64 vs. 32 bit i spil?
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 17-03-05 11:39

Er nysgerrig om man mærker forskel i udførelse af spil, hvad enten man har
32 eller 64 bit..? kan det betale sig når det kommer til spil at investerere
i en
Athlon64 3000+
eller kan jeg ligeså godt købe den gennem testede
P4 3 Ghz HT..?
er selvfølgelig også nysgerrig mht. hvordan det er med div. programmer..

håber nogle kan hjælpe med en beslutning.. og en lille begrundelse "on the
side"

Mvh.
Daniel Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-05 11:55

"Daniel Nielsen" <daniel_nielsen@|SLET|mail.dk> wrote:

> [...]
>P4 3 Ghz HT..?
>er selvfølgelig også nysgerrig mht. hvordan det er med div. programmer..

Der kan ikke gives et klart svar - Foreløbig kører Windows og alle spil
i 32 bit - og der er Athlon64 og P4 nogenlunde jævnbyrdige. I nogle
situationer er P4 bedst, i andre Athlon64. Men når 64 bit versionen af
Windows kommer i nær fremtid kan situationen selvfølgelig blive en helt
anden....

Men der er mange andre ting der har betydning - I dag ville jeg ikke
købe et bundkort uden PCI-express. Dem er der masser af til P4, mens det
kan være svært at finde til Athlon64...

<mlr>

--

Som nu flytter pension og alle forsikringer væk fra Codan

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 17-03-05 12:31

Michael wrote:

> Men der er mange andre ting der har betydning - I dag >ville jeg ikke
> købe et bundkort uden PCI-express. Dem er der >masser af til P4, mens det
> kan være svært at finde til Athlon64...

havde helt glemt PCI-E..
kan ik rigtig finde ud af om det er værd at tænke over denne
teknologi..eller om jeg skal fortsætte med AGP..?

/DN

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-05 12:39

"Daniel Nielsen" <daniel_nielsen@|SLET|mail.dk> wrote:

>havde helt glemt PCI-E..
>kan ik rigtig finde ud af om det er værd at tænke over denne
>teknologi..eller om jeg skal fortsætte med AGP..?

AGP er old-gammel teknologi - PCI-E er dagens standard.

Om få måneder kan du ikke købe et anstændigt AGP kort !!

<mlr>

--

Som nu flytter pension og alle forsikringer væk fra Codan

Fra : JJ

Dato : 17-03-05 13:06

> Om få måneder kan du ikke købe et anstændigt AGP kort !!

Vrøvl, ATI har lige valgt også at lave alle deres nye kort som agp i
akendelse af at pci-e ikke er nok udbredt. Kan ikke huske hvor jeg læste
artiklen. De udtalte så længe forbrugerne kræver agp, vil vi lave agp
kort....

vh
jeppe

Fra : JJ

Dato : 17-03-05 13:09

> AGP er old-gammel teknologi - PCI-E er dagens standard.
>
> Om få måneder kan du ikke købe et anstændigt AGP kort !!

taget fra www.newz.dk

"De seneste high-end grafikkort fra ATI er kun blevet solgt i en PCIe
udgave, til trods for at langt de fleste computere stadig anvender AGP. Nu
har ATI valgt at producere disse kort i en AGP udgave.

Radeon X800 XL kommer til at benytte ATI's PCI Express til AGP Bridge chip,
hvor X850 XT vil anvende en R481 GPU, der har integreret AGP-bus.

ATI understreger også, at de vil fortsætte med at lave high-end AGP
versioner af deres kort, så længe der er et marked for dem."

Der var linket:

http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.asp?compid=105421&releaseID=679466

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 17-03-05 13:42

ok, men dvs. PCI-E er bedre end AGP.?
og før eller senere dør AGP ud & PCI-E overtager som standard...?

/DN

Fra : Woodi

Dato : 17-03-05 13:58

"Daniel Nielsen" <daniel_nielsen@|SLET|mail.dk> skrev i en meddelelse
> ok, men dvs. PCI-E er bedre end AGP.?
> og før eller senere dør AGP ud & PCI-E overtager som standard...?
>
> /DN

ja det er meget bedre - men.. :´(
I øjeblikket er det altså Microsoft alle venter på
i nu over et ½ år siden de lovede deres 64 bit ver.

Vh. Woodi.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-03-05 14:24

"Woodi" <woodimail@jubii.dk> crashed Echelon writing

> I øjeblikket er det altså Microsoft alle venter på
> i nu over et ½ år siden de lovede deres 64 bit ver.

Det er nu ikke kun MS alle venter på, betaen af Windows XP 64bit ligger jo
til fri download hvis man vil lege, selvfølgelig forbeholdet at det er en
beta.

Dem som vi/man osse venter på er alle driver producenterne og senere hen
udviklerne af software.

Ikke alle driverproducenter er begyndt at frigive driverne til XP64 og
dermed opstår flaskehalse i test og installation. Desuden er det heller
ikke mange programmer som er blevet "om"programmeret til 64bit endnu,
dermed er det sparsomt hvad der findes at lege med på Windows.

--
Bjarke Andersen

Fra : Woodi

Dato : 17-03-05 16:59

> Dem som vi/man osse venter på er alle driver producenterne og senere hen
> udviklerne af software.

Yes.. men driverproducenterne kan jo ikke lave noget før MS kommer med
noget..

> [...]
> ikke mange programmer som er blevet "om"programmeret til 64bit endnu,
> dermed er det sparsomt hvad der findes at lege med på Windows.

Det er igen MS problem - for de har lovet at lave kompativilitet til alle
spil..
Et andet problem er, at man skal være i "lommen" på MS hvis man vil have sin
driver qhml godkendt - og det forstår man jo så også, det er jo dem vi kan
takke for at vi alle er her

Vh. Woodi.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 17-03-05 17:56

Men kan man afvikle spil som er 32bit versioner som de nuværende er, på en
64bit maskine.. dvs. kan jeg installere WinXP som har kørt på min nuværende
pc, og derfra spille de gængse spil som jeg også spiller nu..?

Og når 64bit versionen kommer fra MS.. kann jeg så afvikle 32bit spil
derfra? eller skal jeg så vente på at de kommer i 64 version?

/DN
(ps. ved godt der er en del spørgsmål

Fra : Mads

Dato : 17-03-05 18:21

On Thu, 17 Mar 2005 17:56:03 +0100, "Daniel Nielsen"
> [...]

>64bit maskine.. dvs. kan jeg installere WinXP som har kørt på min nuværende
>pc, og derfra spille de gængse spil som jeg også spiller nu..?

Ja, de kører helt på samme måde. De udnytter bare ikke CPU'en 100%

>Og når 64bit versionen kommer fra MS.. kann jeg så afvikle 32bit spil
>derfra? eller skal jeg så vente på at de kommer i 64 version?

De gamle spil vil stadig virke. De udnytter bare ikke CPU'en 100%

mvh Mads

Fra : Woodi

Dato : 17-03-05 18:34

> [...]
>
> Og når 64bit versionen kommer fra MS.. kann jeg så afvikle 32bit spil
> derfra? eller skal jeg så vente på at de kommer i 64 version?

Jeg har ikke afprøvet den MS Beta endnu..
Men forestiller mig at det laves som det allerede i dag,
at WindowsXP er udstyret med kompatibilitetstilstand -
højreklik på iconet for spillet på skrivebordet og det sidste
faneblad Kompatibilitetstilstand med flueben og vælg..

Vh. Woodi.

Fra : Brian Lund

Dato : 17-03-05 21:43

> [...]
> højreklik på iconet for spillet på skrivebordet og det sidste
> faneblad Kompatibilitetstilstand med flueben og vælg..

Nej, det vil køre helt uden problemer! - Du skal heller ikke vælge
kompatibilitetstilstand da CPUen kan klare begge dele, og der ikke er noget
der skal emuleres...

Brian

Fra : Woodi

Dato : 17-03-05 22:27

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det vil køre helt uden problemer! - Du skal heller ikke vælge
> kompatibilitetstilstand da CPUen kan klare begge dele, og der ikke er
> [...]

Okay - rart at vide, inden man investere i alt det nye, hihi...
Jeg har jo som ovennævnt skrevet, ikke prøvet eller set MS nye Beta version.
Men kører da stadig væk gamle spil hvor det er rart at kunne emulere spillet
ned i rette hastighed og dermed "følge" med i spillet.

Vh. Woodi.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-03-05 21:48

> Yes.. men driverproducenterne kan jo ikke lave noget før MS kommer med
> noget..

Det kan de da sagtens. Specifikationerne for hvordan driver systemet
fungerer er jo lavet.

> [...]
> have sin driver qhml godkendt - og det forstår man jo så også, det er
> jo dem vi kan takke for at vi alle er her

WHQL certificeringen bestemmer driver producenterne selv om de vil "købe".

Med programmerne, ja det er svært at lave noget til et endnu ikke færdigt
produkt, men igen som ved driverne specifikationerne ligger klar.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-05 20:26

Daniel Nielsen skrev:

> ok, men dvs. PCI-E er bedre end AGP.?

Det er det ikke (endnu). Der er end ikke nok power i kortene til at
kunne udnytte AGPx8, så PCIe er skudt helt over målet. Det er en
pengemaskine, intet andet.

Fra : Jakob M

Dato : 17-03-05 19:40

> Men der er mange andre ting der har betydning - I dag ville jeg ikke
> købe et bundkort uden PCI-express. Dem er der masser af til P4, mens det
> kan være svært at finde til Athlon64...

Der er da ellers 18 på Edbpriser.dk og mange flere på vej.

Mvh
Jakob

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 20-03-05 07:18

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er da ellers 18 på Edbpriser.dk og mange flere på vej.

Det betyder nødvendigvis ikke at der er nogle der har dem på lager og at de
kan
skaffes hjem, sådan lige.

/Kenneth Iversen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 20-03-05 14:59

"Kenneth Iversen" <kenneth.iversen@notvalid.tele.duh> skrev:

>"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Det betyder nødvendigvis ikke at der er nogle der har dem på lager og at de
>kan
>skaffes hjem, sådan lige.

SHG og Midtdata har masser på lager ...

--