Lydløs/støjsvag PC til stuen
Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 14:06

Hej

Jeg er på udkig efter en lydløs/støjsvag PC til at placere i stuen. (derfor
gerne uden blæser)
Samtidig må den gerne være lille og pæn og prisen skal selfølgelig også være
acceptabel.
Skal bruges til at afspille medie-filer. MP3, Divx, DVD.
Planen er lidt at der i fremtiden skal installeres et TV-tuner kort i den så
den også kan bruges som video-optager/timeshift/radio

Er en 1GHz VIA processor nok til at klare opgaven som
video-optager/time-shifter ?? hvad vil andre anvende ?

--
Mvh.
Martin Larsen

mjl snabela mjl dot dk

Fra : Mikael Schøler

Dato : 15-03-05 14:23

Martin Jakob Larsen wrote:
> [...]
>
> Er en 1GHz VIA processor nok til at klare opgaven som
> video-optager/time-shifter ?? hvad vil andre anvende ?

www.webconsult.dk har mange gode lydløse produkter.

Mikael

Fra : Jakob

Dato : 15-03-05 14:32

In article <4236dda3$0$29283$14726298@news.sunsite.dk>, "Martin Jakob
Larsen" <mjl snabla mjl dot dk> says...

Hvad med lige at kigge på en mac mini. Den er sgu for cool. Så har du
oveni en kanon lille maskine til videoredigering fra dv kameraer.

http://www.apple.com/dk/macmini/

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-03-05 20:29

On Tue, 15 Mar 2005 14:32:13 +0100, Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvad med lige at kigge på en mac mini. Den er sgu for cool. Så har du
> oveni en kanon lille maskine til videoredigering fra dv kameraer.
Det er da vist kun kanon langsom eller måske kanon ubrugelig.
Men den er da meget pæn.

/Thomas

Fra : Jakob

Dato : 15-03-05 21:07

In article <opsno1puylbj4i6u@sprinteren>, thomas.hansen@gorillalite.dk
says...

> Det er da vist kun kanon langsom eller måske kanon ubrugelig.
> Men den er da meget pæn.

OK så fik du da demonstreret for verden at du INTET ved om mac's, lad nu
være med at udtale dig om noget du intet ved om.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-03-05 16:32

> OK så fik du da demonstreret for verden at du INTET ved om mac's, lad nu
> være med at udtale dig om noget du intet ved om.

Man skal da vist være mac tosset for at finde en maskine udstyret med en
lille 40gb ultra langsom 4200rpm harddisk velegnet til videoredigering.
Og 256mb ram til videoredigering er da også til grin.

Prøv at at indse hvad en c-mac er. Det er et pænt tilbehør til en ipod.
Til forbrugeren som sætter udsenende højere end yddelse. Og gerne vil
betale dobbelt pris for ikke selv af samle en tilsvarende pc.

/Thomas

Fra : Jakob

Dato : 16-03-05 19:03

In article <opsnqlfknqbj4i6u@sprinteren>, thomas.hansen@gorillalite.dk
says...

> Man skal da vist være mac tosset for at finde en maskine udstyret med en
> lille 40gb ultra langsom 4200rpm harddisk velegnet til videoredigering.
> Og 256mb ram til videoredigering er da også til grin.

Du kan jo selv bestemme hvor meget ram der skal i den, og nu var
videoredigering jo ikke det primære behov her. Men det virker som om du
ikke har prøvet at arbejde med en mac. JEG HAR arbejdet med mac, og
videoredigeret på en 733 mhz maskine hvilket fungerede noget bedre end
end dobbelt så hurtig pc. Du kan IKKE sammenligne mHz på mac og pc, det
ville du vide hvis du havde sat dig bare overfladisk ind i det.

Så gå nu et andet sted hen med dine forudtagede holdninger og prøv det
så du i det mindste ved hvad du snakker om.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-03-05 19:36

> Du kan jo selv bestemme hvor meget ram der skal i den.
Det er jo rigtigt, men den kommer med 256mb. Det er vel også det eneste
der overhovedet kan opgraders i den.

> videoredigering jo ikke det primære behov her.
Det har jeg aldrig anfægtet. En c-mac er sikkert fin til mp3/divx
afspiller, som er formålet her. Det har jeg intet imod. Det er bare men
MEGET dyr mp3 afspiller.

Det var dig som bragte emnet videoredigering på banen. Og det var det, og
kun det jeg anfægtede.

> Du kan IKKE sammenligne mHz på mac og pc,
Det har jeg heller ikke sagt noget om. Det er jeg udemærket klar over.
Ligesom man ikke kan sammenligne alle de andre cpu typer der er på
markedet mhz for mhz.

Jeg har jo heller ikke skrevet at det er håbløst at redigere video på en
mac. Jeg har skrevet at det er tilfældet på en c-mac.
Det er da klart at hvis man giver en arm og et ben for en G5 så kan man
sagtens videoredigere.

> Så gå nu et andet sted hen med dine forudtagede holdninger og prøv det
> så du i det mindste ved hvad du snakker om.
Jeg er ikke forudindtaget. Jeg har blot sat mig ind i emnet. Og jeg har
ikke ladet mig vildlede at Apple. Det er åbenbart der du har din viden fra.

/Thomas

Fra : Jakob

Dato : 16-03-05 19:41

In article <opsnqtybfhbj4i6u@sprinteren>, thomas.hansen@gorillalite.dk
says...
> Det er jo rigtigt, men den kommer med 256mb.

Nej den kommer med det ram du bestiller den med.

> afspiller, som er formålet her. Det har jeg intet imod. Det er bare men
> MEGET dyr mp3 afspiller.

Noget vrøvl. Det kan da godt være at den er marginalt dyrere end en
shutle men sådan er det jo hvis man også vil have noget der er lækkert
designet. Et B og O fjernsyn er stadig et pissegodt fjernsyn selvom det
er lækkert designet. Når det er sagt er prisen på en mac mini absolut
ok. Hvis du regner med at du skal købe styresystem og programmer til en
pc så er det sgu nok sammenligneligt, hvis man regner med at stjæle al
softwaren så bliver forskellen nok større.

> Det var dig som bragte emnet videoredigering på banen. Og det var det, og
> kun det jeg anfægtede.

Det er rigtigt at den kan videoredigere ganske glimrende er flæsk oveni
hatten, om det er væssentligt kan kun spørgeren afgøre. Men der er da
temmelig mange med interesse for home entertainment computere der også
kan finde på at rode med dv video også. Og har man prøvet at redigere på
en mac, så er pc redigering sgu noget klamp.

> Det har jeg heller ikke sagt noget om. Det er jeg udemærket klar over.
> Ligesom man ikke kan sammenligne alle de andre cpu typer der er på
> markedet mhz for mhz.

OK der er vi enige, men forskellen er jo MEGET større en mellem intel og
amd eksempelvis.

> Det er da klart at hvis man giver en arm og et ben for en G5 så kan man
> sagtens videoredigere.

Jamen det har du altså misforstået. Jeg har videoredigeret forholdsvis
glimrende på en 500 mhz imac g3. Jeg har redigeret på en 350 mhz ibook.
Jeg har redigeret på en 733 mhz g3 og det spiller rigtigt fint. Det her
er en 1,2 eller 1,4 mhz g4 og det vil funge rigtigt fint. Det er da
klart hvis man har vildt store projekter skal man nok køre det over en
ekstern firewire disk men det er ikke pointen her.

> Jeg er ikke forudindtaget. Jeg har blot sat mig ind i emnet. Og jeg har
> ikke ladet mig vildlede at Apple. Det er åbenbart der du har din viden fra.

Tjahh jeg har arbedet på en 200 mhz powerpc, en 350 mhz ibook, en
uspecificeret imac, en 500 mhz imac DV, en 733 mht powerpc g4, med en
blandet landhandel af system 8.1 8.6 9.0 og system 10.1 så den skal du
sgu længere ud på landet med.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 09:41

Egentlig vil denne macmini ikke rigtig opfylde de behov jeg har. Bl.a. vil
jeg gerne have video.out.
Jeg vil også gerne kunne styre det hele med fjernebetjening istedet for
tastatur/mus.
Men jeg vil give dig ret i at den vil gøre sig godt ud i stuen.

Jeg har lidt kig på et via bundkort og et highgreen kabinet.
Er der nogen der har erfaringer med disse?

Jeg læste engang at man kan få en Via 1GHz uden aktiv køler, men jeg kan kun
finde en 600 MHz.
Hvor skal jeg kigge ?

Mvh.
Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-05 09:56

"Martin Jakob Larsen" <mjl snabla mjl dot dk> wrote:

>Jeg læste engang at man kan få en Via 1GHz uden aktiv køler, men jeg kan kun
>finde en 600 MHz.

>Hvor skal jeg kigge ?

F.eks. http://www.shg.dk/

<mlr>

--

Som nu flytter pension og alle forsikringer væk fra Codan

Fra : Jakob

Dato : 17-03-05 10:03

In article <42394294$0$29275$14726298@news.sunsite.dk>, "Martin Jakob
Larsen" <mjl snabla mjl dot dk> says...
> Egentlig vil denne macmini ikke rigtig opfylde de behov jeg har.

Fair nok, det ville bare være surt at se den senere hvis det lige var
den :+)

> jeg gerne have video.out.

Det skal altså ikke være det der holder dig tilbage, der kan fås en
adapter

> Jeg vil også gerne kunne styre det hele med fjernebetjening istedet for
> tastatur/mus.

Den kan fås med indbygget bluetooth og du kan garanteret få en
fjernbetjening til den, der findes masser af udstyr til dem, men kig på
apples hjemmesider.

> Men jeg vil give dig ret i at den vil gøre sig godt ud i stuen.

Den er NICE.

Men helt fair at det ikke lige er drømmen, syntes bare lige du skulle
kende til den.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-05 01:35

Jakob <no@mail.com> wrote:

> Den kan fås med indbygget bluetooth og du kan garanteret få en
> fjernbetjening til den, der findes masser af udstyr til dem, men kig på
> apples hjemmesider.

ATI remote wonder.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-05 01:35

Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvad med lige at kigge på en mac mini. Den er sgu for cool. Så har du
> oveni en kanon lille maskine til videoredigering fra dv kameraer.

Spørgeren er vist ret ligeglad med videoredigering - tilgængæld vil han
have en Tv tuner med MPEG2/4 hardware encoder. Den slags er ret dyr til
en mini - en eyeTV 200 koster 3K

Såvel en Via 1Ghz som en mac mini er rigelig hurtig til afspilning af
DVD, MPG4 og divx film i PAL opløsning.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : anders majland

Dato : 15-03-05 17:34

> [...]
>
> Er en 1GHz VIA processor nok til at klare opgaven som
> video-optager/time-shifter ?? hvad vil andre anvende ?

Den er nok lige i underkanten med mindre du vælger en timer tuner med
hardware komprimering (f.eks et hauppauge pvr)

Jeg har en 1ghz via med hauppauge pvr250 kort og roder stadig med at gøre
det tilstrækkeligt brugervenligt. Pt er det mediaportal der står for ...

Jeg har putter det i et "stort" coolermaster desktop cabinet med 2 12dB
papst blæsere, og det er bestemt ikke støjende - men heller ikke helt
lydløst.

/A

Fra : anders majland

Dato : 15-03-05 17:36

> Den er nok lige i underkanten med mindre du vælger en timer tuner

Slet lige selv timer - den stavefejl fik jeg da ikke rettet særligt heldigt
... troede jeg havde markeret og overskrevet ...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-03-05 12:05

"Martin Jakob Larsen" <mjl snabla mjl dot dk> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> acceptabel.
> Skal bruges til at afspille medie-filer. MP3, Divx, DVD.

Jeg har to HUSH Mini-ITX maskiner som ud over almindelig PC-brug også
anvendes til ovenstående og det kører fint under W2K og Linux Mandrake 10.

HUSH-maskinerne finder du her: http://www.hushtechnologies.net/

> Planen er lidt at der i fremtiden skal installeres et TV-tuner kort i den

> den også kan bruges som video-optager/timeshift/radio

Der er også TV-kort i begge mine HUSH'er, men det bruges kun til afspilning
da CPU'en ikke er kraftig nok til at pakke dataene i et brugbart format.

Jeg forsøgte at installere et Hauppauge PVR-350 kort i den ene. Så kunne jeg
optage i rigtig god kvalitet endda. Desværre afgiver PVR-350 kortet relativt
meget varme hvorfor det ikke kan tilrådes at lukke kabinettet efter
installation af kortet. Af samme grund har jeg skiftet kortet ud med et
almindelig TV-kort.

> Er en 1GHz VIA processor nok til at klare opgaven som
> video-optager/time-shifter ?? hvad vil andre anvende ?

Se svar ovenfor - Begge mine HUSH'er kører 1GHz.

Mvh
Claus