Hvad er forskellen?
Fra : Monty

Dato : 29-03-05 20:15

Jeg har lige været inde på edbpriser.dk og kigge efter en ny harddisk men
der er noget jeg er lidt i tvilv om.

Hvad er forskellen på ATA 100 og ATA 133 og noget der hedder S-ATA?

Jeg har en ældre maskinen så det ville være lidt surt hvis de ikke kunne
arbejde sammen.

Monty

Fra : FedeDorit

Dato : 29-03-05 20:31

"Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er forskellen på ATA 100 og ATA 133 og noget der hedder S-ATA?
>
> Jeg har en ældre maskinen så det ville være lidt surt hvis de ikke kunne

ATA XXX er en hastighedsbenævnelse for hvor hurtigt HD´en kan overføre data
og har IDE porte

ATA 133 er det hurtigste for IDE porte og er bagud kompatibelt med ATA 100
,ATA 66, ATA 33,så du burde kunne bruge en ATA 133 HD i din gamle pc med
mindre den ikke kan se alle gigabytes´ne.Dette kan nogen gange klares med en
bios update

S-ATA er Serial ATA og er så endnu hurtigere end ATA 133 på papiret og
svarer til noget ala ATA 150.
For at bruge S-ATA diske skal dit bundkort understøtte S-ATA porte hvilket
dit nok ikke gør,da du skriver det er en gammel pc.

Hvilken pc drejer det sig om???

Fra : Monty

Dato : 29-03-05 20:43

> [...]
> For at bruge S-ATA diske skal dit bundkort understøtte S-ATA porte hvilket
> dit nok ikke gør,da du skriver det er en gammel pc.

Bundkortet er et AX59Pro med en 500 cpu på.

Monty

Fra : FedeDorit

Dato : 29-03-05 22:29

> Bundkortet er et AX59Pro med en 500 cpu på.
>
> Monty

På Aopen´s side er det eneste jeg kan finde om HD størrelse og bios,er at
bios v.R2.33 retter en fejl ved HD over 65 GB
"R2.33 8/7/2002
276 KB
a.. Adds "floopy seek item" in "BIOS Feature Setup", disabled by
default.
a.. ---->Fixes system hang-up with IDE HDD size over 65GB. <¨----
a.. Changes PRating from 333 to 366 for CYRIX MII CPU with 75Mhz * 3.5
configuration.
a.. Binary file ax59p233.bin, checksum 6F47h, for EPROM writers

a..

Efter lidt søgen fandt jeg dette :
Max Disk : : 137GB [28 bits ATA Spec.]

resten kan ses her:
http://www.aopen.nl/Products/mb/ax59pro.htm

Dette kræver nok den nyeste bios.
http://download.aopen.com.tw:/userdownload_List.aspx?RecNo=3293&Model=AX59
Pro

Så hvis du køber en ATA 100/133 HD og holder dig under 137 GB og lægger
nyeste bios ind,ja så skulle det kunne køre.

Her er link til Chipset drivere:
http://download.aopen.com.tw:/userdownload_List.aspx?RecNo=3151&Model=AX59
Pro

begin 666 icon_download.gif
M1TE&.#EA$@`2`+,``!04%,S,S)DS,V9F9@" `/__S/\S,P#_`#,S,____P``
M`````````````````````"'Y! 44``D`+ `````2`!(```1',,E)JZU"H,N%
MV9SE@:&4C0@9>L974N,[S#- S]80['P_J(."<$B<`7L]PL%(T2%]OV;@=IM&
3)SHBT0JD>E62E'B<>IG/E @`.P``
`
end

Fra : Anders Lund

Dato : 29-03-05 20:41

Monty wrote:
> Hvad er forskellen på ATA 100 og ATA 133 og noget der hedder S-ATA?

ATA 100 Vs. 133:
Hastigheden. Du kan dog godt sætte en ATA 133 harddisk på en ATA 100
controllere og lige omvendt.

SATA:
Den nye ATA standard. Den består af 7(mener jeg) ledere og kan overføre
en del mere data. Harddiskene er dog så "langsomme" at du ikke kommer
til at kunne udnytte den ekstra hastighed. Af gode ting omkring SATA kan
nævnes ekstra hastihged(!), mindre kabler og mindre forvrring omkring
master og slave harddisk, da man kun kan sætte en harddisk på hver SATA
kanal.

> Jeg har en ældre maskinen så det ville være lidt surt hvis de ikke kunne
> arbejde sammen.

Hvis den ikke har SATA, kan du ikke bruge en SATA disk, uden at købe en
SATA kontroller. Men om du køber ATA 100 eller 133 kan være det samme.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!