lidt kedeligt at se film i

Prøv at se her! En mulighed, som løste problemet for mig!

http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK25631

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 08:38

Hey!

> Prøv at se her! En mulighed, som løste problemet for mig!
>
> http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK25631
Og en lidt billigere version:

http://av-connection.com/ --> Adaptere/Konvertere --> S-Video/Composite
(YC-C) --> S-Video/Composite Konvertere (ColorFix)

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Li Lo

Dato : 05-04-05 17:23

Hejsa og tusinde tak for hjælpem jeg har fået købt mig et
sanberg S-video på scart colerfix, så nu er der fine farver på mit tv *S*

Problemet er bare at kvaliteten på billedet på tvet er ret utydeligt,
særligt i forhold til billedet på min pc skærm, og da min skærm er 19 tommer
og tvet er 20 tommer burde det jo ikke være noget med størelsen at gøre...
jeg har prøvet at se om jeg kan endre kvaliteten men det har ikke
virket.....

Bliver det bare dårliger af at gå igennem de kabler eller hvad kan der være
galt ??

Billedet var også dårligt da det var sort/hvid ...

Hilsen Li Lo

Fra : Lars HT

Dato : 05-04-05 17:36

> Bliver det bare dårliger af at gå igennem de kabler eller hvad kan der
> være
> galt ??

Ikke på mit! Godt, at det virkede!

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 07:10

Hey!

> Bliver det bare dårliger af at gå igennem de kabler eller hvad kan der
være
> galt ??
Nej det ville jeg ikke tro....

Men prøv at sætte din opløsning ned til det laveste du kan, og se om det
ikke blire skarpere... Et tv er ikke opbygget lige som en computerskærm. Din
pc skærm har sikker 1280x1024 pixel eller højere. Hvorimod dit tv har meget
mindre, omkring 400 linier. Altså kan den ikke lave billedet lige så skarpt,
og slet ikke hvis du kører høj opløsning på pc'en.

Mvh
Aksel Spandet

Fra : KsNa

Dato : 06-04-05 17:07

"Aksel Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skarpt,
> og slet ikke hvis du kører høj opløsning på pc'en.

625 linier

Mvh
Kim