barebone og grafikkort
Fra : Thomas G

Dato : 27-03-05 18:50

Hej Alle

Jeg går og leger med ideen om en mini PC (f.eks. fra soltek eller shuttle)
men jeg ville være meget ked af at købe alle løsdelene for så at konstaterer
at grafikkortet ikke passer i kabinettet eller støder på CPU køleren eller
lign.

Er der nogen der har nogle hints eller lign jeg kan bruge ... f.eks. at det
oftest står på producentens (barebone) hjemmeside hvilke grafikkort der
passer eller lign.

mvh Thomas G

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-03-05 10:20

Thomas G wrote:
> [...]
> shuttle) men jeg ville være meget ked af at købe alle løsdelene for
> så at konstaterer at grafikkortet ikke passer i kabinettet eller

Jeg har endnu ikke set en Shuttle barebone hvor et alm. grafikkort
ikke passede ind i og jeg har bl.a. monteret et Radeon 9800XT
i en sådan maskine... Er det da et generelt problem?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-05 11:47

"Thomas G" <thgo*1*@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> shuttle) men jeg ville være meget ked af at købe alle løsdelene for så
> at konstaterer at grafikkortet ikke passer i kabinettet eller støder

Grafikkort med "enkelt-sokkel" layout (kender ikke lige et bedre ord for at
både kort og køler ikke fylder mere end én AGP-sokkels bredde) vil fint
kunne sættes i en Shuttle - og det 9800XT Mikael Nørrelund har monteret har
sikkert været et sådant.

Jeg har en Shuttle SB65G2 og deri (og mange andre Shuttles) kan man ikke
montere grafikkort med heatpipes eller store kølere.

Hvis man sammenligner et Shuttle kabinet med et almindeligt miditower så
ligger bundkortet vandret i bunden af Shuttle kabinettet - hvor det i et
tower er placeret lodret på den ene kabinetvæg.

For at optimere køleeffekt for grafikkort og CPU er AGP soklen på Shuttle-
bundkortet placeret længst væk fra CPU'en i modsætning til almindelige
bundkort hvor AGP soklen er tættest på CPU'en.

Denne konstruktion betyder at grafikkortet kommer til at sidde sådan at
GPU-siden af kortet er helt op ad kabinetvæggen i en Shuttle (i hvert fald
i SB65 og tidligere - har ikke lige kigget på de nye modeller).

Når grafikkortets GPU sidder helt op ad kabinetsiden så er der ikke plads
til store kølere - hverken heatpipes eller IceQ som f.eks. dette kort har:
Som ovenstående billede viser så kræver køleren på dette kort en ledig
åbning i kabinettet på grafikkortets GPU side og det er der ikke i et
Shuttle kabinet. Ovenstående er et Ati kort, men der findes også mange
nVidia kort som har brug for ekstra plads på GPU-siden af grafikkortet.

Så det du bør tjekke inden du køber er hvor stort kortet er fysisk og om
der er så meget plads inden i kabinettet at det kan være der. En anden ting
man bør være opmærksom på er at strømforsyningen i sådan en mini-pc oftest
ligger under 250W - men da der ikke er plads til så mange harddiske m.m.
som kan sluge strøm så er det oftest fint til en Shuttle samt et high-end
grafikkort - men man bør lige være opmærksom på det.

Et godt sted at hente information er Sudhian forum som er et forum primært
for small form factor maskiner - heriblandt både Shuttle XPC og Soltek
Qbic:

http://forums.sudhian.com/

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-05 12:17

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote in

> Jeg har en Shuttle SB65G2 og deri (og mange andre Shuttles) kan man ikke
> montere grafikkort med heatpipes eller store kølere.

Med mindre man har lyst til at gøre dette ved sit fine Shuttle kabinet:
http://img224.exs.cx/my.php?loc=img224&image=img01038dp.jpg

Hvor der er vilje er der vej ;)

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Thomas G

Dato : 29-03-05 06:14

> Et godt sted at hente information er Sudhian forum som er et forum primært
> for small form factor maskiner - heriblandt både Shuttle XPC og Soltek
> Qbic:
>
> http://forums.sudhian.com/

Rigtig mange tak det var lige den form for info jeg manglede

hilsen Thomas G