Hvilken PSU til AMD64 ..
Fra : CopyCat

Dato : 01-04-05 13:27

Hej alle ..

Nu er jeg næsten færdig med at konfigurere min nye computer ..

jeg ved jo at i spørger om det så jeg kan ligeså godt fortælle det med det
samme.

AMD64 3500+
MSI K8N SLI Platinium
OCZ 2*512 Performance
His Excalibur X800XL PCIe
WD Raptor 74Gb
DVD brænder
og evt en 250 Gb Maxtor Maxline III disk..
og det hele kommer så i et dejlig Termaltake Armor kabinet ..

så kommer det jo ., hvilken strømforsyning skal jeg vælge ..

det er nogle ting jeg er sikker på, nemlig at det skal være 24 Pin ATX uden
konverter og så skulle den gerne være med SATA strømstik og ligeledes med
PCIe strømstik hvis dette er påkrævet.

jeg havde jo egentlig regnet med at det skulle være en god kvalitets 400W
dette regner jeg med at der er nok, og så skulle den jo også gerne være med
Active PFC for det skulle jo bruge lidt mindre strøm.
og ja ., så skal den selvfølgelig være ret støjsvag ...

Det eneste jeg har fundet som rigtig opfylder de fleste at mine
forventninger er Northq 500W (4775-500) for dens lillebror 400W er ikke med
Active PFC

eller også er vi overe i noget Thermaltake Silent Purepower W0063 som er en
460W PSU med Actic PFC .,

Egentlig er jeg nok mest til den TT ., og det er faktisk også den billigste
..,

men er der nogen andre jeg skulle kigge på ?

Gode forslag modtages ..
~~Frank .,

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-04-05 13:50

CopyCat wrote:
> [...]
> er en 460W PSU med Actic PFC .,
>
> Egentlig er jeg nok mest til den TT ., og det er faktisk også den

Jeg har rigtig gode erfaringer med begge, så jeg vil sige det er lige
meget hvilken af de to du vælger.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-04-05 15:00

Jeg har købt en Chill Inno. 400W rev.2

http://memos.dk/sbn/hardware2005/index11.php

Og den fejler sgu ingenting!

Fra : Vega

Dato : 01-04-05 15:13

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en Chill Inno. 400W rev.2
>
> http://memos.dk/sbn/hardware2005/index11.php
>
> Og den fejler sgu ingenting!

Det har jeg også, og er også glad for den, men den hyler bare.
Gør din det Esben?
Men jeg har haft en Chill Innovation 350W og den kørte super, så tror bare
det er en mandags model, og så må jeg jo bare ha' den byttet.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-04-05 15:29

> [...]
> Men jeg har haft en Chill Innovation 350W og den kørte super, så tror bare
> det er en mandags model, og så må jeg jo bare ha' den byttet.

Kan ikke høre nogen støj fra min, den bliver i hvert fald overdøvet af
mine HDs

Fra : Vega

Dato : 01-04-05 15:46

> Kan ikke høre nogen støj fra min, den bliver i hvert fald overdøvet af
> mine HDs

Ok, jeg skal undersøge om det er PSU'en her i weekenden, og hvis det er
kommer den til RMA.

Mvh. Vega.

Fra : CopyCat

Dato : 01-04-05 16:10

> Jeg har købt en Chill Inno. 400W rev.2

den har jeg også overvejet ., men efter hvad jeg kan læse .,så er det med
20-24 bens konverter og det ønsker jeg ikke ..

~~Frank .,

Fra : Vega

Dato : 01-04-05 16:30

"CopyCat" <Not@vailable.Sorry> skrev i en meddelelse

> den har jeg også overvejet ., men efter hvad jeg kan læse .,så er det med
> 20-24 bens konverter og det ønsker jeg ikke ..

Nej det er ikke en konverter, de sidste 4 pins er i et stik for sig, som så
lige kan klikkes på selve ATX stikket og så er det et 24 pins stik, ret
smart.

Mvh. Vega.

Fra : CopyCat

Dato : 01-04-05 16:34

> Nej det er ikke en konverter, de sidste 4 pins er i et stik for sig, som

> lige kan klikkes på selve ATX stikket og så er det et 24 pins stik, ret
Okay .. sådan læste jeg det bare ikke ...

Det er så samme system som TT kører med ..
JF et billede lidt nede på denne side:
http://www.thermaltake.com/purepower/w006364/w006364.htm

~~Frank .,

Fra : Vega

Dato : 01-04-05 16:43

> så
> Okay .. sådan læste jeg det bare ikke ...
>
> Det er så samme system som TT kører med ..
> JF et billede lidt nede på denne side:
> http://www.thermaltake.com/purepower/w006364/w006364.htm

Ja, det er det samme system.
Her kan du se stikkene på Chill'en.
http://www.chill-innovation.com/images/cp400p2-cables.jpg

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-04-05 23:42

> Ja, det er det samme system.
> Her kan du se stikkene på Chill'en.
> http://www.chill-innovation.com/images/cp400p2-cables.jpg
>
> Mvh. Vega.

Hehe det' sgu rigtigt... Ret skod det ikke er det billede de har uden på
kassen... Når de nu har lavet en ny version burde de da lige kunne
smide et klistermærke over på kassen med de rigtige stik, det ville også
være reklame i sig selv

Fra : bingo

Dato : 01-04-05 15:15

On Fri, 1 Apr 2005 14:27:19 +0200, "CopyCat" <Not@vailable.Sorry>
wrote:

>så kommer det jo ., hvilken strømforsyning skal jeg vælge ..

Jeg har også lige fået AMD 3500+ på en MSI K8 Plat.
Jeg blev anbefalet og købte :
510 Watt ATX CP-510A fra Chill Innovation. Meget støjsvag (lydløs)
http://www.tjdata.dk/default.asp?Pid=12854&shopukid=1290&shopkid=617&id=56&table=Kat

Den kører fint og prblemløst - men er dog lidt dyr i forhold til mange
andre.

Mogens

Fra : Vega

Dato : 01-04-05 15:45

"bingo" <hugo@tiptop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den kører fint og prblemløst - men er dog lidt dyr i forhold til mange

400W udgaven kan sagtens gøre det, er der forresten et 24 pins ATX stik på
den?

Mvh. Vega.

Fra : bingo

Dato : 01-04-05 18:28

>400W udgaven kan sagtens gøre det, er der forresten et 24 pins ATX stik på
>den?

Desværre er jeg mest en alm. bruger og fik min konf. smalet og testet
hos TJdata - så hvilke stik og hvor de sidder, det er jeg dig svar
skyldig. Men til den pris burde der være det hele ))))

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 23:54

> [...]
med
> Active PFC for det skulle jo bruge lidt mindre strøm.

Om det er aktiv eller passiv PFC påvirker ikke din elregning.
PFC'en effektivitet, ofte reklameret som "99%" har intet med PSU'ens
effektivitet.
Der er til dato ikke lavet en PSU til PC'ere der har en effektivitet over
90%

Strømforsyningers effektivitet er desværre noget producenterne ikke
reklamerer med.
De billige ligger omkring 65% mens de bedste er lige over 80%

Hvis du har en PSU der er overdimensioneret i forhold til dit forbrug vil du
opleve et større strømforbrug da PSU'ere har bedre effektivitet ved højere
belastning.
En PSU der er belastet 75% er mere effektiv end en der kun er belastet 25%.

Og tro mig, din PC vil sjældent bruge mere end 100 Watt på indersiden
Jeg har en Athlon64 3200 med et Radeon 9800 Pro og to harddiske (heraf en
Raptor)
Jeg kan maksimalt tvinge den op på 180 Watt målt på stikkontakten hvilket
jeg regner med svarer til 144 Watt på indersiden.

Hvis du så ovenikøbet vælger en Winchester vil du slet ikke have nogen
problemer med en 350 Watts PSU hvis ellers det er en god PSU.

> og ja ., så skal den selvfølgelig være ret støjsvag ...

Jeg anbefaler en Seasonic Super Tornado 350 PSU da det er en sådan jeg har
og spændingerne er meget stabile og den er MEGET stille.

Rune

Fra : CopyCat

Dato : 03-04-05 09:31

> Strømforsyningers effektivitet er desværre noget producenterne ikke
> reklamerer med.
> De billige ligger omkring 65% mens de bedste er lige over 80%

Måske tager jeg fejl, men jeg regner termal take for at være et reelt firma,
og de reklamerer også med at effektiviteten ligger over 70%..

> [...]

25%.

> Og tro mig, din PC vil sjældent bruge mere end 100 Watt på indersiden

Jeg kender ikke lige watt angivelser på grafikkort, harddiske og
DVD-brændere ... men hvis jeg skulle komme til at sætte 2 gfx kort i sli ..
så kan jeg da læse at jeg skal have en ordenlig strømforsyning ..

Det hele handler faktisk om at PSU'en skal kunne levere strøm nok, i det
tilfælde at computeren har brug for det.

og så er der jo det med ATX 2.0 Specificationen ..

> Jeg kan maksimalt tvinge den op på 180 Watt målt på stikkontakten hvilket
> jeg regner med svarer til 144 Watt på indersiden.

Når du måler i stikkontakten, er det så med sådan en billig Watt tæller ?
eller er det noget godt True RMS målegrej ?

> Jeg anbefaler en Seasonic Super Tornado 350 PSU da det er en sådan jeg har
> og spændingerne er meget stabile og den er MEGET stille.

Jeg har selv haft en Seasonic 300W, den gav mere strøm end en Chill
Inovation 350W på alle rails.. den gav føde til P4-2,6, 2 Brændere, 3 diske
(1 Raptor) samt et Fx 5900XT kort ., og det var også uden problemer, så jeg
tvivler ikke på kvaliteten ..

~~Frank .,