Hvordan kører AMD64 med 32bit OS ?
Fra : CopyCat

Dato : 31-03-05 21:28

Hej alle .,

Jeg skal til at have købt mig noget ny computer jeg er blevet lidt varm på
AMD 64 ., der skrives en masse godt om den ,.., men ...jeg synes ikke at jeg
finder noget info ang. hvordan den kører med fx Windows2000 som jo er et 32
bit OS ..

Jeg hænger nemlig i Win2K og ville nødigt til at skifte den ud med XP 64bit

Hvis man kører Win2k skal man så bruge 64 Bit drivere til fx bundkort ?

~~Frank .,

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 31-03-05 21:39

CopyCat wrote:

> [...]
> finder noget info ang. hvordan den kører med fx Windows2000 som jo er et 32

Det er intet problem for CPU'en. Den klarer også 32 bit programmer uden
problemer.

> Hvis man kører Win2k skal man så bruge 64 Bit drivere til fx bundkort ?

Nej.

--
Mvh. Lars

Fra : CopyCat

Dato : 31-03-05 21:45

> Det er intet problem for CPU'en. Den klarer også 32 bit programmer uden
> problemer.

Kører 32 bit programmer så langsomere end de ville på en 32 Bit med samme
frekvens ?
spil og lign ..

~~Frank .,

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-03-05 22:04

> Kører 32 bit programmer så langsomere end de ville på en 32 Bit med
samme
> frekvens ?
> spil og lign ..
>
> ~~Frank .,

Hvis du sammenligner med en Athlon XP eller P4 ved samme frekvens er
svaret NEJ!

AMD markedsfører sig selv ved at den er fuldt kompatibel med både 32 og
64bit programmer

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-03-05 21:49

Den kører helt fint med samme OS, programmer og drivere som alle andre
CPUer...

Men jeg vil anbefale dig at skifte til Windows XP x64 og 64-bit
programmer når de udkommer, der skulle være ca. 30% forbedring af
ydelsen i forhold til samme 32bit program.

Fra : Søren Christensen

Dato : 01-04-05 11:12

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmer når de udkommer, der skulle være ca. 30% forbedring af
> ydelsen i forhold til samme 32bit program.

Men hold dig fra den gratis beta 64bit version af Xp. Den er langsommere og
ringere
end 32bit versionen af Xp.
Men til den rigtige kommer og så skift der.

Fra : Max

Dato : 01-04-05 11:18

Hej

> Men til den rigtige kommer og så skift der.

MS melder ud at den kun vil blive solgt med nyt HW.

Mvh Max

Fra : CopyCat

Dato : 01-04-05 11:36

> MS melder ud at den kun vil blive solgt med nyt HW.

Ja men man læser da også at man kan bytte sin gamle XP licens til 64bit uden
omkostninger ..

og ellers ., så koster harddisk jo ikke så meget .
og svjh så skriver fx SHG.dk at det bare skal være et lagringsmedie som fx
en brænder som kan købes til 200 kr ..

~~Frank .,

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-05 09:17

CopyCat skrev:

> synes ikke at jeg finder noget info ang. hvordan den kører med fx
> Windows2000 som jo er et 32 bit OS ..

Fuldstændigt som en Athlon XP. AMD64 rummer hele IA32 og der er derfor
ikke noget der skal emuleres. Med et 64-bit OS kan 32-bit software
afvikles 'seamlessly', dvs. at der ikke skal særlige løsninger til.
AMD64 er et 2i1-instruktionssæt.

> Hvis man kører Win2k skal man så bruge 64 Bit drivere til fx bundkort

Til et 32-bit OS anvender man 32-bit drivere (eller 16-bit, men aldrig
64-bit).