RAM nok?
Fra : Jesper

Dato : 12-03-05 14:40

Hej,
Hvordan ved man om der er RAM nok i maskinen ?
Eller med andre ord, om RAM'en er en flaskehals i systemet.
Jeg har nu 1 stang 512 mb i min maskine, som kan køre dual, men som jeg
altså ikke benytter mig af.
Findes der et program som kan fortælle hvor meget RAM jeg bruger, og altså
om jeg vil kunne mærke en ekstra stang på 512 mb?
/JB

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-03-05 14:57

"Jesper" <næppe@næppe.dk> wrote in message
> Hej,
> Hvordan ved man om der er RAM nok i maskinen ?

Hvis du får Task Manager frem på skærmen, kan du omtrentligt aflæse RAM
forbruget. Min står på 300 MB p.t. Umiddelbart efter opstart starter den
ved ca. 180 MB og så har jeg altså startet et par programmer
efterfølgende.

512 er nok til de fleste og du vil kunne mærke, at systemet bliver
langsomt (harddisken anvendes meget), hvis du har for lidt.

hilsen
Uffe

Fra : Jesper

Dato : 12-03-05 16:14

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 512 er nok til de fleste og du vil kunne mærke, at systemet bliver
> langsomt (harddisken anvendes meget), hvis du har for lidt.

Okay, tak for hjælpen.
/JB

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-03-05 15:33

"Jesper" <næppe@næppe.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan ved man om der er RAM nok i maskinen ?

På Windows systemer, task manager (Jobliste) -> CTRL+SHIFT+ESC

> Jeg har nu 1 stang 512 mb i min maskine, som kan køre dual, men som
> jeg altså ikke benytter mig af.

Din ram kan altid køre dual, det er chipsættet der står for dual channel.
Læs mere om det via Google, fx om krav og forbehold for dual channel.

> Findes der et program som kan fortælle hvor meget RAM jeg bruger, og
> altså om jeg vil kunne mærke en ekstra stang på 512 mb?

Det tidligere nævnte program kan, og 512MB ekstra afhænger af hvad du
bruger maskinen til. Som spillemaskine til nyere spil, ville jeg nok sige
1GB min.

--
Bjarke Andersen