boote via USB ?
Fra : Ole

Dato : 12-03-05 15:00

Hej alle,
Jeg har temmelig mange programmer og opsætninger installeret på min PC og
gyser ved tanken om et fatalt disk crash.
Jeg går og leger med tanken om at lave et bootable image af hele min C disk
på et USB drive, men er usikker på om jeg efter et crash blot kan boote op
fra USB disken og kører videre som intet var sket?
Er der nogen af jer der køre med en sådanne konfiguration?

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 15:22

"Ole" <ole.worm@post2.tele.dk> skrev

> [...]
> fra USB disken og kører videre som intet var sket?
> Er der nogen af jer der køre med en sådanne konfiguration?

Boot fra USB enheder skal undertøttes i dit bundkort. Kig bl.a. i din BIOS.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-03-05 15:55

"Ole" <ole.worm@post2.tele.dk> wrote:

>Jeg har temmelig mange programmer og opsætninger installeret på min PC og
>gyser ved tanken om et fatalt disk crash.

Det er derfor du skal tage daglig backup

>Jeg går og leger med tanken om at lave et bootable image af hele min C disk
>på et USB drive, men er usikker på om jeg efter et crash blot kan boote op
>fra USB disken og kører videre som intet var sket?

Nope, det vil ihvert fald kræve en redigering af BOOT.INI filen på
USB-disken - ellers vil boot-processen forsat lede efter windows på
c-drevet.

Og muligvis vil et-eller-flere af dine drev skifte bogstav.

<mlr>

Fra : Ole

Dato : 12-03-05 16:23

Det lyder jo ikke som om jeg har opfundet det dybe tallerken her

Hvis vi nu vender tingene lidt på hovedet og forfølger tanken om at jeg
gerne ville kunne komme hurtigst muligt videre efter et disk crash uden at
skulle installere hele molevitten igen.
Kunne man f.eks. sætte 2 skuffer i maskinen og lave et 100 % image af C
drevet til f eks en disk D og så simpelthen flytte D drevet til C drevets
position efter et crash eller alternativt bede maskinen boote på disk D:???
Eller...?
/Ole

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-03-05 16:35

"Ole" <ole.worm@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drevet til f eks en disk D og så simpelthen flytte D drevet til C drevets
> position efter et crash eller alternativt bede maskinen boote på disk

Ja, du kan f.eks. med Norton Ghost lave en diskkloning til en anden hd, som
så vil være nøjagtigt magen til.
Men det de fleste nok gør, er at de laver en imagefil med Norton Ghost og
lægger på en anden disk. Når det så er gået helt galt, booter man på sin
norton ghost bootdisk og kører imaget tilbage fra D til C. Så er den
nøjagtigt som den var da du lavet imaget.
Bl.a. norton 9 er noget hurtigere end tidligere versioner, så på en pc på
ca. 2 ghz kører den image tilbage med ca. 800 mb i minuttet. Så det er noget
der rykker.

Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-03-05 17:06

> [...]

>position efter et crash eller alternativt bede maskinen boote på disk D:???

Det kan godt lade sig gøre - Forudsat det er en kopi af hele disken
inklusiv MBR mv.

Igen: Kopien skal placeres i eksakt samme position som originalen.

Dvs sidder originalen som master på controller 0, så ** skal ** kopien
placeres samme sted. Ellers går der ged i boot-processen.

- - - -

Hvis du går i gang med skuffer vil jeg stærkt anbefale at du jumper
drevene til Cable Select frem for den sædvanlige master/slave.

Det gør det noget enklere at jonglere rundt med diskene....

<mlr>

Fra : Peet

Dato : 12-03-05 17:08

> [...]
> drevet til f eks en disk D og så simpelthen flytte D drevet til C drevets
> position efter et crash eller alternativt bede maskinen boote på disk

Hvis du hele tiden skal have en "up to date" kopi skal du køre
raid med spejling. Det vil være ideel hvis det er pga. disknedbrud
du vil gardere dig. Jeg tror det er RAID 1

Fra : Ole

Dato : 12-03-05 17:32

Tak alle samme for gode indlæg om emnet.
Og nu til tilståelsen, jeg køre faktisk med RAID 1 altså 2 diske som
spejler - og det har reddet mig et par gange.
Så den med en ekstra disk er noget med seler og livrem hvis . . .
Så jeg skulle måske bare tage en Stesolid :-]
/Ole

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-03-05 19:39

Ole skrev:
> [...]
> Så den med en ekstra disk er noget med seler og livrem hvis . . .
> Så jeg skulle måske bare tage en Stesolid :-]

RAID 1 beskytter ikke mod dårligt fungerende software, virus, lynnedslag,
tyveri og brugerfejl etc. Derfor er det stadigvæk en god idé med en ekstern
backup. Et skuffesystem kan være en god og relativt billig løsning.

mvh
Jeppe Seidelin Dam