USB 2.0 PCI-kort problemer
Fra : Danny

Dato : 10-03-05 14:37

Hej

Jeg købte for nylig et 4-port USB 2.0 PCI kort til min gamle PIII 500 MHz
maskine, men jeg kan IKKE få det til at virke.

WinXP genkender det fint nok og jeg kan også se det i Device Manager. Men
ingen af mine USB enheder virker med det. Jeg kører med de seneste Windows
opdateringer og jeg har også hentet drivere, men uden succes.

Kan det skyldes, at jeg har installeret WinXP før jeg satte kortet i? Jeg
har nemlig engang oplevet, at jeg ikke kunne få Windows til at slukke
maskinen fordi power control var disablet i BIOS. Jeg enablede selvfølgelig
power control, men uden virkning. Jeg måtte geninstallere Windows før det
virkede.

Hvad mener I?

Mvh,
Danny

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-03-05 15:01

"Danny" <santos@post.cybercity.dk> skrev

> Jeg købte for nylig et 4-port USB 2.0 PCI kort til min gamle PIII 500 MHz
> maskine, men jeg kan IKKE få det til at virke.

Hvad får du helt præcist af fejlkoder?

Er du sikker på, at din gamle maskine understøtter den PCI version, dit kort
har?

Jeg kan ikke lige huske de rigtige tal, men mener at det er noget med PCI
2.1 og 2.2

Er der USB på bundkortet? Prøv evt at kigge i BIOS, om der er nogle
indstillinger for USB understøttelse. Prøv evt at slå intern USB fra. Så kan
du altid slutte det til senere hen, det plejer at virker efterfølgende.

Prøv at afinstallere alt hvad der har med USB at gøre, også eventuelle
drivere til USB udstyr. Tag evt kortet ud først. Sæt så kortet i igen, og
installer det XP selv foreslår. Er der evt en CD rom til kortet? Det kan jo
være, at kortet bruger et chipsæt, som XP ikke lige bryder sig om. De fleste
kort bruger dog NEC eller Ali..

Claus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-03-05 13:32

Claus Tersgov wrote:
> Er du sikker på, at din gamle maskine understøtter den PCI
> version, dit kort har?
>
> Jeg kan ikke lige huske de rigtige tal, men mener at det er noget
> med PCI 2.1 og 2.2

Jeps, USB2 kort kræver PCI rev. 2.2:
http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=130-12

Og USB1.1 kræver PCI rev. 2.1:
http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=130-00

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 14:21

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev

> Jeps, USB2 kort kræver PCI rev. 2.2:
> http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=130-12

Set i bakspejlet, så skulle det være underligt, om hans 500 mhz maskine ikke
havde PCI 2.2, men man ved jo aldrig..

Claus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-03-05 19:40

Claus Tersgov wrote:

> Set i bakspejlet, så skulle det være underligt, om hans 500 mhz
> maskine ikke havde PCI 2.2, men man ved jo aldrig..

Jeg plejer at bruge som en lille regel, at når der er USB på
bundkortet er det normalt rev. 2.2 og det kan derfor godt
bruge et USB2 kort.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : M.I

Dato : 10-03-05 16:01

"Danny" <santos@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg købte for nylig et 4-port USB 2.0 PCI kort til min gamle PIII 500 MHz
> maskine, men jeg kan IKKE få det til at virke.

Er det tilfældigvis det fra THansen eller et med et via chipset? Jeg købte
nemlig et derfra med Viachipset, og kunne ikke får det til at virke (kun med
USB 1 hastighed). Fik det ombyttet, men heller ingen gevinst. Returnede det
og købte et med et andet chipset/mærk, og ingen problemer.

M.I

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 10-03-05 16:06

On Thu, 10 Mar 2005 14:36:48 +0100, "Danny" <santos@post.cybercity.dk>
wrote:

>WinXP genkender det fint nok og jeg kan også se det i Device Manager. Men
>ingen af mine USB enheder virker med det. Jeg kører med de seneste Windows
>opdateringer og jeg har også hentet drivere, men uden succes.

Hvis XP virkelig genkender usb-kortet og så det kan 'ses' i Device
Manager' så skal det dælen-duleme også virke....

Når du sætter enheder på USB-porten, dukker de så op i USB-rodhub'ens
'Strømforsyning' ?!

Hvis ikke, vil jeg foreslå en nulstilling af BIOS - dvs flyt reset
jumperen frem-og-tilbage. Det kan mange gange løse den slags obscure
problemer....